Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

olověný akumulátor dolití elytu
Jdi na stránku 1, 2, 3, 4  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
radioelectrum



Založen: Nov 11, 2011
Příspěvky: 2106
Bydliště: Oslavany

PříspěvekZaslal: st říjen 13 2021, 14:37    Předmět: olověný akumulátor dolití elytu Citovat

Podařilo se mi úplně vybít olověný akumulátor VARTA viz foto. Tyto akumulátory jsou bezůdržbové přesto se zeptám zda-li je možné nějak dolít destilovanou vodu? Ten vrchní plast má jít sundat ? Ja v něm zboku otvor, že by pro demontáž? Nebo se takovýto akumulátor již nedolívá ?


20211013_151320.jpg
 Komentář:
 Velikost:  87.56 kB
 Zobrazeno:  149 krát

20211013_151320.jpg



20211013_151324.jpg
 Komentář:
 Velikost:  105.79 kB
 Zobrazeno:  141 krát

20211013_151324.jpg



20211013_151332.jpg
 Komentář:
 Velikost:  74.98 kB
 Zobrazeno:  122 krát

20211013_151332.jpg


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33750
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: st říjen 13 2021, 14:39    Předmět: Citovat

Treba ho hlavne co najskor nabit. Dolievanie mozes riesit potom.

Oficialne je tam ten kryt na pevno. Ale nejako odstranit urcite pojde.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31643
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st říjen 13 2021, 14:51    Předmět: Citovat

Vem horkovzduch a přejeď s ním přes tu samolepku navrchu s nápisem VARTA, co je na druhý fotce. Pokud se smrští a pod ní uvidíš 6 kruhovejch asi jako pětikačka velkejch vybrání nebo drážek, tak tam jsou špunty do článků - tu nálepku sloupni a špunty jsou buď na šroubování - dobře to jde dvoukorunou drženou v kombinačkách, nebo jsou u starších baterek jen zamačkávací - ty se musejí vypáčit ostrým úzkým šroubovákem. Nebo to sloupni rovnou, budeš hned vědět na čem jseš. Naprosto bezšpuntový baterky už skoro nikdo nedělá, důvodem je potřeba jejich skladování v "suchým nabitým" stavu, kdy se můžou takhle vyrobený odložit bez kapalný náplně a zazátkovaný klidně i na několik let, pak se v případě potřeby odšpuntujou, nalejou kyselinovým elektrolytem a po cca 2 hodinách jsou i bez nabíjení připravený k montáži do auta a provozu - lepší je samozřejmě je nejdřív dobít do znaků plnýho nabití, ale v podstatě už několik minut po nalití čili prakticky okamžitě vykazuje taková baterka zhruba 50% kapacity a je v nouzi provozuschopná v motorovým vozidle, kde se předpokládá rychlý dobití okamžitou následující jízdou. Bylo to vymyšlený pro vojáky, aby mohli mít pro zakonzervovaný vozidla v "enzetech" uložený baterky bez dlouhodobýho připojení na nabíječky a s nutností takový baterky pořád dokola hlídat, dolívat, obnovovat a vyměňovat - takový "za sucha nabitý" baterie a skleněnej nebo plastovej demižón s kyselinou vydrží jako pohotovostní zásoba bez výměny 10 i víc let a v momentě potřeby to použít stačí pár hodin práce. Nejde to ale použít v autě s ychtyllygentním dobýjeňým, protože tam by automatika baterku zabila vycucáním zbytku energie bez dobíjení kvůli jakýmsi pofidérním úsporám dvou deci na 100km, direktivně nařízeným z Brusele ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
vicious



Založen: Aug 10, 2007
Příspěvky: 658
Bydliště: 3 km od Humenného

PříspěvekZaslal: st říjen 13 2021, 15:22    Předmět: Citovat

Tiež sa prikláňam k názoru, že pod nálepkou budú zátky pre každý článok.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
hajeklubos



