V souvislosti s diskusí o el. ohradnících v sousedním vlákně by mě zajímalo, jak zvýšit energii jiskry z běžné zapalovací cívky.
V podstatě se u VN traf používají dva režimy:
- připojíme nízké napětí (12V) na primár, roste proud, energie se akumuluje v mag. poli, pak odpojíme primár a nahromaděná energie se vybije VN výbojem na sekundáru. Energie jiskry je omezena mag. obvodem.
- nebo nabijeme kond na vyšší napětí ( cca 300V), třeba tyristorem připojíme na primár, na sec. se objeví špička VN o velikosti v transformačním poměru.
V tomto režimu by cívka ( podle mého) měla přenést podstatně vyšší energii, omezenou v podstatě jen velikostí kondu a odporu vinutí cívky. A možná ještě parazitních kapacit. U schemat ohradníků s cívkou z auta se to ale moc nepoužívá. Proč?
Založen: Oct 30, 2010 Příspěvky: 6847 Bydliště: Praha
Zaslal: čt duben 30 2020, 8:08 Předmět:
Vybíjení C do cívky používá CDI zapalování. Proč se toto nepoužívá u konstrukcí ohradníků je řekl bych proto, že amatérské konstrukce jsou obvykle napájené 12V a jsou tvořeny typicky generátorem impulsů s 555 a mosfetem pro spínání cívky, což je pro amatéra bez problémů realizovatelné. Naproti tomu princip s vybíjením kondenzátoru do cívky by potřeboval ještě zvyšující měnič a impulsní kondenzátor schopný zvládat dlouhodově tento režim práce, tedy je to obvodově daleko komplikovanější. Vyšší přenesená energie bude fakt a bude jí dosaženo zřejmě i vyšším napětím. Zde je otázka, zda vyšší napěťové namáhání vydrží dlouhodobě izolace zapalovací cívky. Kdysi jsem bastlil v podstatě CDI do žigulíka a cívky se po nějaké době docela spolehlivě prorážely, takže to chtělo vozit náhradní _________________ Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...
Založen: Nov 18, 2009 Příspěvky: 1706 Bydliště: Blansko
Zaslal: čt duben 30 2020, 9:28 Předmět:
Jo, jasně, bude to trochu složitější. Ale ne zas tak moc. Měnič DC/DC 12V/300V cca 10W je pár součástek, zamlada jsme bastlili tyristorové zapalování do Pionýra... A když je k dispozici sít 230V, je to ještě jednodušší. Akorát pak chybí zálohování. To prorážení by se muselo nějak ošetřit, třeba jiskřištěm a varistorem.
Problém u tohoto typu ohradníku je, že je nutné použít kondenzátor pro impulzný provoz(grade pulse capacitor).
Přinesl mi známý už dva ohradníky, kde je přímo ze sítě(230V) násobičem nabíjen kond(20uF/1200V pro výboj 5J) na cca 800-900V a přes tyristor vybíjen do VN tafa. U obou měl kond jen cca 1 až 2u zřejmě přerušené elektrody v důsledku velkých proudových pulzů.
Zkusil jsem tam dát elyty(3x100u/450V) a během cca 15minut ze zahřály na cca 70°c
Založen: Jun 20, 2010 Příspěvky: 2190 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: čt duben 30 2020, 12:27 Předmět:
[quote="Olchor"]V souvislosti s diskusí o el. ohradnících v sousedním vlákně by mě zajímalo, jak zvýšit energii jiskry z běžné zapalovací cívky.
Zdravím
¨
v jednom z Amaterských radiíí vyšlo "Elektronické zapalovanie s dlhou iskrou". Není až tak jednoduché nicméně jsem ho postavil a energie jiskry byla mocná. A to tak, že když jsem vzal VN kabel a mezi něj a kostru dal papír tak šmdláním kontaktu od rozdělovače napodobujícím přerušovač jsem papír zapálil. To se klasickým zapalováním stejným způsobem nepodaří. Škoda že zapalování skončilo někde na smetišti dějin.
Založen: Oct 07, 2012 Příspěvky: 1366 Bydliště: JN89GF
Zaslal: pá květen 01 2020, 9:20 Předmět:
No a stejně jako ty kondenzátory dlouho nevydrží a pulzním provozem se uvaří a vypustí pracovní médium (dym... ) tak stejně i zapalovací cívka - pokud má dávat v impulzu energii několik J (pro ovce až 5J?) tak se tím x-krát větším výkonem, než je potřeba pro zapalovací svíčky, mnohem víc zahřívá (ztráty ve vinutí + ztráty v jádru) a rychle se uvaří, protože daným povrchem ty ztráty neuchladí a teplo poroste, až se prorazí izolace drátu - viz Zakyho poznatky s žigulíkem...
A řekl bych, že na přenášení podstatně většího výkonu v pulzu není dimenzováno jádro cívky.
Založen: Feb 25, 2008 Příspěvky: 19710 Bydliště: Rychnovsko
Zaslal: pá květen 01 2020, 12:02 Předmět:
Ale tak to není . Bolševické ohradníky jely bez jakýchkoliv měničů na 12V . Škoda , že jsem to tehdá nenafotil . Dokonce to jelo i na zvonkové tafo . Proto jsem to měl na opravě . Ta amadodělávka se nějak rozhasila . Trafo mělo tak 10x8x7cm a mělo určitě více než dvě vinutí . Naprázno šlehlo tak ke 3cm .
Založen: Nov 18, 2009 Příspěvky: 1706 Bydliště: Blansko
Zaslal: pá květen 01 2020, 17:13 Předmět:
Nemyslím,že by se cívka větším výkonem uvařila. V autě běží na podstatně vyšší frekvenci, ohradník dává jen jeden pulz za cca 1s. Spíš se může švihnout při nedodržení ochrany. Jaký je transformační poměr běžné staré autocívky?
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.