Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Vyvazovacka kolies
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4 ... 12, 13, 14  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
pepik9



Založen: Aug 31, 2010
Příspěvky: 2409

PříspěvekZaslal: so leden 23 2021, 22:59    Předmět: Citovat

Zajímala by mě vyvažovačka z 60-tých let, jestli to bylo analogové nebo mechanické.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33913
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: so leden 23 2021, 23:04    Předmět: Citovat

https://rtstools.com/how-to-balance-your-own-tires-at-home-the-old-school-way-bubble-balancing/
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31852
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne leden 24 2021, 0:28    Předmět: Citovat

tomasjedno napsal(a):
EKKAR napsal(a):
Axiální síly na nevyváženým kole jsou - kdo to chce popírat, ať se vrátí na základku a začne s fyzikou od 3. třídy.
To stranové kmitání kola (a namáhání osy v ohybu) je způsobeno točivým momentem radiální síly působící mimo těžiště nevyváženého kola.
Jestli chceš, tak ti k tomu domluvím konzultaci s doktorem fyziky, mimochodem taky držitelem zlaté medaile z mezinárodní fyzikální olympiády. Je sice už v důchodu, ale při hodinové sazbě 1.000 Kč si myslím dá říct.
Nepotřebuju konzultaci, když vím, že aby se nějaká hmota začala pohybovat nějakým směrem, musí na ni zapůsobit nějaká síla. Že ta síla vzniká de facto geometrickým rozkladem nějakýho jinýho silovýho působení mimo směru osy je jiná věc - ale že ta vzniklá síla existuje a že je axiální (minimálně část z tý vzniklý síly), to je neoddiskutovatelná věc, na to nepotřebuju doktorát z fyziky, na to mi stačí maturita.
rezis napsal(a):
Pro představu. Upnu-li si do vrtačky v podstatě cokoliv a roztočím to tak mě nic netahá dopředu ani netlačí dozadu. Tedy axiální síla nevzniká. Naprosto snadný pokus.
OK, tak to "cokoli" udělej ve tvaru zvonu na odpady se zesíleným okrajem a část toho silnýho okraje odstraň - a pak ten "zvon" roztoč právě ve vrtačce upnutej za násadu. Pokud bude dostatečně velkej, uvidíš jakýma silama ti to tu vrtačku bude rvát z ruky - a rozhodně to všecko nebudou jenom síly působící kolmo k ose otáčení. A i když bude malej, tak tam ty síly budou - neříkám že je rukama nepřekonáš, ale budou tam a ty na jejich překonání budeš muset vynaložit určitou práci.
jogi24 napsal(a):
Tak upni do vrtacky metrovu vrtulu z lietadla a zapni.... Uvidis Very Happy
Tohle je nesmysl - vrtule vyvozuje axiální tah pomocí aerodynamický síly, u vyvažování kol se bavíme o setrvačnejch silách a jejich vzájemným působení. Abys u vrtule docílil stejnejch podmínek, musel bys ji vyvažovat ve vakuu, aby na ni nemohlo aerodynamicky působit okolní prostředí.

