Ale ja nikde netvrdil ze to nerozptyluje pozornost. Ovladani cehokoliv rozptyluje pozornost:-)
Asi stejne jako pohled na ten tachometr. Ale na ten jsi zvyklej a naucenej od mlada a tak tobe osobne to jako rozptylovani neprijde. Ale ty absolutne nedokazes pochopit, ze jini jsou schopni registrovat veci na displeji podobne bez problemu jako ty rychlost na tachometru nebo cas na hodinach. A na tachometr vzhledem k bodovemu systemu bezny ridic kouka radove casteji nez na dotykac.
Nevim jake si myslis ze jsou "reakcni schopnosti senioru", faktem ale je, ze s vekem se vyrazne snizuje pocek km ktere ujedou a navzdory tomu se zvysuje pocet nehod ktere zavini.
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15535 Bydliště: Olomouc
Zaslal: út srpen 04 2020, 7:12 Předmět:
termit256 napsal(a):
Nevim jake si myslis ze jsou "reakcni schopnosti senioru", faktem ale je, ze s vekem se vyrazne snizuje pocek km ktere ujedou a navzdory tomu se zvysuje pocet nehod ktere zavini.
Nevím, jak je to u vás, ale tady jsou nejrizikovější řidiči kolem 40-45 let. A jako se tady kdysi dávalo bacha na řidiče (burany) z Přerova, tak dnes to samé platí na pardubičáky.
Založen: Nov 01, 2016 Příspěvky: 977 Bydliště: Dřísy nedaleko Staré Boleslavi
Zaslal: út srpen 04 2020, 7:51 Předmět:
Před dvěma týdny jsem absolvoval cestu do Litvy a po týdnu zase zpátky novým Kamiqem a právě z toho dotykovýho ovládání mi běhá mráz po zádech. Naštěstí jsem měl vedle sebe "panelistu", tak se to dalo...
Téměř celou cestu po dálnici, počasí se střídalo, chvíli slunečno a pařák, pak ochlazení a přeháňka. Nevím jak vy, ale podle mne představa, že si v autě nastavím celoročně třeba 22 stupňů a bude to fajn, je podle mne mylná. Za těch 12 hodin jízdy byla každou chvíli pocitová teplota nekomfortní a to co se v normálních autech vyřešilo pootočením koleček aniž by jsem spustil oči ze silnice, bylo v Kamiqu za jízdy bez použití "panelisty" nerealizovatelné nebo minimálně nebezpečné. Ten kdo vymyslel i sílu foukání ventilátoru ovládat přes menu a tahání prstíkem po displeji snad nemůže mít ani řidičák.
Nastavení autoklimatizace na konstantní teplotu s sebou nese další problémy, zejména pokud často zastavujete. Když v horku nastavíte těch 22, tak při pravidelném zastavování narážíte na přechod teplo/zima, když dáte 26, tak se vám pak večer stane, že ačkoliv venku už je příjemně, auto Vám nepříjemně přitápí...
Úplnou pohromou je pak, pokud se vám začnou potit nebo naopak mrznout nohy - představa, že si při jízdě po dálnici sami přepnete směr a intenzitu ofuku je rovnou vstupenka na hřbitov...
Další věcí ze které mám rozporuplné pocity je asistent držení se v jízdním pruhu - když byl potřeba, tak se sám deaktivoval a když bylo potřeba udělat díky nenadále vybočujícímu autu, chodci nebo cyklistovi úhybný manévr, tak jsem se s ním musel přetahovat. Na druhou stranu alespoň některé typy řidičů to naučí dávat blinkr při přejíždění z pruhu do pruhu.
Doporučil bych do TP zapisovat (podobně jako to měl naposledy SENTINEL) nutnost dvojmužného ovládání vozu.
Další (ale zbytnou) aroganci považuju absenci klasického USB (ne každý má FLASHku nebo kabel USB-C), ovládání rádia (např. korekcí) jsem vzdal, to je už vyloženě kacířská myšlenka...
