Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Zálohované napájení 24V motorů z baterií
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
sima



Založen: Sep 17, 2020
Příspěvky: 21

PříspěvekZaslal: čt září 17 2020, 20:31    Předmět: Zálohované napájení 24V motorů z baterií Citovat

Ahoj, řeším náhradu za současné nevyhovující zálohované napájení 24V. Slouží pro napájení dvou 24V DC motorů (nominální proud dle katalogu 9A, startovací 80A), k jejichž spouštění dochází tak jednou nebo dvakrát do týdne na dobu cca 5 minut. Výjimečně se mohou spustit na těch 5 minut i vícekrát po sobě, avšak zase tento cyklus jednou či dvakrát do týdne.

V současnosti mám zapojené dvě 12V 44Ah autobaterie do série a k nim je nastálo připojený zdroj, který je dobíjí a při spuštění motorů zůstává připojen. Problémem je, že napětí na bateriích resp. jejich dobíjecí proud neklesne po jejich nabití a baterie stále "bublají" (napětí je 33,6V u nových baterií při odpojených motorech, po zapnutí motorů klesá na 25,3V).

Jelikož konstrukce zdroje je pro mne neznámá, tak bych se zde chtěl zeptat, zda jej mohu nahradit něčím vhodnějším. Lze použít nějakou 24V autonabíječku s udržovacím nabíjecím proudem a nechat ji prostě stále připojenou i pokud jsou připojené motory a dochází k odběru? Netuším, zda tam obvykle není na začátku nabíjení použit nějaký pulsní proud, který by se spustil při chodu motorů z důvodu poklesu napětí na bateriích? Nebo je lepší zvolit nějakou jinou konstrukci?


Naposledy upravil sima dne so září 19 2020, 18:14, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ZdenekHQ
Administrátor


Založen: Jul 21, 2006
Příspěvky: 25741
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: čt září 17 2020, 22:38    Předmět: Citovat

33,6V je normální vražda. Ve stand-by režimu je limit 13.8V x 2, raději méně.
_________________
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31646
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá září 18 2020, 6:07    Předmět: Citovat

U 2 x 12V baterek bych nedoporučoval překračovat 28V v součtu (běžný napětí 24V palubní soustavy ve vozidlech při chodu motoru), ve stand-by režimu bych dal radši jen 27V. Hodnota 33V trvale signalizuje, že nabíječka je vadná nebo není určená na takový použití.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Olchor



Založen: Nov 18, 2009
Příspěvky: 1632
Bydliště: Blansko

PříspěvekZaslal: pá září 18 2020, 6:59    Předmět: Citovat

Na výstup nabíječky bych dal stabl napětí cca 27V ( 7824 podloženou zenerkou na 3V nebo LM317). Aku není potřeba dobíjet do plnejch a ani na přesnosti a stabilitě napáječe moc nezáleží.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Standa33



Založen: Nov 07, 2009
Příspěvky: 293

PříspěvekZaslal: pá září 18 2020, 7:59    Předmět: Citovat

Podobné zálohování jsme s kolegou řešili, nakonec jsem zapojil jen trafo 230/18V, usměrňovač, žárovka 24V(omezení proudu).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33753
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: pá září 18 2020, 8:11    Předmět: Citovat

Dal by som za povodny zdroj spominany LM317 (nezabudnut na chladic), nastavil odpormi na 27,2 V hotovo.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sima



Založen: Sep 17, 2020
Příspěvky: 21

PříspěvekZaslal: pá září 18 2020, 9:15    Předmět: Citovat

Díky za názory - také mě to připadá špatně udělané. Domnívám se, že původní návrh toho zdroje počítal s neustálým pohybem motorů (několikrát do hodiny) a tak tam byl vytvořen obvod pro rychlé dobíjení baterií. Jenže v mém případě se motory pohybují jen velice zřídka a tak dochází k neustálému přebíjení...

