Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Test nového motoru pro raketu Artemis (pro let na Měsíc)
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31794
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt leden 21 2021, 1:47    Předmět: Citovat

Běh v trvání 53 minut během jednoho letu je pitomost. SSME se zažehovaly cca 8 sekund před odlepením od rampy a hořely zhruba 8 - 8,5 minuty, než se orbiter dostal na přechodovou dráhu a odhodil ET. Pak už pro ně nebylo na palubě po celej zbytek letu žádný palivo a veškerý manévry se učuňovaly hypergolickým dusično hydrazinovým systémem OMS nebo malýma hydrazinovýma tryskama. Takže 53 minut u SSME, to leda jako součet z 6 startů, jinak ani náhodou.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
tomasjedno



Založen: Oct 11, 2008
Příspěvky: 6057
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

PříspěvekZaslal: čt leden 21 2021, 9:02    Předmět: Citovat

Ve Feynmanově zprávě se zmiňuje, že jedna z turbín neměla praskliny na lopatkách dokonce ani po 3800 s běhu (ekvivalent necelých 8 misí), zatímco na jiné byly nalezeny už po 1500 s (3 misích). Měnily se jak ponožky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31794
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt leden 21 2021, 17:43    Předmět: Citovat

Tak co jsem postupně pozjišťoval, tak tyhle motory měly technologickej resurs už na začátku výroby v polovině 70. let zhruba 6 500s běhu v plným výkonu neboli zhruba hodinu a 3/4 chodu. Počítalo se samozřejmě s prohlídkou a repasí po každým startu jako třeba u dragsterů "Top Fuel", taky i díky tomu za celou dobu používání systému Shuttle došlo jen ke 2 přerušením startu až po samotným zážehu SSME, když elektronika zjistila nepravidelnosti v chodu některýho motoru - jinak se letělo i když několikrát to bylo na hranici, protože některej motor nedával úplně plnej tah nebo dokonce u několika startů jeden z motorů zhasnul dřív než se vyčerpala zásoba KPL v ET - jenže i s tím už samotnej návrh systému Shuttle počítal a pokud by k tomu došlo ještě před tím, než by letící komplet byl schopnej dosáhnout přechodový dráhy jen na 2 motory, byl v programu manévr buď odhození ET a případně i obou SRB (kdyby k selhání došlo před jejich vyhořením a odhozením) a návrat na Floridu, nebo od určitý vejšky a vzdálenosti od Floridy přelet Atlantiku s přistáním v Evropě, samozřejmě zase po odhození ET. Pokud k selhání jednoho SSME došlo tuším pozdějc než minutu před plánovaným vypnutím, stačila na "najetí" na přechodovou dráhu i jen dvojice SSME, která jela o příslušnou část času dýl, než spálila všecky KPL v ET. Na konečnou oběžnou dráhu se stejně "najíždělo" pomocí OMS a jedinej problém mohl nastat v případě vynášení těžkýho nákladu třeba k ISS, kdy bylo potřeba dosáhnout pomocí SSME vyšší rychlosti kvůli větší excentricitě přechodový dráhy kvůli navedení na výslednou orbitu cca 400km nad Zemí, kde se promenáduje ISS. Takže vygómaný to měli hoši z NASA dobře, včetně možností řešení problémů, de facto všech 14 obětí programu měly na svědomí problémy způsobený něčím jiným než konstrukcí (v obou případech havárie - jak Challenger, tak i Columbia - šlo o selhání způsobený technickým zanedbáním) a v souvislosti s funkcí SSME v podstatě nedošlo k žádnýmu vážnějšímu problému za celou dobu používání systému Shuttle. Vůbec proto nevidím důvod, proč nevyužít po zrušení programu zbylý motory s nevyčerpaným resursem chodu a dokonce bych se vůbec nedivil, kdyby je buď přímo Rocketdyne, nebo klidně i někdo jinej podle původních plánů začal vyrábět znovu jako "funglovky".
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 17687
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: čt leden 21 2021, 19:55    Předmět: Citovat

Tak asi je bude muset někdo začít vyrábět, když misí je naplánováno víc než je k dispozici sad motorů. Třeba takovej Pratt & Whitney by to určitě zvládnul. Laughing Laughing
_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31794
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt leden 21 2021, 20:00    Předmět: Citovat

