Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Kolik vydrží 12V servomotor z centrálů
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Teorie
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
TomasV8



Založen: Jun 23, 2021
Příspěvky: 18
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: so červenec 08 2023, 7:15    Předmět: Citovat

Tak opět otevírám toto téma ... servo z centrálu funguje pěkně (sehnal jsem od TSS servo s krokem 25mm,ale ... Vydrží to dva tři měsíce a je po něm. Těch 10 vteřin co drží je asi prostě moc. Co jsem koukal, tak jak mi tady už bylo řečeno, šlo by to nějakým modelářským servem (místa je tam celkem dost). Hledám tedy někoho kdo by mi sestrojil mechanizmus který je ovládaný 12 volty a bude mít dráhu těch 25mm s tahem aspoň 2kg (ta pružina která to vrací je celkem silná)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Valdano



Založen: Jan 01, 2023
Příspěvky: 1693
Bydliště: Česká Lípa

PříspěvekZaslal: so červenec 08 2023, 10:26    Předmět: Citovat

Pokud není potřeba zpomalený chod tak by to šlo technicky řešit i bez nutnosti stavět samostatnou řídící jednotku. Stačilo by jen složit několik již hotových dílů, které se dají koupit samostatně.

A. DC/DC měnič z 12V na 5V. K propojení +/-5V z měniče do servotesteru použít propojovací kablík s délkou dle potřeby. Vhodné umístění ve vozidle to je úkol pro Vás.
B. Modelářské servo, třeba v tomto tématu již dříve zmíněné MG995 a k němu bude snad stačit tato hliníková servopáka. Vhodné mechanické uchycení serva i napojení servopáky na příslušný díl ve vozidle to je úkol pro Vás.
C. Jednoduchý servo tester, který umožňuje ručně přednastavit požadovanou polohu serva pod napětím. Vhodné umístění ve vozidle to je rovněž úkol pro Vás.

Postup

1. K servotesteru připojit servo.
2. Výstup 5V z měniče připojit na servotester.
3. Připojit napájení 12V na vstup měniče.
4. Na servotesteru ručně přednastavit potřebnou polohu serva pod napětím a otočný potenciometr na servotesteru po doladění polohy serva poté zaaretovat třeba kapkou lepidla.
5. Poté odpojit plus pól napájení 12V od měniče a zapojit ho přes spínací kontakt zpátečky.

A to je v podstatě vše.

Když nebude zařazena zpátečka bude měnič, servo i servotester bez napájení a vámi zmíněná silná pružina ve vozidle by se měla postarat o výchozí polohu. Po zařazení zpátečky bude napájen měnič, z něj servotester a přes něj i servo, jehož polohu servotester nastaví do přednastavené polohy pod napětím.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Olchor



Založen: Nov 18, 2009
Příspěvky: 1638
Bydliště: Blansko

PříspěvekZaslal: so červenec 08 2023, 13:53    Předmět: Citovat

Změř, kolik to servo žere proudu při běhu a pak na dorazu. Pak bych dal do serie odpor ( řádově jednotky ohmů, podle toho proudu) a zkoušel, jak velkou hodnotu R servo ještě snese, aby spolehlivě fungovalo. Popř. místo R dát žárovku, jak už někdo navrhoval.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TomasV8



Založen: Jun 23, 2021
Příspěvky: 18
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: so červenec 08 2023, 17:06    Předmět: Citovat

Celá věc je teď krmená tímto https://www.ampul.eu/cs/rele-magneticke-kontakty/4463-rele-modul-rt1c-12v-se-zpozdenim
Kamera přivede napětí na relé, to sepne a je nastaveno na 10 vteřin (většinou déle necouvám), pak prostě rozepne. Taky jsem přemýšlel o nějakém měniči a tom pákovém převodu, ale tyhle moduly jsou pro mě už španělská vesnice. Takže kdyby měl někdo chuť, náladu ... Nejlépe okolí Prahy, Kladno. Samozřejmě to zaplatím Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
nostalcomp



Založen: Nov 09, 2022
Příspěvky: 78

PříspěvekZaslal: po červenec 10 2023, 12:01    Předmět: Citovat

Valdano napsal(a):
Když nebude zařazena zpátečka bude měnič, servo i servotester bez napájení a vámi zmíněná silná pružina ve vozidle by se měla postarat o výchozí polohu. Po zařazení zpátečky bude napájen měnič, z něj servotester a přes něj i servo, jehož polohu servotester nastaví do přednastavené polohy pod napětím.


Valdano, přetlačovat klasické modelářské servo (byť vypnuté) do výchozí polohy tahem silné pružiny na výstupní páce, to je fakt nápad za všechny prachy. Ten převod do pomala s čelními ozubenými koly v tom servu bude vyloženě chrochtat blahem. Taky ten skokový požadavek na prudkou změnu polohy po zapnutí toho přednastaveného servotesteru tomu servu bude vyloženě prospívat... Pokud by se tam mělo dát klasické modelářské servo, tak je nutné mu posílat impulsy trvale v obou polohách (a nebo alespoň respektovat poslední polohu před vypnutím) a přejezdy mezi polohami udělat alespoň trochu plynuleji. To je práce pro procesor, ale vyžaduje to stabilizátor, dobré odrušení... a prostě je to celé blbost.

