Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 17736 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: ne prosinec 27 2020, 12:42 Předmět:
PavelFF napsal(a):
to EKKAR: Do paliva žhavicích motorů(o těch je tu řeč) se benzín nepřidává. Žádný Natural, nic takového.
Benzín se používá do motorů s normální jiskřící svíčkou.
Ale jo přidává, je to ale jako když vaří Babica: "Pokud máte nitrometan, přidejte 4-10%. Pokud nemáte nitrometan, přidejte 3-4% Verva 100. No a pokud nemáte Vervu, tak tam nedávejte nic."
Ty 3-4% benzínu stabilizují chod v nižších otáčkých. _________________ Jirka
Založen: Mar 05, 2007 Příspěvky: 6080 Bydliště: Jesenice u Prahy
Zaslal: ne prosinec 27 2020, 12:44 Předmět:
Co je v palivu do modelářského motorku jsem odpověděl na jednom řádku.
Pokud by se k tomu nevyblil ještě ten nadrženej úchyl, tak by nebylo nutné plnit databázi dalšími plky.
Normální mísící poměry do žhavíku jsou 80/0/20, nebo 75/5/20, ale běžnej modelář si koupí palivo v kanystru, v modelářské prodejně
Jenže to hovádko boží píše něco trochu jiného
EKKAR napsal(a):
Benzín je základní palivo ...
Naposledy upravil danhard dne ne prosinec 27 2020, 12:52, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31834 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne prosinec 27 2020, 12:51 Předmět:
PavelFF napsal(a):
to EKKAR: Do paliva žhavicích motorů(o těch je tu řeč) se benzín nepřidává. Žádný Natural, nic takového.
Benzín se používá do motorů s normální jiskřící svíčkou.
Je jednou z možností, co se do žhavíkovejch směsí dává. Jsou jen čistě metylový varianty, jsou varianty metyl-nitrometan (+ samozřejmě ricin), jsou i varianty s Naturalem. Záleží na účelu, ke kterýmu se s tím motorem lítá, někdo kdo si jde zalítat pro radost v neděli odpoledne nebude do rekreačního modelu dvojplošníku lejt vysokovýkonnou a chemicky nestálou a ještě ke všemu drahou a leptavou nitrometanovou směsku, když může použít lacinější, stálejší i když poznatelně míň výkonnou směs založenou na směsi metylu s naturalem. Modeláři vědí. Existujou dokonce směsi do žhavíků, který vůbec neobsahujou jedovatý sloučeniny prodávaný jen na "jedovej průkaz" - je v nich hlavně technickej líh a automobilovej benzín. Jinak ano, ČISTEJ automobilovej benzín se leje do motorů s jiskřivou svíčkou, jenže to jsou čistě jen zmenšeniny běžnýho automobilovýho motoru a navíc čtyřtakty, žhavíky jsou standartně dvoutakty mazaný směsí ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 17736 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: ne prosinec 27 2020, 12:58 Předmět:
Neběžnej modelář si palivo míchá sám, metyl kupuje v dvoustováku v Eurošarmu Slatiňany, nitrometan pašuje z Polska protože u Česku to je zakázaná chemikálie a místo rycínu tam dává 10% Aerosynth2 či podobný syntetický oleje protože nechce být zasviněn tou spoustou nespálenýho rycínu. V tomhle mě prosím neškol, s žhavíkama lítám 47 let. _________________ Jirka
Založen: Mar 05, 2007 Příspěvky: 6080 Bydliště: Jesenice u Prahy
Zaslal: ne prosinec 27 2020, 13:13 Předmět:
Celeron napsal(a):
V tomhle mě prosím neškol, s žhavíkama lítám 47 let.
Tak to sorry, jestli jsem řekl nějakou nepravdu, s letadýlkama si už 49 let nehraju, táta mi ho rozflákal.
Mimochodem, před souhláskou se píše "se", se žhavíkama
Založen: Feb 18, 2008 Příspěvky: 5017 Bydliště: Brno
Zaslal: ne prosinec 27 2020, 13:22 Předmět:
EKKAR napsal(a):
Až teda na to, že to celý je určený... pro ŽHAVICÍ ZAPALOVACÍ SVÍČKU malýho dvoutaktního modelářskýho motorku (spalujícího vysokooktanovou směs benzínu, metanolu a oleje) ...
Benzín máš na prvním místě, takže podle dnes obvyklých zvyklostí, ho tam podle tebe je největší díl.
EKKAR napsal(a):
.... Benzín je základní palivo, metyl se dává právě na zvýšení detonační odolnosti ...
Tady už se s tím nemažeš. Žádná přísada.