A jaké budou novinky příštích modelů? Předpokládám, že do dotykového panelu se přesunou další prvky, krom stěračů (kterými tohle vlákno začalo) se tam přesunou postupně blinkry, možná plyn, ovládání světel ne (osvětlení už bude plně automatizované bez možnosti zásahu řidiče), jako poslední (s ohledem na bezpečnosti) dotykový displej nahradí volant a brzdový pedál...
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19560 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: út srpen 04 2020, 8:16 Předmět:
Termite, važ formulace: slovo "zaviní" se používá účelově ve statistikách, kdykoli si úředník neví rady s rostoucí nehodovostí. Obdobně se průběžně mění i limity škod, které se už do statistik nepíšou, a které ještě ano.
Mimoto případ, kterým toto vlákno začalo, se netýkal zrovna ani seniora, ani juniora. ale řidiče právě té střední věkové skupiny. Ona ta schopnost sledovat provoz a současně ovládat všechno potřebné, aniž by se požadovalo na ovladač koukat, je individuální, nezávislá na věku. Daleko větší vliv má umístění a konstrukce ovladače, bylo totiž období nějakých 40 let, kdy se postupně ustálily i ty zbytné, komfortnější, ovladače, jako právě cyklovače stěračů, na jednom, maximálně dvou místech.
Na podzim jsme měji zase doškolení řidičů referentů (nepovinné, přesto ho pravidelně pořádáme a bylo nás tam přes 40) a tentokrát instruktor přizval i vyšetřovatele od dopravky, ať nám taky povypráví.
Snažil se být objektivní, aby jako neřekl něco, co by se nerad slyšel říkat, ale stejně to vyznělo, jako obžaloba úřednického systému a účelové interpretace statistik. Zkusím z toho vylovit to podstatné:
Vyšetřováci jsou často bezradní z vyplňování výkazů pro statistiku, naprostá většina nehod by potřebovala vlastní kritéria hodnocení stupně zavinění či případné spoluviny. Po našich silnicích jezdí třicetiletí senioři i sedmdesátiletí puboši, to jako způsobem myšlení (tento pohled statistiky neznají). Extrémy se v této statistice neškrtají, naopak se medializují, jako odstrašující příklad. Jestli byl u každé páté nehody účastníkem senior, a u každé třetí nezkušený řidič s ještě teplými papíry, jejichž podíl viny u 19 nehod z 20 spočíval v tom, že nedokázali včas řešit nějakou dosud nepředstavitelnou prasárnu, kterou vyvolal někdo jiný, nejčastěji někdo "z toho průměru", kterému se nic nestalo a ujel nezdokumentován, tak se samozřejmě ve statistice neobjeví. Zaškrtne se příslušná věková skupina účastníků nehody, kteří tam zbyli, a zase můžeme zavést mladým řidičák na zkoušku a více kategorií omezení řidičáků pro seniory.
Diskuse k tomu byla také docela zajímavá, ale bez záznamu. Když ji shrnu, tak na nehodovosti má vždy největší podíl absence ohledů na ostatní a přecenění vlastních schopností, na třetím je pak neschopnost správně ovládat vlastní vozidlo z jakéhokoli důvodu (návykové látky, i bez nich, někdo je dřevo a neumí správně ovládat své vozidlo ani střízlivý), na čtvrtém místě je pak zdravotní indispozice řidiče v produktivním věku, kterému ještě žádný zákon nenařizuje pravidelnou kontrolu zdravotní způsobilosti řídit. Že to přitom odsere i pár nevinných, je jen důsledek.
