Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31967 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st leden 30 2019, 13:47 Předmět:
breta1 napsal(a):
Není mi moc jasné, kam zařadit dvoutaktní modelářský benzínový motorek se žhavící svíčkou.
Při startu se svíčka elektrikou nažhaví, ale pak už se nežhaví a udržuje se v rozpáleném stavu vlastními spalinami.
K vznícení sice nedochází přímo vlivem ohřevu při stlačení směsi kolem horní úvrati, ale využívá se tohoto stlačení a následného ohřátí směsi k zapálení směsi, jinak by se směs už zapalovala někde v dolní úvrati a motor by nefungoval.
Je to tedy jakýsi diesel nebo není?
Nevím, jestli se nad takovou blbinou někdo zamýšlel.....
Sranda je, že dnešní dýzláky jsou v podstatě taky žhavíky. Mají žhavičky zasunutý až přímo do spalovacího prostoru a žhavicí proud do nich jde nejen při každým startu bez ohledu na venkovní teplotu, ale dokonce i ještě nějakou dobu po startu - tzv. "dožhavujou se". A co víc, ty tělíska mají vzhledem k rychlosti točení motoru tak velkou tepelnou setrvačnost, že nestačej úplně vychladnout ani během dalšího průběhu vejfuckový a sací fáze a v následující fázi komprese a dalšího vstřiku se jejich uchovaná tepelná energie velkým dílem podílí na plynulosti zapálení následujícího vstřiku. A tenhle princip funguje i u žhaviček s přepáleným topným elementem - prostě jejich hmota uchovává mezi jednotlivýma expanzníma fázema určitý množství tepla, který při každým dalším následujícím vstřiku zajistí rychlejší vznícení paliva ... Moderní diesel bez žhaviček nejen blbě startuje, ale i po samotným startu a ohřátí na provozní teplotu, kdy už by se zdálo, že žhavičky na jeho chod nemůžou mít vliv a jejich další přítomnost je zbytečná, motor se skutečnýma žhavičkama nahrazenýma jen mechanickým ekvivalentem (aby byl zachovanej tvar i objem spalovacího prostoru) má hlavně v oblasti částečnejch zátěží nerovnoměrnej a tvrdej chod způsobenej právě tou absencí "počinovýho" zapalovacího bodu, kterej jinak tvoří právě to teplo uchovávající tělísko žhavicí svíčky ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31967 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st leden 30 2019, 17:29 Předmět:
rezis napsal(a):
EKKAR: tak ti nevím jak moderní diesel máš na mysli. Ale např. Fiat r.v.2008 nežhaví vůbec od cca 10℃
Fifák je kapitola sama pro sebe ... Makrelu 1,9JTDi jsme při -21°C museli nechat přečíst noviny, aby se vůbec uráčila blafnout - předtím ji ani baterky 3 dalších aut připojený zároveň kabelama nepřesvědčily dost jasně o přání jejího majitele odjet z práce domů ... Dehťáky VW naprosto normálně žhaví i při teplotách vysoko nad nulou - třeba jen vteřinu nebo dvě, ale žhavičky používají při každým startu ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2568 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: st leden 30 2019, 18:31 Předmět:
Mě ropák předžhavuje až když je víc jak +5°C.Žhavení samozřejmě problikne, protože musí.U VW je kontrolka žhavení jako multifunkční.
Kontroluje se brzdový spínač,správné kódování ŘJ,elektronický pedál akcelerátoru,vstřikovací čerpadlo nebo PD vstřikovač a různý jiný věci.Pokud je kontrola OK, žhavení problikne cca na 1 vteřinu.Pokud neni vše OK žhavení bliká různě dlouhou dobu,podle toho co se pokakalo.Nicméně ikdyž nedojde z důvodu teploty motoru k předžhavení,tak se spustí dožhavení v řádu desítek vteřin.
Momentálně mám třeba uklepanou napájecí lištu ke žhavičkám a i při -12°C nebyl problém nastartovat.Půl minuty hulí a pak motor běží jak hodinky. _________________ Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31967 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st leden 30 2019, 19:11 Předmět:
Jo - protože ty žhavičky se rozpalujou i samy od tepla ve spalovacím prostoru - a pak už právě díky tý akumulaci tepla fungujou jako "zapalovače" i bez elektriky. Aspoň koncernový dýzly s touhle jejich funkcí při svým provozu počítají - jinej výrobce to může mít jinak. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2568 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: st leden 30 2019, 19:20 Předmět:
Ekkar:Jo asi to tak bude.Vždyť vzpomeň na starý škodovky který někdy trpěli samozápalama díky výstupkům ve spalovacím prostoru vytvořených z karbonu nebo poškozeným pístem.Stačí ostrá hrana a je problém.Hned se přehřívá a zapaluje směs.U dieselu se tohoto zřejmě využívá.
