Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Regulátor asynchronního motoru

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Lukas-Peca



Založen: May 06, 2007
Příspěvky: 4047
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: so září 29 2007, 20:06    Předmět: Regulátor asynchronního motoru Citovat

Chtěl bych si zprovoznit tachometr z lokomotivy. Je poháněný motorem, který je nejspíš třífázový asynchronní na 60 V. Nic víc o něm nevím. Neznáte někdo nějaké zapojení, které by umožňovalo jeho regulaci od nuly? Pokud možno co nejjednodušší (frekvenční měnič bych stavěl nerad). O této problematice bohužel nic nevím.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31853
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so září 29 2007, 20:10    Předmět: Citovat

Lokomotivy měly a mají na nápravě stejnosměrné tachodynamo s normovaným převodem otáčky/napětí. Nevím, kdes vzal 60V/3f, ale z mašiny to asi nebude... Na diesel-elektrických lokotraktorech se používají malé 110V ss motorky v derivačním zapojení k přestavování stykačů - nebude to tohle?
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Lukas-Peca



Založen: May 06, 2007
Příspěvky: 4047
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: so září 29 2007, 20:15    Předmět: Citovat

No právě to dynamo (teda spíš alternátor) nemám. Jinak motor je celkem jednoznačně označený 60 Volt, má tři přívody a ve schématu uvnitř tachometru je značen jako 3~ Syn (tedy možná spíš synchronní). Je to nedílná součást tachometru, takže z nějakého stykače nebude. Z mašiny je zcela určitě.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Lukas-Peca



Založen: May 06, 2007
Příspěvky: 4047
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: ne září 30 2007, 14:09    Předmět: Citovat

Opravdu nikoho nic nenapadá? Stačilo by mi info o možných způsobech regulace kromě frekvenční a já bych se s tím už nějak popral. V tomhle se fakt nevyznám.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Sendyx



Založen: Jun 05, 2005
Příspěvky: 12332
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: ne září 30 2007, 14:11    Předmět: Citovat

Třeba brzdící špalek....
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: ne září 30 2007, 15:45    Předmět: Citovat

není to spíš selsyn pro přenos otáček než motor? Asi potřebuješ ještě jeden díl, který zůstal na podvozku Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Lukas-Peca



Založen: May 06, 2007
Příspěvky: 4047
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: ne září 30 2007, 16:43    Předmět: Citovat

možná, ale k motoru vedou jenom tři přívody (chybí dva napájecí). Pokud by to bylo opravdu ono, nedal by se ten snímač nějak elektronicky nahradit?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Zirafka



Založen: Aug 20, 2006
Příspěvky: 819

PříspěvekZaslal: ne září 30 2007, 17:19    Předmět: Citovat

Rychloměry lokomotiv jsou řešené poněkud jinak než se zde píše.

Lokomotiva má totiž rychloměry dva: registrační to je ten s papírovým proužkem a pak indikační který jen ukazuje čas a rychlost, ale nedělá záznam. Na každém stanovišti je jeden. Čili jedno stanoviště má registrační a druhé má indikační.

Staré lokomotivy mají náhon k registračnímu rychloměru řešený bowdenem a na druhém stanovišti je jen indikační rychloměr jiné konstrukce (ručičkový měřák) a k ten je napájený z tachodynama.

Pokud se ovšem jedná o novější přístroj z novější lokomotivy (jako že určitě, podle toho co se tu psalo) tak tam jsou oba rychloměry podobné konstrukce, jen ten indikační nemá pásku. Dole na nápravě je vysílač a u každého rychloměru je přijímač. A těmto zvláštním točivým strojům na 3f 60V se říká SELSYN. Mají vinutí budící a pak ještě pracovní, takže těch drátů k nim vede docela dost. Hledej tímto směrem.

Jestli se dá roztočit selsyn samostatně, bez jeho protějšku to nevím, ale asi těžko.

Pokud jej nahradíš normálním motorem, tak bude rychloměr ukazovat podle jeho otáček. Ale spíše než asynchronní motor bych použila jiný druh, co se lépe reguluje.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Lukas-Peca



Založen: May 06, 2007
Příspěvky: 4047
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: ne září 30 2007, 17:50    Předmět: Citovat

no je to indikační rychloměr, ale k tomu motoru vedou fakt jenom tři přívody, i ve schématu je to tak značené. Leda že by byla kostra jako čtvrtý přívod. Jiným motorem to moc nahradit nejde, protože selsyn od rychloměru nejde oddělat a dovnitř by to nešlo zabudovat nedestruktivně.
Zkusil jsem mezi dva vývody připojit zdroj stejnosměrného proudu a motor se pootočil. Tak jsem připojoval zdroj vždy k 1.-2., 2.-3., 3.-1. (a tak dokola) vývodu a motor cukal pořád stejným směrem, takže kdyby se ubastlilo nějaké zapojení, které by to přepínalo, tak by se to mohlo i točit.



IMG_1699.JPG
 Komentář:
motor

Stáhnout
 Soubor:  IMG_1699.JPG
 Velikost:  77.62 kB
 Staženo:  54 krát


IMG_1700.JPG
 Komentář:
štítek

Stáhnout
 Soubor:  IMG_1700.JPG
 Velikost:  119.71 kB
 Staženo:  65 krát


IMG_1701.JPG
 Komentář:
rychloměr

Stáhnout
 Soubor:  IMG_1701.JPG
 Velikost:  100.34 kB
 Staženo:  51 krát


IMG_1704.JPG
 Komentář:
schema

Stáhnout
 Soubor:  IMG_1704.JPG
 Velikost:  104.05 kB
 Staženo:  76 krát

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: ne září 30 2007, 18:57    Předmět: Citovat

no tak to bude švýcarský synchronní motor s rotorem s permanentním magnetem. Podle rychlosti točivého pole se otáčí rotor a unáší vířivými proudy ručku tachometru. Kolik kg to má?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Lukas-Peca



Založen: May 06, 2007
Příspěvky: 4047
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: ne září 30 2007, 19:02    Předmět: Citovat

asi deset Smile. S tím pohonem ručky nevím, vevnitř je nějaký hodinový strojek a při roztočení mechaniky ručně to hlasitě cvaká (jako všechny lokomotivní rychloměry) a ukazuje rychlost. Když ručně točím motorem, tak je cítit, jak to jakoby přeskakuje v tom magnetickém poli, takže to bude opravdu synchronní motor.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Radix



Založen: Nov 14, 2006
Příspěvky: 2633

PříspěvekZaslal: ne září 30 2007, 19:16    Předmět: Citovat

Možná by šel upravit obvod pro řízení synchronního motorku, třeba typu SMz 375.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Lukas-Peca



Založen: May 06, 2007
Příspěvky: 4047
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: po říjen 01 2007, 15:22    Předmět: Citovat

Měřil jsem to a mezi všema třema vývodama je odpor 26 j, tak teda nevím.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.51 sekund