Zaslal: čt září 26 2019, 21:07 Předmět: spaleny motor brany
Na dvojkrídlovej bráne jeden motor spálený. Vedie k nemu dvojlinka aj UTP kábel pre meranie otáčok enkodérom spoločnou asi 8m trubkou. Druhý motor je pri riadiacej jednotke. V riadiacej jednotke je spálený 24V stabilizátor. Relé prepínajúce smer aj tranzistor PWM vyzerajú v poriadku. Môže byť príčinou spálenia motora spoločné vedenie káblov jednou trubkou? V manuáli je požiadavka, aby motor aj enkodér šli samostatne. Stretol sa už niekto s takým prípadom?
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1284 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: čt září 26 2019, 21:54 Předmět:
kovar napsal(a):
Kabely mohou vést ve stejné trubce.Nevidím v tom problém.Není to žádné silové vedení.
tak myslim ze konkretne napajanie motora bude silove vedenie a k tomu PWM
ten enkoder daj cez tieneny kabel, tienenie na jednej strane pripoj na kostru
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: čt září 26 2019, 21:57 Předmět:
termit256 napsal(a):
Melo by to jit oddelene kvuli ruseni.
Není to tak zlý. Narval jsem do 10m krku UTP se silovým kabelem, připojil (mimo jiné) na přímotop a měřil rušení, včetně on/off stavů. Sám jsem nevěřil, jak bylo malý. Samozřejmě něco jinýho je třeba blízkej zásah bleskem....
Ale pravda, zkusím vysavač.
P.S. V tom krku mám i STP kvůli testům ukostření stínění, ale to jsem vůbec nemusel použít. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Tak oni se nejspis jen tak sychrujou.
Mi se stavalo, ze ruseni ze silovych kabelu k 10kW motoru dokazalo projit i pres pomale optocleny typu PC817 kdyz vedly kabely vedle sebe. Ale nebyl to krouceny kabel jako utp.
Môže byť príčinou spálenia motora spoločné vedenie káblov jednou trubkou?
Ne. Nebo jen nepřímo. Příčinou spálení motoru je idiotský návrh napájení. Konstruktér musí předpokládat mechanické přibrždění motoru a oteplení. Ve slušných pojezdech se vyhodnocuje krouticí moment (nepřímo měřením proudu), ke kterému může dojít poruchou převodovky, nebo překážkou v dráze, někdy se i měří maximální interval po který má akce trvat. Např. při najetí pohonu na překážku vzroste proud, pohon na okamžik reverzuje (cukne zpět) a zastaví se.
Jestli je ten stabilizátor spálený tak, že na výstupu měl vyšší neregulované napětí, mohla to být první příčina a upečený motor až následek. Moc málo informací.
Brána fungovala 10r, ale už pred 2 rokmi bol problém s prehriatým motorom. Po odstránení roztopeného plastu, ktorý blokoval rotor, motor fungoval ďalej. Riadiaca jednotka má aj meranie prúdu. Ale možno kvôli roztopenému držiaku uhlíkov v motore a následnému veľkému prechodovému odporu ten prúd nedosiahol kritickú hodnotu na vypnutie. Stabilizátor 7824 má na vstupe 35V a je na ňom prinitovaný len asi 2x2 cm čierny chladič. Na občasné otvorenie/zatvorenie to stačí, ale pri dlhodobej záťaži ťažko.
Tak nakoniec bol stabilizátor v poriadku, len drôty napájania opto-závory 24V boli roztopené od motora a v skrate. Jediná porucha je tak len spálený motor. Príčina zostáva nejasná. Snáď klikson na 40°C priviazaný o motor vyrieši problém na ďalších 20 rokov.
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 17788 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: ne září 29 2019, 18:36 Předmět:
On ten motor nemá momentovou spojku? V mých je a ta spojka prokluzuje v koncových polohách zavřeno a otevřeno. V motoru jsou koncáky co spínají cca 15 stupňů před dorazem a motor potom jede pomaleji a měří se time out. Jinak motor nemá žádný nadproudý hlídání, jen vratnej teplotní policajt na futrále. Jediná nevýhoda je, že to dvojkřídlo v zimě vyhrne maximálne 3 cm sněhu. Ale to ty s hlídáním proudu taky nezvládnou.
Jestli to je tak starý jak píšeš, co uhlíky? Já jsem první měnil po cca 8 letech a asi tam mám nyní tvrdší, pritože už drží 10 let. Ty první zcela zasvinily prachem prostor uhlíků a komutátoru a že je problém jsem zjistil když praskla pojistka protože ten prach v motoru blafnul. Musel jsem vše vyčistit, přesoustružit komutátor a vyškrabat ho. Od tý doby OK. Zkus jestli nemáš to samý. Motory mám italskej Aprimatic. _________________ Jirka
To je taky nějakej Ital?
a) uložení kabelu, izolace by se neměla teplem protavit, dimenzování průřezů by to nemělo dovolit.
b) jištění zdroje by nemělo pustit výrazně vyšší proud než je provozní, nebo jen po velmi omezenou dobu, než stačí zahlásit druh poruchy - blokovaný pojezd.
Ahoj - jen takový laický pohled - Sám dělávám na systémech zavírání dveří, kde se používají klasický stejnosměrný motorky. Věřím, že brána v principu je podobná. Nám se hlídají kromě otáček i odebíraný proud. Musíš brát v potaz to, že napřed pustíš proud do motoru, který se pak roztočí a snímač kroků detekuje pohyb. Nevím, jestli u té brány máš doraz řešený tak, že tam máš koncáky obou poloh, nebo podle počtu kroků s tím, že jednu polohu bys měl mít hlídanou koncákem. Pokud Ti doopravdy shořel motor, tak nejspíš kvůli tomu, že stále tlačil, i když vše bylo na dorazu - shoření motoru bys moh zabránit i pomalou pojistkou, kdy by trvající nadproud motor vyřadil z činnosti. Každopádně bych prověřil všechny ochrany proti přivření.
Jestli jde o motor ze statorem z trvalým magnetem, tak při zaseknutí motoru rotor shoří docela rychle a přitom na plášťi to nemusí být moc poznat Navíc se přetěžováním odmagnetovává .
Motor je jednosmerný 24V 5A 120W. Dva takéto motory (dvojkrídlová brána) sú napájané zo spoločného stabilizátora 7824. Neviem, aké lepšie obmedzenie prúdu by sa dalo vymyslieť. Na plošaku sú aj odpory na meranie prúdu do motorov, ale riadiaca jednotka ich zrejme používa len pre PWM (nastavenie sily pohybu).
Roztopená izolácia bola na drôtikoch z UTP kábla, ktoré sa opierali o motor.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.