Pokud za stávající zdroj dám LM317 (max proud cca 1,5A) a při připojeném dobíjení zapnu motory, nehrozí nějaké poškození stabilizátoru?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33753
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: pá září 18 2020, 10:27    Předmět: Citovat

LM317 by to mal prezit - ma ochranu proti nadprudu aj prehriatiu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: pá září 18 2020, 10:28    Předmět: Citovat

Ano, hrozí, pokud stabilizátor nebude opatřen úplně všemi ochranami podle DS, ale i doporučovanými z praxe.
Kapacita a vnitřní odpor akumulátorů sice napěťovou špičku /při odepnutí induktivní zátěže/ utlumí, ale 100% bych na to nespoléhal.
Několikrát mi odešel Motorola LM317T ve funkci dobíječe akumulátorů 24V/155Ah pro nouzové osvětlení.
Tam žádná induktivní zátěž nebyla připojována a přesto to několikrát odešlo. Přepínalo se pouze z vypnutého-pohotovostního stavu na orientačky kina+společenského sálu.
Zátěží byly sice jen žárovky, ale ve hře je dlouhatánská, větvená kabeláž a také cívky několika stykačů.
Myslím si, že to páchaly zrovna ty stykače, ale ty v daném systému nelze ničím nahradit, nebo je odstranit.
Zkoušet kompenzovat indukčnosti cívek stykačů, několika druhy RC členů i varistory 30V, bylo celkem k prdu.
Nepomohlo ani použití značkových LM317HV, ty dokonce odešly možná ještě dřív, než obyčejné.
Nakonec tedy téměř natrvalo, vydržely východoněmecké B3171V. Myslím, že se čtyřmi fakt rychlými diodami a ještě čímsi /už si to přesně nepamatuju/. Byly tam nejméně rok.
Ale nechtěl jsem být furt na trní, jestli bude nabito - nebude nabito /to se pozná, až jdou akumulátory do kleku, což je velmi špatné/, takže to nakonec trvale vyřešila sériová žárovka, relé a kontrolka.

Pokud to musí zůstat v tomto stavu /se stávajícím zdrojem/, zvážil bych namísto stabilizátoru, to sériové zapojení žárovky mezi akumulátory a nabíječ. Třeba běžná, náklaďáková H4 24V/75/70W. Nabíjecí proud dostavit použitím jednoho, či obou vláken.
Na žárovce se toho nemá moc co posrat - i když se náhodou přepálí, nedojde k poškození akumulátorů, ani nabíječe.
Dá se jednoduchým obvodem řešit záskok druhým vláknem, nebo i druhou žárovkou.
Správné nabíjení, neporušený nabíječ i nepřerušenou žárovku - to je zaprvé vidět signálkami, zadruhé to lze velmi snadno, jednoduchým a bezpečným obvodem, signalizovat i na dálku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Olchor



Založen: Nov 18, 2009
Příspěvky: 1632
Bydliště: Blansko

PříspěvekZaslal: pá září 18 2020, 10:46    Předmět: Citovat

Moc nechápu, jak žárovka zabrání přebíjení. Pustí celkem velký proud . Čím bude rozdíl napětí mezi zdrojem a aku menší, tím bude míň žhavit, odpor se zmenší a o to víc se bude aku přebíjet.

P.S.: stačí ti dobíjecí proud cca 0,5A, tak bych dal do série s LM ještě odpor cca 22Ω/10W
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sima



Založen: Sep 17, 2020
Příspěvky: 21

PříspěvekZaslal: ne září 20 2020, 13:40    Předmět: Citovat

Tak jsem to nevydržel, vymontoval nabíječku a překreslil zapojení. Není to učesané, ale funkce je mi snad zřejmá. Ten IRFP140 je spínaný přes optočlen v závislosti na porovnání stabilizovaného napětí 5V a napětí z odporového děliče (odpory 1, 2 a 3). Podle toho by se mělo vypnout/ zapnout nabíjení. Zel. LED je vypnuté, Žl. LED zapnuté nabíjení. Nabíjecí proud je omezen jen třemi výkonovými odpory 3R3 paralelně. Netuším, jestli IRFP1401 jen spíná (on / off) nebo reguluje nabíjecí napětí?

