Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Trakční baterie
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Součástky
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
sr71



Založen: Apr 10, 2004
Příspěvky: 2474
Bydliště: severovýchodní čechy

PříspěvekZaslal: čt červen 25 2020, 6:18    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
Pokud byla baterka vybraná podle natypování výrobcem vozejku a byla i správně podle potřeby tj. vždycky i po částečným vybití znovu plně nabitá zdrojem s odpovídajícím nastaveným napětím i proudem pro cyklický užití, měla by tahle baterka vydržet asi 200 nabíjecích cyklů

ano paramatrově ty baterie odpovídají těm které byly jako originál od výrobce, ale jsem si prakticky jistý že nabíjení určitě neprobíhalo vždy i po částečném vybití, takže v tom bude nejspíš problém
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31645
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt červen 25 2020, 7:46    Předmět: Citovat

Prostě olovo, ač levný a zdánlivě jednoduchý, je ve svý podstatě citlivá a choulostivá mrdka, která vyžaduje pečlivý ošetřování a udržování v poměrně přesně a úzce určeným rozsahu nabití = nesmí se nechávat dlouhodobě ve vybitým stavu, ani se nesmí dlouhodobě přebíjet. Jo, ono stačí třeba v autě nebo v případě nějaký velký stacionární (tzv. STANIČNÍ) baterie udržovat dlouhodobě úzký napěťový rozmezí a je vlastně vystaráno - to vyjadřuje popis stavu "StandBy", zatímco u cyklickýho namáhání právě trakčních baterií se musí dodržovat podmínka "I PO ČÁSTEČNÝM VYBITÍ CO NEJDŘÍV ZNOVU DOBÍT" - a dělají se na to vysoce sofistikovaný nabíječky disponující právě třeba v případě těch vozejků nabíjecíma proudama až v řádu stovek A, zajišťujícíma dobití trakční baterky ze stavu "vybitá" = cca 25% nominální kapacity až na stav "nabitá na 100%" za dobu maximálně 1 pracovní směny - aby se jedna baterka dala v akumulátorovně rychle vyměnit za druhou, nabitou a ta vybitá aby byla během následující směny znovu připravená k další výměně. Když tohle dodržíš, vydrží ti pár trakčních baterek v běžným provozu něco kolem 5 let - potom už může nastat stav, kdy se baterky budou muset dávat dobíjet průběžně v průběhu směny.
Pokud ale budou obsluhy zvyklý vozejk s olověnou baterkou nechávat odstavenej s částečně vybitou baterkou a nabíjet ho začnou, až když jim začne pomalu reagovat nebo nepojede vůbec, baterky nepřežijou ani rok.

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
czatlantis



Založen: Jun 10, 2009
Příspěvky: 1012

PříspěvekZaslal: ne červen 28 2020, 10:15    Předmět: Citovat

No ve výsledku největší životnost má ten Li-ion/LiFePO4. Je to paradoxně tím, že baterky jsou citlivý a tak pro správnou funkci musí mít BMS co je hlídá a KOREKTNĚ nabíjí. Takže se nestane že se přebíjí nebo vybíjí pod rozumnou hranici.

Pamatuju si na různý bateriový vysavače s Ni-Cd nebo Ni-Mh co vydržely vždycky jen chvilu fungovat. Pak slábnul výkon atd atd... Nynější s Li-ion jede už několik let naprosto bez problému, výkon si drží pořád stejný a až pak najednou chcípne (reguluje to konstantní proud do motoru). Myslím že dřív než baterka tam odejde něco mechanickýho.

Akuvrtačky podobně - Ni-Cd se samovybíjením že za týden je baterka prázdná. Takže takový to že "potřebuju jednu díru a za 30sekund mám hotovo" znamenalo aspoň 15minut dát nabíjet baterku a pak to vrtnout. Li-ion je i tady mnohem lepší.


