Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Tak trochu o mašinkách (odděleno)
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9768
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: čt červen 15 2023, 19:11    Předmět: Citovat

Vždyť i Hydry mají motor Catterpillar, přitom řvou jako krávy - motor je v tom ale nevinně. A co se týká ČKD naftové motory, nalejme si čistého vína, že skončili díky tomu, že fabriku zapálil snaživý hasič
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31860
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: čt červen 15 2023, 19:51    Předmět: Citovat

No, Hubertusi, zapomínáš na rozsáhlý technický a personální zázemí, zvyklý za ty léta na tuzemskou produkci - kdyby se k ní jen něco (elektronika) doplnilo, následný doškolení a vybudování dodatečný skladový a servisní kapacity by určitě nebylo tak drahý, jako byl a je přechod na importovaný motory. Nebudu argumentovat nějakým kverulantstvím lidí - kdo práci chtěl a chce, ten si ji umí udržet i najít, když je přese všecko vyhozenej z vyšší moci. Ale vem si, že i stará škodovácká "ohava" se dala upravit "k obrazu modernímu", osadit vícebodovým vstřikem a lambda-sondou řízeným katalyzátorem, aby splňovala ekologický požadavky - ano, nikdy nebyla top výkonným agregátem, ale dodneška jsou dochovaný agregáty jedněma z nejspolehlivějších a nejlacinějc opravitelnejch motorů na českejch silnicích. Jistě, motory zahraničních značek jsou výkonnější a většinou i úspornější - ale velká část z nich je už zase původem vyvinutá v Česku, byť pod cizím koncernovým logem, ale rukama a mozkama z Česka. Myslím si, že ta blízkost technický základny a výrobních kapacit by v případě těch "novejch tuzemskejch motorů" sehrála nemalou roli v rozhodování - pokud by nerozhodovala jen otázka ceny, kterou umějí zahraniční producenti pro výběrový řízení shodit až na dumpingovou hodnotu jen proto, aby se tím zbavili (tuzemský) konkurence, která je mnohdy kvalitnější - ale nemá na to se podbízet dumpingem ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33923
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: čt červen 15 2023, 20:00    Předmět: Citovat

Keby sa v 90. rokoch niekto z CKD zmohol na vytvorenie nejakeho upgradovacieho programu na tie motory, tak to mohlo byt uspesne.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hubert_79



Založen: Dec 24, 2017
Příspěvky: 7572
Bydliště: Praha 6 - Petřiny

PříspěvekZaslal: čt červen 15 2023, 20:02    Předmět: Citovat

Všimni si, že se s tebou nepřu.
Ano, motor původem ze 60. let šel "poladit" aby jakž takž držel krok s ostatní produkcí, leč to byla jeho labutí píseň. Ono hodně se udělalo za dob Favorita, takže ten vývoj tak nějak běžel pořád. A všimni si, že už za doby vývoje Favorita se úpravy děly za pomoci západoněmeckých (ale např. i japonských) soudruhů... Když se dosazovalo vstřikování (nejprve jednobod, pak MPi), tak se vzalo (no, vzalo, koupilo) hotové řešení, u nás už se toho moc nevyvinulo.
Netvrdím, že motory z ČKD, případně Liazu (když už jsem je vytáhl na světlo) by samozřejmě nějakou modernizaci nesnesly, ale prostě to koncem 80. let bylo poněkud zastaralé. Takže ano, vykopnout mechanické řízení vstřiku, koupit elektroniku a možná by to šlo.
Když jsem psal o těch Liazech, mám třídílnou publikaci o jejich historii. Samozřejmě se na počátku 90. let uvažovalo o modernizaci motorů M 63x/M640, ale v tý době byli rádi, že vůbec přežívali a než modernizace vlastních motorů je vyšlo zastavování hotových. Stejně tak u Karosy, ale ti motory nevyráběli a nevyvíjeli.
Taky dojeli na to, že neměli na západě servisní základnu, takže si nikdo nechtěl stavět vozový park na něčem pro ně exotickém. Takové Iveco, MAN, MB, DD apod ti tam opraví každý a mají na to díly, ale na nějaký Liaz, byť moderní?

