Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Desulfatace autobaterie Optima Red
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31641
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne únor 07 2021, 22:33    Předmět: Citovat

Jo, je možný že bordel zkratoval mezi sebou desky. To se pozná podle toho, že baterka má některej článek, kterej se nenabíjí = nebublá po připojení na nabíječ a nemění se v něm hustota. Po ponechání aspoň 6h v klidu pak taková baterka nemá ani 12V, ale o příslušnej násobek 2V míň = každej článek 2V, 12V baterka má 6 článků - když jsou třeba 2 zkratovaný, baterka v klidu má ani ne 8,5V a ty zkratovaný články se nehejbou v hustotě a při nabíjení buď neplynujou vůbec, nebo na rozdíl od dobrejch jen zlehka.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Kremik



Založen: Mar 30, 2012
Příspěvky: 3571
Bydliště: Havířov

PříspěvekZaslal: po únor 08 2021, 2:38    Předmět: Citovat

Kdyby se baterka zkratovala kalem ze dna, článek by se vybil krátce po převrácení. Dnešní separátory jsou tak kvalitní, že k tomu dle mého nemůže dojít.
Pokud článek drží a chytne svod právě při pokusech o desulfataci, znamená to, že byl dlouhodobě ponechán vybitý a došlo k roztažení kladných elektrod a protržení separátoru. Zkrat se neprojeví hned, protože zasulfátovaná deska je pokryta nevodivým PbSO4. Jakmile začneš takovou baterku řádně nabíjet, sulfát se rozpustí, desky se dotknou a článek se vybije. Vybíjením se však znovu pokrývají sulfátem, takže mírným otřesem zkrat zase odstraníš. Ovšem vydrží to zase jen do určitého, nízkého stavu nabití, pak se to zase zkratne. Roztažené desky se prohýbají, zvedají pólový nástavec a tlačí se na sousední, takže odstranění takového zkratu je asi nereálné. Každopádně kladná elektroda už nebude v dobré kondici.
Přitom ostatní články mohou, ale i nemusí, podle toho v jakém režimu baterka pracovala, být ještě použitelné. Vždycky musí být jeden ze článků nejslabší. Pokud je baterie používaná nadoraz, "odsírá" to vždy právě ten nejslabší článek, čímž se víc poškozuje a jeho rozdíl proti ostatním je tak stále výraznější až nakonec zkolabuje.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zbynek_



Založen: Sep 19, 2008
Příspěvky: 137

PříspěvekZaslal: út únor 09 2021, 11:57    Předmět: Citovat

Včera jsem tu baterku měřil voltmetrem 24 hodin po odpojení od nabíječky a dávala naprázdno 13,25V. Shocked Tak že poškození článku tam asi pravděpodobně nebude, ale stejně není to nějak moc? Já jsem si doteď asi špatně myslel že baterka naprázdno víc jak 12,8 voltů nedává. Rolling Eyes ...pokud se teda neměří hned po odpojeni.. hustota je teď 1,22.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31641
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út únor 09 2021, 12:10    Předmět: Citovat

A čím to měříš? Pochlub se ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zbynek_



Založen: Sep 19, 2008
Příspěvky: 137

PříspěvekZaslal: út únor 09 2021, 13:43    Předmět: Citovat

Napětí multimetrem a hustotu tímto https://www.mulac.cz/prislusenstvi-k-autobateriim/hustomery/minitop-hustomer-elektrolytu-auto-a-motobaterii-gefo-6000.htm (pravda je to jeden z nejlevnějších, tak nevím jestli ukazuje dobře)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31641
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: út únor 09 2021, 14:07    Předmět: Citovat

Ještě typ toho multimetru ... Ale každopádně bych kontaktoval někoho, kdo má kalibrovanej měřák a ten multimetr nechal zkontrolovat a ten hustoměr bych si domluvil ověřit v nějakým autoservisu, kde měří hustotu buď refraktometrem, nebo mají aspoň ověřenej hustoměr. Jak měřák, tak hustoměr ve mně totiž nebudí žádnou závratnou důvěru ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zbynek_