Já už jsem si prostě zvyk fyziku vnímat hodně široce a nejvíc ze všeho se mi líbí tzv. "efekt motýlích křídel", kdy nějaká miniaturizovaná a zdánlivě naprosto bezvýznamná síla resp. působení způsobuje nestabilitu nebo nepravidlenost sil a procesů mnohem výraznějších, ale pokud se působení tý minimální síly zanedbá, člověk se nikdy nedohrabe ke správným výsledkům. Dokonce už si tady občas připadám stejně kacířsky, jako když jsem u svý maturity z fyziky při vysvětlování vzniku elektrickýho proudu prohlásil, že ve vinutí rotoru dynama se indukuje střídavej proud. Zkoušející zástupkyně řiditele (taky fyzikářka - a HODNĚ VOSTRÁ) se nadechla a stačila vyrazit jen "tak to by asi stačilo ...." než mě podebral doslova jak kapra podběrákem coby přísedící můj fyzikář větou "ALE PANÍ KOLEGYNĚ, NECHTE HO LASKAVĚ DOMLUVIT!" - a já moh dokončit vysvětlení, že ten střídavec skutečně je jen ve vinutí a že pro vnější obvod se dociluje jeho usměrnění pomocí mechanickýho přepínání čili KOMUTACE konců vinutí pomocí lamel a sběracích kartáčů, takže NA VÝVODECH dynama je skutečně proud tekoucí pouze jedním směrem ... a následně vylítnout od maturitní komise s jedničkou z fyziky ... A kdo tomu nevěří, může si to dynamo se střídavinou v rotoru nasimulovat, dneska už to jde jednoduše. Prostě JE TAM. Stejně jako ty axiální síly působící během otáčení na kolo - TAKY TAM JSOU (pokud je nevyvážený). Kdyby tam nebyly, asi by bylo zbytečný dělit vyvažovací závaží a rozmísťovat je tu a tam porůznu na obě strany kola - bylo by to nejspíš o hodně jednodušší a asi taky lacinější. Bohužel to tak není a my se s tím holt musíme chcačky nechcačky smířit.

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
PCmaniac99



Založen: Feb 07, 2008
Příspěvky: 785
Bydliště: Jablonec nad Nisou

PříspěvekZaslal: ne leden 24 2021, 9:59    Předmět: Citovat

Máme v práci vyvažovačku od Huntera se simulací přítlaku vozovky. Ta teprve umí věci. Dokáže změřit a vypočítat v jaké pozici bych měl ideálně namontovat pneu na disk. Nejprve se upne samotný disk, potom se na něj obuje pneu a hunter změří o kolik a kam mám pneu na ráfku pootočit. Nakonec vyhodnotí kam mám který kolo namontovat na auto.

Díky tomu přítlačnému válci dokáže zjistit závady ve vnitřní struktuře pneumatiky. Občas si někdo stěžuje na vibrace a nakonec to končíí reklamací pneumatiky.
Ta v odkazu je novější než máme ale funkce budou podobný. Akorát ta naše nemá dotykáč a nemá 3d grafiku.
Hunter
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Sandal



Založen: May 22, 2006
Příspěvky: 2559
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

PříspěvekZaslal: ne leden 24 2021, 10:59    Předmět: Citovat

Tak slíbené fotky. Ty tenzometry jsou tam teda dva, pro radiální síly.
To je všechno, akorát za displejem je řídící jednotka. Za to ty pacholci chtěj 60 000,- Laughing



Celkový pohled.JPG
 Komentář:
 Velikost:  144.67 kB
 Zobrazeno:  77 krát

Celkový pohled.JPG



Motor vřetena.JPG
 Komentář:
 Velikost:  103.84 kB
 Zobrazeno:  65 krát

Motor vřetena.JPG



Ovládací panel.JPG
 Komentář:
 Velikost:  84.67 kB
 Zobrazeno:  43 krát

Ovládací panel.JPG



Tenzometr a snímání polohy vřetena.JPG
 Komentář:
 Velikost:  118.02 kB
 Zobrazeno:  51 krát

Tenzometr a snímání polohy vřetena.JPG



Tenzometry.JPG
 Komentář:
 Velikost:  132.05 kB
 Zobrazeno:  53 krát

Tenzometry.JPG


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
tomasjedno



Založen: Oct 11, 2008
Příspěvky: 6066
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

