...S rostoucím proudem letí jeho teplota i odpor nahoru, mírně se tím sníží proud, vlákno trochu zchladne, proud se znova zvýší a tak pořád dokolečka...
...aneb Z pohádky do pohádky. A nebo sinclairova utkvělá představa o záporném odporu wolframové žárovky?
Založen: Dec 02, 2011 Příspěvky: 2676 Bydliště: Jaroměř
Zaslal: so únor 08 2020, 12:17 Předmět:
V nabíječkách jsem obvykle používal paralelní složeniny z 0R1/5W(obvykle co 1A,to jeden odpor) a Cu plechů coby bočnic/vývodů.Nikdy to nebylo teplejší než tyristor nebo diody v můstku.Taky jsem stříhal dráty z vyhořelých spirál a starších "odporníků" pro motory.Bez poctivýho obroušení a leckdy silný chemie to ale nešlo pájet.
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 5
Zaslal: so březen 07 2020, 9:51 Předmět:
Zdravím.
Dostal jsem se k tomuto příspěvku později. Jsem rád,že jsou lidé, kteří jsou ochotni pomoci , tady na Bastlírně většinou kluci ví o čem mluví a dost to pomůže.Proč píšu. Také jsem postavil pár thyristorových nabíječek a z praxe posledních let kdy jsou baterky bez přístupu k elektrolytu bych ti doporučil doplnit tvou nabíječku o měřák napětí aby bylo vidět o se na baterce děje. Zajímá tě především plynovací napětí 14,7V (tam ty chceš končit)a případně konec nabíjení 16.2V, tedy nabití na 100procent a to se teď moc nedělá.Toto je věc názoru. Já při dosažení 14,5V ubírám proud pod 1A ( bat 80Ah) a dotahuju to do 16V.Když napětí stoupá při nabíjení příliš rychle je to znamení vadného akumulátoru. Je to prostě dobré vědět co se tam děje. Pozor thyristorová nabíječka má jednu nepříjemnou vlastnost, a to když je pod plným výkonem a odpojíš svorku BAT ,napětí na měřáku V letí na U napětí sek.trafa naprázdno x 1.4. To jsi na skoro 40V (mám jednoduché zapojení bez automatiky-jak se zachová tvoje zapojení?) v mém případě to spolehlivě odprásklo digitální zobrazovač do 30V. Proto to hlavně píšu. Oni vůbec kecaj. Při 30V stabilizátor na zobrazovači topí jako sviňa. Zobrazovače (3 drátové) 1x2,5cm jsem koupil na -postav robota – cca za 50Kč, sranda. Je to rejže ale co dnes není. Přiložené schema odřízne napětí nad 24V. V rozsahu 6až16V to chodí s přijatelnou chybou ,6V prochází, nad 16V tě to nezajímá. Ureguluju to pro baterku 6V i 12V v jednom rozsahu. Na zobrazovači je trimr, docejchuj to na 16V s multimetrem na baterce. Kdyby tě to zajímalo můžu napsat další poznatky, zobrazovače i zapojení jsou ve více variantách, vše otestováno na vlastí kůži. V případě, že tvoje nabíječka nebude pří odlehčení lítat nad 25V nemusíš ochranu řešit ale voltmetr bych tam dal.
Luboš
PS soubor nejde přiložit, jestli tě to bude zajímat ,zmenším pod 300kB a přiložím
Založen: Oct 06, 2013 Příspěvky: 1320 Bydliště: Ostrava
Zaslal: so březen 07 2020, 11:16 Předmět:
Max napětí mám nastaveno na 15V.Pohybuje se to v reálu 15.05-15.1V.
Snímací rezistor sem vyrobil nový, z kanthalu pr.2mm. Kanthal se špatně pájí, ale pomohla pájecí kapalina na hliník (obashuje kyselinu fluorovodíkovou). Krásně se to s tím dalo letovat cínem.
LM2597 zdechnul na přepětí, takže sem tam přidělal sekundární pomocný zdroj s malým zalitým trafíčkem, gretzem a kondíkem na vyhlazení. Ten napájí ventilátor.
Trubičkovou pojistku sem vyhodil a místo toho použil malý 16A jistič. Pojistka 16A se tak trochu moc ohřívala. Pásek uvnitř měl černou barvu.