EKKAR napsal(a):
.... Je jednou z možností, co se do žhavíkovejch směsí dává. ...
Základní složka je jednou z možností? Aha.
Jinak samozřejmě netvrdím, že trochu benzínu si tam někdo nepřidá. 4% nepovažuju ovšem za základní složku.
EKKAR napsal(a):
...No, myslím že Jirka prostě použil zkratku, jaká se pro pulsní regulaci běžně používá, i když mu šlo jen o příslušný pevně nastavený snížení napětí a příhodnější označení by bylo step-down měnič, .
Jirkovi na začátku vlákna vůbec nešlo o step-down měnič. Jirka se dohadoval se svými známými o PWM, přesně v tom správném slova smyslu.
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 17736 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: ne prosinec 27 2020, 14:04 Předmět:
danhard napsal(a):
Celeron napsal(a):
V tomhle mě prosím neškol, s žhavíkama lítám 47 let.
Tak to sorry, jestli jsem řekl nějakou nepravdu, s letadýlkama si už 49 let nehraju, táta mi ho rozflákal.
Mimochodem, před souhláskou se píše "se", se žhavíkama
Ale jo, v dávných dobách platilo míchání, co jsi psal. Akorát nevím, co myslíš těma letadýlkama, dnes maj i přes 20 kg, 3m rozpětí a na řízení potřebuješ piloťák od ÚCL, to už moc letadýlko není. A ve vzduchu letí cena asi tak lehce ojetý Feldy.
A s tím pravopisem tu jsou rozhodně horší experti. _________________ Jirka
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3571 Bydliště: Havířov
Zaslal: ne prosinec 27 2020, 14:36 Předmět:
Díky chlapi, zajímavé počteníčko , i když jste mě teda moc nepotěšili. Žádné sajrajty ale nikde shánět nebudu, za to mi ten motor nestojí.
Zeptám se tedy jinak. Existuje jiskřící svíčka, která by tam pasovala místo té žhavičky?
Že bych tam mohl lít to co do motorovky. Jiskra už by se vyrobila.
Jinak je to pro mě nezajímavé. Ten píst má stejně myslím upálený kousek přepážky, která z něj trčí nahoru.
Založen: Apr 02, 2011 Příspěvky: 17736 Bydliště: Nový Bydžov
Zaslal: ne prosinec 27 2020, 20:02 Předmět:
Kremik napsal(a):
Zeptám se tedy jinak. Existuje jiskřící svíčka, která by tam pasovala místo té žhavičky?
Že bych tam mohl lít to co do motorovky. Jiskra už by se vyrobila.
Ten píst má stejně myslím upálený kousek přepážky, která z něj trčí nahoru.
Jo, myslím že pro motorů Evolution tu jsou k sehnání svíčky se závitem W1/4 co mají žhavíky. Dokonce k tomu seženeš i elektronický zápalko s halovkou a fajifkou. Ale ten motor se musí předělat, na unášeč vrtule se musí pro tu halovku vyvrtat díra a osadit magnet ve správným místě. Deflektor na pístu asi nebude upálenej, to se nestávalo. Ale při předělávce na benzín je potřeba taky změnit kompresní poměr, to je dost nutný a pracný.
Všechno moc práce a navíc benzíny pod 10ccm moc dobře nechodí, takže úspěch nejistej. Kašli na to, když bys koupil v modelářskejch litr metylovýho paliva FAI80/20 nebo 85/15 tak jedním NiCd nebo NiMh D-čkem napřímo tu svíčku nažhavís, tak motor musí běhat. _________________ Jirka
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3571 Bydliště: Havířov
Zaslal: ne prosinec 27 2020, 20:28 Předmět:
Jen čistě teoreticky, co mě napadlo při čtení vlákna. Pokud se žhavička zapíná jen pro start, a při běhu se hřeje z hořícího paliva, jak se určuje, kdy se má vypnout?
Pokud se sejde teplo z paliva s teplem z procházejícího proudu, tak ta žhavička musí shořet, ne?
A když už to probíráme, tak jen tak pro info -
Jak dlouho se může skladovat to modelářské palivo?
Kompresní poměr by se musel snížit nebo zvýšit?
Dělat to nebudu, ale ať vím...
Ono totiž, moje první auto, Š100, mělo motor v takovým stavu, že byl div, že to vůbec jelo, ale točil, a přes 100km/h přelez. Emise nedával, ale znáte to. Horní kroužky jsem vytahal po kousíčkách, a nové jsem tam nedal, přestože jsem měl celou novou sadu, bo ta štěrbina byla tak široká, že moc nechybělo a dal bych tam dva Kousky původních kroužků tam opravdu byly zasekány ve dvou vrstvách. Navíc v některých pístech byly prohořelé kanály i ke druhým kroužkům...
