aha, tak to jsem neměl úplně správně, takže ten spínač stačí jednoduchý viz nákres a akorát mě teď napadá ještě jedna drobnost ten motor má rekuperaci funguje při brždění s kopce jako generátor to by té lionce asi mohlo vadit?
Mám diodu KY 717 na 180V 20A, kdybych ji tam vsadil viz nákres proud by se k lionce neměl vracet a šel by jen do olova nebo vždycky před bržděním vypnout vypínač, ale to se může stát, že na to člověk zapomene?
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3571 Bydliště: Havířov
Zaslal: út červenec 07 2020, 20:51 Předmět:
Tak jste to dovysvětlili za mě, supr, dík
Žárovka by se dala nahradit, ale z jednoduchých věcí je asi tím nejjednodušším, dokonce je ještě výhodnější než jen odpor.
Nelze něco nutně dělat "před bržděním", na to nebývá čas
Ale vůbec to nevadí, rekuperace je vítaná věc, a do lionky se toho proudu stejně moc nedostane. Tohle vůbec není třeba řešit. Dioda netřeba.
(Aby do lionky vůbec něco teklo, muselo by napětí na olovu vylézt výš, než by bylo na lionce)
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: st červenec 08 2020, 13:29 Předmět:
Kromě správného dimenzování toho spínače a diody si dokážu představit situaci, kdy ta žárovka shoří. On ten vybitej AGM dokáže padnout na ústa a stačí jeden v serii.
Nicméně jako první pokus je to dobrý, určitě lepší než odpor. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
...když poteče z lionek cca 2A, tak by stačil spínač na 5A? a neměl bych tam tedy raději přidat místo diody ještě pojistku na 5A, aby to bylo chráněno i pro případ, že tedy ta žárovka shoří?
Napadá mě dát tam ty žárovky případně 2ks odejde jedna pořád tam ještě bude druhá to by problém taky mohlo trochu zmírnit?
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6090 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: st červenec 08 2020, 19:31 Předmět:
jiri255 napsal(a):
raději přidat místo diody ještě pojistku na 5A, aby to bylo chráněno i pro případ, že tedy ta žárovka shoří?
Žárovka na 12 V neshoří obloukem, toho bych se nebál. Ale bál bych se, že se ten kábl propojující baterky může někde skřípnout nebo prodřít, a dal bych tam pojistku kvůli tomuhle.
jo to se asi může stát, že by se skřípl nebo prodřel kabel pojistka asi nic nepokazí raději ji tam přidám.
Udělám test a dám vědět jak jsem dopadl doufám, že dobře ...sám jsem na to zvědav, jak se to bude chovat.
tak přináším info ohledně prvního menšího testu ...všechno jsem zapojil podle schématu a připravil pod sedadlo, pojistku mám jednu 5A menší sem doma nenašel, říkal jsem si podle té poslední reakce, že když praskne žárovka, tak se obvod stejně přeruší a jedna bude stačit.
Je hnusně, tak alespoň v garáži jsem zadní nápravu nadzvedl roztočil ji a až začalo na olovu klesat napětí připojil jsem vypínačem ty aku a napětí opět stouplo pojistka drží, žárovka 12V/60W ta se vůbec nehřeje, protože to vlákno nejeví ani náznakem, že by chtělo nějak svítit, aku ani kabeláž se taky nijak nehřály, takže takhle bez zátěže to vypadá, že je vše ok a funguje to ...uvidíme co to bude dělat v zátěži, ale to čekám na trochu lepší počasí.
Potom dám vědět o kolik je tedy větší dojezd jestli se po cestě nic nepokazí.
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: ne červenec 12 2020, 17:13 Předmět:
Pokud to nebudeš používat jako forsáž v okamžiku, kdy ty PB padnou na ústa při záběru motoru, mělo by to tak i zůstat. Hodně štěstí. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6090 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: ne červenec 12 2020, 17:34 Předmět:
jiri255 napsal(a):
Potom dám vědět o kolik je tedy větší dojezd jestli se po cestě nic nepokazí.
Drobná poznámka ke způsobu používání: ten druhý aku bych připojoval v okamžiku, kdy je ta primární baterka vybitá cca z půlky.
Rozhodně bych nečekal, až začne ta primární baterka slábnout, protože to bys pak jel jen na tu přidanou baterku, ale přes žárovku. A naopak, kdybys to připojil hned na začátku cesty, tak bys mohl tu primární baterku zbytečně přebíjet.
Nikoliv. Přídavnou baterii je třeba připojit co nejdříve, aby se její kapacita co nejvíce uplatnila. Je to proto, že proud z této baterie je žárovkou omezen na pouhé cca 3A, což (pro ZdenekHQ) nepředstavuje žádnou "forsáž" 500W motoru. Kapacitu 4Ah při takovém proudu dodá baterka za více než 1hod. Celý okruh má 30km a počáteční stoupání 17km. Z toho vyplývá, že pomáhat hlavnímu aku je třeba od samého začátku (stoupání netrvá potřebně dlouhou dobu), jinak mu bude ta "forsáž" platná jak mrtvému zimník. Přebíjení může hrozit snad jen při jízdě s kopce hned na začátku.
p.s. Předpokládám Zdeňku, žes slovo "forsáž" použil jako sarkastickou nadsázku.
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: ne červenec 12 2020, 18:30 Předmět:
masar napsal(a):
...že proud z této baterie je žárovkou omezen na pouhé cca 3A, což (pro ZdenekHQ) nepředstavuje žádnou "forsáž"...
Ještě jsem neviděl žádnou žárovku, co by dokázala stabilizovat proud, když se jí mění napájecí napětí směrem nahoru klidně na 200% provozního napětí. Až ji najdeš, prosím o odkaz.
Slovo forsáž se používá v okamžiku, kdy motor pořádně netáhne. Tak se přidá. Chápu, že to nechápeš, ale nechtěl jsem vám zasahovat do vývoje... _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Založen: Jul 21, 2006 Příspěvky: 25741 Bydliště: skoro Brno
Zaslal: ne červenec 12 2020, 18:38 Předmět:
Asi tak. _________________ Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4Další
Strana 2 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.