Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

elektrovozítko - motor + regulace
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
antosm



Založen: Nov 27, 2006
Příspěvky: 15

PříspěvekZaslal: po listopad 27 2006, 12:04    Předmět: elektrovozítko - motor + regulace Citovat

Stavim vozítko pro syna,něco mezi motokarou a tereni čtyřkolkou.
Pro pohon jsem chtěl použít dva startery na zadni kola, každé zvlašt hnane, abych nemusel řešit diferencial. Při zatačení by jeden motor ubíral. Problém je se starterama neuměj se točit na obě strany, při přepolovaní se točí stale stejně.
Nevíte někdo o nějakém motoru buď na 12 nebo 24V. Dale jsem zkoušel regulaci pomoci PWM regulatoru s NE555 viz.odkaz
http://pokusy.chytrak.cz/schemata/wmp.htm.
Místo BD911 jsem vložil MosFet IRF 1405
http://www.ortodoxism.ro/datasheets/irf/irf1405.pdf
regulace funguje bez zatižení se starter točí ale tranzistor se dos hřeje asi ta vnitřní dioda na ořezávání špíček, jelikož když ke starteru připojim diodu v závěrnym směru jako by paralelně s tou v tranzistoru tak topí ta externí,ale tranzistor je studenej.
Nevíte někdo o nejakém lepšim zapojení!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Radix



Založen: Nov 14, 2006
Příspěvky: 2633

PříspěvekZaslal: po listopad 27 2006, 13:42    Předmět: Citovat

Kdybys se ti hodil ss motor 24 V/500 W, tak napiš. Můžeš do interní pošty.
V Amatérském radiu z osmdesátých let byl v podobném vozítku použit Morganův měnič. Ta čísla mám, ale svázaná a nejdou dát do skeneru.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: po listopad 27 2006, 13:52    Předmět: Citovat

Startér s budicím vinutím se bude při celkovém přepólování vždycky točit stejně, protože se změní polarita statoru i kotvy. Musel bys změnit polaritu budicího vinutí proti kotvě.
Startér ale asi nebude dobrá volba, patrně není konstruován na dlouhodobý provoz a ani účinnost nebude dobrá. Spíš mizerná. Nevím v jakých výkonech a hmotnosti to vozítko bude, každopádně by bylo žádoucí držet to na výkonu spíš napětím než proudem kvůli ztrátám "v mědi". PWM spínání má rostoucí ztráty s kmitočtem, takže ten obvod by měl pracovat na tak nízké frekvenci, jaká je z mechanických důvodů můžná, klidně třeba jen nějakých 30 Hz. Při větších frekvencích roste požadavek na nabíjení a vybíjení hradla Mosfetu, když nejsou hrany dost rychlé, v přechodových časech kdy je výkonový člen pootevřený se pochopitelně hřeje mnohem víc.
Podle požadovaného výkonu bych radši zvolil asi motor s permamentním magnetem, buď velice výkonné a účinné motory Maxon
http://www.uzimex.cz/maxon/m_index.htm (asi i za výkonnou cenu Cry )
nebo dobré byly i německé motory Perma-Drive, měli jsme je ve fabrice na pohon textilních strojů, 700W/24V, byly vynikající i v malých otáčkách.
Elektronický diferenciál se dá realizovat změnou střídy PWM pro příslušný motor podle natočení volantu... řidítek.. nebo ovládáním pásu nebo jak to budeš řídit Wink
Asi by na delší cesty byla užitečná i rekuperace?


Naposledy upravil Crifodo dne po listopad 27 2006, 13:58, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
miroja



Založen: Feb 28, 2006
Příspěvky: 1804
Bydliště: SK, Liptov/Tekov

PříspěvekZaslal: po listopad 27 2006, 13:57    Předmět: Citovat

Skoda 1000 a prve serie Skody 100 mali dynamo 12V/300W. Co tak navstivit nejake vrakovisko Wink

Naposledy upravil miroja dne po listopad 27 2006, 13:58, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Radix



Založen: Nov 14, 2006
Příspěvky: 2633

PříspěvekZaslal: po listopad 27 2006, 13:58    Předmět: Citovat

Jeden můj kolega se tím kdysi teoreticky zabýval. Chtěl dát manželce na kolo elektromotorek. Tvrdil mně, že rekuperací se vůbec nemá cenu zabývat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: po listopad 27 2006, 14:02    Předmět: Citovat

Radix napsal(a):
Jeden můj kolega se tím kdysi teoreticky zabýval. Chtěl dát manželce na kolo elektromotorek. Tvrdil mně, že rekuperací se vůbec nemá cenu zabývat.

jestli kolegovi záleželo na postavě manželky, samozřejmě mělo spíš cenu se zabývat elektrodnymickou brzdou Laughing Laughing
ale při sjíždění táhlého kopce bych se rekuperaci osobně vůbec nebránil.
Myslím, že ji používá i ta pražská firma co vyrábí elektrokola a elektrokoloběžky... mají tam nějaké diskové motory s elektronikou.
http://www.cyclestar.cz/elpohony.html
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
antosm