Stavět to znovu tak si nechám vyrobit jiné primární trafo. Těch 24V je moc, účinnost je malá a pokud nabijím 10A do baterky tak v sekundárním vinutí trafa je proud 12.5A, to už trochu nedává. Má limit 10.5A. Takže běžně dávám 7-8A max, větší než 80Ah baterky stejně nemám.
Pomocí téhle nabíječky a desulfátoru jsem vrátil Vartu Silver 63Ah z původních 40Ah po 2letech zpět na 59.5Ah.
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 5
Zaslal: so březen 07 2020, 12:37 Předmět:
Já preferuji nabíjení jednocestně usměrněným proudem, takže také náročné na velikost trafa. (musí být x2 používaného nab. proudu) ,používám v základu 1/20 proudu baterky. Nabíjím pomalu, déle a zaroveň tím regeneruji) ale chce to bohužel čas. Když pospíchám přepnu na dvoucest a začnu na 1/10.Jak ses rozhodl s voltmetrem?. Když baterka rychle vystoupá je vhodnější nabíjení přerušit, vybít, pustit jednocestné pomalé nabíjení a baterka se dost zlepší. To bez voltmetru nezjistíš. Je jasné,že taková baterie není vhodná do hasického auta.Jestli ti napětí při odlehčení na plném výkonu neletí nad 25V můžeš použít dvoudrátový typ třísegmentového zobrazovače. Je to díra 9mm x 25mm. Jsou k sehnání zelené, červené a modré displeje. Je to taková vychytávka. Já použil v několika nabíječkách klasický jistič na 230V. On tam slouží pro zkrat a přepolování. Nikdy žádný problém s jističem, na jednocest 10A musíš dát 16A. Při 10A vrčí a chystá se kuplovat.Tyto jističe vypínají dřív než je na štítku. V první nabíječce je takto zapojený jistči 40let a vypnul vždy když měl. V té poslední nabíječce jsem použil POLYSWITCH. vypadá, že to bude taky chodit. Tavnou pojistku nedoporučuji. Nemáš náhradní,dáš drát, hoříš. Zlatej jistič, cvak a běží to dál.
Luboš
Založen: Oct 06, 2013 Příspěvky: 1320 Bydliště: Ostrava
Zaslal: so březen 07 2020, 12:56 Předmět:
Chci to mít tak nějak retro vzhled a tam se digitální voltmetr nehodí. Na analog tam nemám v panelu místo a znovu dělat plechy nebudu. Zůstane to tak jak to je.
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 5
Zaslal: so březen 07 2020, 14:06 Předmět:
Ahoj,
tak to dokážu ocenit. Mám podobnou retro úchylku.
V příloze posílám mojí retronabíječku. Měřák CCCP rok 1960.
Součástky převážně Tesla z šuplete, no paráda.
To víš jsem v penzi a když nebudu nic dělat tak zblbnu.
doufám,že se to přiloží má to 290kB
Luboš
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31847 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so březen 07 2020, 14:56 Předmět:
Nakadah napsal(a):
...
Pomocí téhle nabíječky a desulfátoru jsem vrátil Vartu Silver 63Ah z původních 40Ah po 2letech zpět na 59.5Ah.
Teda Naku, za tohle tě Burnzerant přibije železofosfátovýma hřebama na kříž z lithia _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Oct 06, 2013 Příspěvky: 1320 Bydliště: Ostrava
Zaslal: so březen 07 2020, 20:37 Předmět:
Ted se snazim zachranit 6 let starou akumu 80Ah. Do vsech clanku sem dolil 50ml a vsechny plynovaly stejne a ve stejnou dobu. Ale nijak extra, jen jako kdyz lehce perli sumive vino. I na tech 15V.
Kapacita C10 jen 30Ah, celkem tragicke. Tak uvidime za par dni.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31847 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so březen 07 2020, 20:57 Předmět:
Držím pěsti. Největší nervák je čekání, jak to dopadne - jestli lehne, nebo jestli se zvetí. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 5
Zaslal: ne březen 08 2020, 11:25 Předmět:
Zdravím,
souhlasím s Ekkarem ohledně těch Ah. Tento údaj bych bral jako pomocný , tedy jestli se na baterce něco změnilo regenerací nebo opakovaným nabíjením. Když to přeženu není ti v autě nic platná baterie, která je schopna dávat 1A po 100hod a neotočí motorem. Jako hlavní indikátor použitelnosti baterky považuji zátěž cca 250 – 300A po dobu 5s bez poklesu pod 9.5V. Měřeno 2 až 3 den po nabíjení. Klidně i v autě. Používám zátěžový voltmetr vlastní konstrukce s Fe odporníkem.
