Zaslal: st duben 20 2022, 12:33 Předmět: jaká je výhoda šroubu se 4hrannou hlavou?
Proč se vlastně, např. na nožových hlavách soustruhů (ale i jinde), používají šrouby se 4-hranem? Jaký to má smysl? Proč tam není normální 6-hran? U starých strojů bych si to asi vysvětlil možná jednodušší výrobou 4hranu, ale ty 4hrany bývají i na strojích nových. (pamatuji si že ještě tak před 25lety např. Mora na sporácích používala taky výhradně 4hranné matice M4, taky jsem nikdy nepochopil proč)
Naposledy upravil sr71 dne st duben 20 2022, 14:12, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3571 Bydliště: Havířov
Zaslal: st duben 20 2022, 14:34 Předmět:
Ano, čtyřhran je podstatně odolnější proti opotřebení. Šrouby mají šestihrannou hlavu, aby stačil menší rejd pro povolování a utahování. Klíče mají čelisti pootočené o jednu dvanáctinu, což umožňuje v těsných prostorách provést jednu otočku na dvanáct pootočení. U soustruhu se předpokládá dostatek manipulačního porostoru, proto je použit mechanicky výhodnější čtyřhran. I gola nástavce se nasazují na čtyřhran, není důvod používat vícehran, když se může libovolně otočit.
Založen: Mar 12, 2008 Příspěvky: 2939 Bydliště: Považie - Vorošilovo
Zaslal: pá duben 22 2022, 21:05 Předmět:
ferdislav napsal(a):
....a donucení k použití příslušného nástroje pro utahování
Pre to slúžia najmä Bezpečnostné skrutky používané už častejšie aj v elektronike.... Budúci ,,rýpači v autoelektronike" sa majú na čo tešiť Najme tie M3 ,,nepravidelnohranaté s kolíkom uprostred....
Založen: Dec 18, 2006 Příspěvky: 9667 Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí
Zaslal: so duben 23 2022, 6:09 Předmět:
I jinde: výpustný otvor oleje z motoru a převodovky auta (bývá i 6HR - podle značky)
hlavní uzávěr vody do baráku (4HR tyč cca 15mm²)
bezpečnostní spešl matka proti krádeži kola auta...
(u demontáže biciklu mě pokaždé irituje hledat klíč "15" který se nikde
jinde nepoužívá ani v sadách nevyskytuje běžně - přebrousí se "13" nebo "14") _________________ Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15516 Bydliště: Olomouc
Zaslal: so duben 23 2022, 8:10 Předmět:
sr71 napsal(a):
Proč se vlastně, např. na nožových hlavách soustruhů (ale i jinde), používají šrouby se 4-hranem? Jaký to má smysl?
Má to jen jeden smysl a tím je styčná plocha pro utahování a povolení. Zkus si např. do drážky dát šroub se šestihrannou hlavou a časem se budeš třepat, jestli ho povolíš bez toho, aby se ti v té drážce protáčel. U nožových hlav je čtyřhran výrazně odolnější než šestihran a proto vydrží opravdu dlouho. To samé je i pro dotahování sklíčidel atd. (skus si to dotahovat imbusákem). Prostě je to dlouhou praxí ověřené a nikdo to nemá důvod měnit.
Otázka měla spíše znít tak, proč se tam nepoužívají hlavy jiných tvarů.
Založen: Nov 17, 2004 Příspěvky: 5162 Bydliště: Třebíčsko
Zaslal: po duben 25 2022, 14:52 Předmět:
konosuke napsal(a):
I jinde: výpustný otvor oleje z motoru a převodovky auta (bývá i 6HR - podle značky)
hlavní uzávěr vody do baráku (4HR tyč cca 15mm²)
bezpečnostní spešl matka proti krádeži kola auta...
(u demontáže biciklu mě pokaždé irituje hledat klíč "15" který se nikde
jinde nepoužívá ani v sadách nevyskytuje běžně - přebrousí se "13" nebo "14")
Můžeš uvézt alespoň jeden typ auta u kterého je na bezpečnostních šroubech použitý čtyřhran? Byly speciální šrouby a k nim ořech!! Zase plácání, ale i to se počítá... _________________ Rotor rotuje a stator stagnuje...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31855 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po duben 25 2022, 15:37 Předmět:
p32 napsal(a):
sr71 napsal(a):
Proč se vlastně, např. na nožových hlavách soustruhů (ale i jinde), používají šrouby se 4-hranem? Jaký to má smysl?
Má to jen jeden smysl a tím je styčná plocha pro utahování a povolení. Zkus si např. do drážky dát šroub se šestihrannou hlavou a časem se budeš třepat, jestli ho povolíš bez toho, aby se ti v té drážce protáčel. U nožových hlav je čtyřhran výrazně odolnější než šestihran a proto vydrží opravdu dlouho. To samé je i pro dotahování sklíčidel atd. (skus si to dotahovat imbusákem). Prostě je to dlouhou praxí ověřené a nikdo to nemá důvod měnit.
Otázka měla spíše znít tak, proč se tam nepoužívají hlavy jiných tvarů.
Pod takovýhle šrouby vždycky patří podložka, která má za úkol rozložit sílu mezi hlavou a podložním matrošem. Kdo dává upevňovací šrouby bez podložky, je prase a nepomůže mu ani čtverhranná hlava. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Dec 18, 2006 Příspěvky: 9667 Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí
Zaslal: po duben 25 2022, 18:01 Předmět:
fredis napsal(a):
konosuke napsal(a):
Můžeš uvézt alespoň jeden typ auta u kterého je na bezpečnostních šroubech použitý čtyřhran? Byly speciální šrouby a k nim ořech!! Zase plácání, ale i to se počítá...
Ale to mohu, mohu...na každé auto se dá vyrobit jeden atyp, kusově. Nikde jsem nenapsal že jde o standart z výroby.
Málo technické fantazie, málo představivosti
(nejlépe pětihran a speciál klíč. Čryřhran povolíš běžným plocháčem ze sady z marketu) Pochopeno ? Tak jo... _________________ Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31855 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po duben 25 2022, 18:34 Předmět:
A 4-hranný hlavy šroubů používal ve svejch autech naprosto standardně pan Ettore Bugatti - dokonce to bylo něco jako rozpoznávací znak pohonnejch a podvozkovejch skupin značky Bugatti, protože na originálních žádná jiná než 4-hranná hlava nebo matka nebyla. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3571 Bydliště: Havířov
Zaslal: po duben 25 2022, 19:05 Předmět:
Čtyřhran nemůže být nic bezpečnostního, protože na něj dobře pasuje 12tizubové očko. Krom plochého klíče, který se však opírá pouze o dvě hrany a u většího momentu může mít problém.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.