No, nevím že by zrovna P&W byli nějaký dobrý rakeťáci - to už když ne původní výrobce Rocketdyne, tak spíš Boeing, Norton Thiokol (i když ti spíš TPH než kapaliňáky) nebo AeroJet. Přeci jen rachejtle jsou něco jinýho než proudový motory, i když by se zdálo, že reaktivní jako reaktivní ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
tomasjedno



Založen: Oct 11, 2008
Příspěvky: 6057
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

PříspěvekZaslal: čt leden 21 2021, 20:14    Předmět: Citovat

V tom videu z 1. příspěvku ukazují chlapíky v bundách Aerojet Rocketdyne, jak pracují na repasi a upgradu 16 motorů ze Space Shuttle, a komentátorka k tomu říká, že už stavějí 24 nových (čas: 16:42).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jimmi2



Založen: Jan 04, 2010
Příspěvky: 1178
Bydliště: Praha, Teplice

PříspěvekZaslal: čt leden 21 2021, 23:11    Předmět: Citovat

Raketoplán myslím dobře ukázal, jak složitá je cesta ke znovupoužitelnosti. Původně ty motory měly procházet jen lehkou revizí, ale spíš skoro vždy procházely celkovou repasí. I když i to byl v té době velký pokrok.
Dnešní technologie by snad mohly být o něco dál. Uvidíme, jak se jim bude dařit, jestli třeba i jenom repasované a modernizované motory na tom budou lépe.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31794
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt leden 21 2021, 23:42    Předmět: Citovat

Jaký "dnešní technologie"? Vždyť zatím od 80. let minulýho století nikdo nic modernějšího než tyhle rocketdyňácký kyslíkovodíkáče nevymyslel !!!! Dyť i tu licenci na jejich výrobu elektrochemickou technologií koupili už v 70. létech od Japonců !!!! To už i ty Muskovy Dragony, Merliny a já nevím jak těm svejm motorům u Space X nadávají jsou vzhledem k palivový kombinaci proti SSME zastaralejší!
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 17687
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: pá leden 22 2021, 10:14    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
No, nevím že by zrovna P&W byli nějaký dobrý rakeťáci - to už když ne původní výrobce Rocketdyne, tak spíš Boeing, Norton Thiokol (i když ti spíš TPH než kapaliňáky) nebo AeroJet....


Ty ses nechal parádně nachytat! Laughing Laughing
Pratt and Whitney Rocketdyne, Canoga Park, Kalifornie. V roce 2013 byla prodána a stala se součástí Aerojet Rocketdyne. Wink

Pratt & Whitney Rocketdyne produkty:
-RL10 (LH2/LOX) Saturn I, horním stupni Delta IV, Centaur, Atlas V a Titan a na McDonnell Douglas DC-X „Delta Clipper“. Měl sloužit jako hlavní pohonný motor lunárního přistávacího modulu Altair.
-RS-68 (LH2/LOX) Motor prvního stupně pro Delta IV.
-RS-25 (LH2/LOX) Hlavní motor raketoplánu..
-SJ61 (JP-7/vzduch) hypersonic Boeing X-51 duální ramjet/scramjet.
-J-2X (LH2/LOX) Druhý stupeň SLS


Takže kdopak ty všecky kyslíkovodíkáče vymyslel a vyrobil, co? Aerojet se už jen veze.

_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31794
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá leden 22 2021, 10:44    Předmět: Citovat

Jestli, tak RocketDyne byl původní výrobce, kterýho P&W sežral, aby ho jako svoji divizi po útlumu Shuttlovýho programu zase prodal dál. Máš to úplně to samý, jako firmy McDonnell Aircraft a Douglas Aircraft - ty se sloučily v roce 1967, aby je pak někdy v půlce let 90. stejně sežral Boeing, jako jejich do tý doby největší konkurent.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Jimmi2



Založen: Jan 04, 2010
Příspěvky: 1178
Bydliště: Praha, Teplice

PříspěvekZaslal: pá leden 22 2021, 13:12    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
Jaký "dnešní technologie"?
Fakt jsem měl na mysli spíše pokroky v oblasti materiálů, diagnostiky, výrobních postupů, počítavého modelování. V tomhle jsme dnes o míle dál, než v době konstrukce raketoplánů. Nakonec je to třeba vidět u leteckých motorů, kde účinnost a hlavně spolehlivost vzrostla opravdu hodně.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3
Strana 3 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.14 sekund