Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Přelomový rozsudek?
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, ... 15, 16, 17  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33853
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: ne srpen 02 2020, 10:45    Předmět: Citovat

Napr. Kia Ceed ma na packe otocny kruzok, ktorym sa cyklovac nastavuje plynulo. Ale to je drahe na vyrobu. Na dotykovej obrazovke je to zadarmo, tak sa to prezentuje ako moderne, smart a neviem co...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31793
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne srpen 02 2020, 10:55    Předmět: Citovat

Kde tam máš upřednostňování dotykovejch ovládacích rozhraní ve formě displeje před tlačítkovýma resp. obecně mechanickýma?

Já bych všecky ty dotykový displeje MIMO ZORNÝ POLE ŘIDIČE vyházel a to co je důležitý, bych nacpal do HUDu s ovládáním pomocí rotačního kodéru s potvrzovací funkcí INTEGROVANÝM DO VOLANTU - a je jedno, jestli by to byl kodér ve formě válečku, přes kterej by se přejíždělo palcem nahoru-dolů a potvrzení by se dělalo tlačítkem ovládaným palcem druhý ruky, nebo jestli by to byla trojice tlačítek Up-Down-Enter - ale furt to bude mít řidič před očima aniž by musel změnit směr pohledu a tím i posunout svoji oblast periferního vidění. Já nevím, nad čím ti konstruktéři bádají - příroda nás pomocí evoluce vybavila zrakem, kterej umí v periferním zorným poli dobře rozpoznávat pohyb, hůř už třeba barvy, takže dobře rozeznáme, že ze strany se mihne jiný auto a reflexivně uhejbáme, ale jestli bylo modrý nebo bílý, na to většinou přijdeme až při zkoumání stop na kastli. Pak nemám slov k tomu, jak nás řidiče neustále něčím nutí odvracet pohled z polohy dopředu do polohy šikmo doprava nebo ještě hůř šikmo doprava A DOLŮ kvůli každý pitomosti, kterou v případě mechanickejch ovladačů člověk zvládne po krátký době bez podívání se, jen po hmatu - piloti bojovejch letadel to mají taky tak, nejdůležitější věci jsou ovládaný tlačítkama umístěnýma na kniplu a na plynový páce a teprve věci, který se musejí zapnout/přepnout jednou za celej let mají svůj vlastní ovládač někde na palubovce nebo bočním/stropním panelu - a i tam se je pilot učí ovládat jen mechanicky, poslepu. Dotykový displeje mají jen tam, kde na ně pilot přímo vidí bez změny pozice a úhlu hlavy - tzn. PŘÍMO PŘED SEBOU. Intenzita dopravy se zvyšuje, nároky na pozornost rostou, ale konstruktéři nebyli doposavad schopní auta vybavit natolik spolehlivě pracující elektronikou, aby za řidiče převzala jeho rozhodovací funkce a tím i odpovědnost za následky provozu, ale naopak auta nacpávají čím dál tím větším množstvím Č U R Á K O V I N , který naopak pozornost řidiče rozptylujou a odvádějí od situace kolem vozidla jinam - třeba právě k tomu, že musí několikrát kliknout na sice jasnou ikonu infodispleje, ale bez pohledu na to, jestli se ta ikona zbarvila nebo změnila ten řidič nemá zpětnou vazbu o tom, jestli se mu ovládací povel povedlo předat systému auta, nebo ne. Prostě proč to dělat jednoduchý (a bezpečný), když to můžeme namachrovat maximálně složitě a za drahý prachy (a ke všemu ještě bezpečnost negativně ovlivňující...), že jo???

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33853
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: ne srpen 02 2020, 11:17    Předmět: Citovat

Prave naopak - ked tam uz dotykovy displej je, tak odstranenie kazdeho ovladacieho prvku znizuje naklady na vyrobu. Do SW sa to len raz naprogramuje a v kazdom vyrobenom aute sa usetri 5 centov na tlacidlo.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
samec



Založen: Dec 19, 2017
Příspěvky: 4118

PříspěvekZaslal: ne srpen 02 2020, 11:24    Předmět: Citovat

termit256 napsal(a):
Paradox je, ze vetsina lidi ktera hani dotykove displeje, odmita i automaticke prevodovky Smile

Mel jsem kdysi pomerne drahe autoradio kenwood kde byl doslova les nejruznejsich tlacitek popsanych 3mm tripismennymi zkratkami
Keď ti vadia tlačítka, tak cestuj autobusom alebo vlakom.

Autorádio nie je potrebné k riadeniu motorového vozidla. Jediný ovládací prvok na rádiu potrebný k riadeniu motorového vozidla je ten, ktorým to rádio vypneš. Zapínať ho a ovládať jeho funkcie môžeš kľudne hoc aj z batožinového priestoru.