Pokud tam vyhovuje ten motor z centrálu, tak zbývá jen pořešit snížení proudu v pracovní krajní poloze. Navrhuji dvě řešení: jednočinné a dvojčinné. Obojí jsou principy dobře známé z časů jednokanálového neproporcionálního RC ovládání.

Něco jsem tady načmáral, tak to naskenuju a pošlu. Stay tuned Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
nostalcomp



Založen: Nov 09, 2022
Příspěvky: 78

PříspěvekZaslal: po červenec 10 2023, 13:10    Předmět: Citovat

Tak zde to je. Naprostá profláklá klasika...

Jednočinné je to, co tam TomasV8 už má. Pouze se doplní omezující odpor a koncák s rozpínacím NC kontaktem. Viz. schéma níže. V klidové poloze je servo udržováno vratnou pružinou. Jakmile sepne ovládací relé Re, servo se přesune do pracovní polohy. Zde rozepne koncák a do série s motorem se automaticky vřadí omezující odpor R, který sníží proud zablokovaným motorem a tím výrazně prodlouží jeho životnost. Vychází se z předpokladu, že k udržení té pracovní polohy stačí mnohem menší proud motorem, než k jejímu dosažení. Na rozdíl od trvale připojeného odporu je po sepnutí relé Re na motor přivedeno plné napětí a k omezení dojde až po dosažení koncové polohy. Koncák musí pochopitelně rozepnout krátce před dosažením mechanického dorazu. Velikost odporu, jak už bylo výše uvedeno, bude v jednotkách či nízkých desítkách ohmů. To se musí ověřit prakticky a nejlépe s měřením proudu. Začal bych na 10R. Bude-li mít servo v pracovní koncové poloze malou "sílu", je nutné odpor zmenšit a naopak. Z hlediska "wattáže" je opět nutné praktické měření proudu obvodem, ale 10W odpor vyhoví určitě. Možná i 5W. Já bych tam dal 5W a pokud se bude hodně hřát, tak 10W.

Dvojčinné zapojení vyžaduje, aby motor byl přepólováván. Stačí vřadit jedno relé Re2 s dvojicí přepínacích kontaktů (nebo dvě relé s jedním). Rozpínací NC koncáky se dají na obě polohy (opět těsně před mechanické dorazy) a doplní se diody D dle schématu. Výhodou je, že v krajních polohách je motor zcela bez napájení a při přejezdech je napájen plným napětím (s malým úbytkem na diodě D). Diody D jsou běžné univerzální křemíkové a měly by stačit na 3A.

Červeně kreslené odpory mohou v případě potřeby zajistit jistou "samosvornost" serva v krajních polohách, ale ztrácí se tím výhoda nulového odběru v krajních polohách. Použijí se jen v případě, kdy převodovka serva samosvorná moc není. Jejich odpor by mohl být podstatně větší, než u jednočinného zapojení výše (desítky ohmů). Může se také použít jen jeden odpor (pro pracovní polohu) a v klidové poloze může pomáhat pružina, která bude podstatně slabší, než u jednočinného zapojení. Ale to je asi zbytečná úvaha. Servo z centrálu je samosvorné dostatečně.

Největší problém je dodělání těch koncáků, ale běžný bastlíř si s tím hravě poradí.

Pojisky P v obvodech jsou kresleny jen tak ze zvyku. Servo bude určitě napájeno ze stávající pojistkové skříně přes nějakou vhodnou pojistku.

To dvojčinné zapojení úspěšně používám v servu řízení ve svém RC Indocaru.



servo2.jpg
 Komentář:
Dvojčinné servo
 Velikost:  52.65 kB
 Zobrazeno:  46 krát

servo2.jpg



servo1.jpg
 Komentář:
Jednočinné servo
 Velikost:  61.45 kB
 Zobrazeno:  51 krát

servo1.jpg


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TomasV8



Založen: Jun 23, 2021
Příspěvky: 18
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: po červenec 10 2023, 14:12    Předmět: Citovat

To vypadá pěkně, ale pro mě je to sci-fi. Řekněte mi že mám někam přijet, mám sebou mít to a to ... Já skočím do auta a přijedu. Tedy pokud to nebude Ostrava, nebo něco podobně 200 km daleko Confused
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
nostalcomp



Založen: Nov 09, 2022
Příspěvky: 78

PříspěvekZaslal: po červenec 10 2023, 15:46    Předmět: Citovat

Nooo, teoreticky bychom se domluvit mohli, ale má to háček. Vlastně dva:

1) v poslední době jsem děsně línej dělat věci pro sebe, natož pro cizí

2) v těhle vedrech se to násobí

Případná velikost odměny to nedokáže nijak zvrátit. Takže spíš se nedomluvíme. Nějaký autoelektrikář či bastlíř by se v okolí nenašel?

