Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Kolik Vám to v zimě žere ?
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
dvorak



Založen: Apr 25, 2013
Příspěvky: 2014
Bydliště: Dvůr Králové n.L.

PříspěvekZaslal: ne únor 02 2020, 20:11    Předmět: Citovat

Z čistě technického pohledu - proč mají diesly tak výrazně nižší spotřebu ?
Rád se poučím. Děkuji.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sr71



Založen: Apr 10, 2004
Příspěvky: 2482
Bydliště: severovýchodní čechy

PříspěvekZaslal: ne únor 02 2020, 20:18    Předmět: Citovat

dvorak napsal(a):
Z čistě technického pohledu - proč mají diesly tak výrazně nižší spotřebu ?
Rád se poučím. Děkuji.

řekl bych že to bude souviset s tím že mají vyšší účinnost (méně energie se přemění v teplo)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31854
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne únor 02 2020, 20:38    Předmět: Citovat

sr71 napsal(a):
dvorak napsal(a):
Z čistě technického pohledu - proč mají diesly tak výrazně nižší spotřebu ?
Rád se poučím. Děkuji.

řekl bych že to bude souviset s tím že mají vyšší účinnost (méně energie se přemění v teplo)
Blbost. Právě že používají vyšší spalovací teplotu neboli je u nich větší rozdíl mezi teplotou spalování a teplotou výstupu, mají vyšší TEPELNOU ÚČINNOST, která se ještě zvedá použitím turbodmychadla - to odebírá další část kinetický energie vejfuckovejch plynů jinak neužitečně utíkající do vnější atmosféry (a kdyby se nezmařila v tlumiči hluku, způsobovala by nesmyslnej kravál) a mění ho na množství vzduchu natlačenýho navíc do válců. Míň energie tedy uteče vejfukem a větší množství tepla vzniklýho spálením paliva se přemění na expanzi a tím i mechanickou práci. Jinak obecně dýzlákům stačí k činnosti mnohem chudší směs než zážeháčům, ty musejí mít minimálně u svíčky směs stechiometrickou nebo prostě dostatečně bohatou, aby ji jiskra dokázala zapálit. Dýzlům stačí aby palivo "blaflo" těsně u vstřikovací trysky a tepelně-tlakovej ráz se postará o prohoření zbytku spalovacího prostoru válce, i když v něm je směs mnohem chudší, než je potřeba na normílní zapálení. V podstatě by energeticky nejvýhodnější byl trvale detonační způsob spalování (energie se uvolní všecka naráz v celým objemu pracovního prostoru nad pístem na rozdíl od vlnovýho šíření při klasickým spalování), mechanická konstrukce by ale byla natolik namáhaná, že by byla nadměrně těžká. Způsob s tepelně-tlakovým zapalováním chudý směsi využívá v poslední době i motor Sky-Activ od Mazdy (jejich "diesel na benzín"), Němci u vyvíjejí systém mikrovlnnýho ohřátí směsi a tím i její zapálení v celým objemu spalovacího prostoru. Obecně prostě motory s rychlejším šířením "ohně" ve spalovacích prostorech mají energeticky výhodnější provoz...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
p32



Založen: Jan 13, 2007
Příspěvky: 15516
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: ne únor 02 2020, 20:47    Předmět: Citovat

dvorak napsal(a):
Z čistě technického pohledu - proč mají diesly tak výrazně nižší spotřebu ?

To už ti tady Ekkar napsal, ale chtělo by to doplnit otázku i o ten zbytek. Tzn. za jakých podmínek a za jaké prachy?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
hop



Založen: Mar 26, 2005
Příspěvky: 84
Bydliště: Zl

PříspěvekZaslal: ne únor 02 2020, 20:58    Předmět: Citovat

Mám motor 1,9 TDI .Dřív jsem jezdil dlouhé trasy za 4,2l -jízda na spotřebu./otáčky max 22000 na5ku/ jinak průměr 5,6l/100km .Pak byl problém na STK s emisí. Teť to točím nad 2000 a rychlost 5 skoro nepoúžívám -spořeba asi 6,2 a emise O.K.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
tomasjedno



Založen: Oct 11, 2008
Příspěvky: 6066
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

PříspěvekZaslal: ne únor 02 2020, 21:01    Předmět: Citovat

dvorak napsal(a):
Z čistě technického pohledu - proč mají diesly tak výrazně nižší spotřebu?
Základní příčinou je to, že naftový vznětový motor má větší kompresní poměr, a tedy i termodynamickou účinnost.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rezis



Založen: Nov 17, 2005
Příspěvky: 5227

PříspěvekZaslal: ne únor 02 2020, 21:14    Předmět: Citovat

A taky to že nafta má vyšší výhřevnost než benzín a to že nafta má vyšší kroutící moment což ji dovoluje se pohybovat v nižších otáčkách a tedy jsou nižší všechny ztráty třením atd. Prostě troška tam troška tam a je z toho poznatelný rozdíl.

Jinak jezdím s Touranem 2.0Tdi za 5,6L/100km léto/zima pořád cca stejně (léto širší pneu + klima). Akorát teď jaksi jezdím za 6,7l/100km, protože jsem jezdil měsíc EV a stále si nemůžu zvyknout zpět na fosila.

_________________
Internet - metla lidstva
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mirku



Založen: Jun 15, 2006
Příspěvky: 231

PříspěvekZaslal: ne únor 02 2020, 21:15    Předmět: Citovat

p32 napsal(a):
... chtělo by to doplnit otázku i o ten zbytek. Tzn. za jakých podmínek a za jaké prachy? ...