TAKJAN:To víš že by to šlo ale proč hlásit na dispej že je v p...li třeba vstřik?To nejsou informace pro uživatele ale pro servis a ten si udělá diag. _________________ Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 17831 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: st leden 30 2019, 19:31 Předmět:
breta1 napsal(a):
Není mi moc jasné, kam zařadit dvoutaktní modelářský benzínový motorek se žhavící svíčkou.
Trochu to upřesním. Dvoutaktní či čtyřtaktní modelářský motory se žhavící svíčkou nejedou na benzín ale metylalkohol, případně směs metylalkoholu s nitrometanem + mazivem.
Modelářský dvou nebo čtyřtaktní benzínový motory jedou na benzín a mají klasický zapalování jiskřivou svíčkou.
Pravda, v poslední době se objevil jeden výrobce dvoutaktních benzínů s žhavící zapalovací svíčkou ale ta je jiná než na metyl a nějak se to ve světě neprosazuje. Co jsem slyšel, chová se to proti výše popsaným ne úplně ideál.
Diesel se v modelařině taky používá, ale není naftovej. Leje se do toho petrolej s etérem 1:1 (někdy se přidává anilnitrát) + mazivo. Má to malou kubatůru a samotná nafta by v tom neblafla. _________________ Jirka
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31967 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st leden 30 2019, 19:52 Předmět:
Sandal napsal(a):
Ekkar:Jo asi to tak bude.Vždyť vzpomeň na starý škodovky který někdy trpěli samozápalama díky výstupkům ve spalovacím prostoru vytvořených z karbonu nebo poškozeným pístem.Stačí ostrá hrana a je problém.Hned se přehřívá a zapaluje směs.U dieselu se tohoto zřejmě využívá....
Stačily svíčky s nesprávnou hodnotou tepelnýho čísla, nebo nános karbonu na jiskřišti (zase vzniklej použitím nesprávnejch svíček, případně "žraním voleje" přes ventilový vodítka nebo i přes připečený kroužky) - a hnedle to práskalo každej pes jiná ves ... A to "cvrlikání", když se podařilo natankovat nekvalitní benál s míň oktanama (někdo to dělal plánovitě aby ušetřil) a třeba v prudký zatáčce projížděný bez podřazení nebo při pokusu z takový zatáčky bez podřazení akcelerovat se motor dostal pod optimální oblast toček pro danej úhel otevření škrticí klapky, nasávaná směs se kvůli poklesu rychlosti v sání a tím i snížení Venturiho efektu v difuzéru(ech) karbce nadměrně ochudila a začala místo pravidelnýho hoření ve válcích detonovat, to byly časy ... A když se pak takovým palivem krmenej motor víc zatížil, spalovací prostory se regulérně přehřejvaly a šádyna se kolikrát ani nedala chcípnout pouhým vypnutím zapalování - musela se udusit přes spojku zařazeným kvaltem ... Proto taky musela Schade Werke zasáhnout a u karbců se začala montovat volnoběžná tryska uzavíraná elektromagnetem - původní zdůvodnění znělo, že to je kvůli úsporám benzínu, že tu trysku bude nějaká elektronika zavírat při brždění motorem (psalo se o překročení hranice 1500RPM a uvolněným pedálu plynu), ale nikdy jsem takovou elektroniku TOVÁRNÍHO PŮVODU na šáde neviděl. Prej se montovala do exportních kusů - netuším. Ten elektromagnet ale byl běžně sériově natvrdo napojenej na klíček a zavíral se vypnutím zapalování - a když se špulka povolila (byla našroubovaná do závitu), šáde střílela do vejfuku jak blázen, respektive když od ní upadnul drát, šáde nešla bez šlápnutí na plyn ani nastartovat a při uvolnění pedálu okamžitě chcípala - tyhle diagnózy byly základ znalostí "šáde-jezdců" všech generací ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.