Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

zkoušení alternátoru -lze bez rotoru?

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
radioelectrum



Založen: Nov 11, 2011
Příspěvky: 2120
Bydliště: Oslavany

PříspěvekZaslal: so listopad 28 2020, 19:21    Předmět: zkoušení alternátoru -lze bez rotoru? Citovat

možná blbý dotaz. Dal by se vyzkoušet alternátor co se používá ve vozech Škoda 100,105,120, traktorech Zetor a Avii tak že bych vyndal rotor a místo něj dal nějakou cívku se střídavým proudem? Nebo bych musel mít více cívek a přepínat je tak aby bylo vytvořeno točivé magnetivcké pole? Pro mne je v dílně nerealizovatelné zkoušel je v běhu a dělat pokusy . tak mne napadlo to vyzkoušet takhle. Měnit v mojí 120L altíky v garáži kde je 5 stupnů je pro mne nereálné.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
jardafiala



Založen: Jun 20, 2010
Příspěvky: 1724
Bydliště: Česká Lípa

PříspěvekZaslal: so listopad 28 2020, 19:44    Předmět: Citovat

Zkoušet se to dá i mimo auto, upnout alternátor do svěráku, připojit regulátor a na výstup žárovku 12V třeba z brzd (15w) nabudit z externího zdroje (měla by stačit třeba plochá baterie) a roztočit vrtačkou, a měřit napětí na žárovce. Kdysi jsem to takhle běžně zkoušel, kdybys měl problém jak to zapojit musel bych pohledat schemata regulátoru a zapojení a popsat přesněji...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
pepik9



Založen: Aug 31, 2010
Příspěvky: 2407

PříspěvekZaslal: so listopad 28 2020, 19:45    Předmět: Citovat

Abys měl slušnou magnetickou vazbu, mohl bys pouštět střídavej proud do stojíciho rotoru. I tak bude energetická učinost dost tragická a se síťovým kmitočtem nasimuluješ otáčky menší než při volnoběhu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
bdn



Založen: Jan 16, 2020
Příspěvky: 468

PříspěvekZaslal: so listopad 28 2020, 20:26    Předmět: Citovat

Jestli už máš alternátor venku z auta. Tak bych
- rozebral a multimetrem proměřil diody (odpájet vinutí)
- prozkoušet funkci regulátoru žárovkou

Nedávno jsem řešil alternátor z Feldy, byla proražená jedna výkonová dioda a regulátor byl nefunkční.

Je to tenhle alternátor? URL: http://www.frostskoda.czweb.org/upravy%20opravy/Aletrnator%20s105.htm
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
misocko



Založen: Jun 26, 2009
Příspěvky: 1283
Bydliště: Hlohovec (Sk)

PříspěvekZaslal: so listopad 28 2020, 21:37    Předmět: Citovat

budit kus zeleza (rotor , niesu to trafoplechy, ale kus zeleza) striedavinou asi dobre nepojde , a vysledok by bol nulovy, nemas tocive pole...
v tychto alternatoroch odchadzali iba diody alebo regulatory..., diody pomeras, regulator tiez za pomoci regulovatelneho zdroja
na test komplet funkcie, jedine silny motor a tocit alternatorom (skusal som motor z pracky , nedava to )
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31829
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so listopad 28 2020, 22:19    Předmět: Citovat

misocko napsal(a):
...
na test komplet funkcie, jedine silny motor a tocit alternatorom (skusal som motor z pracky , nedava to )
Ani se nediv, že to "nedává" - stačí si spočítat elektrickej výkon, kterej je schopnej takovej alternátor odevzdat - a krát koeficient účinnosti toho výkonu potřebuje mít v mechanický formě na hřídeli (řemenice od motoru). Pro lepší představu - aletrnátory jsou nastavovaný svýma regulátorama na napětí 14,4-14,5V (i ty starý ještě ze šádyn) a podle ampérovýho výstupu tak odevzdávají následující elektrickej výkon (a spotřebovávají odpovídající mechanickej příkon):
- starej altík PAL Magneton 35A = 14,5(V)x35(A)=507,5(W) - příkon při 90% účinnosti je zhruba 0,564kW neboli přibližně 0,77HP;
- jeho výkonnější "kolega" PAL Magneton 42A má pak tuhle potřebu - 14,5(V)x42(A)=0,609(kW) - příkon je zhruba 0,677kW čili 0,92HP;
- jejich ještě silnější bráška PAL Magneton 55A (co se dával do Š120GLS) pak umí odevzdat 14,5(V)x55(A)=0,798(kW), na což spotřebuje mechanicky asi 0,886kW = 1,2HP.
Fáčka i felcky už dostávaly silnější alternátory, ať už to byl PAL nebo BOSCH případně Valeo, tam byl základ 70A - a to je 14,5(V)x70(A)=1,015(kW) neboli mechanicky nějakejch 1,128kW = 1,534HP;
případně 90A a to je 14,5(V)x90(A)=1,305(kW) neboli mechanicky cca 1,405kW = 1,972HP neboli už skoro "2 koňský síly".
Stejnou řadou to roste u vyšších proudů - každejch 10A výstupního proudu odpovídá 145W výkonu v elektrice respektive přibližně 161W mechanickýho příkonu, což je asi 0,22HP = "koně". Když si tak vezmu svýho Drobka, kterej má alternátor na 140A, tak na jeho úplný vyzkoušení už je potřeba minimálně "tříkoňák" elektromotor nebo ještě silnější zdroj mechanickýho rotačního příkonu. Na vyzkoušení aletrnátorů pro náklaďáky s výstupním napětím 28V pak samozřejmě potřebnej mechanickej příkon narůstá na dvojnásobek ve srovnání s "dvanáctivoltovým" altíkem do osobáku.