Roční ztráta kapacity li-ion není kdovíjak hrozná. Ni-Cd by to možná vyhrálo v režimu "deset let odložený batterypack a pak ho zkusíme nabít", ale v normálním pracovním režimu ala "připravený, nabitý vysavač" to JEDNOZNAČNĚ vyhrává li-ion.
Kdyby se použilo LiFePo4 tak to bude ještě lepší, ale to je očividně už zbytečný - Li-Ion pokročilo natolik, že LiFePo4 se nedává skoro nikam (vím že zezačátku lithia se říkalo že se do vrtaček atd bude dávat LiFePO4, ale nakonec všude skončil Li-Ion - má větší kapacitu)

Za mě přechod na li-ion ve spotřební elektronice je rozhodně Number one Number one Number one
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
PeteBurns
Zablokován


Založen: Oct 08, 2007
Příspěvky: 2578

PříspěvekZaslal: ne červen 28 2020, 19:43    Předmět: Citovat

No vzhladom k tomu, ze LiFePO4 ma 5-10x vyssiu zivotnost ako Li-Ion, tak zdaleka nie vsade je idealna volba Li-Ion Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
czatlantis



Založen: Jun 10, 2009
Příspěvky: 1012

PříspěvekZaslal: pá červenec 03 2020, 23:15    Předmět: Citovat

Jasný no. Ale to výrobce nezajímá v drtivé většině případů. A mít poloviční kapacitu baterky je dost nevýhoda. A vysvětluj si zákazníkům, že za 5 let ty tvoje LiFePO4 budou mít (možná) větší kapacitu než kdyby tam byly li-ion... Pokud se KVALITNÍ li-ion netrápí (nenabíjí se do 100% atd), tak vydrží taky dost....


Jen tak pro info - viděli jste někdo v něčem LiFePo baterky? Snad kromě solárních systémů?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31645
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so červenec 04 2020, 10:46    Předmět: Citovat

Je to hlavně o tom, kdo je ochotnej to zaplatit, když s tím nejsou žádný široký zkušenosti. Zákazník je dneska mrcha oškádlená, každej chce vidět recenze a zkušenosti ostatních - a nikdo nechce bejt sám pokusný morče, který zaplatí za novinku raketu - a pak si rve pohlavní porosty nad ztrátou/dodatečnýma nákladama, který naslibovanej zisk obrátěj na prodělek. Důvod je jasnej, o prachy jde vždycky až na tom prvním místě a muset ztrátově odepisovat investice do hot-news bez náležitýho zisku se nikomu nechce. A výkřiky ojedinělýho prodejce o nebetyčný výhodnosti novinky na tom nic nezmůžou, doslova právě proto, že lidi už ve stejný situaci byli nebo jim byly podobný případy ukázaný - a samozřejmě že nikdy se ze strany toho prodejce nejednalo o nějakou charitu nebo dobročinnost, ale spíš naopak, vždycky jim šlo o to, jak se napakovat a zákoše oškubat. A to taky je jedna z věcí, který o nákupu takovejch věcí rozhodujou - JE TO OBECNÁ POVĚST PRODEJCŮ ČEHOKOLIV, protože každá liška chválí svůj ocas ... a nejhůř smrdí samochvála.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
sr71



Založen: Apr 10, 2004
Příspěvky: 2474
Bydliště: severovýchodní čechy

PříspěvekZaslal: út srpen 04 2020, 8:36    Předmět: Citovat

Vracím se ještě k tomu co jsem psal výše, stejně si myslím že je, alespoň z části, problém v seriovém řazení baterií. Dvě tyto baterie https://www.battery-import.cz/rada-otl-12v/trakcni--gelova-baterie-goowei-otl75-12--75-ah--12v--vrla-/ zakoupené najednou, tedy snad ze stejné šarže, mají po cca půl roce používání při nabíjení (v serii tak jak je to navržené od výrobce vozíku) rozdíl v napětí cca 2,5V (zatímco na jedné je skoro 16V Shocked , druhá má ve stejném okamžiku cca 13,5, prostě se rozbalancují. Podle mě by bylo lepší řešení aby kdyby baterie během nabíjení byly zapojeny paralelně.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33751
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: út srpen 04 2020, 9:41    Předmět: Citovat

Olovo sa bezne nabija seriovo zapojene. Napr. tu mam UPS, kde je 20 12V baterii v serii.

Uvedom si, ze v kazdej 12V baterii mas do serie zapojenych 6 clankov.

