Dobrý den přeji. Přinesl jsem z kovošrotu tohle torzo, jestli je to část vysílačky, nebo nějakého přijímače netuším. Podle nápisu azbukou je to ruský. Na štítku je u typu: APK-9. Zřejmě to bylo instalované v nějakém vozidle, protože to působí dojmem, že to někdo násilím z něčeho rval. Na měřáku je rok výroby 1975. Bylo mě líto nechat to tam a tak jsem to za dvacku koupil. Kdyby někdo věděl, co je to a z čeho to pochází, byl bych rád.
Podobnou variantu ruského voliče frekvencí k ARK mám ve sbírce také. Používá se to v letadlech k ladění přívodních stanic pro přístrojové přiblížení (tzv. dálná a bližná přívodní stanice). Na každém z těch dvou voličů lze nastavit frekvenci, které je pak možné přepínat (tady asi tím páčkovým přepínačem vlevo)
Založen: Oct 07, 2012 Příspěvky: 1366 Bydliště: JN89GF
Zaslal: pá červenec 12 2013, 10:43 Předmět:
To není radiokompas, ale pouze ovládací skříňka ze soupravy radiokompasu - původem snad ještě z válečných lavočkinů ... a používal se ještě v 70-tých letech například ve vrtulníku MI-8 nebo i v kunovickém Turboletu L-410.
Celá souprava radiokompasu je "malinko větší..."
Na leteckém foru jsem se dotazoval na účel dlouhé drátové antény natažené mezi kabinou a směrovkou (bývalo to často na starších vojenských letadlech , např. Mig15). Bylo mi tam odpovězeno že je to všesměrová anténa radiokompasu (konkrétně typ kompasu ARK5). Je to možné? Řekl bych že by pro radiokompas měla být směrová otočná anténa která obvykle bývala pod dielektrickými kryty zespoda na trupu.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33715 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út březen 07 2023, 22:21 Předmět:
Pomocí tý všesměrový antény se rádiokompas (ARK) naladil na kmitočet, rozpoznal se = identifikoval podle jím vysílanýho morse-znaku a pak se přijímač bez změny naladění frekvence přepnul na tu kruhovou "góniovku", kterou se hledal směr. Ta směrovka totiž má výrazný minima a maxima a tu naváděcí "dálnou" nebo "blížnou" bys na ni v určitý poloze vůbec nebyl schopnej zachytit, i kdybys měl přijímač naladěnej. A protože ty dálný i blížný měly na každým letišti jinej kmitočet, postup byl právě takovej - nejdřív majákovou vysílačku zachytit na přesným kmitočtu bez snahy o určení přesnýho směru a pak už se zafixovaným naladěním jen lovit směr ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Drátová anténa od kabiny k hraně výškovky byla pro palubní krátkovlnnou stanici, u MiGu známá RSI neboli "eresíčko", staří OLáci znají, rozsah měla spodní část krátkých vln. Nesměrová anténa radiokompasu je obvykle v podobě "pahýlu" někde na trupu. Novější verze měly nesměrovou anténu pro NDB pásmo integrovanou do krytu směrové sestavy feritek (zalaminovaná měděná siťka).
To co popisuje Ekkar, není radiokompas ale postup gonimetrie na dopravních letadlech z třicátých let, když byl čas na takové manuální cvičení.
Radiokompas potřebuje k funkci obě antény současně, všesměrovou i rámovou/feritovou. Všesměrová má kruhový diagram, rámová osmičkový, sloučením obou vznikne ledvina, diskriminátor přijímače pak šmrdlá motorkem gonia s otočnou feritkou do minima (starší verze) nebo vyhodnocuje fázový rozdíl mezi dvěma kolmými sekcemi feritek a ten pak posílá do gonia - indikátoru. Ladění ARK se děje podle kmitočtu, na nějaké čekání a luštění značek tu není zrovna fůra času. Je ale fakt, že výstup do sluchátek měly všechny radiokompasy, existovala možnost při výpadku komunikační stanice použít hlasovou modulaci NDB vysílače pro jednostranné spojení, což se skutečně čas od času využilo.
edit: http://radio.ok1cjb.cz/11_historie/11_rsi_a_ol__1.html
Ještě doplnění, vzhledem k tomu že se Mig-15 vyráběl ve spoustě modifikací a kromě Ruska taky v Polsku, Bulharsku a ve Vodochodech, skutečně existovaly varianty kdy po náhradě palubní KV stanice RSI6 za VKV RSI3M se původní drátová anténa modifikovala pro radiokompas.
Více třeba na http://forums.airforce.ru/matchast/4068-mig-15-voprosy-po-matchasti/ a dalších fórech. Dá se předpokládat, že tam bude do dneška víc insiderů než tady, i když nějaký veterán z Vodochod možná taky ještě existuje.
Ještě doplnění, vzhledem k tomu že se Mig-15 vyráběl ve spoustě modifikací a kromě Ruska taky v Polsku, Bulharsku a ve Vodochodech, skutečně existovaly varianty kdy po náhradě palubní KV stanice RSI6 za VKV RSI3M se původní drátová anténa modifikovala pro radiokompas.
Ano a pro tu VKV radiostanici RSIU-3M sloužila mečová anténa na trupu za kabinou. Ale k čemu pak tedy ta mečová anténa byla u prvních verzí s KV stanicí?
To co vypadá jako bičová nebo mečová anténa, v originálu штыревая антенна, je vidět už na prototypech z r. 1947. Myslím že to nemělo jinou funkci než nosič izolátoru drátové antény ke kýlu, svod pak procházel do trupu kruhovou průchodkou. Nesměrová anténa ARK-5 v té době byla v podobě měděných paprsků na výklopné části prosklení kabiny. Po zástavbě VKV radiostanice drátovou anténu použili jako nesměrovou pro radiokompas, na fotkách vede mimo ten meč rovnou do kruhové průchodky. Na letounu byly ještě různě na spodní části antény pro výškoměr (přijímací a vysílací) a anténa pro marker.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.