Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Retardér Telma
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
 
Přidat nové téma   Toto téma je zamknuto, nemůžete zde přidávat odpovědi ani upravovat své příspěvky!       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Měření, regulace a automatizace
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31646
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út prosinec 31 2019, 8:40    Předmět: Citovat

Zacouvej, Andulko, zacouvej. Je vidět, žes o autoškolu ještě ani nezavadila pohledem, natož aby ses ucházela o nějakej druh ŘP. Maximální váha nákladní soupravy v Evropě je povolená na 40 tun, maximální rychlost vozidel těžších jak 3,5 tuny je omezená na 80km/h, u autobusů na dálnici jsou výjimky podle státu 100 nebo 110km/h. Nadměrný náklady podléhají speciálním povolovacím podmínkám a třeba u nás pokud jsou "přes váhu", tak nesmějí překračovat rychlost 60km/h a samozřejmě musejí mít podle rozsahu omezení vnášenýho do ostatní dopravy doprovod minimálně před sebou - od určitejch rozměrů a váhy soupravy dokonce zákon vyžaduje doprovod policejní (kvůli dočasnýmu zastavení nebo odklonění dopravy třeba při přejíždění nebo podjíždění mostů, průjezdu složitejch křižovatek, kam se takovej náklad v běžným provozu nevejde a musí je projíždět protisměrem nebo na několikrát atp). Normální kamión ale nesmí jet víc jak 80km/h - a to ani po dálnici. Obvyklá rychlost na silnicích, kde se retardéry převážně využívají, je pak ještě mnohem nižší - na rovným úseku z kopce totiž žádnej kamión nebrzdí když vysloveně nemusí, naopak využívá "rozkulení" k získání setrvačný energie, která mu pak usnadní výjezd do dalšího stoupání. Kde se ale retardéry uplatňujou hodně, jsou horský silnice plný zatáček a serpentýn, do kterejch se těžko takovej macek vejde i při rychlosti jen 40-50km/h - anebo sjezdy po svahu do údolí do nějaký obce, kde komunikace křižuje třeba vodoteč - tam se běžně "sráží" až na 30-40km/h, aby souprava nevletěla do obce jak urvanej vagón. Takže se nejdřív posaď k někomu do velký kabiny, nech se povozit pár stovek kiláků a až pak odpovídej...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
lesana87



Založen: Sep 20, 2014
Příspěvky: 3327

PříspěvekZaslal: út prosinec 31 2019, 8:51    Předmět: Citovat

Přesně takový pindy jsem čekala. Tak dobře, 40tun a 50km/h, ale klesání 5%, když jsou to ty kopce: 280kW. No, jak okecáš tohle?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31646
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út prosinec 31 2019, 9:05    Předmět: Citovat

lesana87 napsal(a):
Přesně takový pindy jsem čekala.
...
No, jak okecáš tohle?
Já to nepotřebuju okecávat - parametry dávají jasně výrobci tahačů. Příklad, velice rozšířený Volvo FH: https://www.volvotrucks.cz/cs-cz/trucks/volvo-fh/specifications/powertrain.html . Má výkonový verze 420, 460, 500 a 540HP - neboli 308kW, 338kW, 367,5kW a 397kW (zaokrouhleně) Vejfuková (motorová) brzda pak má ekvivalentní výkon 200kW. Pro běžný tahače DAF máš základní výkonový verze třeba tady.Prostě pindáš akorát ty o věcech, o kterejch vůbec nic nevíš, nikdy jsi o nich ani neslyšela, ale musíš vyrejvat. Rencky, Scanie, Iveca a třeba mercedesy už si laskavě najdi sama.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
lesana87



Založen: Sep 20, 2014
Příspěvky: 3327

PříspěvekZaslal: út prosinec 31 2019, 9:19    Předmět: Citovat

Já jsem tu nepočítala nějakej konkrétní tahač jen obecnej příklad, hodnoty jsem skorigovala podle tvých poznámek a pořád vychází, že ten retardér motor běžnýho osobního auta zvládne ubrzdit. Takže by to chtělo přestat tu exhibovat a vrátit se k původnímu dotazu: Jak ten elektromagnetickej retardér ovládat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31646
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út prosinec 31 2019, 9:26    Předmět: Citovat

To GUS - zkus se optat tady v týhle firmě, TELMY do aut montujou - třeba se nechají ukecat a nějaký technický údaje pustí. Já osobně si ale myslím, že ty elektrický retardéry nemají plynulou regulaci, prostě jsou jen ON-OFF, buzení zapnutý nebo vypnutý. Abys docílil nějakýho plynulýho odběru výkonu, musel bys třeba pulsně regulovat budicí proud do těch špulek a mít učuněnou nějakou kalibraci, kolik kW to při jakým budicím proudu/otáčkách ubrzdí.