Prvkov potrebných na riadenie vozidla nie je tak veľa, aby sa nezmestili na prístrojovú dosku. A ich množstvo skôr ubúda.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31793
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne srpen 02 2020, 11:28    Předmět: Citovat

rnbw napsal(a):
Prave naopak - ked tam uz dotykovy displej je, tak odstranenie kazdeho ovladacieho prvku znizuje naklady na vyrobu. Do SW sa to len raz naprogramuje a v kazdom vyrobenom aute sa usetri 5 centov na tlacidlo.
Jo - tam, kde se předtím na každej kus auta muselo připlatit 50€ za teplotně vysokorozsahovej LCD nebo AmoLED displej plus jeho SW a rozhraní. Děsný šetření ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33853
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: ne srpen 02 2020, 11:28    Předmět: Citovat

Cyklovac sieracov tiez nepotrebujes. Mnoho aut ma len pevne nastaveny + par rychlosti stieracov.

EKKAR: Displej tam uz je a zakaznik ho bohato zaplatil. Tak preco by neznizili naklady odstranenim vsetkeho "zbytocneho"?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
termit256



Založen: Dec 06, 2007
Příspěvky: 10335

PříspěvekZaslal: ne srpen 02 2020, 11:38    Předmět: Citovat

Vypis si vsechna ta nastaveni moderniho auta na papir a pak si pro kazde namaluj tlacitko nebo kolecko enkoderu na palubni desku. Smile
Problem neni v tom ze by to nechteli, ono to proste nejde.

Samozrejme je to i o nakladech, tlacitko nestoji 5 centu, musi se vyrobit hmatnik, forma na nej taky neni zdarma, musi se natahnou draty, dat tam konektory, otestovat, je s tim spojena spousta logistickych nakladu apod. Na druhou stranu pri ovladani dotykem se nemuze posrat vypinac, uklepat drat, zoxidovat konektor atd...

Ani v tech modernich stihackach dnes uz neni zadny les tlacitek jako za sovetskych casu, viz. napr zde.
https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2017-07-19/elbit-awarded-contract-develop-f-35-display-replacement

Samozrejme nic by se nemelo prehanet, zapinani steracu pres dotykac mi prijde uz jako dost extrem.

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31793
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne srpen 02 2020, 11:45    Předmět: Citovat

Jenomže VŠECKY TY DOTYKOVÝ DISPLEJE MÁ PILOT V PŘÍMÝM ZORNÝM POLI!
To je ta k0k0tina, kterou na dotykovým ovládání v autě kritizuju - když bude displej dosažitelnej prstem aniž bys rukou opustil oblast bezprostředně kolem volantu a aniž by ses musel podívat mimo úhel sledování provozu, tak ať si tam je třeba ovládání dálkovýho ohřívání kafe v kanceláři, protože nebude požadovat odvrácení pohledu od silnice!

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
termit256



Založen: Dec 06, 2007
Příspěvky: 10335

PříspěvekZaslal: ne srpen 02 2020, 11:47    Předmět: Citovat

samec napsal(a):
Keď ti vadia tlačítka, tak cestuj autobusom alebo vlakom.
Autorádio nie je potrebné k riadeniu motorového vozidla...


Tos nepochopil, ja jsem nepsal ze mi vadi tlacitka nebo ze musim manipulovat s radiem. Byl to priklad toho, ze ovladat milion funkci se tlacitkama neda, ani kdyby je vyrobce na palubni desku naplacal.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
misocko



Založen: Jun 26, 2009
Příspěvky: 1282
Bydliště: Hlohovec (Sk)

PříspěvekZaslal: ne srpen 02 2020, 11:54    Předmět: Citovat

termit256 napsal(a):
Paradox je, ze vetsina lidi ktera hani dotykove displeje, odmita i automaticke prevodovky Smile

mam automat a neznasam dotykove obrazovky
tlacia ich vsade , do priemyslu , ovladanie strojov, robotov - uz som niekolkokrat nabural robot (nastastie len kontakt , zatial ziadne poskodenie) len preto lebo sa mi prst posunul po displeji a namiesto pojazdu ktory som mal stlaceny som zrazu mal stlaceny iny pojazd alebo funkciu (pri talcitkach toto nehrozilo, clovek sa mohol pozerat na rameno robota a ovladat ho lebo citil tlacitka).. Doknca start aj stop (nemyslim Central Stop) talcitka su dotykove! a vyrobca sa pochvali aku vymozenost to dodal , to ze nemusi tahat kable a nahadzat na panel milion tlacitok a usetri , o tom mlci.
co sa tyka aut , mam octaviu 3 , tam to este ide , aspon tie tlacitka pri displeji su mechanicke a taktiez vsetky funkcie ktore normalne pre jazdu potrebujem su mechanicke. Ked som vsak sadol do firemneho citrusa kde aj ovladanie ventilator a teploty klimy treba nasjt na displeji , tak to je vrchol , to aby sofer mal furt spolujazdca ktory sa mu bude o to starat.
co sa tyka ceny , asi usetri dotykova obrazovka , ked si myslite ze 1 tlacitko s komplet zapojenim stoji 5 centov asi ste veeelmi vedla. Vyroba panelu s otvorom = vyssie mnozstvo nepodarkov, vyrobit tlacitka, spojit to dokopy, kable, vstupny modul, komunikacia ... = niekolko strojov v linke naviac
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
termit256



Založen: Dec 06, 2007
Příspěvky: 10335

PříspěvekZaslal: ne srpen 02 2020, 11:57    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
Jenomže VŠECKY TY DOTYKOVÝ DISPLEJE MÁ PILOT V PŘÍMÝM ZORNÝM POLI!


