Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31854 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne únor 02 2020, 20:38 Předmět:
sr71 napsal(a):
dvorak napsal(a):
Z čistě technického pohledu - proč mají diesly tak výrazně nižší spotřebu ?
Rád se poučím. Děkuji.
řekl bych že to bude souviset s tím že mají vyšší účinnost (méně energie se přemění v teplo)
Blbost. Právě že používají vyšší spalovací teplotu neboli je u nich větší rozdíl mezi teplotou spalování a teplotou výstupu, mají vyšší TEPELNOU ÚČINNOST, která se ještě zvedá použitím turbodmychadla - to odebírá další část kinetický energie vejfuckovejch plynů jinak neužitečně utíkající do vnější atmosféry (a kdyby se nezmařila v tlumiči hluku, způsobovala by nesmyslnej kravál) a mění ho na množství vzduchu natlačenýho navíc do válců. Míň energie tedy uteče vejfukem a větší množství tepla vzniklýho spálením paliva se přemění na expanzi a tím i mechanickou práci. Jinak obecně dýzlákům stačí k činnosti mnohem chudší směs než zážeháčům, ty musejí mít minimálně u svíčky směs stechiometrickou nebo prostě dostatečně bohatou, aby ji jiskra dokázala zapálit. Dýzlům stačí aby palivo "blaflo" těsně u vstřikovací trysky a tepelně-tlakovej ráz se postará o prohoření zbytku spalovacího prostoru válce, i když v něm je směs mnohem chudší, než je potřeba na normílní zapálení. V podstatě by energeticky nejvýhodnější byl trvale detonační způsob spalování (energie se uvolní všecka naráz v celým objemu pracovního prostoru nad pístem na rozdíl od vlnovýho šíření při klasickým spalování), mechanická konstrukce by ale byla natolik namáhaná, že by byla nadměrně těžká. Způsob s tepelně-tlakovým zapalováním chudý směsi využívá v poslední době i motor Sky-Activ od Mazdy (jejich "diesel na benzín"), Němci u vyvíjejí systém mikrovlnnýho ohřátí směsi a tím i její zapálení v celým objemu spalovacího prostoru. Obecně prostě motory s rychlejším šířením "ohně" ve spalovacích prostorech mají energeticky výhodnější provoz... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Mám motor 1,9 TDI .Dřív jsem jezdil dlouhé trasy za 4,2l -jízda na spotřebu./otáčky max 22000 na5ku/ jinak průměr 5,6l/100km .Pak byl problém na STK s emisí. Teť to točím nad 2000 a rychlost 5 skoro nepoúžívám -spořeba asi 6,2 a emise O.K.
A taky to že nafta má vyšší výhřevnost než benzín a to že nafta má vyšší kroutící moment což ji dovoluje se pohybovat v nižších otáčkách a tedy jsou nižší všechny ztráty třením atd. Prostě troška tam troška tam a je z toho poznatelný rozdíl.
Jinak jezdím s Touranem 2.0Tdi za 5,6L/100km léto/zima pořád cca stejně (léto širší pneu + klima). Akorát teď jaksi jezdím za 6,7l/100km, protože jsem jezdil měsíc EV a stále si nemůžu zvyknout zpět na fosila. _________________ Internet - metla lidstva
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31854 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne únor 02 2020, 21:19 Předmět:
Daleko nejvyšší účinnost mají motory s tzv. "Atkinsonovým cyklem" - kterej proti klasickýmu "Ottovu" používá dělenou kloubovou ojnici a další čep. Výsledkem je to, že motor stlačuje menší objem vzduchu, než v jakým pak probíhá expanze = dolní úvrať pístu je dvojí, před stlačováním se píst zastavuje vejš ve válci než při expanzním zdvihu, kdy dojíždí úplně na doraz dolů. Jednodušší je tuhle techniku nasimulovat zpožděným uzavíráním sacího ventilu až po posunutí pístu na začátku kompresního zdvihu částečně nahoru do válce, takže stlačovat se začíná až zmenšenej objem nasátýho vzduchu. Nevýhodou jsou prudký pulsace v sacím potrubí. Celkově je Atkinsonův cyklus náchylnej na stabilitu při změnách rychlosti otáčení = nemá rád proměnlivý otáčky typický pro dnešní motorový vozidla. Daleko víc mu vyhovuje dlouhodobej provoz pod jedním režimem otáček = byl by daleko výhodnější v hybridech s elektrickým přenosem výkonu a případnou rekuperací ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 28, 2012 Příspěvky: 7824 Bydliště: Brno
Zaslal: ne únor 02 2020, 22:36 Předmět:
Já mám od loňska 1,9TDi, 74 kW.
Podařilo se mi dostat na nějakých 5,8 l/100 km, ale spíš jezdím nad 6 l/100 km.
Ale osobně nejsem zastánce toho, čemu se říká defenzívní jízda.
Ono třeba když někdo přijíždí pomalu ke křižovatce s červenými světly, myslí si, že má čas, všechno si načasuje, tak si neuvědomuje, že všichni za ním nejedou ve stejném směru.
A pokud teda já (jako za ním jedoucí) kvůli jeho pomalé jízdě nemůžu najet do odbočovacího pruhu ve směru doleva ještě předtím, než se mění směry, tak si kvůli jeho pomalé jízdě musím počkat další celý cyklus křižovatky (protože jsem tam nebyl včas, smyčka v asfaltu nezdetekovala vozidlo stojící v odbočovacím pruhu doleva, vůbec nepustí zelenou šipku pro tento směr).
Typicky na křižovatce Řípská/Tuřanka.
A je zajímavé, kolik lidí jezdí defenzívně (pomalu) v těch mlhách a dešti, co jich tady na jihu Moravy bylo v poslední době hodně, ale ani si neráčí pustit potkávací světla, jedou jen na denní svícení. _________________ Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
tomasjedno - bral jsem to na jednotku kterou tankuji a platím
pepik9: ano má tam být všude napsáno naftový motor. Ale když už tak hlavní příčina je v tom, že se používá (musí se použít) vyšší kompresní poměr, tedy motor pracuje při mnohem vyšších tlacích.... a to už tu je napsáno. _________________ Internet - metla lidstva
Heh to už by tady pak nešlo napsat vůbec nic. Třeba 1.3JTD je točivé jako prase
Tedy vzhledem k tomu, že výkon je přímo úměrný kroutícímu momentu a otáčkám a dieselové motory mají vyšší kroutící moment. Jsou tedy ve většině případů pro stejný výstupní výkon potřebné nižší otáčky motoru.
Ale asi oba víme oč jde.
Edit: I když jezdím nafťákem tak nafta stejně patří do kamen a do traktoru _________________ Internet - metla lidstva
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.