Založen: May 01, 2008
Příspěvky: 598
Bydliště: Praha 5

PříspěvekZaslal: st říjen 13 2021, 15:27    Předmět: Citovat

Mohu napsat jak bych do toho šel já. Budeš muset použít nějakou nabíječku s ruční regulací. Různé automaty tě budou fakovat. V případě, že nepůjde nastavit tak 1/20AH na A-metru. Přidávat až se hne rafika A- metru. Ze začátku to nechce brát proud. Když to nebude chtít brát vůbec nastav 13V čekej a hlídej to. V určitém okamžiku se to splaší a proud nastoupí dost z vostra. Musíš to hlídat. Já potom nastavuji 1/20 Ah a nabíjím na 15V případně až na 16V jednocestně. Nechat 24h odfrknout. Potom na 5s odporová zátěž asi 250-300A. Napětí by nemělo jít pod 9V. To je spodní hranice použitelnost.
Toto je jedna z možností jak postupovat. Jestli se ti to podaří otevřít a je tam málo elektrolytu já bych ho doplnil v ten moment kdy to začalo brát 1/20. Tedy akumulátorovou kyselinou (tuším 33%- prodává se to) Ale to je věc názoru. Dost často v případech vytlučení na 0 odejde článek.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
_luky_



Založen: Jan 28, 2009
Příspěvky: 616
Bydliště: okres Beroun, kraj Středočeský

PříspěvekZaslal: st říjen 13 2021, 15:41    Předmět: Citovat

vicious napsal(a):
Tiež sa prikláňam k názoru, že pod nálepkou budú zátky pre každý článok.

Měl jsem v ruce několik takových baterek. Výrobci od zátek pod krytem přešli k řešení přivařeného krytu. Vypadá to tak, že přes díry, kde původně byly zátky je přivařený ten dekl. Tedy kromě toho, že je dekl přivařený po obchodu, tak je ještě přivařený na každý otvor. To jsou ty dnešní bezúdržbové baterky - dva roky to přežije a pak vám ta baterka uschne a dolít nejde.
Ta doba, kdy pod tím krytem byly šroubovací zátky už je dávno pryč..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
JoDiK



Založen: Jan 10, 2018
Příspěvky: 520
Bydliště: Olomoucký kraj

PříspěvekZaslal: st říjen 13 2021, 15:54    Předmět: Citovat

To, že je akumulátor vybitý, ještě přece neznamená, že potřebuje dolít! Vždyť ten roztok kyseliny neměl kudy utýct (jedině snad bezpečnostním ventilem při přebíjení a varu elektrolytu)! Takže ji nejdřív prosviť a zkontroluj, jestli je všude dost kapaliny.
Nepíšeš, jestli jsi to zkoušel nabíjet, ale většinou u takto hluboce vybitých bateriií vzniká sulfatace (usazeniny na deskách), která snižuje kapacitu a zvyšuje vnitřní odpor. Nekdy se to dá aspoň částečně napravit speciální desulfatační nabíječkou, která během nabíjení cyklicky vybíjí krátkými pulsy. Jestli je ta baterka starší pěti let, skoro to ani nemá cenu opravovat.


Naposledy upravil JoDiK dne st říjen 13 2021, 18:29, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31643
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st říjen 13 2021, 16:14    Předmět: Citovat

_luky_ napsal(a):
vicious napsal(a):
Tiež sa prikláňam k názoru, že pod nálepkou budú zátky pre každý článok.

Měl jsem v ruce několik takových baterek. Výrobci od zátek pod krytem přešli k řešení přivařeného krytu. Vypadá to tak, že přes díry, kde původně byly zátky je přivařený ten dekl. Tedy kromě toho, že je dekl přivařený po obchodu, tak je ještě přivařený na každý otvor. To jsou ty dnešní bezúdržbové baterky - dva roky to přežije a pak vám ta baterka uschne a dolít nejde.
Ta doba, kdy pod tím krytem byly šroubovací zátky už je dávno pryč..
Je topřesně obráceně, než píšeš - bezšpuntový natvrdo zavařený baterky se dělaly kolem roku 2000, ale právě kvůli možnosti je dolívat se výrobci znovu vrátili k zátkám - i když je přelepujou samolepkama nebo dokonce přes ně přivařujou plastovou destičku, ale špunty v deklu jsou. Furt je totiž lacinější a ekologicky šetrnější baterku vysušenou nešetrným ždímáním moct občas dolít a tak ji provozovat dál, než ji po 2 letech používání (přesně jak píšeš) vyhodit a muset pořizovat novou. Pro nějaký staniční nebo i lehký trakční účely se rozhodně vyplatí vyzkoušet tu desulfataci - která se nemusí dělat vybíjecíma impulsama, ale existujou na to i jiný ověřený metody. Důležitý ale je před každou manipulací olověnou baterku dolít po značky naplnění článků, jakýkoliv pokusy o dobíjení nebo desulfatace s nezaplavenýma deskama je k h0vnu.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
hajeklubos



