Založen: Jun 13, 2014 Příspěvky: 83 Bydliště: kósek od Prostějova
Zaslal: čt listopad 14 2019, 19:39 Předmět:
monterjirka napsal(a):
A nebude se to měnit při některých provozních stavech?
Já bych byl pro dělič, kterým poteče několikanásobně větší proud
Ano bude, ale ne v tom nejdůležitějším stavu, když se napětí konzervátorované autobaterie přiblíží nastaveným 13,2V. Pak už LM7812 a baterkou poteče jen proud řádu mA, který ji neublíží, nebude přebíjet a bude ji udržovat ve stavu nabitém na cca 90%. Takže teď už víte k čemu to má sloužit. Mám to odzkoušené, prodlužuje to život baterky u auta se kterým se málo jezdí, hlavně v zimě. Kdysi dávno v 50. až 60. létech konzervátory na tomto principu udržovaly baterky vojenskejch aut a tanků, aby bylo možno okamžitě bez problémů nastartovat (dnes už to není potřeba). Pravdu má i Danger Contaminated Area mi-ro, postavil jsem tenhle konzervátor i s LM317, ale v šuplíkových zásobách mám hodně LM7812, tak proto
Založen: Jun 13, 2014 Příspěvky: 83 Bydliště: kósek od Prostějova
Zaslal: pá listopad 15 2019, 12:18 Předmět:
Díky moc za naskenované stránky. Ale stejně tam dám trimr, budu laborovat a pak jej vyměním za pevný odpor. Hodnota výstupního napětí "jen" 13,2 V se mi zdá k baterce nejmilosrdnější, pokud se s autem třeba 3 týdny nejede a baterka je trvale připojená ke konzervátoru. Pav
Naposledy upravil Iroot dne pá listopad 15 2019, 12:40, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Feb 11, 2008 Příspěvky: 2120 Bydliště: Praha
Zaslal: pá listopad 15 2019, 12:35 Předmět:
Co si pamatuji, tak jsme dělali konzervátor z 24V tráfka z kontrolek, jednocestně usměrněné, ve zkratu to dalo 100mA, na baterce to mohlo viset jak dlouho jsme chtěli a nebyl s tím problém. Měli jsme to zalité v zalévací dousložkové hmotě se zástrčkou, takže to bylo jako adaptér, z kterého šel ven kablík a na konci byla auto zásuvka. Toť celé _________________ Když něco nevíte...klidně se zeptejte Co vás nezabije, to vás posílí Jenys
Založen: Jun 13, 2014 Příspěvky: 83 Bydliště: kósek od Prostějova
Zaslal: pá listopad 15 2019, 12:53 Předmět:
Jenys: Ono dneska při dnešních cenách elektřiny jde i o spotřebu toho konzervátoru, když je dlouhodobě připojený k autu. Když se napětí baterky přiblíží k 13 V, tak už do baterky teče jen asi 15 mA. Před více jak před 30ti lety jsem postavil několik úsporných konzervátorů s historickým obvodem MAA723H zapojeným jako stabilizátor proudu a využil jsem k tomu zapojení které bylo publikováno v červeném Amáru myslím v r. 1981 nebo 82. Původně to byla modelářská nabíječka NiCd článků typ 451 a 900, které tehdy vyráběla BATERIA Slaný. Proud jsem si mohl nastavit dle potřeby od cca 10mA asi do 200mA už si nepamatuju přesně.
Založen: Dec 11, 2017 Příspěvky: 781 Bydliště: Pelhřimov
Zaslal: pá listopad 15 2019, 22:09 Předmět:
Mám "konzervátor" s LM317 zapojenou jako zdroj proudu, to je snad to nejjednodušší a nejvýhodnější zapojení ohledně ztrát na stabilizátoru.
Jiná, a myslím si, že podstatně důležitější věc je "vlastní spotřeba stojícího automobilu", a tu jsem zde zatím napsanou neviděl ...
Je velmi nutné při výpočtech konzervačního proudu vědět, kolik bere automobil v klidu po určité době od odstavení, kdy si všechny elektronické obvody mezi sebou "pokecají" a jdou spát. Někdy by jste se divili, kolik proudu to u moderních aut plných elektroniky, alarmů, imobilizérů, centrálů, rádií a dalších blbostí je.
Já přes zimu dodávám kontinuálně 120mA. Cca 100mA vlastní spotřeba auta a 20mA na tu konzervaci akumulátoru v nabitém stavu.
Takže uvažovaných několik desítek mA platilo před třiceti lety pro škodofky a žigulíky, kde jste vytažením klíčku všechny elektroobvody odstavili od akumulátoru.
Dneska je jiná doba .
Založen: Jun 13, 2014 Příspěvky: 83 Bydliště: kósek od Prostějova
Zaslal: so listopad 16 2019, 13:25 Předmět:
2 VASEK_W: Přesně tak. Proto se znovu zabývám dalším konzervátorem, to je ten důvod. Donedávna jsem měl Feldu, jenže už je po 22 letech ve stavu kdy musí z baráku pryč. Felda si v klidovým stavu v garáži nebrala z baterky skoro nic. Ale nebylo zbytí, koupil jsem v Německu ojetinu Ford Focus kombi 3. generace. Stáří 7 let a ten neustále tahá z baterky a poměrně dost, stačí otevřít kufr nebo některé zu dveří a už to jede... Nechci polemizovat nad tím jestli je lepší konzervátor který dává konstantní proud nebo ten můj, kdy při hodně vybité baterce bude proud třeba 700 mA a jakmile se napětí baterky přiblíží k napětí konzervátoru 13,2 V , proud klesne na pár mA.
Chtěl bych se nějak dobrat k tomu, kolik vlastně v kterým "klidovým" režimu to auto z baterky bere. Jedinou cestou asi bude, mezi baterku a přívodní kabel dát bočník a na něm pak měřit proud, který v jednotlivých fázích usínání auta z baterky teče. Problém je v tom kde takovej bočník sehnat, aby vydržel startovací proud a zároveň se na něm dal měřit proud v řádu mA nebo alespoň desítek mA.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.