_________________
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9768
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: čt červen 15 2023, 20:55    Předmět: Citovat

Duke Nuke: Buď rád za tý starý "koženky". Ač na ně nadáváme i my v provozu, jsou nejlíp opravitelný.
Konkrétně naše "pobočka" má ve stavu:
Ty koženky (B, AB, BDs)
Aee z klimou,
Bdmtee - Jak normální, tak "letadla"
Pak 20 70 kupátka
a 20 70 "stodoly" (velkoprostoráky)
A pak "Pesy" 30 30, který se serou jeden po druhým a opravitelnost na prd.
Teď to děláš vše pod širým nebem, bez odpovídajícího zázemí. Teď jseš závislej od toho, kdy Ti výrobce opraví díl. Od spousty věcí není dokumentace, takže se musí objednávat externí servis (nebo to pytlíkovat, jak se dá)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Hubert_79



Založen: Dec 24, 2017
Příspěvky: 7572
Bydliště: Praha 6 - Petřiny

PříspěvekZaslal: čt červen 15 2023, 21:02    Předmět: Citovat

Mno. Jako běžnému cestujícímu může být celkem buřt, jak je co opravitelné/neopravitelné, když se v tom v létě smaží... V létě jsou koženky peklo, to nemluvím o šukafonu v původní verzi (koženkové lavice a jen vyklápěcí okna); to jsem ale hodně dlouho nepotkal. Jezdím vlakem často ve směru na Plzeň a tam tedy celkem pokrok nastal, dvojky tam jsou Bmz/ABmz, s klimou. Koženky (tzv. "humanizované", kdy je potah plyšový) se tam potkají jen na posilových vozech. Taky jsem tam potkal původní vůz první třídy od soudruhů z NDR přeznačený na dvojku. Chyběly tam bílé podhlavníky a nebyl v kupé ani na chodbičce tébich.
_________________
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
DukeNuke



Založen: Apr 02, 2018
Příspěvky: 915

PříspěvekZaslal: čt červen 15 2023, 21:20    Předmět: Citovat

Asi tak. Za revoluce jsem si říkal, že se i ČD pohnou kupředu. A 30 let po ní stejnej hnus jako dvacet let před ní.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9768
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: čt červen 15 2023, 21:31    Předmět: Citovat

Já jsem jen obyčejný "pikolík", který má za úkol jakýmikoliv dostupnými prostředky a neptejte se jakým způsobem (Kanibalizace) udržovat vozový park, který se k nám dostává z ostatních dep a to v příšerným stavu. Konkrétně ty Pesy hovoří za vše (naštěstí jich moc není)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Hubert_79



Založen: Dec 24, 2017
Příspěvky: 7572
Bydliště: Praha 6 - Petřiny

PříspěvekZaslal: čt červen 15 2023, 21:35    Předmět: Citovat

DukeNuke napsal(a):
Asi tak. Za revoluce jsem si říkal, že se i ČD pohnou kupředu.

Ale jo, buďme spravedliví. V takové jednotce "InterJet" se cestuje pěkně a odpovídá to 21. století. Nebo i na osobních vlacích co nasazují, nějaký ten "RegioPanter", to je taky v pohodě. Rozhodně pokrok proti tomu, co jezdívalo na osobácích na Plzeň dřív, lokomotiva a k tomu tři "Honneckery". Myslím, že ta nová jednotka sežere polovinu toho, co klasická souprava vezoucí vzduch.

_________________
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9768
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: čt červen 15 2023, 21:47    Předmět: Citovat

Pokud jde o ty rekonstruovaný Bymáče, tak v těch se jezdí dobře na obrazek_cenzuraách. Mají trochu vylepšený odvětrání (klima tam bohužel dát nejde)
Odkdy je "c o u r á k" sprostý slovo?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
foxrider



Založen: Sep 28, 2013
Příspěvky: 882
Bydliště: Praha- východ

PříspěvekZaslal: pá červen 16 2023, 10:38    Předmět: Citovat

EKKAR: "Ale zas nemá schopnost nouzovýho provozu s odpojeným jedním válcem, což je věc, kterou na motorech z ČKD dráhy dlouhodobě úspěšně používaly - mašina tak byla schopná samostatně dojet do dílen bez pomoci jinýho trakčního vozidla, což s jinýma motorama (ať je to jmenovanej Cat, nebo anglickej Perkins a jiný značky) dost dobře nelze - ty se na sníženej počet válců prostě právě kvůli řídící elektronice nenechají ani nastartovat, natož najet do výkonu ..."


Dokonce třeba pro čmeláka (310DR) se udává, že motor může pracovat na pět válců, nouzově jen na čtyři. Ale je nutno vždy odpojit a zajistit hřebínek vstřikovacího čerpadla aby nedodávalo palivo.

