Podařilo se mi úplně vybít olověný akumulátor VARTA viz foto. Tyto akumulátory jsou bezůdržbové přesto se zeptám zda-li je možné nějak dolít destilovanou vodu? Ten vrchní plast má jít sundat ? Ja v něm zboku otvor, že by pro demontáž? Nebo se takovýto akumulátor již nedolívá ?
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32107 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st říjen 13 2021, 14:51 Předmět:
Vem horkovzduch a přejeď s ním přes tu samolepku navrchu s nápisem VARTA, co je na druhý fotce. Pokud se smrští a pod ní uvidíš 6 kruhovejch asi jako pětikačka velkejch vybrání nebo drážek, tak tam jsou špunty do článků - tu nálepku sloupni a špunty jsou buď na šroubování - dobře to jde dvoukorunou drženou v kombinačkách, nebo jsou u starších baterek jen zamačkávací - ty se musejí vypáčit ostrým úzkým šroubovákem. Nebo to sloupni rovnou, budeš hned vědět na čem jseš. Naprosto bezšpuntový baterky už skoro nikdo nedělá, důvodem je potřeba jejich skladování v "suchým nabitým" stavu, kdy se můžou takhle vyrobený odložit bez kapalný náplně a zazátkovaný klidně i na několik let, pak se v případě potřeby odšpuntujou, nalejou kyselinovým elektrolytem a po cca 2 hodinách jsou i bez nabíjení připravený k montáži do auta a provozu - lepší je samozřejmě je nejdřív dobít do znaků plnýho nabití, ale v podstatě už několik minut po nalití čili prakticky okamžitě vykazuje taková baterka zhruba 50% kapacity a je v nouzi provozuschopná v motorovým vozidle, kde se předpokládá rychlý dobití okamžitou následující jízdou. Bylo to vymyšlený pro vojáky, aby mohli mít pro zakonzervovaný vozidla v "enzetech" uložený baterky bez dlouhodobýho připojení na nabíječky a s nutností takový baterky pořád dokola hlídat, dolívat, obnovovat a vyměňovat - takový "za sucha nabitý" baterie a skleněnej nebo plastovej demižón s kyselinou vydrží jako pohotovostní zásoba bez výměny 10 i víc let a v momentě potřeby to použít stačí pár hodin práce. Nejde to ale použít v autě s ychtyllygentním dobýjeňým, protože tam by automatika baterku zabila vycucáním zbytku energie bez dobíjení kvůli jakýmsi pofidérním úsporám dvou deci na 100km, direktivně nařízeným z Brusele ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 633 Bydliště: Praha 5
Zaslal: st říjen 13 2021, 15:27 Předmět:
Mohu napsat jak bych do toho šel já. Budeš muset použít nějakou nabíječku s ruční regulací. Různé automaty tě budou fakovat. V případě, že nepůjde nastavit tak 1/20AH na A-metru. Přidávat až se hne rafika A- metru. Ze začátku to nechce brát proud. Když to nebude chtít brát vůbec nastav 13V čekej a hlídej to. V určitém okamžiku se to splaší a proud nastoupí dost z vostra. Musíš to hlídat. Já potom nastavuji 1/20 Ah a nabíjím na 15V případně až na 16V jednocestně. Nechat 24h odfrknout. Potom na 5s odporová zátěž asi 250-300A. Napětí by nemělo jít pod 9V. To je spodní hranice použitelnost.
Toto je jedna z možností jak postupovat. Jestli se ti to podaří otevřít a je tam málo elektrolytu já bych ho doplnil v ten moment kdy to začalo brát 1/20. Tedy akumulátorovou kyselinou (tuším 33%- prodává se to) Ale to je věc názoru. Dost často v případech vytlučení na 0 odejde článek.
Založen: Jan 28, 2009 Příspěvky: 627 Bydliště: okres Beroun, kraj Středočeský
Zaslal: st říjen 13 2021, 15:41 Předmět:
vicious napsal(a):
Tiež sa prikláňam k názoru, že pod nálepkou budú zátky pre každý článok.
Měl jsem v ruce několik takových baterek. Výrobci od zátek pod krytem přešli k řešení přivařeného krytu. Vypadá to tak, že přes díry, kde původně byly zátky je přivařený ten dekl. Tedy kromě toho, že je dekl přivařený po obchodu, tak je ještě přivařený na každý otvor. To jsou ty dnešní bezúdržbové baterky - dva roky to přežije a pak vám ta baterka uschne a dolít nejde.
Ta doba, kdy pod tím krytem byly šroubovací zátky už je dávno pryč..
Založen: Jan 10, 2018 Příspěvky: 526 Bydliště: Olomoucký kraj
Zaslal: st říjen 13 2021, 15:54 Předmět:
To, že je akumulátor vybitý, ještě přece neznamená, že potřebuje dolít! Vždyť ten roztok kyseliny neměl kudy utýct (jedině snad bezpečnostním ventilem při přebíjení a varu elektrolytu)! Takže ji nejdřív prosviť a zkontroluj, jestli je všude dost kapaliny.