Na emisích jednou kolem toho jeden pět minut běhal a pak se udiveně zeptal "Vy jste s tím přijel?" Přitom byl u toho
I předstih tam musel být nastavený nějak zvláštně, už teď nevím kolik.
Takže i tenhle žďorbek by určitě nějak fachčil.
Ale já ho vlastně nepotřebuju, vzal jsem ho jen tak ze zvědavosti, někdy před 20ti lety...
S tím, že malé výkonné žďorbo se může někdy hodit. Zatím ale jen leží v krabičce. A jestli jsem ho nevyhodil, tak je na něm i zbytek vrtule
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31834 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne prosinec 27 2020, 22:47 Předmět:
2 Křemík - žhavička se zapne na start, motor se nahodí, protáhne se plynem aby se ohřál a po ubrání plynu se žhavení odpojuje, když jsou otáčky stabilní - ono to teplo co odchází ze žhavičky do hlavy je docela fest velký a žhavicí motor na volnoběh obvyklej třeba u jiskřivejch spalováků (500-600RPM) po chvíli sám zhasne. Volnoběh u žhavíku musí bejt někde v rozmezí 1000-1500, aby spalováním vzniklý teplo shromážděný ve vláknu žhavičky bylo větší, než kolik se ho odvede do materiálu hlavy kolem a jejíma žebrama do okolí - i proto se musejí ty motorky při opravdickým přistání s jen volně se protáčejícím motorem "na plachťáka" jako u velkýho éra přižhavovat, aby se udržely v chodu - jinak v půlce přiblížení nebo těsně nad dráhou zhasnou a pokud pilot nemá dost zkušeností aby to dorovnal klapkama a kormidlama nebo když je jen o chlup vejš než je zdrávo, končí to propadem a kraksnou. Takže když motor po startu stáhneš a necháš mu připojený žhavení, vlákno tím neohrozíš - jen můžeš nastavit menší stabilní otáčky, kdy motor ještě nevynechává zápaly. Ohrozit svíčku můžeš tím, že ji zapneš vyšroubovanou na vzduchu, kdy není ochlazovaná okolním materiálem hlavy a válce. Dá se to pro kontrolu celistvosti vlákna, ale jen na kratičkou dobu, na vteřinu nebo dvě, jinak se fakt spálí.
Modelářský palivo má trvanlivost takovou, jak moc k němu má přístup světlo a vzduch - když ho dobře zavřeš, tak až několik let, i když je potom dobrý ho profiltrovat přes odlučovač vysrážený vody. Láhev volně nechaná otevřená se zkazí v řádu tejdnů.
Kompresní poměr na metanol nebo benzín s nitrometanem se musí proti "čistýmu" benzínu zvýšit, oktanový číslo nitrometanový směsi může při měření používaným pro měření automobilovýho benzínu dosahovat hodnoty 130 a víc, u metanolu je to minimálně 110 a s přídavkem nitrometanu to jde nahoru.
A modelářskej motorek mít jako pohonnou zálohu k čemukoliv jinýmu než zase k modelařině je k ničemu, ten motor má vzhledem ke svým mikrorozměrům tak mizernou účinnost, že abys z něj dostal nějakej použitelnej výkon, musíš ho vzít u tlamy a vyhnat ho nad 10 000RPM, při kterejch má životnost doslova jen jednotky hodin běhu a to se navíc ještě třeba po každejch 2,5 až 3 hodinách chodu musí rozložit, vyčistit od karbonů vymytím v čistým palivu, zkontrolovat opotřebení kluznejch a třecích ploch, znovu namazat a poskládat ... A to nemluvím o měrný spotřebě paliva - ta vychází ve srovnání s obyčejným osobákem = nejběžnějším spalovacím motorem, s kterým člověk denně přichází do styku naprosto neuvěřitelná, po přepočtu na hodinu běhu a kW výkonu se dá mluvit o desetinásobku, navíc drahýho a nesnadno koupitelnýho paliva a speciálního maziva ...
Modelářskej motorek má svojí funkcí asi nejblíž k závodním supersportovním motorům - nikdy to nebude dříč schopnej mnoha stovek nebo i jen desítek hodin práce s minimální údržbou, vlastně jen s dolíváním paliva a mazacích hmot - prostě je na to moc prťavej ... Je to prostě jen protu srandu, pro tu radost z toho moct si zalítat/zajezdit s něčím, co vrčí, čmoudí a umí to zatáčet na povel dálkovýho řízení ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.