Nyní se podrobněji podíváme na interfeace pro zrychlený přenos dat T2000 u těchto osmibitových počítačů...
Pokračování z 1.dílu...
Kdo neměl nebo nemá ke svému Atarku disketovou mechaniku, jistě ví jak dlouho trvá
nahrávání nějakého programu z magnetofonu, nedejbože hry (nezapomenu na
dvacetiminutové nahrávání mé oblíbené hry "Rescue On Fractalus"). Tento
zásadní zádrhel odstranila až úprava magnetofonu XC12 v roce 1987 pro zrychlený
přenos dat Turbo 2000, později přijata jako druhý Český standard. Ze začátku se
úprava vyznačovala slabou citlivostí. V našem Atari klubu však interfeace upravili a
citlivost vzrostla 40-ti násobně. Později byli vyrobeny i interfeace Turbo
3000, Turbo4000 a nejrychlejší Turbo 6000 což odpovídalo rychlosti 3000, 4000 a
6000 baudů. Tyto se však nikdy hromadně nerozšířily. Schéma již upraveného
interfeacu je uvedeno níže...

Jestliže je konstrukce interfeacu dělána poctivě a z kvalitních součástek, nejsou
žádné problémy s oživováním. Jako návod k zabudování interfeacu do magnetofonu
XC12 poslouží následující obrázek...

Propojení interfeacu Turbo2000 s magnetofonem XC12. Z plošného spoje vychází
6 vodičů zakončených šipkou. Všechny tyto vodiče jsou opatřeny popisem a připojí
se k interfeacu Turbo 2000 na stejný popis. ( x ) - Původní bílý vodič, který byl
připojen k vývodu W připojte nyní k opěrnému bodu R. Vodič se symbolem A proveďte
stíněným vodičem a stínění zapojte jen na plošný spoj magnetofonu XC 12. Abychom
při přerušení vodiče v kabelu do magnetofonu, se kterým dost často manipulujeme,
nemuseli rozdělávat magnetofon a hlavně pro nahrávání v klubech, opatříme
magnetofon XC 12-DIN konektorem. Potom stačí jen odpojit kabel do magnetofonu a připojit
kabel pro nahrávání v klubech a je to. Vysvětlují to obrázky níže...
Tabulka konektorů a
jejich zapojení... |
 |
|
SIO konektor a
špičky,které využijeme |
3-bílý |
Data do počítače |
4-černý |
0 V |
5-hnědý |
Data z počítače |
7 |
Command |
8-zelený |
Motor ctrl(+5V) |
10-modrý |
Napájení(+5V) |
11-oranžový |
Audio |
|
|
|
 |
|
Konektor XC 12 a
špičky, které využijeme |
1 |
Data z počítače |
2 |
0V |
3 |
Data do počítače |
4 |
Motor ctrl(+5V) |
5 |
Napájení(+5V) |
6 |
Audio |
7 |
Command |
|
|
|
Propojení XC 12 a
Atarka |
 |
|
|
Tolik k Turbu 2000 a v přištím díle něco k propojení počítačů Atari s
počítači IBM PC. Dále schéma redukce, aby nám fungoval joystick Quick shot v PC pod Windows.