Nepíšeš, jestli jsi to zkoušel nabíjet, ale většinou u takto hluboce vybitých bateriií vzniká sulfatace (usazeniny na deskách), která snižuje kapacitu a zvyšuje vnitřní odpor. Nekdy se to dá aspoň částečně napravit speciální desulfatační nabíječkou, která během nabíjení cyklicky vybíjí krátkými pulsy. Jestli je ta baterka starší pěti let, skoro to ani nemá cenu opravovat.
Naposledy upravil JoDiK dne st říjen 13 2021, 18:29, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32107 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st říjen 13 2021, 16:14 Předmět:
_luky_ napsal(a):
vicious napsal(a):
Tiež sa prikláňam k názoru, že pod nálepkou budú zátky pre každý článok.
Měl jsem v ruce několik takových baterek. Výrobci od zátek pod krytem přešli k řešení přivařeného krytu. Vypadá to tak, že přes díry, kde původně byly zátky je přivařený ten dekl. Tedy kromě toho, že je dekl přivařený po obchodu, tak je ještě přivařený na každý otvor. To jsou ty dnešní bezúdržbové baterky - dva roky to přežije a pak vám ta baterka uschne a dolít nejde.
Ta doba, kdy pod tím krytem byly šroubovací zátky už je dávno pryč..
Je topřesně obráceně, než píšeš - bezšpuntový natvrdo zavařený baterky se dělaly kolem roku 2000, ale právě kvůli možnosti je dolívat se výrobci znovu vrátili k zátkám - i když je přelepujou samolepkama nebo dokonce přes ně přivařujou plastovou destičku, ale špunty v deklu jsou. Furt je totiž lacinější a ekologicky šetrnější baterku vysušenou nešetrným ždímáním moct občas dolít a tak ji provozovat dál, než ji po 2 letech používání (přesně jak píšeš) vyhodit a muset pořizovat novou. Pro nějaký staniční nebo i lehký trakční účely se rozhodně vyplatí vyzkoušet tu desulfataci - která se nemusí dělat vybíjecíma impulsama, ale existujou na to i jiný ověřený metody. Důležitý ale je před každou manipulací olověnou baterku dolít po značky naplnění článků, jakýkoliv pokusy o dobíjení nebo desulfatace s nezaplavenýma deskama je k h0vnu. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 633 Bydliště: Praha 5
Zaslal: st říjen 13 2021, 17:34 Předmět:
Na obrázku je moje rezervní baterka stará asi 5let, špunty tam jsou. Už jsem to na EB několikrát psal. Nabíjím jednocestně thyristorovým impulzem a bateka je vždy lepší než před tím. Když jde, před vlastním nabíjením doleju elektrolyt. Dělám to tak 50let. Ale ze starého nové neuděláš.
S tím, že se elektrolyt z normální šplouchací baterky nedostane ven nesouhlasím.
To co smrdí při nabijení je kyselina. Vodík nesmrdí, ten bouchá. A je to cejtit i při běžné 1/10 nebo 1/20Ah nabíjecího proudu. Já na ty budíky co jsou na nabíječce koukám.
Pro zakladatele vlákna: napiš jak jsi dopadnul.
Luboš
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3571 Bydliště: Havířov
Zaslal: st říjen 13 2021, 18:42 Předmět:
Je to jak píše _luky_. Přivařené po obvodu, kolem otvorů + ještě různý meandry osazeny tabletami umožňujícími udržet v článku atmosférický tlak ale bránícími odparu. Jediný způsob jak se do baterky rozumně dostat je články navrtat v místě náznaků největších otvorů a pak utěsnit vhodnými zátkami.
Kvůli jedinému vybití ovšem není důvod do baterky lézt. To fakt jen pokud bys ji chtěl věnovat následující nadstandardní péči v podstatě nijak nesouvisející s jedním vybitím.
Založen: Mar 29, 2009 Příspěvky: 4029 Bydliště: Olomouc
Zaslal: st říjen 13 2021, 20:18 Předmět:
hajeklubos napsal(a):
Toto je jedna z možností jak postupovat. Jestli se ti to podaří otevřít a je tam málo elektrolytu já bych ho doplnil v ten moment kdy to začalo brát 1/20. Tedy akumulátorovou kyselinou (tuším 33%- prodává se to).
Já bych dolil jen destilovanou vodu! Kyselina sírová se nevypaří. Pokud bude výsledná hustota po nabití nízká, potom je to způsobeno sulfatací desek, kyselina se spotřebuje na vytvoření vrstvy síranu na deskách. Někdy (pokud je sulfátová vrstva ještě nezatvrdlá) se dá rozpustit nabíjením cca 1/100 z kapacity po dobu několika dnů s občasnou kontrolou hustoměrem. Hustota by měla pomalu narůstat. Záleží ovšem na technologii desek, jestli se to podaří.
Založen: Apr 08, 2004 Příspěvky: 3324 Bydliště: Brno
Zaslal: čt říjen 21 2021, 18:17 Předmět:
U jedné jsem se setkal že pod deklem byla kolejnička a v něm zátky takže po oddělání krytu byly članky otevřený. Ta co je na obrázku ta bude neotevíratelná. Žádný špunty a ten dekl tam bude fest přilepen. nepovedlo se mě do podobné dostat. Pokud je baterka funkční, v běžném provozu tak před nabíjením dolít jen destilku. To stačí.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3, 4Další
Strana 1 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.