Nejprve tady uveď, čím ta tvoje lokomotiva vlastně disponuje. Má pouze AC (DC) motor, nebo má i nějaké další vybavení. A ten "analog" představuje co? - regulované trafo nebo triakový popř. pwm regulátor 0 až 18V AC? Napětí "24-30V" chceš použít odkud, AC, DC, a proč zrovna takové? A pokud je to střídavé napětí (50Hz), tak proč označuješ střední kolejnici +?
Uvědomuješ si, že si z té elektrotechniky tady děláš ?
Ten tvůj požadavek se samozřejmě dá realizovat několika způsoby, od primitivních po složité. Ty jednoduché budou "neadresné", tzn. budou reverzovat všechny lokomotivy na dané koleji. Atd, atd...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31967 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne červenec 07 2019, 22:01 Předmět:
Prosím tě přečti si nejdřív něco o Märklinech - mají střední kolejnici s + pólem proti zbejvajícím dvěma, který jsou "uzemněný". Motorky jsou klasický stejnosměrný, v historii byly dokonce s motaným statorem. Původně se rychlost regulovala stejně jako u "PIKO/ZEUKE" změnou napětí, ale směr jízdy každý lokomotivy se volí pomocí impulzního relé vestavěnýho do každý lokomotivy - proto se to nevyskytuje v modelovejch velikostech H0 a menších. To relé se prostě do menších mašinek nevleze. Impuls vedoucí k přepnutí se vytvářel buď připojením pomocnýho vinutí s vyšším napětím, nebo vybitím relativně velkýho kondíku do obvodu koleje. A ano, dokud nebyl digitál, kterej umí binárním slovem odlišit jednotlivý stroje od sebe, každej impuls reverzoval všecky mašinky na který se dostal - jenže k tomu přistupovala (a dál přistupuje) technologie napájení izolovanejch úseků, kdy se prostě manuálně nebo elektronickým odpojovačem vyřadí napájení všech kolejovejch úseků, ve kterejch jsou vozidla, u kterejch je nežádoucí pohyb. Většinu takovejch problémů řeší právě to kódování, protože to dovoluje adresně "velet" jen jednomu stroji respektive vícero po jednom vedení a zbylý nechávat trvale napájený třeba i kvůli modelovýmu svícení a dalším fičurám. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Upřesním: Napájení je regulovatelným trafo 0-18V AC, Impuls 24-30V AC je opět z trafa(má spínač-ruční). Analog znamená ovládání pouze potenciometrem na trafu. Digitál znamená předprogramované jednotky a každá se dá ovládat zcela samostatně. Motor s cívkou je DC. Středovou kolejnici označuji + protože do ní je přivedena fáze, ostatní koleje a vše okolo je uzemění neboli 0 a já píši -. Střídavé napětí je opravdu 50Hz.
Výhoda 3 kolejí tkví v tom, že trafo může těch kolejí napájet nespočet, akorát všechny lokomotivy pojedou stejně rychle, ale mohou jet i proti sobě. Snad to takhle už pomůže.
Naposledy upravil liborko1968 dne ne červenec 07 2019, 22:19, celkově upraveno 1 krát.
EKKAR dík za info , o těch motorkách jsem to nevěděl. mě bylo řečeno něco jiného. Ale to tvoje dává více smysl. Jsem strojař a ne elektrikář, tak se na mě nezlobte
Prosím tě přečti si nejdřív něco o Märklinech - mají střední kolejnici s + pólem proti zbejvajícím dvěma...
No právě, že jsem si přečetl a proto požaduji od liborko1968 upřesnění toho, čím vlastně disponuje.
Jinak o Märklinech tady píšeš zatím jen ty, liborko1968 se konkrétně nevyjádřil. A pokud píše o AC napájení z trafa, tak to (jak jistě i EKKAR ví), trvale + pólem nedisponuje. Ostatně poslední příspěvek:
liborko1968 napsal(a):
Středovou kolejnici označuji + protože do ní je přivedena fáze, ostatní koleje a vše okolo je uzemění neboli 0 a já píši -...
snad hovoří za vše.
p.s. Jen dodám, že systém DCC nebude zřejmě to, oč tazatel usiluje. Existují (-ovaly) vývojové etapy v podobě Trix Twin a pod. I Märklin o nich ví...
Zkus kontaktovat buď ETS Praha, kteří podobné zařízení používají a jsou docela vstřícní, nebo pana Zajíce z Peček, který pravděpodobně vyrábí tohle zařízení pro Merkur.
Linky na oba zmíněné subjekty záměrně neuvádím; pokud si je nedokážeš najít sám, je zbytečné pokračovat...
Další šancí je zeptat se zde.
Pro Ekkara: Staré plechové modely Marklin i Merkur měly střídavé napájení, Marklin ho má dodnes (ale motory používá stejnosměrné), Merkur a ETS přešli na stejnosměrné napájení jenom kvůli zjednodušení a zlevnění konstrukce. Oba tito výrobci ale i nadále nabízejí variantu se střídavým napájením kvůli zpětné kompatibilitě se zámořskými zákazníky.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31967 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po červenec 08 2019, 12:56 Předmět:
hobbyrobot napsal(a):
....Pro Ekkara: Staré plechové modely Marklin i Merkur měly střídavé napájení, Marklin ho má dodnes (ale motory používá stejnosměrné)....
Vidíš, a já se setkal jen s tou stejnosměrnou verzí. Nikdy jsem do toho nedělal, Märklin byl na moji situaci s místem moc velkej a navíc se sem za komančů dal dovézt jen individuálně = za tvrdý valuty. Jednomu majiteli jsem opravoval mašinku, chtěl do ní už ten elektronickej přepínač s CMOS švábem - a vím že plánek měl od táty ofocovanej načerno v práci z nějakýho hůř dostupnýho čísla Modeláře. V 80.letech bylo ofocování čehokoliv podobnej zločin, jako jízda služebním autem pro vlastní účely a možná ještě horší, protože nedovolený používání služebního auta stíhala hospodářská kriminálka, ale nedovolený disponování s kopírkou i když šlo o modely, po tom šli hoši z StB jak slepice po flusu, takže jsem mu docela záviděl ty ofocený stránky... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Máš tam obyčejný motorek s vinutým statorem. Takový motorek v určitých mezích umí chodit i na střídavý proud, ale blbě se reverzuje. Musí se prohazovat polarita statoru proti rotoru, prostým prohozením polarity přepóluješ jak rotor, tak stator. Podle vinutí tipuju paralelní zapojení statoru k rotoru -
přes reverzák
Jedno z možných řešení je tahle "analogová" reverzace, která využívá bistabilního relé a MCU.
edit: Ještě přidávám jedno schémátko, které nepotřebuje žádné integrované obvody a přesto může vyhovět danému požadavku, pokud se použijí vhodná miniaturní relé.
reverz Marklin.png
Komentář:
Velikost:
15.92 kB
Zobrazeno:
40 krát
reverz Marklin2.png
Komentář:
Mezi polaritou cívky relé a přepínacími kontakty musí být "záporná zpětná vazba". Výběr kapacity kondenzátorů závisí na citlivosti relé.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2
Strana 2 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.