Kamarád mě potěšil prosbou o opravu - nepracuje v autě - jednoduchá konstrukce Pelt.článek , větrák a nějaká elektronika - asi hlídání podpětí , odpíná přes relé napájení. 12V/54W/8A. Chtěl bych se zeptat - větrák spíná jen při funkci ohřev (otočená polarita na P.článku) , při chlazení ne , je tam velký žebrový chladič na teplé straně . Je to
v pořádku ? Při zkoušce na zdroji relé na zlomek s sepne a zase odpadne.
Je tam hlídač podpětí s LM393 a jedním tranzistorem spínajícím cívku
relé, reference a napájení LM393 je nějaký 7805l .Dělá to pokles napětí na zdroji , hlídač relé odepne , když napětí stoupne zpět , už se to samo nezapne , jedině po odpojení a zapojení zdroje znovu relé přitáhne - vypadá to, že se komparátor nějak zasekne ve stavu odpojeného relé. Odpíná to při asi 8V a zpět už to nejde ani při 18V ( zkoušeno bez článku) . Určitě je tam nějaká hystereze , ale tohle je v podstatě BKO. Jinak článek samostatně chladí a větrák je funkční.
No kdyby se už někdy někdo s tímhle trápil , uvítám radu. Schema není
a obrázky sice mám, ale velké a JPEG Resampler mi zlikvidovali při reinstalaci a nový nainstaluji, ale nejde spustit....
Tak opraveno , funkční. Vadný odpor a zpožďovací kondenzátor v obvodu hlídání podpětí zapříčinil, že při podpětí relé sice odpadlo, avšak již zpět
bez přerušení a znovuzapnutí většího napájecího napětí nepřitáhlo.
Další problém byl funkční přepínač Chlazení/Vypnuto/Ohřev na panelu,
měnící polaritu napájecího napětí pro Pelt.článek . Jedna sekce bez kontaktu, další vaklkontakt. Je to hnus, na přepínání polarity proudu 8A ss je použit šoupací přepínač velmi podobný tomu, který se třeba v ruských rádiích používal na přepínání rozsahů SV/DV . Vyčistěno, napruženo, ale stejně to dlouho nevydrží - oblouk je sviňa .
Větrák běží jak při chlazení, tak při ohřevu, kdy je na Pelt. článku napětí opačné polarity. Perličkou je odběr proudu ve stavu tzv. vypnutí- relé
a obvody hlídání napětí jsou pod napětím a žere to cca 35 mA stále. Takže nenechávat zastrčené do zásuvky v autě, pokud nemá aut. odpojení zásuvek při vypnutí a startu.
Možná někomu pomůže poznámka na panelu - před přepnutím z Chlazení na ohřev nebo opačně udělat pauzu 30 minut , jinak hrozí nebezpečí poškození Pelt.článku .
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.