Zaslal: so leden 23 2021, 19:27 Předmět: Vyvazovacka kolies
Ahoj motoristi.
Chlapi zaujimalo by ma na akom presnom principe pracuje vyvazovacka kolies.
Vedeli by ste prosim vysvetlit,pripadne nejake odkazy na principy funkcie?
Nejako neviem nic schopne-zrozumitelne najst.
DAKUJEM
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31799 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so leden 23 2021, 20:10 Předmět:
Tenzometry umístěný ve vícero osách, snímající synchronně s otáčením hřídele síly působící v ose hřídele i kolmo k němu, vyvozený právě nevyváženou hmotností umístěnou mimo osu otáčení. Samozřejmě k tomu patří i mikropočítač, kterej to všecko podle nějaký cejchovací tabulky přepočítává na váhu umístěnou na obvodu X palců velkýho ráfku ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31799 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so leden 23 2021, 20:31 Předmět:
tomasjedno napsal(a):
EKKAR napsal(a):
síly působící v ose hřídele i kolmo k němu
Složka síly působící v ose hřídele by mě fakt moc zajímala - jak vzniká, co způsobuje a jak se vyvažuje
Jak jinak chceš zjistit stranovou nevyváženost (nerovnováhu mezi vnějším a vnitřním lemem ráfku), než změřením, jakou silou to za ráfek "tahá" v ose otáčení? Myslím tím klasickou vyvažovačku, která má hřídel uloženou "letmo"? Když budeš mít jen senzory pro radiální sílu, zjistíš jen radiální nevyváženost, když ale zařadíš i změření axiálních sil, dokážeš umístit různě velký závažíčka na vnější a vnitřní stranu ráfku. Samotný čidla jsou všecky s radiálním snímáním, ale protože je jich víc a snímají v podstatě to, jak nevyvážení hmoty kola "páčí" za hřídel, dokáže z jejich výsledků ten mikropoč zjistit i axiální síly. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6057 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: so leden 23 2021, 20:34 Předmět:
EKKAR napsal(a):
Samotný čidla jsou všecky s radiálním snímáním, ale protože je jich víc a snímají v podstatě to, jak nevyvážení hmoty kola "páčí" za hřídel, dokáže z jejich výsledků ten mikropoč zjistit i axiální síly.
Tam žádné axiální síly nejsou (pokud je hřídel vodorovně).
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6057 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: so leden 23 2021, 20:38 Předmět:
sr71 napsal(a):
a jak byly řešené vyvažovačky řekněme třeba cca před 40 lety kdy procesory a tenzometry dostupné prakticky nebyly?
No před 40 lety procesory i tenzometry dostupné byly. Někdy tou dobou jsem jezeďákům postavil digitální kontinuální vážení korby - ta byla na 4 čepech, na nich tenzometry a už to jelo.
Založen: Jun 26, 2009 Příspěvky: 1283 Bydliště: Hlohovec (Sk)
Zaslal: so leden 23 2021, 20:42 Předmět:
a vo vysledku ti bud napichne zavazie na vonkajsi lem disku , alebo nalepy dovnutra elektronu, podla toho ako sa mu prave chce alebo co ma poruke
nemyslim ze pri rotacii moze vzniknut axialna sila
Axiální síla tam vznikne, když k vyvažovačce přijde vševěd, opře se ležérně prdelí o vyvažovaný kolo a začne přihlížejícím zasvěceně vykládat, jak to celé funguje.
Axiální síla by nevznikla, kdyby kolo od auta byla 1mm tlustá placička, ale může to být i 20cm tlustý kotouč nehomogenní hmoty, pak samozřejmě vznikají i axiální síly. _________________ Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31799 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so leden 23 2021, 21:19 Předmět:
Axiální síly na nevyváženým kole jsou - kdo to chce popírat, ať se vrátí na základku a začne s fyzikou od 3. třídy. A já jsem nikde nenapsal, že tam je přímo tenzometr měřící axiální sílu, ale že tam je procík, kterej ji vypočítává ze signálů těch radiálních tenzometrů, aby dokázal ukázat, jestli se má dát závaží blíž k vnějšímu nebo vnitřnímu kraji ráfku - když se to neudělá a závažíčka se nacpou jen na jeden lem, kola mají snahu kmitat nejenom v čistě radiálním směru, ale i v krutu - prostě nikdy nebudou tak dobře vyvážený, jako když se dodatečný hmoty umístí správně na boky běhounu. Starší úzký gumy na to samozřejmě nebyly tak citlivý jako dnešní, takže stačilo závaží jen na jednu stranu - ale moderní placatý a široký nízkoprofilový "válce" jsou na tohle rozdělení váhy choulostivější. Navíc se mnohem častějc jezdí podstatně vyššíma rychlostma než před 40 lety. Proto se ty závažíčka skutečně rozdělujou a vyvažuje se i vnější okraj gumy versus vnitřní.
misocko napsal(a):
a vo vysledku ti bud napichne zavazie na vonkajsi lem disku , alebo nalepy dovnutra elektronu, podla toho ako sa mu prave chce alebo co ma poruke
nemyslim ze pri rotacii moze vzniknut axialna sila
Asi ses nikdy nebyl podívat, jak ti v pneuservise vyvažujou kola - že jim to tam ukazuje nejenom váhu, o kolik a kam se má přidat, ale že to u modernějších vyvažovaček ukazuje i kolik se má dát na vnějšek nebo na vnitřek kola ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31799 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so leden 23 2021, 21:31 Předmět:
EKKAR napsal(a):
Axiální síly na nevyváženým kole jsou - kdo to chce popírat, ať se vrátí na základku a začne s fyzikou od 3. třídy. ...
misocko napsal(a):
...
Asi ses nikdy nebyl podívat, jak ti v pneuservise vyvažujou kola - že jim to tam ukazuje nejenom váhu, o kolik a kam se má přidat, ale že to u modernějších vyvažovaček ukazuje i kolik se má dát na vnějšek nebo na vnitřek kola ...
Platí i pro Aničku hubičku. Fyzika je (naštěstí) pořád ještě neojebatelná. Andule doporučuju občas vystrčit čumák z koronantény a jít se podívat do autoservisu/pneuservisu, když se chce exhibovat i v takovýhle oblasti. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2, 3 ... 12, 13, 14Další
Strana 1 z 14
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.