U toho dvojčinného zapojení mě ještě napadlo, že by to chtělo nějakou stabilizaci v té pracovní poloze. Asi nejlépe pružinkou. Ta soustava servo - táhlo bude mít nějaký vůle a ta vyklopená kamera by se mohla nepříjemně mrskat, což kvalitě obrazu nepřidá. To bude vyžadovat nějaký laborování, takže by to stejně nebyla práce "na počkání". V tomto ohledu je to jednočinné řešení možná lepší, protože to servo bude pořád "v tahu".
V pracovní poloze to servo nebude nijak často a dlouho a správně zvolený sériový odpor mu fakt hodně prodlouží životnost. Sice to taky bude chtít nějaké laborování, ale připojit ten odpor a koncák snad musí zvládnout i elektrikář z leknutí.

Pro klid duše a s ohledem na ostatní citlivou elektroniku ve voze, bych paralelně k motoru připojil kondenzátor (keramika 68-100nF)
a na vstup napájení 12V serva ještě antiparalelní diodu. Stejně, jako to je u toho serva řízení mého Indocaru. Platí pro obě varianty serva (jednočinné i dvojčinné).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TomasV8



Založen: Jun 23, 2021
Příspěvky: 18
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: po červenec 10 2023, 16:45    Předmět: Citovat

No i já bych byl pro první variantu, která je v podstatě hotová, jenom tam tedy přidat ty komponenty, které přidají motorku na životě Cool
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
nostalcomp



Založen: Nov 09, 2022
Příspěvky: 78

PříspěvekZaslal: po červenec 10 2023, 17:29    Předmět: Citovat

TomasV8 napsal(a):
No i já bych byl pro první variantu, která je v podstatě hotová, jenom tam tedy přidat ty komponenty, které přidají motorku na životě

Jasně. Fanoušek Vé-Osm to zvládnout prostě musí, byť třeba s cizí pomocí. Jen pak poprosím o zprávu, jak to dopadlo a jak to funguje. Díky.


Celeron napsal(a):
...všecko byly zpřevodovaný celkem malý Mabušáci

Přesně. Zde je názorná ukázka těch mabušáků. Zrovna jsem od nich jeden bral. Mohl jsem koupit buď celé servo originál za 8500,-, neoriginál za 2500,-, nebo samotný motor s nalisovaným pastorkem za 450,-. Jsou to fakt takoví chcípáčci a je s podivem, že to vůbec funguje a tak dlouho Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TomasV8



Založen: Jun 23, 2021
Příspěvky: 18
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: po červenec 10 2023, 18:07    Předmět: Citovat

No pořád tajně doufám že mi tady někdo napíše ať přijedu Embarassed
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
nostalcomp



Založen: Nov 09, 2022
Příspěvky: 78

PříspěvekZaslal: po červenec 10 2023, 22:49    Předmět: Citovat

TomasV8 napsal(a):
No pořád tajně doufám že mi tady někdo napíše ať přijedu Embarassed

Tak to jsi ale ve špatný rubrice. Chce to dát sem.

Já se hlásit nebudu, páč za kovida jsem tak zlenivěl, že co se nedá vyřešit sešívačkou a kancelářskou lepící páskou, do toho se nepouštím. To bys mi musel přijet před barák zaburácet opravdu bruální V8, abych o tom začal uvažovat. Ale jestli to montuješ do nějakýho 4-hrnkovýho "chcípáčka", tak raději zůstanu u té sešívačky Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TomasV8



Založen: Jun 23, 2021
Příspěvky: 18
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: út červenec 11 2023, 7:50    Předmět: Citovat

BMW 650 V8 by stačilo? Embarassed Jako už jsem ve fázi kdy bych se o to pokusil i sám, ale ... Chápu přidání odporu někam do série před servo? Předpokládám že na plus drát. Servo je spínané minus polem, takže plus je trvale připojeno (někdo mi to tenkrát řekl že je to lepší) Pak ale nechápu ten koncák, když to žádný konec v podstatě nemá, konec je daný maximálním zatažením servomotorku Sad

Jinak co se týče zaburácení nemá problém ani s projížďkou Cool
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Olchor



Založen: Nov 18, 2009
Příspěvky: 1638
Bydliště: Blansko

PříspěvekZaslal: út červenec 11 2023, 10:35    Předmět: Citovat

Odpor v serii je uplně jedno, jestli do + nebo -. Ale ani to není zcela jednoduché, musíš ho správně nadimenzovat jak na ohmy, tak i výkon. A kdybys uvedl, odkud si ( nejlepe do profilu) , třeba by se našel někdo od vás.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TomasV8



Založen: Jun 23, 2021
Příspěvky: 18
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: út červenec 11 2023, 11:00    Předmět: Citovat

Píšu že Kladno a okolí, takže Praha - Střední Čechy. .. Jako je mi jasné, že to není jen tak, nechci aby mi shořelo auto za mičudu, proto bych raději někoho kdo ví co dělá Embarassed
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Teorie Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Strana 2 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.22 sekund