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
kovar



Založen: Oct 03, 2010
Příspěvky: 1689
Bydliště: Letohrad (Východní Čechy)

PříspěvekZaslal: so listopad 28 2020, 22:31    Předmět: Citovat

Blbost!
_________________
Lepší vrabec v hrsti nežli blechy v srsti.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
misocko



Založen: Jun 26, 2009
Příspěvky: 1283
Bydliště: Hlohovec (Sk)

PříspěvekZaslal: so listopad 28 2020, 22:38    Předmět: Citovat

na "Blbost" nereagujem, nerozumiem...
EKKAR: skusal som to so zatazou "ziarovka zo smerovky" a reglerom , napojenie najprv priamo hriadel na hriadel cez kusok gumovej hadice , akonahle sa rotor nabudi , ide s nim tocit strasne tazko. Skusal som to aj s klinovym remenom, ale to este zhorsilo ucinnost aj ked som isiel do pomala , tak to motor nedal...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
petrfilipi



Založen: Sep 13, 2005
Příspěvky: 2646

PříspěvekZaslal: ne listopad 29 2020, 8:44    Předmět: Citovat

bdn napsal(a):
Jestli už máš alternátor venku z auta. Tak bych
- rozebral a multimetrem proměřil diody (odpájet vinutí)
...


Podle mého bývalého kolegy je nutné diody v alternátoru měřit osciloskopem na generátoru, protože statický na DMM nemusí být patrný problém, projevující se na vyšší frekvenci.

PF
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
radioelectrum



Založen: Nov 11, 2011
Příspěvky: 2120
Bydliště: Oslavany

PříspěvekZaslal: ne listopad 29 2020, 9:36    Předmět: Citovat

bdn napsal(a):
Je to tenhle alternátor? URL: http://www.frostskoda.czweb.org/upravy%20opravy/Aletrnator%20s105.htm
ano to je on
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Sandal



Založen: May 22, 2006
Příspěvky: 2557
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

PříspěvekZaslal: ne listopad 29 2020, 10:59    Předmět: Citovat

petrfilipi napsal(a):
bdn napsal(a):
Jestli už máš alternátor venku z auta. Tak bych
- rozebral a multimetrem proměřil diody (odpájet vinutí)
...


Podle mého bývalého kolegy je nutné diody v alternátoru měřit osciloskopem na generátoru, protože statický na DMM nemusí být patrný problém, projevující se na vyšší frekvenci.

PF

Je to tak. Osciloskop ukáže a na první pohled víš co s nim je. Dělám to taky tak. Mám na to takovej starší malinkej škopek Voltcraft 5MHz.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18667
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: ne listopad 29 2020, 11:03    Předmět: Citovat

Nejsem servisák , ale odešlou výkonovku jsem v těchto alternátorech nevidě . Při vyvedeném středu je kontrola diod sekundová záležitost . Alternátory jsem roztáčel od řemenu stolní pily . Budil jsem to zásuvkovým zdrojem co byl po ruce . Co jsem jednou zažil , byl u nového altíku vadný stator . To ti ale altík po nabuzení vytrhne z ruky .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jardafiala



Založen: Jun 20, 2010
Příspěvky: 1724
Bydliště: Česká Lípa

PříspěvekZaslal: ne listopad 29 2020, 16:57    Předmět: Citovat

Neblbněte s výkonama, když se to zapojí jako v autě, místo baterie se použije elektrolyt tak 2G a k němu paralelně žárovka 12V/20W a nabudí se to z externího zdroje pak už to funguje a na pohon stačí vrtačka přes nějakou gumovou spojku. Pokud v je při tomto zapojení na kondíku a žárovce cca 14V tak to bude fungovat i v autě. Občas se stalo, že odešla dioda, častěji se stávalo, že se přerušilo propojení vinutí statoru, po opravě jsem to takhle zkoušel a nestalo se, že by to v autě nefungovalo.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.28 sekund