Faktorů je moc i jiných, kdo ví, jestli ne důležitějších: pamatuji dobu, kdy jsem dojel náklaďák z nějaké stavby, pekárny nebo radiálky ČSD, tak se to dalo pět minut vydržet, nikam daleko nejel, buď brzy zastavil nebo odbočil. Tu dobu, když se potkali dva řidiči Spartaků, že zastavili pokecali, pak si zapumpovali pravicí a jeli po svém, jsem bohužel nezažil, ale prý se to na venkově drželo dost dlouho. Prostě aut bylo málo, pozdní příjezd nebo příchod nebyl hrdelním zločinem, za jaký se pokládá dnes. A dnes se zase nikomu nechce vyjet o půlhodinu dřív, aby měl časovou rezervu, kdyby něco. A, kdyby nic, a dojel by stejně rychle, zase tam bude zbytečně brzy a zaplatí víc za delší parkování...
Jenomže na tak strmý nárůst dopravy nebyla naše silniční síť (a dálniřční už vůbec) připravená. A vlastně dosud není.
V doběl kdy bylo jasné, že ten nejvyšší čas, stavět obchvaty a dálnice, už tu byl, se místo toho rozdaly pozemky, na kterých už často byla silnice vyprojektovaná, v restitucích leckdy dost krkolomně zdůvodněných až pochybných. A získat je zpět, to je na dlouhé roky až dědictví.
Zase pardon, že jsem trochu OT, myslím si, že zase tak moc OT to není.
EDIT: než jsem to dopsal, byl p32 rychlejší a stručnější. A potvrzuje to i pohled zdejšího dopraváka.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31990 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út srpen 04 2020, 9:00 Předmět:
p32 napsal(a):
termit256 napsal(a):
Nevim jake si myslis ze jsou "reakcni schopnosti senioru", faktem ale je, ze s vekem se vyrazne snizuje pocek km ktere ujedou a navzdory tomu se zvysuje pocet nehod ktere zavini.
Nevím, jak je to u vás, ale tady jsou nejrizikovější řidiči kolem 40-45 let. A jako se tady kdysi dávalo bacha na řidiče (burany) z Přerova, tak dnes to samé platí na pardubičáky.
Nechci se zastávat "pardubičáků" - ale "díky" změně v přidělování značek, kterou zanikly okresní oblasti a vznikly mnohem větší krajský, do kterejch samozřejmě spadne daleko větší množství řidičů i aut a pokud jsou nějaká část z nich domácí hovádka, udělají "jméno" samozřejmě i těm ostatním. Za sebe musím říct, že nejvíc prasáren co vídám na silnicích, udělají řidiči (v Česku registrovanejch) aut s písmenem "A" na značce a o druhý místo se perou uživatelé značek s písmeny "S" a "T" - a to i v místech, kam zajíždím třeba jen 1x do roka na dovolenou a dokonce i blízkým cizozemským příhraničí. Z netuzemskejch beznadějně vedou příslušníci "PL", následovaní "D" a "UA". Na Moravě ale třeba i ve Slezsku a Kladsku (a je úplně jedno jestli v dolním nebo horním) jim zdatně sekundujou i "A" (tentokrát myšleno jako mezinárodní značka státu) a občas i "HU". V kamiónech to doplňujou ještě "BY", "RU", "RO", "BG" a "TR" - jinou registračku potkat je málem svátek. Samozřejmě ty MPZetky nic neříkají o národnosti řidiče, ale na ilustraci to stačí. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Dec 24, 2017 Příspěvky: 7627 Bydliště: Praha 6 - Petřiny
Zaslal: út srpen 04 2020, 9:29 Předmět:
vševěd napsal(a):
s písmenem "A" na značce a o druhý místo se perou uživatelé značek s písmeny "S" a "T"
Ještě přidej "U", to jsou taky "mistři".... Obzvláště v nějakém vytuněném pekáči s TDI, typicky Oktávka, Golf, Leon. _________________ Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15535 Bydliště: Olomouc
Zaslal: út srpen 04 2020, 10:22 Předmět:
Tak to je pravda, vedou ti s tím písmenkem "A" a nikdo na ně nemá!