EKKAR: "Vedle toho položím dotaz, jestli by se podobně nechoval i ten "starej" motor, kdyby byl vyrobenej s dnešní technologickou základnou = v odpovídající přesnostní třídě a osazenej moderní elektronikou. Faktem prostě zvostane, že díky podmínkám dlouhodobě plánovanýho hospodářství jsme hlavně právě v tom vývoji elektronickejch řídících a kontrolních systémů pro spalovací motory zůstali ne na chvostu světa, ale geologický epochy za ním. Chtěl bych prostě vidět, co by právě s těma "starýma krámama z Kolbenky" učunila moderní elektronika řízení přípravy směsi. Určitě by nebyly výrazně horší, než ty "emerický" nebo "englický" ...
"

Kdysi za působení v ŽOS se mi podařilo čirou náhodou získat zprávu - rešerši "K6S310DR - navýšení výkonu", kterou zpracoval kamarád z konstrukce. Má asi 9 stran.
Musel bych jí najít a nevím kde jí mám, ale bylo v ní že možností je několik, snad tři.
Maximálně se dosáhlo asi 1215 kW, přišly problémy s praskáním hlav motoru.
Jedna z těch možností byla taky elektronické vstřikování, commonrail.

Ale vzhledem ke konstrukci a zastaralosti motoru a ceně úprav nejsou ekonomické. Jediná bezpečná a odzkoušená varianta je z 990 na 1100kW.


Naposledy upravil foxrider dne pá červen 16 2023, 12:19, celkově upraveno 6 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
xsc



Založen: Sep 25, 2014
Příspěvky: 7411

PříspěvekZaslal: pá červen 16 2023, 11:27    Předmět: Citovat

Artaban001 napsal(a):
Odkdy je "c o u r á k" sprostý slovo?
Blbě nastavená cenzura, maže to všechno s u_rák.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ok1hga



Založen: Nov 28, 2006
Příspěvky: 12062
Bydliště: Česká Třebová

PříspěvekZaslal: st srpen 30 2023, 7:05    Předmět: Citovat

zase trochu o mašinkách . . .


masinky.jpg
 Komentář:
 Velikost:  233 kB
 Zobrazeno:  35 krát

masinky.jpg


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hubert_79



Založen: Dec 24, 2017
Příspěvky: 7572
Bydliště: Praha 6 - Petřiny

PříspěvekZaslal: so září 02 2023, 22:12    Předmět: Citovat

Příznivcům vlaků jak z 80. let *) doporučuji pár "výletního" vlaku Sp 1596/1597, jezdí to mezi Prahou a Blatnou, takže krásnou brdskou a jihočeskou krajinou.
Dá se s tím svézt o sobotách a nedělích do konce října. Tarif PID nebo ČD.
-----
*) Za chvíli je tu EKKAR a bude tvrdit, že Honneckery se dostaly do provozu až v 90. letech a bude mít pravdu. Kulturou cestování ale patří o dvě dekády zpět...



vlak.jpg
 Komentář:
 Velikost:  119.25 kB
 Zobrazeno:  32 krát

vlak.jpg



_________________
Frýba a láska zvítězí nad Hemalou a nenávistí!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31860
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so září 02 2023, 22:47    Předmět: Citovat

foxrider napsal(a):
...
Kdysi za působení v ŽOS se mi podařilo čirou náhodou získat zprávu - rešerši "K6S310DR - navýšení výkonu", kterou zpracoval kamarád z konstrukce. Má asi 9 stran.
Musel bych jí najít a nevím kde jí mám, ale bylo v ní že možností je několik, snad tři.
Maximálně se dosáhlo asi 1215 kW, přišly problémy s praskáním hlav motoru.
Jedna z těch možností byla taky elektronické vstřikování, commonrail.

Ale vzhledem ke konstrukci a zastaralosti motoru a ceně úprav nejsou ekonomické. Jediná bezpečná a odzkoušená varianta je z 990 na 1100kW.
Mně ani tak nešlo o zvednutí výkonu, jako o takzvanou ekologii - to znamená zlepšení poměrovejch parametrů výkon/spotřeba a výkon/emise právě tím zapojením modernějších metod řízení spalování. Prostě si myslím, že i ty starý kolbenkovský "křápy" by se dokázaly dostat při zachování stávajícího výkonu na lepší spotřebu a tím, že by se lokálně nepřetěžovaly některý kritický místa, třeba i lepší životnost = vyšší dlouhodobou spolehlivost. A to všecko při zachování relativní jednoduchosti jejich původní mechanický konstrukce. Mírnej nárůst výkonu by sice byl bonus, ale ten původní k plnění zamejšlenejch úloh postačoval, byla mu přizpůsobená i elektrická část, takže tam by spíš přicházela možnost využít krátkodobýho navýšení výkonu například pro těžkej rozjezd (doba trvání několik minut) než zvýšení trvalýho nejvyššího výkonu pro běžnou jízdu - obdoba startovního režimu u letadlovejch motorů...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6
Strana 6 z 6

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.14 sekund