Založen: Apr 25, 2013 Příspěvky: 2149 Bydliště: Dvůr Králové n.L.
Zaslal: so duben 22 2023, 12:38 Předmět: Jaký olej pro GDi motory ?
V Hyundai i30 mám benzinový motor s přímým vstřikem GDi, v servisu Hyundai mi tam dávají Shell 5W-30, A5/B5. Pro krátké jízdy, což je můj případ, ale tento olej není údajně vhodný z důvodu možnosti karbonizace a lepší by prý bylo používat olej s klasifikací A3/B3, popř. C3. Tento názor ale někdo vyvrací, jelikož dnešní oleje mají vysokou čisticí schopnost. Spíš doporučují občas auto protáhnout delší jízdou po dálnici. Jaké máte zkušenosti ? Děkuji.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33715 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so duben 22 2023, 14:37 Předmět:
Přesně tak, přímej vysokotlakej vstřik (GDI = Gasoline Direct Injection) jde vstřikovačem přímo do válce jako u dehtu a neumejvá tak olejovou mlhu, která se na sací ventily dostává z odvzdušnění kliky a prostoru rozvodu, Myslím že Mazda zkoušela kombinaci přímejch a nepřímejch vstřikovačů, kdy přímý vstřiky jedou jen při požadavku maximálního výkonu, při odlehčení motor přechází na nepřímej vstřik, kterej účinnějc chladí sací trakt a hlavně ventily. Proti zakarbonování přímovstřikovýho motoru nepomáhá nic, karbon je po určitý době nutný po částečný demontáži motoru (palice dolů) nechat odstranit mechanicky nebo (částečně) i chemicky, častá je kombinace obojího (ultrazvuk v lázni s detergentem a případně i nějakým radiklálnějším organickým = nepolárním rozpouštědlem). _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Taky mám přímý vstřik,olej SAE 5W-30, ACEA C3 co 10kkm a hlavně neřadit podle nápovědy počítače.Ten nabádá k úspoře a podtáčení.Ty malé motory potřebují točit,ne dusit
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33715 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so duben 22 2023, 16:23 Předmět:
Prostě pro přímovstřikový motory pokud možno co nejmenší množství popelovin = nespalitelnejch minerálních částí v oleji. To označuje právě ta specifikace ACEA - čím vyšší písmeno a číslo, tím je těch nespalitelnejch složek míň ... Specifikace SAE určuje rozmezí tweplot, pro který je olej určenej - číslo u písmena "W" označuje hustotní index při zápornejch teplotách, volejáři tomu říkají "mez čerpatelnosti". Čím nižší číslo, tím je olej řidší za studena - prostě je to teplota, při který ještě olej nezhoustne chladem tak, aby šel čerpat běžným zubovým mazacím čerpadlem a šel pro protlačení filtrem natlačit během prvních dvou-tří otáček motoru na všecky mazaný místa, aby v momentě naskočení motoru byly nejkritičtější místa nejpozdějc ihned mazaný = klikový a pístní čepy, vačky a celej rozvod. I proto se má do motorů osazovat olejovej filtr s ventilem, kterej nedovolí po zastavení motoru vyprázdnění hlavního mazacího kanálu a jeho zavzdušnění. Natlakování je pak mnohem rychlejší.
Číslo za pomlčkou v označení SAE udává koeficient pro maximální teplotu, při který je olej ještě schopnej udržet mazací film bez nebezpečí "přetržení". Zase čím vyšší, tím je olej tepelně odolnější, ale většinou taky obsahuje víc těch popelotvornejch sloučenin, který po jeho shoření dělají karbonovou krustu - protože to jsou většinou organický soli kovů, který jen tak jednoduše jako čistý uhlovodíky spálit nejdou ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: May 22, 2006 Příspěvky: 2726 Bydliště: Posázaví (JN79LT)
Zaslal: ne duben 23 2023, 10:43 Předmět:
Mne přijde, že si poněkud všichni myslíte, že za karbon v motoru může olej. 99,9% karbonu v motoru je z paliva, pokud je motor v pořádku a nežere olej v řádu litrů na 1000km. Zrovna z C3 oleji bych si moc nehrál, pokud nejsou vyloženě doporučený výrobcem. Oni jak jsou to low saps oleje, tak hůře mažou na otěr. Takže olej ACEA A3 B3 je pro některý motory "lepší" než C3. _________________ Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33715 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne duben 23 2023, 10:49 Předmět:
Hlavně ty C3 oleje jsou určený pro motory osazovaný DPF filtrama částic - nižší specifikace je daleko dřív zasere a musí se buď častějc regenerovat, nebo i měnit, protože se už vypálit nedaj ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Tohle je filtr tlakového vzduchu, jaký je třeba u plazmy. Mohlo by to mít nějaký efekt třeba u podtlakového ovládání EGR, ale na zakarbonování oleje to nemá vliv.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 33715 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út duben 25 2023, 17:55 Předmět:
Pepo, GDi motory nemají problém se zakarbonováním oleje, ten znehodnocujou prakticky stejně intenzívně jako motory nepřímovstřikový nebo karburátorový - jejich problém je v zakarbonování spalovacích prostorů a sacího traktu, kterým prochází olejová mlha z odvětrání klikový skříně (a to i když jsou tam odlučovače, labyrinty a podobný zařízení, prostě 100% odfiltrování oleje by bylo technicky náročný tak, že by ho asi nikdo nezaplatil - nebo by se odvětrání nesmělo řešit do sání). Je to část motoru, kterou u karbců nebo nepřímejch vstřiků doslova omejvá palivová mlha, s výrazným tvořením karbonu se setkávají i majitelé motorů přestavěnejch na LPG/CNG, který najíždějí vysoký nájezdy v "nebenzínovým" režimu. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
ale tento olej není údajně vhodný z důvodu možnosti karbonizace
Já to pochopil tak, že jde o olej. Karbon v sání nebývá problém odvětrání, ale EGR. Jedno moje auto je dost ojeté, ale olej mezi výměnami nedolejvám a škrtící klapka je naprosto čistá.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.