Založen: Nov 27, 2006
Příspěvky: 15

PříspěvekZaslal: po listopad 27 2006, 15:12    Předmět: Citovat

Crifodo napsal(a):
Startér s budicím vinutím se bude při celkovém přepólování vždycky točit stejně, protože se změní polarita statoru i kotvy. Musel bys změnit polaritu budicího vinutí proti kotvě.
Startér ale asi nebude dobrá volba, patrně není konstruován na dlouhodobý provoz a ani účinnost nebude dobrá. Spíš mizerná. Nevím v jakých výkonech a hmotnosti to vozítko bude, každopádně by bylo žádoucí držet to na výkonu spíš napětím než proudem kvůli ztrátám "v mědi". PWM spínání má rostoucí ztráty s kmitočtem, takže ten obvod by měl pracovat na tak nízké frekvenci, jaká je z mechanických důvodů můžná, klidně třeba jen nějakých 30 Hz. Při větších frekvencích roste požadavek na nabíjení a vybíjení hradla Mosfetu, když nejsou hrany dost rychlé, v přechodových časech kdy je výkonový člen pootevřený se pochopitelně hřeje mnohem víc.
Podle požadovaného výkonu bych radši zvolil asi motor s permamentním magnetem, buď velice výkonné a účinné motory Maxon
http://www.uzimex.cz/maxon/m_index.htm (asi i za výkonnou cenu Cry )


nebo dobré byly i německé motory Perma-Drive, měli jsme je ve fabrice na pohon textilních strojů, 700W/24V, byly vynikající i v malých otáčkách.
Elektronický diferenciál se dá realizovat změnou střídy PWM pro příslušný motor podle natočení volantu... řidítek.. nebo ovládáním pásu nebo jak to budeš řídit Wink
Asi by na delší cesty byla užitečná i rekuperace?


Koukal jsem na ty motory Maxon, ale jsou jen do 250W při 24Vss.Myslel jsem motory tak okolo 1KW ,aby to trochu jelo i když to baterky vyždíme za pul.hod.Vozitko je 160cm dlouhé a važit bude asi 80-90kg.bez řidiče.Ty startery do felicie jsou vysokootáčkové s převodovkou,tak že by jejich účinost nemusela být tak špatná,na delší cesty s tím nepočítám,takže rekuperace mě netrápí,hlavně aby to jezdilo.Poraďte něco dál,za každou radu děkuji!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Radix



Založen: Nov 14, 2006
Příspěvky: 2633

PříspěvekZaslal: po listopad 27 2006, 15:16    Předmět: Citovat

Máš soukromou zprávu, vyber si ji.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: po listopad 27 2006, 15:42    Předmět: Citovat

já bych startérům nevěřil, jsou dimenzované pro pár desítek vteřin z hlediska oteplení, pak to nejspíš shoří.
To co popisuješ je docela macek, a baterie která odevzdá svůj náboj za půl hodiny při maximálním proudu bude stát neskutečné prachy při tom výkonu... do toho bych nešel.
Zkus se ještě mrknout na http://www.atas.cz/products.php?lng=czech&id=28
jestli potřebuješ takové výkony.
Nejlepší by asi bylo do každého náboje kola samostatný motor, tím prakticky odpadne potřeba převodovky, rozvodovky, bude to mít adhezi i akceleraci.
PWM regulace i bez rekuperace je asi nejjednodušší řešení při dobrých parametrech, ale výkonové Mosfety potřebují nějaký výkon pro buzení. Jen samotná 555 tu kapacitní zátěž hradla neutáhne. Dají se sehnat i výkonové můstky od International Rectifier včetně integrovaných budičů.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
MirrA1



Založen: Aug 30, 2006
Příspěvky: 531

PříspěvekZaslal: po listopad 27 2006, 15:50    Předmět: Citovat

Tak nevím jestli bych se do toho pouštěl, protože to postavíš, a zjistíš že máš problém s tím, čím takovýho macka živit. Baterie budou pěkně drahý a moc toho nevydrží.
Možná by bylo lepší dát tam spalovací motor z nějaké motorky...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rezis



Založen: Nov 17, 2005
Příspěvky: 5229

PříspěvekZaslal: po listopad 27 2006, 16:20    Předmět: Citovat

Možná blbý nápad ale co to zkusit z alternátory a 3f. alternátor má v pohodě 1kW je relativně malý a stavěný na trvalý provoz.
_________________
Internet - metla lidstva
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
stasek



Založen: Aug 15, 2005
Příspěvky: 2191

PříspěvekZaslal: po listopad 27 2006, 16:25    Předmět: Citovat

Osobně si myslím, že startéry nejsou konstruovány na dlouhodobý provoz. Asi by ty ložiska moc nevydržely, jsou tam futra.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
MetalGod



Založen: May 30, 2006
Příspěvky: 6558
Bydliště: Seč

PříspěvekZaslal: po listopad 27 2006, 22:19    Předmět: Citovat

A co takhle 2 sériově zapojený dynama ze šestivoltovýho tráboše?
_________________
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Radix



Založen: Nov 14, 2006
Příspěvky: 2633

PříspěvekZaslal: po listopad 27 2006, 22:30    Předmět: Citovat

Jak bys ta sériově řazená dynama nezávisle řídil?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
WLAB



Založen: Sep 13, 2005
Příspěvky: 867
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: po listopad 27 2006, 22:37    Předmět: Citovat

Na MAXONY zapomente, je to drahy jako prase. Pred cca 5 lety jsem resil maly servopohon A sestava: MOTOR asi 15W, mala planetova prevodovka cca 1:30 a nevalny inkrementalni enkoder stala cca 15.000,-

Za to jsou mraky dynam na S100.

Starter bych nedaval, neni pro dlouhodobou zatez napr. nema ani ventilaci ucinnost je mala, spotreba tedy velka - hlavne u tech verzi bez "reduktoru".

Zkusil bych dynama ze S1000 nebo S100, nebo neco, co nejake vrakoviste (ne nutne autovrakoviste) vyda. Pripadneho diferencialu bych se nebal.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
Strana 1 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.16 sekund