PRakticky u starých baterií se při spuštění motorů rozsvítila žlutá LED a po vypnutí motorů po nějaké době se rozsvítila zelená LED. To by odpovídalo správné funkci vyhodnocení nabíjení. Takže je IRFP140 po smti a je pořád otevřený?

Zkusím tam dát zpět staré baterie a změřit n nich napětí při žluté LED (nabíjení) a zelené LED (nabito).

Doporučíte něco dalšího?



20200920_140901.jpg
 Komentář:
scéma nabíječky
 Velikost:  156.59 kB
 Zobrazeno:  122 krát

20200920_140901.jpg


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mi-ro



Založen: Feb 08, 2005
Příspěvky: 7919
Bydliště: rovina u Kolína

PříspěvekZaslal: ne září 20 2020, 14:17    Předmět: Citovat

Já bych volil taky "jen" žárovku a někaký trafo 24V s diodou. Každá baterka vydrží nějaký trvalý nabíjecí proud aniž by plynovala a nebo se přebila. Počítám-li dobře, potřebuje 1Ah za týden. To mu tam s rezervou napere 2W signálkový tráfko s diodou a 24V 2W žárovičkou.
_________________
..to bude jen ňákej odpůrek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
sima



Založen: Sep 17, 2020
Příspěvky: 21

PříspěvekZaslal: ne září 20 2020, 15:16    Předmět: Citovat

Mohu při jednoduchém připojení nabíječky tvořené trafem a žárovkou k baterce předpokládat, že při spuštění motorů má baterka mnohem menší vnitřní odpor a tudíž většina proudu poteče z baterky a nikoliv z nabíječky? Nebo po zapnutí motorů žárovka okamžitě praskne?

Lze použít pro nabíjení dvou 12V autobaterií v sérii stávající trafo 24V AC s diodou a žárovkou - mě přijde, že nelze - mělo by mít tak 28-30 V AC ?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mi-ro



Založen: Feb 08, 2005
Příspěvky: 7919
Bydliště: rovina u Kolína

PříspěvekZaslal: ne září 20 2020, 15:37    Předmět: Citovat

Nabíječka- trafo musí dát vždycky vyšší napětí než napětí baterie. Jinak logicky voda do kopce nepoteče. Druhá věc je omezení proudu. A ten už musíš zvážit podle potřeby, typu baterie a systému nabíjení. Co píšu hore je systém trvalého udržovacího proudu který by neměl baterii ublížit ani ji přebít. Na druhou stranu takový proud za týden spolehlivě doplní co ji odčerpal a nahradí ztráty samovybíjením. V okamžiku připojení motorů se nezmění vůbec nic, páč napětí na dobře nabitých baterií se při odběru 10A nezmění. Pamětníci potvrdí, že se kdysi prodával kondicionér, který se trvale zapojil do zapalovače auta a udržoval baterku v kondici, když se delší dobu nestartovalo.
Citace: případně dobíjíme (udržujeme) konstantním proudem o
hodnotě okolo 0,0005 až 0,001 jmenovité kapacity akumulátoru (pro 12Ah
akumulátor to je 6 až 12 mA)
Zdroj rozumu: https://www.skola-auto.cz/wp-content/uploads/2019/06/Lux_Akumulatory.pdf

_________________
..to bude jen ňákej odpůrek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
ZdenekHQ
Administrátor


Založen: Jul 21, 2006
Příspěvky: 25741
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: ne září 20 2020, 16:20    Předmět: Citovat

Alternativní cesta:

Setkal jsem se už s balancérem pro Pb aku, hlavně pro ty seriově zapojený. Výhoda je, že převezme proud z nabíječky tak, aby se aku nevyvařil, nevýhoda je, že topí a dělá se s bídou pro pár amper, protože kdo to má chladit.

Uvšem dokáže umravnit třeba nezbedný dobíječ s násobičem bez stabilizace koncového napětí.

_________________
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Řešení problémů s různými konstrukcemi Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.16 sekund