Zaslal: ne květen 26 2019, 13:08 Předmět: rozvodové kolo u motoru s variabilním časováním
Nechávali jsme si v servise vyměnit obě rozvodová kola motoru (Opel Z18XER) protože způsobovali dost velkou a nezvyklou hlučnost motoru (nejen po nastartování ale furt). Ty původní jsem si vzal a jedno rozřízl. Teoreticky asi zhruba funkci chápu - v hlavě motoru je pro každé kolo elektroventil ovládaný z ŘJ, který otevírá přívod tlakového oleje skrz dutou vačkovou hřídel do rozv.kola - od hřídele je v kole 5 kanálků ke každé lamele na "rotoru" toho kola. Tím se teda natáčí vačková hřídel jedním směrem. nechápu ale přesně jakým způsobem se dosáhne natočení zpět.
V rotoru kola je jeden pevný kolík, kterým je dán rozsah natáčení - větší drážka ve víku, a jeden odpružený kolík se zaoblenou hranou který kolo aretuje v nějaké základní poloze (menší drážka) a při natočení ze základní polohy je kolík zatlačen proti síle pružiny (o stěnu víka)
A taky by mě zajímalo zda někdo nevíte co teda vlastně na těch kolech provozem odejde, že to pak způsobuje zvýšenou hlučnost?
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1304 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: ne květen 26 2019, 13:51 Předmět:
natocenie spet sa deje jaksi automaticky , na to aby si otvaral ventili potrebujes na hriadely nejaky krutiaci moment (remenicou otacas a hriadel sa snazi ostat na mieste). ten zabezpeci vratenie. Tlakkom oleja presuvat otvaranie ventilov iba skor, ked netlacis olejom vrati sa to spet.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32853 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne květen 26 2019, 19:20 Předmět:
Je to tak, ty kola přenášejí určitej točivej moment, kterej spotřebovávají ventily na svoje otevírání a pružiny ventilů na svoje stlačování - část výkonu pak ty péra vracejí, ale furt tam jsou minimálně nějaký 2-3kW, který se na to dostatečně rychlý otevírání musejí vynaložit. K pootočení vačkovýho hřídele PO tomhle směru otáčení se používá tlakovej volej (zatlačí to do hřídele, aby se vačky "předběhly" proti původnímu nastavení, který se dál udržuje na samotným kole), když se pak tlak přeruší a otevře se odvodní kanálek, síla působící na obvod hnanýho rozvodovýho kola vytlačí náplň z kanálku, kolo "dožene" zbytek hřídele a rozvod se vrátí na původní nastavení. Zvýšenou hlučnost může pak způsobovat vícero příčin, který všecky ve výsledku způsobí jedno - že v klidu rozvod "nesjede" na základní hodnotu úhlu otevření sacích ventilů a ty se pak otevírají v pozici vhodnější pro vyšší otáčky = prostě to "rozhodí" rozvod. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.