Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31646 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: po leden 13 2020, 22:18 Předmět:
p32 napsal(a):
Lukas-Peca napsal(a):
Dotaz zněl na "podobnou baterii jako v elektromobilu", na což byly tazateli nabídnuty louhové a olověné baterie...
Nu, jestli to tak znělo, tak mu byly nabídnuté špatné typy baterií. Nebo má na to přívěsný vozík.
Proberte horem dolem průmysl, kde se v uzavřenejch halách používají elektrikou poháněný ještěrky - VZV nebo převozný vozejky, klidně i "bezpilotní" = řízený dálkově počítačovým systémem. A ukažte kde jsou v těch denně dlouhodobě používanejch dopravních prostředcích Li-Ionky baterky ... Lithium je prostě zas jedna z módních vln, kterou lidstvo v relativně blízký budoucnosti bude muset opustit - pokud někdo nevyvine funkční fúzní reaktor, kterej by lithium hromadně a mnohatunovejch množstvích vyráběl fúzní syntézou z deuteria (případně z deuteria a tritia), během nejbližších 10 let budou vinou prudce rostoucí spotřeby vytvářený vynucovanou "elektromobilitou" známý světový zásoby lithnejch rud/minerálů vyčerpaný. Nedostatek výchozí suroviny pak Lithium-Jakýkoliv články zdraží natolik, že se lidstvo zas pokorně vrátí k akumulátorům na bázi dalších, líp dostupnejch prvků. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Nov 18, 2009 Příspěvky: 1632 Bydliště: Blansko
Zaslal: út leden 14 2020, 9:40 Předmět:
U těch průmyslových aplikací jde spíš o setrvačnost, není jednoduché přejít na jiný typ baterie. Lithia jsou velké zásoby, jde jen o cenu těžby. Nové aku mají i menší nároky na vstupní suroviny, vývoj jde rychle dopředu. Olovo a kadmium jsou jedy a brzo je celosvětově zakážou i v aku.
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 33753 Bydliště: Bratislava
Zaslal: út leden 14 2020, 12:29 Předmět:
Olovo ma na rozdel od litia velmi dobru vlastnost: lahko sa recykluje, a to uz desiatky rokov. Kedze je recyklacia ekonomicka, takze sa baterie vykupuju.
S litiovou bateriou vo forme odpadu nechce mat nikto nic spolocne.
Mohu potvrdit. Všechna nová manipulační technika u nás ve firmě je už osazena technologií Li-Ion.
Nevím nač to potřebuješ, ale nedávno jsem se díval po elektromobilu a na bazoši viděl nabídku nové baterie pro Renault ZOE snad za 70tis?
Edit: ještě mne napadá. Pokud to tedy myslíš vážně. Kontaktovat někoho třeba s VŠB oni si tam skládali vlastní packy do elektromobilu i s elektronikou.
Jo a po ZOE jsem se nedíval, ale po Fiat 500e _________________ Internet - metla lidstva
Založen: Dec 02, 2011 Příspěvky: 2676 Bydliště: Jaroměř
Zaslal: út leden 14 2020, 17:57 Předmět:
Elektromobilová baterka by se mohla hodit,ale bude drahá.S těma 480-600V a 50-200A nebo kolik to mívá,už se dá pomocí frekvenčáku vyrobit třífázový napětí,který jde použít na síťový spotřebiče.Tim už se dá nejenom svítit a hrát,ale i vařit kafe,prát,brousit,řezat a možná svářet tam,kde není síť a nemůže tam smrdět/rachotit centrála.Někde se to nechá nabít a pak se to přiveze kam je potřeba místo tý centrály.A pokud tam je pár m² místo,může se to nabijet z FV a nechat instalovaný trvale.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31646 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st červen 24 2020, 10:21 Předmět:
Pokud byla baterka vybraná podle natypování výrobcem vozejku a byla i správně podle potřeby tj. vždycky i po částečným vybití znovu plně nabitá zdrojem s odpovídajícím nastaveným napětím i proudem pro cyklický užití, měla by tahle baterka vydržet asi 200 nabíjecích cyklů bez viditelný ztráty kapacity a dalších nejméně 200 nabíjecích cyklů do poklesu využitelný kapacity 60% nominálu. Ale to vyžaduje přistupovat k baterce tak, že jakmile se z ní odebere nějakej náboj a měla by se znovu odstavit na dobu delší než několik hodin, MUSÍ SE CO NEJDŘÍV ZNOVU DOBÍT - a to až do znaků plnýho nabití a podle požadavku pro tohle provedení (gelová, bez možnosti dolívat). Neboli, pokud se baterka používala tím stylem, že se s vozejkem občas někde popojelo, občas se něco zvedlo, jinak vozejk stál jak hruška v poli někde v koutě dílny - a jednou za 14 dní, když už baterka odmítla fungovat, se dal vozejk nabít, tak to se pak nesmí nikdo divit, že je baterka po roce takovýho používání mrtvá. To by nevydržela žádná olověná baterka, ani proslavená Exide. Takovej způsob používání vydrží v dost omezený míře louhová baterka (NiCd nebo NiFe), olověná v žádným případě. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: May 06, 2006 Příspěvky: 469 Bydliště: Otovice u Karlových Varů
Zaslal: st červen 24 2020, 13:21 Předmět:
Mám seniorský vozík s Gelovkama 2x12V 85Ah. Za dva roky provozu a najetí 2000 km kapacita pod 50 proc. Doplnil jsem vozík o LiFePo4 24V 100Ah a po 2000 km se dojezd znatelně nesnížil. Důležitá informace je počet nabití baterií. U gelovek to je 600 až 800 cyklů a nesmí být vybíjeny pod 30 proc , jelikož se jejich kapacita radikálně snižuje.Lionky hlídané BSM to vyhrávají s 5000 nabíjecích cyklů. Nevadí jim nabíjení vždy po jízdě bez ohledu na stav zbývající kapacity. Nemusí se nic doplňovat. Je potřeba jen občas dobít vzhledem k tomu, že BSM si pro hlídání stavu něco málo stále bere.Váha Lionek 24 V 29 kg s vyšší kapacitou je poloviční než u Gel . Váha jedné 12 V baterie je 28 kg. Dobíjení Gel baterií je také nutností pro jejich samovybíjení.Jediná nepříjemnost je cena. U Gel baterie 12V 85 Ah je cena do 6000 Kč. LiFePo4 24V 100Ah je cena do 35.000 Kč. Výhoda je, že LiFePo4 výrábí Česká firma, která dělá i repase. Nevím ale zda přežije ten koronavir, je určitě závislá na dodavatelích lithiových komponent.
Vzhladom k tej cene sa mi ten vyrobca moc nezda ako vyhoda - kazda 90Ah LiFePO4 z i4wifi ma stala 13000 Kc, co znamena dvojnasobnu cenu za desatnasobnu zivotnost, pricom 24V by stalo 26000 Kc, co je sakramentsky rozdiel oproti 35000 Kc
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4Další
Strana 2 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.