Za chybu ve svém příspěvku se omlouvám. Vyznělo to tak, že to jsou jen ti, co bydlí v Pardubicích, ale jde jen o to označení s "P". Zrovna tak to je s prážákama, těch tady samozřejmě jezdí taky dost. Všichni víme, že za tyto značky se schovávají většinou místní burani, co v těchto firemních autech jsou mistři světa a ve svých naleštěných škodovkách jezdí jak posraní.
Takže asi nejlepší by bylo si do auta pořídit kameru a natáčet mentální žebráky za volantem.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19560 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: út srpen 04 2020, 10:33 Předmět:
Kluci, tohle neřešte, ta ptákovina se zamaskováním zdánlivě rizikových okresů pod označením kraje už se tu řešila dávno.
Ale hovadismus za volantem, kterým někteří maskují vlastní neschopnost (jinak řečeno: na kvalitu člověka nemají, tak si to kompenzují kvantitou koní), je přibližně rovnoměrně rozprostřený v populaci celkem nezávisle na lokalitě. Záleží jen na tom, kudy často jezdí, častá setkání na jednom místě vedou k chybným závěrům. Sám teď střídám 8 aut, na všech pražská registračka. Jen na vlastním mám hradeckou. Po rozšíření operativních leasingovek už ani na to určení kraje není spoleh.
Už jsem tu taky jednou napsal, že objem IQ na jednotku plochy je konečný. A, čím víc chytrých přístrojů nás obklopuje, tím méně chytrosti zbude na nás samotné.
Konstruktéři usoudili, že čumět a klepat na sklo je IN, takový ťap-ťap-ťalk, a až dosud jim to prochází.
Mám takový panel v autě taky, i když v nabídce původně nebyl a neobjednal jsem si ho, tedy ani neplatil za funkce, které výrobce nestály nic, ale normálně se prodávají draho. Prostě bonus.
Hlasitost rádia, stanice a mód si přepínám palcem na volantu a na to sklo nepotřebuji sáhnout. Konečně - nemá to ani normální knoflík na nastavení hlasitosti, jen joystick na volantu a pruh na panelu. Díky páčkám, tlačítkům a joysticku na volantu je ale použití panelu nepovinné. A navigaci jsem ještě nepotřeboval.
Vlastně, i kdybych využíval třeba párovaný mobil, jeho ovládání je pod volantem taky, tentokrát na ostatní prsty, ba dokonce říká, že jde ovládat i hlasem... Ale už jsem si ty často volající vycvičil, že za jízdy jim telefon nevezmu, a jen vybraným zavolám zpět, až dojedu do některého z cílů, protože v dnešních kolonách nehodlám zastavovat. Ostatní ať si to zkusí později.
Opět k tématu: zkusíme si pohlídat, co se kolem těch panelů v autech bude dít dál.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31990 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út srpen 04 2020, 10:55 Předmět:
p32 napsal(a):
Tak to je pravda, vedou ti s tím písmenkem "A" a nikdo na ně nemá!
Za chybu ve svém příspěvku se omlouvám. Vyznělo to tak, že to jsou jen ti, co bydlí v Pardubicích, ale jde jen o to označení s "P". Zrovna tak to je s prážákama, těch tady samozřejmě jezdí taky dost. Všichni víme, že za tyto značky se schovávají většinou místní burani, co v těchto firemních autech jsou mistři světa a ve svých naleštěných škodovkách jezdí jak posraní.
Takže asi nejlepší by bylo si do auta pořídit kameru a natáčet mentální žebráky za volantem.