Jde o 4 sekce Fe drátu 3 mm silného. V začátku 300A poté klesá zahřátím asi na 250A. (cca 2.5kW) Tedy podobně jako starter. Tak jó, chtěl jsem se trochu pochlubit zátěžákem z nerez plechu vyřazené myčky.
Zaujal mě nápad Ekkara na bočník z trafo plechů. Fakt dost dobrý. Když se flexou prořízne šlic v místě středního sloupku, tak se dráha prodlouží a lze to řadit paralelně i do série. Velká chladící plocha. Tento systém při první příležitosti použiju. Ještě prosím info jakou kapalinou to Ekkare letuješ. Předpokládám očištění Dremelkou rotačním šmirglem v místě letování na čistý plech. Nikelin a konstantan na bočníky se v dnešní době blbě shání. Je fakt, že Fe drát i když použiješ co největší průřez na úkor rozměru s teplotou deformuje průběh stupnice. A do toho ještě přichází řízení tyristorem.
Pro Nakadah: Přeju ať ti to maká. Natrápil jsi se s tím dost. Někdy to tak je.
Dík Luboš
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31847 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne březen 08 2020, 12:16 Předmět:
hajeklubos napsal(a):
...
Zaujal mě nápad Ekkara na bočník z trafo plechů. Fakt dost dobrý. Když se flexou prořízne šlic v místě středního sloupku, tak se dráha prodlouží a lze to řadit paralelně i do série. Velká chladící plocha. Tento systém při první příležitosti použiju. Ještě prosím info jakou kapalinou to Ekkare letuješ. Předpokládám očištění Dremelkou rotačním šmirglem v místě letování na čistý plech....
Naprosto na prasáka chloridem zinečnatým = "klempířskou převařenou kyselinou". Okraj plechu kolem díry obrousím od kysličníkový pasivační vrstvy klidně i jen "waterproof" smirkem až na holej kov, pokapu "kyselinou" a pocínuju klempířským pájedlem - protože to jediný má tak velkou tepelnou kapacitu, že plech nestačí odvést tolik tepla, aby pájka nekontrolovatelně zchladla. Samozřejmostí musí bejt dokonalej oplach zbytků - nejdřív roztok sody (někdo používá kašičku ze sody roztíranou starým zubním kartáčkem) a následně čistá kohoutkovice, obojí nejlíp za horka - aspoň 60°C. Na cínovou vrstvu pak normálně přitahuju kabel pomocí šroubku, pájecího oka a vějířový podložky pod matkou. A osvědčilo se mi do bočníků určenejch pro ampérmetry dělat bezprostředně u děr pro silový přívody samostatný malý dírky pro kabely k měřidlu, ne upevňovat je na stejnej svorník jako silový kabely - pokud dojde k vyhřátí a tím i uvolnění spoje, nehrozí že by proud do zátěže přetížil měřidlo. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: May 01, 2008 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 5
Zaslal: ne březen 08 2020, 13:10 Předmět:
Dík za info,
Mám před sebou pájecí kapalinu(neutrální) GM obsahuje také chlorid zinečnatý. Třeba to také pobere. Nebudu to dělat hned, tak na chalupě převařím kyselinu s futrálem monočlánku a připravím klasickou klempířskou páječku. Ty zvláštní solo pájecí místa pro ampermetr, taky dobrá finta. Stejně dávám kov bočníku o něco delší, tak pro příště budu zkracovat na obou stranách při docejchování.
Zatím ahoj Luboš
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31847 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: ne březen 08 2020, 14:02 Předmět:
Největší FTIP bočníku z trafoplechu je v tom, že ho nemusíš zkracovat - ale můžeš k němu dát paralelně druhej, užší nebo jen drát. Když naopak potřebuješ odpor zvětšit, stačí ten plech zúžit - opilováním, ustřižením ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.