Zakladom je kupit kvalitne baterie, nevybijat hlboko, po kazdom pouziti dobit, ale neprebijat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
p32



Založen: Jan 13, 2007
Příspěvky: 15490
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: út srpen 04 2020, 10:25    Předmět: Citovat

sr71 napsal(a):
Podle mě by bylo lepší řešení aby kdyby baterie během nabíjení byly zapojeny paralelně.
To právě nejde, jak bys je uvnitř zapojil pro nabíjení paralelně?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sr71



Založen: Apr 10, 2004
Příspěvky: 2474
Bydliště: severovýchodní čechy

PříspěvekZaslal: út srpen 04 2020, 18:24    Předmět: Citovat

no řešitelné by to nejspíš bylo (pomocí přepínačů, stykačů apod)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hape



Založen: Feb 08, 2010
Příspěvky: 453
Bydliště: Dolní Cerekev, Česko (Czechia)

PříspěvekZaslal: čt srpen 06 2020, 7:54    Předmět: Citovat

Jaký máte názor na použití balancérů (ekvalizérů) při sériovém zapojení Pb aku?

Mám nákladní elektro tříkolku napájenou 5 ks VRLA 45Ah v sériovém zapojení. Bohužel po 2 letech jsou aku na vyhození, nové budou stát ranec a provoz tříkolky tak nedává ekonomicky moc smysl. Než se skřípěním zubů pořídím nové baterky nechám samozřejmě zkontrolovat funkci nabíječky, to už mám u prodejce nových baterek domluvené, ale k balancérům mi řekl že se dávají spíš tam kde jsou baterky trvale nabíjené (UPS, solár) a v případě vozítka které je pravidelně nabíjené ze zásuvky nejsou nutné. Je fakt že tříkolka balancéry vybavená není.
Pro 5 baterek by byly potřeba 4 ks balancérů a to je cca 2 400 Kč navíc, což není málo a ekonomiku provozu to dál zhoršuje, ale pokud by měly na životnost baterek výrazný vliv, tak bych jim je pořídil.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33751
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: čt srpen 06 2020, 8:00    Předmět: Citovat

Podla mna to nepomoze. V kazdej 12V baterii mas 6 clankov a tie balancovat nemozes...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hape



Založen: Feb 08, 2010
Příspěvky: 453
Bydliště: Dolní Cerekev, Česko (Czechia)

PříspěvekZaslal: čt srpen 06 2020, 12:33    Předmět: Citovat

V tom případě jsou podle tebe tyto balancéry podvod? Viz odkazy. Ale co se divým, dnes je možné všechno.
http://www.solar-elektro.cz/?action=detail&id=ID1836&catg=10#
https://eshop.neosolar.cz/bateriovy-balancer-victron-energy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33751
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: čt srpen 06 2020, 13:04    Předmět: Citovat

Baterie to asi udrzi na rovnakom napati, takze podvod to nebude. Otazne je, ci to skutocne zvysi zivotnost.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: čt srpen 06 2020, 14:09    Předmět: Citovat

Olověným akumulátorům obecně velmi prospívá, jednou za čas je vybít úplně do prázdna, pak pomalu nabít asi 1/20 běžného proudu, znova vybít do prázdna a nabít už klasicky proudem 1/10 ampérhodinové kapacity.
Myslím, že ten režim, kdy se olovo vybije třeba jen na 50% a hned se znova strčí na nabíječku, mu moc neprospívá.
Ten shora psaný postup se pravidelně, jednou za 6 měsíců, aplikoval u stacionárních sestav "skleněných" akumulátorů telefonních ústředen. Běžná životnost tam byla 30-40 let a když se něco měnilo, tak to byly semtam jednotlivé desky, separátory atd., ale nikdy celý 2V článek. Obvykle to byly sestavy 30ks "skleněných" článků 2V/1.200Ah. Platil předpis, že akumulátorovna musí zajistit plný provoz ústředny nejméně 10 hodin. Průměrný odběr 100-120A na hladině 60V u pobočkové ústředny 4.000Pp tomu odpovídal.
Nechávali to vybíjet běžným provozem ústředny, která normálně fungovala ještě při asi 48-50V, bylo to tak navržený.
Jenom se vypnuly dva synchronně pracující usměrňovače, které byly k akumulátorovně trvale připojené.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Součástky Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Strana 3 z 4

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.16 sekund