Založen: Sep 19, 2008
Příspěvky: 137

PříspěvekZaslal: st únor 10 2021, 7:29    Předmět: Citovat

Aby bylo měření více věrohodné připojil jsem tedy ještě druhý multimetr, který ukazoval o čtyři stovky více a ještě jsem připojil vybíječ baterií ve vypnutém stavu, kde se též zobrazuje napětí a to bylo shodné s první multimetrem. Takže ta baterka má napětí po 48 hodinách od odpojení nabíječky 13,18V. Hustota této baterky ukazuje 1,23. Hustoměr bohužel nemám kde vyzkoušet, ale jen tak zkusmo jsem změřil elektrolyt jednoho článku v jiné baterii v traktoru a tam to ukázalo 1,25.
https://postimg.cc/gallery/y1Rpntg
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jano101



Založen: Jun 27, 2007
Příspěvky: 273

PříspěvekZaslal: po duben 05 2021, 14:11    Předmět: Citovat

zdar mám dotaz ohľadne nabíjačky, desulfátora a testera batérie

len tak pre zábavu by som si rád zhotovil nejakú kompletnú nabíjačku 3-kombinácia:

vedeli by ste mi poradiť bud nejaký čínsky modul ,alebo koplet nekaý odkaz na schému nejakého "bastlíže"

čo by to malo vedieť:
1.
nejak inteligentne urobiť test a stav kondície batéria vnútorný odpor,kapacita a podobne

2.
potom nejaké moderné nabíjanie

3.
desulfátor
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Mira_A



Založen: Apr 06, 2013
Příspěvky: 1005
Bydliště: RpR

PříspěvekZaslal: so leden 15 2022, 21:27    Předmět: Citovat

Zbynek_ napsal(a):
Aby bylo měření více věrohodné připojil jsem tedy ještě druhý multimetr, který ukazoval o čtyři stovky více a ještě jsem připojil vybíječ baterií ve vypnutém stavu, kde se též zobrazuje napětí a to bylo shodné s první multimetrem. Takže ta baterka má napětí po 48 hodinách od odpojení nabíječky 13,18V. Hustota této baterky ukazuje 1,23. Hustoměr bohužel nemám kde vyzkoušet, ale jen tak zkusmo jsem změřil elektrolyt jednoho článku v jiné baterii v traktoru a tam to ukázalo 1,25.
https://postimg.cc/gallery/y1Rpntg



Hustota nabitého akumulátoru by měla být 1,28 a vybité 1,20.
Pokud se aku převrátil mohlo dojít ke zkratu a zahoření elektrolytu.
Nemusí se jednat o zkrat článků. Zkusit dolét na hustotu 1.28.
Dobré je taky baterku protřepat, vylít elektrolyt a černé usazeniny v elektrolytu nechat sednout. Pak to opatrně přelét a vrátit průzračný elektrolyt zpět do akumulátoru. Při nabitém doplnit kyselinu na těch 1.28 max 1,30.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
hajeklubos



Založen: May 01, 2008
Příspěvky: 598
Bydliště: Praha 5

PříspěvekZaslal: ne leden 16 2022, 18:12    Předmět: Citovat

Ahoj Zbyňku,
já bych naměřenou hodnotu naprázdno(V) na baterce, která ještě nabyla zatížena neřešil.
Nevím, jaké jsou tvé měřící možnosti. Zatížil bych na 3s nabitou baterii proudem cca 300A.
Změřit jestli zůstane alespoň 9V. Nebo jednou zastartovat. Vo tom to je. Pochybuji, že pak bude napětí naprázdno přes 13V. A že by byla baterka tím vybitá.??? To né to by byla vadná. Jinak já nabíjím po staru 12kg železa a Cu , jednocestně a na budíky. Potom zátěžák.Žádný 100kHz impulzák. Ale každý podle svého.
Luboš
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
Strana 2 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.15 sekund