Založen: May 01, 2008
Příspěvky: 598
Bydliště: Praha 5

PříspěvekZaslal: st říjen 13 2021, 17:34    Předmět: Citovat

Na obrázku je moje rezervní baterka stará asi 5let, špunty tam jsou. Už jsem to na EB několikrát psal. Nabíjím jednocestně thyristorovým impulzem a bateka je vždy lepší než před tím. Když jde, před vlastním nabíjením doleju elektrolyt. Dělám to tak 50let. Ale ze starého nové neuděláš.
S tím, že se elektrolyt z normální šplouchací baterky nedostane ven nesouhlasím.
To co smrdí při nabijení je kyselina. Vodík nesmrdí, ten bouchá. A je to cejtit i při běžné 1/10 nebo 1/20Ah nabíjecího proudu. Já na ty budíky co jsou na nabíječce koukám.
Pro zakladatele vlákna: napiš jak jsi dopadnul.
Luboš
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
radioelectrum



Založen: Nov 11, 2011
Příspěvky: 2106
Bydliště: Oslavany

PříspěvekZaslal: st říjen 13 2021, 18:04    Předmět: Citovat

Tak to vypadá že to má zátku z jednoho kusu a nezdá se že by šla jen tak vyndat.


20211013_184903.jpg
 Komentář:
 Velikost:  73.15 kB
 Zobrazeno:  151 krát

20211013_184903.jpg


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Kremik



Založen: Mar 30, 2012
Příspěvky: 3571
Bydliště: Havířov

PříspěvekZaslal: st říjen 13 2021, 18:42    Předmět: Citovat

Je to jak píše _luky_. Přivařené po obvodu, kolem otvorů + ještě různý meandry osazeny tabletami umožňujícími udržet v článku atmosférický tlak ale bránícími odparu. Jediný způsob jak se do baterky rozumně dostat je články navrtat v místě náznaků největších otvorů a pak utěsnit vhodnými zátkami.
Kvůli jedinému vybití ovšem není důvod do baterky lézt. To fakt jen pokud bys ji chtěl věnovat následující nadstandardní péči v podstatě nijak nesouvisející s jedním vybitím.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
jjilek



Založen: Mar 29, 2009
Příspěvky: 3987
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: st říjen 13 2021, 20:18    Předmět: Citovat

hajeklubos napsal(a):

Toto je jedna z možností jak postupovat. Jestli se ti to podaří otevřít a je tam málo elektrolytu já bych ho doplnil v ten moment kdy to začalo brát 1/20. Tedy akumulátorovou kyselinou (tuším 33%- prodává se to).

Já bych dolil jen destilovanou vodu! Kyselina sírová se nevypaří. Pokud bude výsledná hustota po nabití nízká, potom je to způsobeno sulfatací desek, kyselina se spotřebuje na vytvoření vrstvy síranu na deskách. Někdy (pokud je sulfátová vrstva ještě nezatvrdlá) se dá rozpustit nabíjením cca 1/100 z kapacity po dobu několika dnů s občasnou kontrolou hustoměrem. Hustota by měla pomalu narůstat. Záleží ovšem na technologii desek, jestli se to podaří.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18639
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: st říjen 13 2021, 20:43    Předmět: Citovat

Taky si myslím navrtat a tavkou zalepit . Dolil bych slabší kyselinu . Nové automaty mají i režim regenerace , jen je třeba prorazit ten začátek .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
robo



Založen: Apr 08, 2004
Příspěvky: 3292
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: čt říjen 21 2021, 18:17    Předmět: Citovat

U jedné jsem se setkal že pod deklem byla kolejnička a v něm zátky takže po oddělání krytu byly članky otevřený. Ta co je na obrázku ta bude neotevíratelná. Žádný špunty a ten dekl tam bude fest přilepen. nepovedlo se mě do podobné dostat. Pokud je baterka funkční, v běžném provozu tak před nabíjením dolít jen destilku. To stačí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
p32



Založen: Jan 13, 2007
Příspěvky: 15490
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: čt říjen 21 2021, 18:31    Předmět: Citovat

Žádnou kyselinu bych tam nelil, jen destilku. Chce to trpělivost a v klidu dobít.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2, 3, 4  Další
Strana 1 z 4

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.16 sekund