Zaslal: út květen 04 2021, 8:06 Předmět: Jak připojit soft-start?
Objednal jsem k pokosové pile modul soft-startu a zajímá mě, jak jej zapojit. Schéma neznám, protože to asi bude zalité v epoxidu.
Na YT je spousta videí (hlavně od poláků), jak modul zapojují, avšak rád bych si upřesnil jednu věc.
Z modulu trčí 3 dráty s tím, že jeden se zapojí paralelně k nuláku a zbylé dva do série s fází.
Zapojit se má až za vypínačem, avšak v originálním zapojení pily je i kondenzátor a nějaká cívečka.
Modul mám zapojit před, za nebo mezi tyto 2 součástky, anebo je to jedno?
Ještě bych vás rád poprosil o vysvětlení k čemu tyto 2 součástky mají sloužit?
Kondík bude asi odrušovací (?), ale ta cívečka?
softstart:
Založen: Jun 20, 2010 Příspěvky: 1890 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: út květen 04 2021, 10:26 Předmět:
1.připojit hned za vypínač (ale je to vcelku jedno). Funguje to tak, že se pomalu otevře triak a zabrání proudovému nárazu a vypadnutí pojistky. Triak může rušit chvilku než úplně sepne, pak už neruší (samozřejmě se najdou takoví kteří upozorní na drobné špičky od spínání ale ty jsou nepodstatné).
2. kondenzátor stejně jako cívka slouží k odrušení jiskření na kartáčích rotoru.
Slušný výrobce měří i takové věci jako je odrušení, jsou na to normy, většinou stačí kondenzátor. Tady to nejspíš nevyšlo tak byl doplněn malou indukčností.
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3573 Bydliště: Havířov
Zaslal: út květen 04 2021, 10:36 Předmět:
PetrSinger napsal(a):
Z modulu trčí 3 dráty s tím, že jeden se zapojí paralelně k nuláku a zbylé dva do série s fází.
To je poněkud zvláštní terminologie, dá se pochopit všelijak.
1/ Odpojíš samotný motor, vypínač a všechny odrušovací prvky ponecháš.
2/ Místo motoru připojíš modrý a červený drát.
3/ Motor zapojíš na černý a modrý.
Vývod motoru kam přijde modrý drát se nemusí odpojovat a znovu připojovat (přijde na to samé místo), ale jednoduše se to tak vysvětluje.
Edit: Zajímavé, několik hodin nic a pak se sejdou dva příspěvky. Jo, i před odrušení by to šlo. Těžko říct, co je vlastně lepší...
Naposledy upravil Kremik dne út květen 04 2021, 10:43, celkově upraveno 1 krát.
Díky za rychlou odpověď. Ještě takový dotaz - na triaku je i po sepnutí nějaký stálý úbytek nebo si to můžu představit jako mechanický spínač, který má jen přechodový odpor?
Ohledně zapojení - pokud je to jedno, tak to zapojím dle dostupnosti káblů a spojů, které už tam jsou.
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3573 Bydliště: Havířov
Zaslal: út květen 04 2021, 10:46 Předmět:
Nějaký malý úbytek tam bude, ale klidně si ho můžeš představovat jako přechodový odpor. Spínač v dobrém stavu má přechoďák menší než je úbytek na triaku.
Z modulu trčí 3 dráty s tím, že jeden se zapojí paralelně k nuláku a zbylé dva do série s fází.
To je poněkud zvláštní terminologie, dá se pochopit všelijak.
1/ Odpojíš samotný motor, vypínač a všechny odrušovací prvky ponecháš.
2/ Místo motoru připojíš modrý a červený drát.
3/ Motor zapojíš na černý a modrý.
Vývod motoru kam přijde modrý drát se nemusí odpojovat a znovu připojovat (přijde na to samé místo), ale jednoduše se to tak vysvětluje.
Za terminologii se omlouvám, ale elektro není zrovna moje hobby.
Já jsem zapojení pochopil takto:
1/ modrý z modulu se kdekoliv pouze napojí na modrý v pile
2/ od vypínače vedoucí černý drát se přeruší a jeden konec (od vypínače) se napojí na červený z modulu a černý z modulu se napojí na zbylý černý vodič vedoucí do motoru
U bodu 2 nyní neuvažuji zda přerušení bude před za nebo mezi cívkou a kondíkem, protože dle první odpovědi by to mělo být jedno.
Snad už poslední dotaz jen ze zajímavosti - co by se stalo, kdyby se přívod nezapojil prvně do červeného, ale do černého vodiče a jako vývod do motoru by se nechal červený?
Obrázek ukazuje správné zapojení, mě však zajímá co by se stalo, kdyby přívod šel místo červeného na černý. Nefungovalo by to, spálilo se to nebo by se nestalo nic a normálně by to běželo?
Neříkám, že to tak budu zapojovat, jen jsem zvědavý.
Založen: Jan 12, 2009 Příspěvky: 7148 Bydliště: Plzeňsko
Zaslal: st květen 05 2021, 20:04 Předmět:
PetrSinger napsal(a):
co by se stalo, kdyby přívod šel místo červeného na černý.
Nastuduj si, jak funguje triak.
Bude se ti to hodit, nevypadá to, že by je v dohledné době přestali používat. _________________ Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.