V tom případě máš těch chyb na kontě ještě víc, auta s "P" na tabulce jsou ze západních Čech = konkrétně z Pilzenskýho kraje. Na nás z kraje města Perníkovic (alias Půlkoňovic neboli Koněpůlek, jak se snaží prosadit ten přitroublej "áčkovej" Švéďák Hubertus) jakožto na nově vytvořenej kraj zbylo už jen písmenko "E" podle PardubicE... A s tou kamerou - kdo ti v tom brání? Já už ji v autě vozím přes 2 roky a ve 2 případech už jsem posílal záznam poškozeným pro použití v důkazním procesu ... Používám zatím VIOFO A119 se 64GB microSD kartou, vejde se na ni kolem 10 hodin záznamu full-HD kvality se 30fps snímací rychlostí. A docela vážně uvažuju o přechod na typ A129Pro, kterej má kromě přední kamery i paralelně připojenou zadní kamerku, protože to co dokážou dělat některý dobytci zezadu (například vulgární gestikulaci), to už taky docela stojí za zaznamenání a případný uplatnění v příslušným konání ...
Jinak ty písmena někdo ukrutně chytrej přiřadil následovně - vezmu to podle abecedy:
- A má samozřejmě ta nejdůležitější lokalita z důležitejch, Prágl;
- B si kupodivu nevyfasovaly Budějice, ale ona řídce osídlená zatáčka pod Špilasem na trati Vídeň-Praha, nazývaná místníma Oltec neboli Šalingrad;
- C získaly naopak Budějky, asi proto, že jsou Český;
- E zbylo na nás, ovčany kraje kolem Perníkovic;
- H si vyválčili Mechováci z tý drzý dědiny severně od Perníkovic;
- J nezískali kupodivu Jihočeši a ani Jihomoraváci, jak by se někomu mohlo zdát logický, ale připadlo vysočinským ježkům z Jihlavy;
- K asi nikdo nechtěl, tak spadlo na hlavu Karlovarským;
- L podobným způsobem připadlo Libereckým;
- M dostali Hanáci se svým Holomócem, asi aby se ukázalo kdo je opravdovej Moravák;
- P si urvali Plzeňáci, protože přece PIVO;
- S si vykoledovali Středočeši;
- T nevím proč místo "óčka" přiklepli Ostravě a okolnímu Šlonzku;
- U dostali severočeští "oustečáci" (přestože o něj údajně strašně moc bojovali naši prťavý sousedi z Údolí Opic, tak konečně jim zas jednou něco po právu nevyšlo a byli odkázáni kam odjakživa patřej);
- Z jako poslední zvostalo zlínským ogarům a cérkám; _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15535 Bydliště: Olomouc
Zaslal: út srpen 04 2020, 11:17 Předmět:
Jo, spletl jsem se. Když vidím "P", tak se mi zjeví Pardubice či obráceně. To "M" se mi taky určitou dobu podbízelo jak že jsem z města. To víš, devadesátka se kvapem blíží.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31990 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: út srpen 04 2020, 11:36 Předmět:
Nj, dyť jsem napsal, že to přiděloval někdo ukrutně chytrej, hlavně že jsem minulej tejden potkal auto s 1AI ...., tam se to "íčko" s jedničkou vůbec nesplete za žádnejch okolností ... Tady u nás bejval dřív okres s kombinací UO - takže byly povolený kombinace UO, UOA, UOB, UOC, UOD, UOE - ale už ne UOF ani UOG, místo nich následovalo hned UOH a UOI, kupodivu nevypadlo UOJ a skončilo se na UOK - pak přišel krajskej systém ... Z doslechu vím, že na silnice nesměla vyjet ani "strakonická" řada STB a že existovalo ještě několik dalších, podobně "trezorovejch" kombinací písmen ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Jul 16, 2007 Příspěvky: 4247 Bydliště: u HK
Zaslal: út srpen 04 2020, 11:43 Předmět:
Kdysi když jsem ještě jezdil denně po Hradci Králové okolo osmdesáti kilometrů , měla pro mě písmena okresů nesmírně důležitý význam. Věděl jsem u kterých okresů mám být připraven na vyšší pravděpodobnost nevyzpytatelného chování. Například prudké zabrždění na okruhu a zařazení zpátečky protože přejeli křižovatku. A bohužel tyto vzorce chování tam byly.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.