PříspěvekZaslal: ne leden 24 2021, 11:07    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
Nepotřebuju konzultaci, když vím, že aby se nějaká hmota začala pohybovat nějakým směrem, musí na ni zapůsobit nějaká síla. Že ta síla vzniká de facto geometrickým rozkladem nějakýho jinýho silovýho působení mimo směru osy je jiná věc - ale že ta vzniklá síla existuje a že je axiální (minimálně část z tý vzniklý síly), to je neoddiskutovatelná věc, na to nepotřebuju doktorát z fyziky, na to mi stačí maturita.
Předpokládám, že se tu pořád ještě bavíme o vzájemném silovém působení horizontálně uložené hřídele vyvažovačky a na ní nasazeném kole s pneumatikou. Žádné jiné síly ta vyvažovačka měřit neumí, a žádnou axiální sílu neměří, protože tam žádná není.
Jestli do toho chceš zatahovat vnitřní silové pole v tom rotujícím kole, tak to samozřejmě má všechny možné směry - o tom ale vyvažovačka nemá žádnou relevantní informaci, takže ho nemá jak dopočítat.
Z pohledu vyvažovačky se nevyvážené kolo chová podobně, jako by na obvod ráfku působily nějaké vnější axiální síly kompenzované silami v ose. A může takové síly vypočítat. To jsou ale zcela virtuální síly, které tam ve skutečnosti nepůsobí.


Naposledy upravil tomasjedno dne ne leden 24 2021, 12:07, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
forbidden



Založen: Feb 14, 2005
Příspěvky: 8977
Bydliště: Brno (JN89GF)

PříspěvekZaslal: ne leden 24 2021, 11:56    Předmět: Citovat

Ještě přidám obrázek, snad názornej, na ose je takto umístěno závaží. Když se osa roztočí, vznikne nějaká axiální síla Fa? Já myslím, že nevznikne.


osa.gif
 Komentář:
osa
 Velikost:  13.95 kB
 Zobrazeno:  28 krát

osa.gif


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
tomasjedno



Založen: Oct 11, 2008
Příspěvky: 6066
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

PříspěvekZaslal: ne leden 24 2021, 12:08    Předmět: Citovat

Během roztáčení ovšem ano Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
forbidden



Založen: Feb 14, 2005
Příspěvky: 8977
Bydliště: Brno (JN89GF)

PříspěvekZaslal: ne leden 24 2021, 12:12    Předmět: Citovat

To není provázek, ale pevná nedeformovatelná tyč. Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
p32



Založen: Jan 13, 2007
Příspěvky: 15516
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: ne leden 24 2021, 12:18    Předmět: Citovat

PCmaniac99 napsal(a):
Nakonec vyhodnotí kam mám který kolo namontovat na auto.
To asi platí jen pro úplně nové gumy, ne? Při přihazování už platí jen to, že ty co byly minulou sezonu vzadu, tak půjdou dopředu a obráceně a hlavně na stejné straně (motorky Laughing ).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31852
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne leden 24 2021, 12:28    Předmět: Citovat

forbidden napsal(a):
To není provázek, ale pevná nedeformovatelná tyč. Smile
No a tenhle předpoklad je právě jedna z těch chyb. Dřív si letecký konstruktéři taky mysleli, že nejlepší křídlo je takový, který se zatížením neprohne ani o milimetr - než zjistili, co to je elastická deformace a že umožňuje daleko bezpečnější konstrukci i při menší vlastní váze a ve výsledku lepších letovejch vlastnostech. Ta osa otáčení u auta/na vyvažovačce taky nemá nekonečnou pevnost, ale deformuje se a navíc je potřeba při rozkládání všech působících sil počítat s tím, že ta osa je upevněná jen na jednom konci - dochází tam k páčení a podobným efektům. Nikdy jsem nenapsal, že by tím vznikaly tak velký axiální síly, že by rozlámaly kolo nebo z ráfku svlíkly gumu - ale jsou tam a musí se s níma pro dobrý vyvážení počítat. A vytahovat tady rozdíly mezi statickým a dynamickým vyvážením v době, kdy snad všecky servisy vyvažujou kola dynamicky, je poněkud zpozdilej argument ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
forbidden



Založen: Feb 14, 2005
Příspěvky: 8977
Bydliště: Brno (JN89GF)

PříspěvekZaslal: ne leden 24 2021, 12:45    Předmět: Citovat

V realitě není nic ideální, to je jasný. Ale podle mě se třeba pleteš v tom vysvětlení umísťování závažíček na různý místa disku. Na vyvážení kola by stačilo jedno jediný závažíčko přesné hmotnosti na přesný místo v disku, ale protože závažíčka se určitě vyrábějí s odstupňovanou hmotností a rozhodně je nelze umístit v disku kamkoliv, tak se to přepočítá pro dvě, tři umístěný na místa, který jsou na to určený. Prostě kompromis.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Sandal