Nevhodný výrok smazán. A já fakt ty Karlovy špalky nečtu, tak jsem se k tomu dostal až teď. ZdenekHQ

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
vrky



Založen: Nov 28, 2004
Příspěvky: 1761
Bydliště: pod Black Mount

PříspěvekZaslal: út prosinec 31 2019, 12:07    Předmět: Citovat

Pěkně se to rozjíždí. Jen pro doplnění max. hmotnost soupravy je 48t. Retardér spadá do stejné kategorie jako motorová brzda, to je odlehčovací brzda. Retardér samozřejmě spolupracuje s ŘJ motoru a s ŘJ podvozku (ABS, ESP,...)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
misocko



Založen: Jun 26, 2009
Příspěvky: 1282
Bydliště: Hlohovec (Sk)

PříspěvekZaslal: út prosinec 31 2019, 13:40    Předmět: Citovat

Konkretne na jednom prilozenom linku tu vo vlakne som nasiel 600kW , a na toto som aj v jednom prispevku reagoval.
To ze ma mat retarder vyssi vykon ako motor , len vynimocneho cloveka mohlo napadnut ze to preto aby som nim dokazal ubrzdit tahajuci motor. Nie. Vychadzam z predpokladu ze ak motor do kopca vytiahne supravu urcitym vykonom tak retarder ju z toho kopca musi dokazat ubrzdit. Konkretne u brata vo firme sa jedna o 50ton vaziaci buldozer a retarder to da. Jedine vsak co viem o danom retarderi je ze ma tri stupne vykonu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31646
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út prosinec 31 2019, 16:10    Předmět: Citovat

misocko napsal(a):
...Vychadzam z predpokladu ze ak motor do kopca vytiahne supravu urcitym vykonom tak retarder ju z toho kopca musi dokazat ubrzdit. ...
Uvažuješ blbě. Výkon je definovanej jako práce vykonaná za jednotku času. Ty můžeš klidně vyjíždět na kopec za jinej čas, než v jakým ho sjíždíš - a i když v obou případech potenciální energie tohohmotnýho tělesa v gravitačním poli naroste/poklesne o stejnou velikost a tím se vykoná stejný množství práce, tak právě vinou toho jinýho času (jiná rychlost vyjíždění a sjíždění kopce) se liší ten výkon. A protože se obvykle kvůli bezpečnosti dolů z kopce jezdí pomalejc než nahoru a všecky tyhle vozidla mají víc než jednu nezávislou brzdu, vychází z toho, že retardér nikdy nepotřebuje mařit výkon větší než je výkon motoru - už jen proto, že soupravu například brzdí taky jízdní odpor (součet valivýho odporu kol a aerodynamiky). No a vícestupňová regulace brzdný síly je právě to odstupňovaný buzení indukčních špulek elektromagnetů v retardéru - podle potřebný vyvozovaný síly se budí hodnotou "A" nebo "B" nebo "C" Ampérů proudu a podle toho se mění brzdnej moment vyvozovanej na hnací hřídel.
Jenže aby se dal výkon mařenej v tý brzdě nějak odečítat a tím měřit výkon případně s tím heblem spojenýho motoru osobáku, musí se vyřešit 1) plynulá regulace brzdnýho momentu a zcela určitě a nezbytně i 2) kalibrace ukazující vztahovou souvislost mezi budicím proudem (výkonem) retardéru a jím způsobovaným brzdným momentem.
Co já si pamatuju z navijárny elmotorů místní ex-ŽOS (dneska CZ LOKO), kde měli i zkušebnu a v ní měřicí stanoviště na trakční elektromotory, tak tam se pro zkoušku mechanicky upnutej motor hřídelovou spojkou spojil s elektrickým generátorem zatíženým odporama. Generátor byl namontovanej na speciálním pohyblivým loži, spojeným s váhovým mechanismem a velkým mechanickým ciferníkem, na kterým byl přímo nacejchovanej výkon při určitejch otáčkách - v podstatě se kromě otáček a elektrickejch hodnot napájení zkoušenýho motoru měřil naklápěcí moment, vyvozovanej na ten brzdicí generátor a zbytek hodnot se dopočítával.

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Gus



Založen: Sep 27, 2007
Příspěvky: 88

PříspěvekZaslal: pá leden 03 2020, 21:29    Předmět: Citovat

Děkuji za velice vyčerpávající rady o brždění retardéren u nákladních aut, s naloženým nákladákem jsem občas jel a dokážu si představit kolik toho musí retardér ubrzdit, ale má otázka zněla zcela jinak! Taktéž mám zkušenost z laděním aut na brzdě, kde opravdu tyto retardéry používají! Pro vaši představu zde : https://yourdyno.com/ tyto brzdy řeší, které bezproblémů fungují. Šlo mi jen o radu na obvod pro řízení proudu nebo napětí pro cívky! Prosím o admina aby toto vlákno uzavřel. děkuji
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31646
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so leden 04 2020, 0:44    Předmět: Citovat

Špulku musíš vždycky řídit proudem, intenzita bagnetickýho pole a všecky další věci jsou odvozený od proudu vodičem. Napětí je v takovým případě jen prostředek, pomocí kterýho ten kýženej proud nějakou tou špulkou dosáhneš. Jak jsem napsal vejš, zkus se obrátit na tu montérskou firmu, třeba u nich najdeš někoho, kdo pustí chlup a nějaký hodnoty ti sdělí.

Každopádně tě ale bude čekat nějaký další měření a určitě nějaká kalibrace sestavy, abys vůbec dokázal srozumitelně interpretovat výsledek toho, že tou nabuzenou potvorou nějak zatížíš něčí auto a kolik tam zmizelo kW, aniž by se ze všeho začalo kouřit.

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Toto téma je zamknuto, nemůžete zde přidávat odpovědi ani upravovat své příspěvky!       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Měření, regulace a automatizace Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
Strana 2 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.18 sekund