Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4110 Bydliště: Zlín
Zaslal: so září 29 2007, 20:06 Předmět: Regulátor asynchronního motoru
Chtěl bych si zprovoznit tachometr z lokomotivy. Je poháněný motorem, který je nejspíš třífázový asynchronní na 60 V. Nic víc o něm nevím. Neznáte někdo nějaké zapojení, které by umožňovalo jeho regulaci od nuly? Pokud možno co nejjednodušší (frekvenční měnič bych stavěl nerad). O této problematice bohužel nic nevím.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 32695 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so září 29 2007, 20:10 Předmět:
Lokomotivy měly a mají na nápravě stejnosměrné tachodynamo s normovaným převodem otáčky/napětí. Nevím, kdes vzal 60V/3f, ale z mašiny to asi nebude... Na diesel-elektrických lokotraktorech se používají malé 110V ss motorky v derivačním zapojení k přestavování stykačů - nebude to tohle? _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4110 Bydliště: Zlín
Zaslal: so září 29 2007, 20:15 Předmět:
No právě to dynamo (teda spíš alternátor) nemám. Jinak motor je celkem jednoznačně označený 60 Volt, má tři přívody a ve schématu uvnitř tachometru je značen jako 3~ Syn (tedy možná spíš synchronní). Je to nedílná součást tachometru, takže z nějakého stykače nebude. Z mašiny je zcela určitě.
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4110 Bydliště: Zlín
Zaslal: ne září 30 2007, 14:09 Předmět:
Opravdu nikoho nic nenapadá? Stačilo by mi info o možných způsobech regulace kromě frekvenční a já bych se s tím už nějak popral. V tomhle se fakt nevyznám.
Rychloměry lokomotiv jsou řešené poněkud jinak než se zde píše.
Lokomotiva má totiž rychloměry dva: registrační to je ten s papírovým proužkem a pak indikační který jen ukazuje čas a rychlost, ale nedělá záznam. Na každém stanovišti je jeden. Čili jedno stanoviště má registrační a druhé má indikační.
Staré lokomotivy mají náhon k registračnímu rychloměru řešený bowdenem a na druhém stanovišti je jen indikační rychloměr jiné konstrukce (ručičkový měřák) a k ten je napájený z tachodynama.
Pokud se ovšem jedná o novější přístroj z novější lokomotivy (jako že určitě, podle toho co se tu psalo) tak tam jsou oba rychloměry podobné konstrukce, jen ten indikační nemá pásku. Dole na nápravě je vysílač a u každého rychloměru je přijímač. A těmto zvláštním točivým strojům na 3f 60V se říká SELSYN. Mají vinutí budící a pak ještě pracovní, takže těch drátů k nim vede docela dost. Hledej tímto směrem.
Jestli se dá roztočit selsyn samostatně, bez jeho protějšku to nevím, ale asi těžko.
Pokud jej nahradíš normálním motorem, tak bude rychloměr ukazovat podle jeho otáček. Ale spíše než asynchronní motor bych použila jiný druh, co se lépe reguluje.
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4110 Bydliště: Zlín
Zaslal: ne září 30 2007, 17:50 Předmět:
no je to indikační rychloměr, ale k tomu motoru vedou fakt jenom tři přívody, i ve schématu je to tak značené. Leda že by byla kostra jako čtvrtý přívod. Jiným motorem to moc nahradit nejde, protože selsyn od rychloměru nejde oddělat a dovnitř by to nešlo zabudovat nedestruktivně.
Zkusil jsem mezi dva vývody připojit zdroj stejnosměrného proudu a motor se pootočil. Tak jsem připojoval zdroj vždy k 1.-2., 2.-3., 3.-1. (a tak dokola) vývodu a motor cukal pořád stejným směrem, takže kdyby se ubastlilo nějaké zapojení, které by to přepínalo, tak by se to mohlo i točit.
no tak to bude švýcarský synchronní motor s rotorem s permanentním magnetem. Podle rychlosti točivého pole se otáčí rotor a unáší vířivými proudy ručku tachometru. Kolik kg to má?
Založen: May 06, 2007 Příspěvky: 4110 Bydliště: Zlín
Zaslal: ne září 30 2007, 19:02 Předmět:
asi deset . S tím pohonem ručky nevím, vevnitř je nějaký hodinový strojek a při roztočení mechaniky ručně to hlasitě cvaká (jako všechny lokomotivní rychloměry) a ukazuje rychlost. Když ručně točím motorem, tak je cítit, jak to jakoby přeskakuje v tom magnetickém poli, takže to bude opravdu synchronní motor.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.