Založen: May 22, 2006
Příspěvky: 2559
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

PříspěvekZaslal: ne leden 24 2021, 12:46    Předmět: Citovat

Ekkare, to vůbec není zpozdilej argument. Kola na motocyklech a i těch závodních se vyvažují pouze staticky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31852
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne leden 24 2021, 13:02    Předmět: Citovat

forbidden napsal(a):
V realitě není nic ideální, to je jasný. Ale podle mě se třeba pleteš v tom vysvětlení umísťování závažíček na různý místa disku. Na vyvážení kola by stačilo jedno jediný závažíčko přesné hmotnosti na přesný místo v disku, ale protože závažíčka se určitě vyrábějí s odstupňovanou hmotností a rozhodně je nelze umístit v disku kamkoliv, tak se to přepočítá pro dvě, tři umístěný na místa, který jsou na to určený. Prostě kompromis.
Jo, je to o realitě - to co se většinou musí vyvažovat, je nerovnoměrnost hustoty materiálu pneumatiky, ať se jedná o různý místa, kde je kordová vrstva přeložená přes sebe = a je tím pádem na tom místě guma těžší než na protější straně, nebo o místa víc opotřebovaný předchozím provozem - zas ať chceš nebo nechceš, na gumě není nikdy běhoun úplně homogenní a buď probržděním, nebo vinou špatnýho tlumiče vznikne ploška = víc ojetý místo, který je zas naopak lehčí. Jenže tyhle nestejnorodosti se vyskytujou nejen symetricky kolem středový roviny kola, ale protože guma má i boky nesoucí váhu auta a ty musejí taky mít nějakou výztuhu, tak jsou ty nehomogenity i v bokách gumy - a vlivem šikmýho kladení vrstev kordu skoro nikdy nejsou přímo proti sobě, ale o určitej úhel posunutý a třeba ventilek bejvá úplně mimo středovou rovinu kola. Když si vezmeš, že dneska jsou běžný ventilky s interní baterkou pro měření tlaku a bezdrátovej přenos do ŘJ auta, tak to taky není pár gramů, ale spíš hezkejch pár desítek gramů NEVYVÁŽENOSTI MIMO STŘED. A tohle všecko se musí tím dynamickým vyvažováním vykompenzovat, aby ti kola nevymlátily na dálnici zuby z huby ... I když teda třeba na tý D2 od Modřic k Hustopečím ve stavu, co si tam pamatuju ještě před pár lety by se to stalo i s kolama vyváženýma od Pámbíčka všech pneuservisáků ... Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing


2Sandal - kola na motorkách taky nemají obvyklou šířku běhounu 175mm a víc a jsou pořád ještě v drtivý většině uchycovaný za obě strany osy, takže boční síly jsou u nich líp vykompenzovaný. Ale běda běda 3x běda, když se ti povede gumu nasadit (nebo je už tak blbě vyrobená) tak, že ti "šimuje" a stačí jen o maličko - to kolikrát nedojedeš ani za roh ...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Sandal



Založen: May 22, 2006
Příspěvky: 2559
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

PříspěvekZaslal: ne leden 24 2021, 13:18    Předmět: Citovat

Ano, souhlas. Jen jsem chtěl podotknout, že se ty kola na motorkách vyvažují staticky, tudíž pro ně je to pořád aktuální systém vyvažování a ano, je to hlavně kvůli tomu, že kola jsou úzký a jsou celkově jinak řešený.
Byl tu u mě jden zákazník a toho jsem zdvořile odmítnul, protože motorky nedělám a nemám s vyvažováním kol na motorku žádný zkušenosti. Byl jsem za blbce ale radši tak, nežli aby si někde rozmlátil hubu, nebo něco horšího.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4 ... 12, 13, 14  Další
Strana 3 z 14

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.33 sekund