Zaslal: st prosinec 25 2019, 17:55 Předmět: Retardér Telma
Ahoj, potřeboval bych poradit se zapojením elektromagnetického retardéruTelma z autobusu ,plánujeme si postavit brzdu na měření výkonu os.aut , jak ho jednoduše ovládat?
vím jak funguje retardér, zde to regulují bez problémů : https://yourdyno.com/automatic-brake-control/ , ale ty ceny jsou dost, tak mě zajímá jestli to půjde regulovat jednoduše a lineárně a ne skokově jako podle schématu v tvém odkazu
Založen: Nov 28, 2006 Příspěvky: 12062 Bydliště: Česká Třebová
Zaslal: st prosinec 25 2019, 19:06 Předmět:
Gus napsal(a):
vím jak funguje retardér, zde to regulují bez problémů
já zase umím udělat PWM regulátor, ale od tebe jsem se nedozvěděl jaké parametry má ten tvůj retardér . . .
. . . proto jsem se ptal jestli máš dokumentaci.
Založen: Nov 28, 2006 Příspěvky: 12062 Bydliště: Česká Třebová
Zaslal: st prosinec 25 2019, 21:56 Předmět:
hmm . . .
vzhledem k tomu jaké to má mít výkony a proudy, tak to zase moc levné nebude . . .
v tom odkazu co jsi sem dal, se mi nezdá ta cena až tak přemrštěná.
když si to postavíš sám, možná to vyjde asi za polovic.
. . . tady je každá rada drahá.
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1283 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: st prosinec 25 2019, 22:12 Předmět:
ako brzdu k osobakom, by som to sprevodoval trochu do rychla
potom budu stacit na brzdenie o vela mensie prudy
s tymy 600kW brzdoveho vykonu to mylsia vazne? (edit , prave som si uvedomil vykon kamionu , takze asi hej )
v příloze je popis Dyna , je tam zapojení cívek do serie kde celkový proud je jen 16A při 192V , to by asi vyrobit šlo. A chci se zeptat proč by neměl retardér z autobusu stačit? brzdí se jedna náprava s výkonem kolem 300hp, , když by to bylo 4x4 pak by retardery byly dva a dvojnásobný výkon
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31852 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po prosinec 30 2019, 8:53 Předmět:
Zas si ale uvědom, že v každým retardérem sériově vybaveným vozidle (a je ganz putna jedno jestli to je tahač nebo bus) je ten retardér elektronicky svázanej s řízením motoru a když zapneš retardér (nebo ho během jízdy aktivuje tempomat), tak to elektronicky "odstaví" vstřiky motoru, aby retardér "pálil" jen čistě kinetickou energii rozjetýho vozidla, ne aby ještě do něj cpal další energii motor. Údaj "retardér z vozidla s 300HP motorem" ještě vůbec neznamená, že ten retardér coby náhrada za klasickou motorovou brzdu dokáže dlouhodobě mařit výkon kolem 220kW. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1283 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: po prosinec 30 2019, 14:01 Předmět:
dovolim si nesuhlasit s vykonom
brzdy obecne musia zniest vecsi vykon ako je vykon motora
bracho ma na firme tahac bez retadrera na ktorom uz parkrat zapiekly brzdy. Pre kopce si preto poziciavaju tahac s retarderom - okrem zastavenia nepotrebuje v kopcoch brzdy, staci retarder - taze vykon to musi zniest riadny , aj trvaly, chladenie vodou zo systemu samozrejme.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31852 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po prosinec 30 2019, 19:29 Předmět:
1) kolikrát ti mám zopakovat, že každej sériově vestavovanej retardér při svý aktivaci odstavuje přísun paliva do motoru = brzdí jen kinetickou energii závislou na momentální rychlosti vozidla?
2) spočítej, kolik zhruba Joulů dělá rozdíl potenciální energie takovýho vozidla mezi vrškem a spodkem kopce a pak podle rychlosti sjíždění spočítej, kolik tý energie musí takovej retardér za časovou jednotku zmařit. Dostaneš poměrně přesně požadovanej "brzdnej" výkon. Ten samozřejmě musí bejt v reálu vyšší, aby byla bezpečnostní rezerva pro přetíženou soupravu - a pak se podívej do výrobních dokumentací, jak dlouho může takovej retardér i s vnějším chlazením bejt ve funkci.
Pro srovnání - chladiče spalovacích motorů se navrhujou na tepelnej "přenosovej výkon" o hodnotě zhruba 60-65% hodnoty mechanickýho výstupního výkonu. Starej profláknutej favořiť měl pro motor s mechanickým výkonem 50kW chladič schopnej trvale odvádět 35kW tepla až do okolní teploty +60°C - buď za jízdy rychlostí aspoň 40km/h, nebo pomocí příslušnýho větráku. Plus tam byl "topnej výměník" pro výhřev kabiny s přenosem tuším 4,5kW max. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Tak co třeba souprava 50t, rychlost 90km/h, 2km dlouhý klesání o 50m výškově, jsou to reálné hodnoty?
Potenciální energie soupravy na kopci je: 50000*10*50 = 25 MJ
Souprava ten kopec sjede za: 2*3600/90 = 80 sekund.
To je průměrný brzdný výkon 312,5kW při klesání 2,5%. Takže ten výkon retardéru bude srovnatelný s výkonem motoru spíš asi větší.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.