Jako ze nejak takto? Kdyz pouziju nazornou ukazku v Tiktakove stylu?
Auta maji oproti stihackam jednu drobnost navic Smile
Dirou ve volantu by se dotykac asi moc valne neovladal.



aaa.JPG
 Komentář:
 Velikost:  131.74 kB
 Zobrazeno:  34 krát

aaa.JPG


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19493
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: ne srpen 02 2020, 12:04    Předmět: Citovat

Jsem zvědav, jak dopadne odvolání.

Jako v jiných oborech, bude nakonec rozhodovat
- homologace (někdo autorizovaný přece musel vozidlo s takovou zhovadilostí pustit do silničního provozu v EU)
- návod k ovládání vozidla (je v něm napsáno, že k přepnutí cyklu stěračů je třeba zastavit nebo alespoň neztratit při ovládání kontrolu nad vozidlem?)

Navíc existuje jedno sofistikované řešení bez přepínače i potenciometru, prodlevy v cyklu se nastaví pouze dobou, po kterou stěrače čekaly během minulého vypnutí - běhalo to i ve Favoritech a Feliciích AEV2062, případně pro vozy se sítí 24 V model AEV2262.
Sdružené přepínače pod volant jsou výrobně zmáknuté, tak by tam ani žádná předvolba délky cyklu nemusela být.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
termit256



Založen: Dec 06, 2007
Příspěvky: 10335

PříspěvekZaslal: ne srpen 02 2020, 12:10    Předmět: Citovat

misocko napsal(a):
tlacia ich vsade , do priemyslu , ovladanie strojov, robotov - uz som niekolkokrat nabural robot...


V tomhle s tebou souhlasim, ja dokonce ve strojich menim chlapum foliove klavesnice tak, ze dam pod folii klasicke tactile tlacitka ktere maji zretelne cvaknuti. Ale vsechno tim ovladat nejde, proste tech tlacitek by bylo silene moc a od jisteho poctu v tom ztracis prehled. Na displeji vidis jen to, co je v tuto chvili relevantni. Davat central stop na LCD je samozrejme taky blbost Smile Nic se nema prehanet.

Treba tady je to jeste celkem v pohode (i kdyz v aute bych neco takoveho mit rozhodne nechtel), ale jsou stare stroje kde jsou doslova lesy cudliku, kterych vyznam se navic meni podle toho co delas a to uz je dotykac vyhra.

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kremik



Založen: Mar 30, 2012
Příspěvky: 3571
Bydliště: Havířov

PříspěvekZaslal: ne srpen 02 2020, 12:33    Předmět: Citovat

No nevím, jestli je dotyk levnější než tlačítko či spínač. Na ovládacím pultu asi ano, ale celkově pochybuju, protože ovládané zařízení je ve výsledku taky potřeba něčím fyzicky zapnout. Tak to nebude vypínač, ale třeba tranzistor nebo relé, či dokonce celý přijímač nebo dekodér s nějakým výstupním prvkem. Levnější to určitě nebude.
Dotyk má ještě jednu nebezpečnou vlastnost - může se poškodit tak, že si sám začne "klikat" kam ho napadne. Udělal mi to tablet když na něj někdo v mé nepřítomnosti zavolal. Obazovka se rozsvítila a dotyk mi postupně obvolal polovinu lidí z tlf. seznamu, některé i vícekrát. Stát se to v autě, no, nevím...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
termit256



Založen: Dec 06, 2007
Příspěvky: 10335

PříspěvekZaslal: ne srpen 02 2020, 12:48    Předmět: Citovat

Ono to bylo mysleno tak, ze kdyz ten dotyk v aute uz je, dat na nej tlacitka uz nestoji nic. A dotyk je tam dnes uz prakticky vzdycky z jinynch duvodu, takze nejde o to jestli ho tam dat nebo ne.

Nevim jaky je dotyk v tesle, ale co jsem videl (zase tolik jich nebylo), byly to odporove dotyky a tam se da porucha typu ze je neco zmackle detekovat jednoduse. Do aut kapacitni dotyky jako na tabletech snad nedavaji.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, ... 15, 16, 17  Další
Strana 2 z 17

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.16 sekund