... můžeš to prosím vysvětlit ?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31854
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne únor 02 2020, 21:19    Předmět: Citovat

Daleko nejvyšší účinnost mají motory s tzv. "Atkinsonovým cyklem" - kterej proti klasickýmu "Ottovu" používá dělenou kloubovou ojnici a další čep. Výsledkem je to, že motor stlačuje menší objem vzduchu, než v jakým pak probíhá expanze = dolní úvrať pístu je dvojí, před stlačováním se píst zastavuje vejš ve válci než při expanzním zdvihu, kdy dojíždí úplně na doraz dolů. Jednodušší je tuhle techniku nasimulovat zpožděným uzavíráním sacího ventilu až po posunutí pístu na začátku kompresního zdvihu částečně nahoru do válce, takže stlačovat se začíná až zmenšenej objem nasátýho vzduchu. Nevýhodou jsou prudký pulsace v sacím potrubí. Celkově je Atkinsonův cyklus náchylnej na stabilitu při změnách rychlosti otáčení = nemá rád proměnlivý otáčky typický pro dnešní motorový vozidla. Daleko víc mu vyhovuje dlouhodobej provoz pod jedním režimem otáček = byl by daleko výhodnější v hybridech s elektrickým přenosem výkonu a případnou rekuperací ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
pepik9



Založen: Aug 31, 2010
Příspěvky: 2409

PříspěvekZaslal: ne únor 02 2020, 22:28    Předmět: Citovat

citace:
.. a to že nafta má vyšší kroutící moment..
Nafta nemá žádnej moment Very Happy . Diesel při nízkým výkonu nemá škrcenej vzduch, proto je v něm při vznícení paliva větší tlak na píst než u benziňáku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Michal22



Založen: Mar 28, 2012
Příspěvky: 7824
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: ne únor 02 2020, 22:36    Předmět: Citovat

Já mám od loňska 1,9TDi, 74 kW.
Podařilo se mi dostat na nějakých 5,8 l/100 km, ale spíš jezdím nad 6 l/100 km.
Ale osobně nejsem zastánce toho, čemu se říká defenzívní jízda.
Ono třeba když někdo přijíždí pomalu ke křižovatce s červenými světly, myslí si, že má čas, všechno si načasuje, tak si neuvědomuje, že všichni za ním nejedou ve stejném směru.
A pokud teda já (jako za ním jedoucí) kvůli jeho pomalé jízdě nemůžu najet do odbočovacího pruhu ve směru doleva ještě předtím, než se mění směry, tak si kvůli jeho pomalé jízdě musím počkat další celý cyklus křižovatky (protože jsem tam nebyl včas, smyčka v asfaltu nezdetekovala vozidlo stojící v odbočovacím pruhu doleva, vůbec nepustí zelenou šipku pro tento směr).
Typicky na křižovatce Řípská/Tuřanka.
A je zajímavé, kolik lidí jezdí defenzívně (pomalu) v těch mlhách a dešti, co jich tady na jihu Moravy bylo v poslední době hodně, ale ani si neráčí pustit potkávací světla, jedou jen na denní svícení.

_________________
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
tomasjedno



Založen: Oct 11, 2008
Příspěvky: 6066
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

PříspěvekZaslal: ne únor 02 2020, 22:40    Předmět: Citovat

rezis napsal(a):
A taky to že nafta má vyšší výhřevnost než benzín
Drobný detail - výhřevnost na kilogram paliva má prakticky stejnou, ale protože má vyšší hustotu, tak na litr paliva to vychází opticky líp.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rezis



Založen: Nov 17, 2005
Příspěvky: 5227

PříspěvekZaslal: ne únor 02 2020, 22:49    Předmět: Citovat

tomasjedno - bral jsem to na jednotku kterou tankuji a platím Wink
pepik9: ano má tam být všude napsáno naftový motor. Ale když už tak hlavní příčina je v tom, že se používá (musí se použít) vyšší kompresní poměr, tedy motor pracuje při mnohem vyšších tlacích.... a to už tu je napsáno.

_________________
Internet - metla lidstva
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
tomasjedno



Založen: Oct 11, 2008
Příspěvky: 6066
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

PříspěvekZaslal: ne únor 02 2020, 23:06    Předmět: Citovat

Když už jsme u toho slovíčkaření,
rezis napsal(a):
nafta má vyšší kroutící moment což ji dovoluje se pohybovat v nižších otáčkách
tak ty vyšší tlaky si žádají robustnější konstrukci a tím si vynucují nižší otáčky Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rezis



Založen: Nov 17, 2005
Příspěvky: 5227

PříspěvekZaslal: ne únor 02 2020, 23:12    Předmět: Citovat

Heh to už by tady pak nešlo napsat vůbec nic. Třeba 1.3JTD je točivé jako prase Very Happy
Tedy vzhledem k tomu, že výkon je přímo úměrný kroutícímu momentu a otáčkám a dieselové motory mají vyšší kroutící moment. Jsou tedy ve většině případů pro stejný výstupní výkon potřebné nižší otáčky motoru.

Ale asi oba víme oč jde.

Edit: I když jezdím nafťákem tak nafta stejně patří do kamen a do traktoru Very Happy

_________________
Internet - metla lidstva
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
Strana 2 z 6

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.24 sekund