Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Výpočet hodnoty rezistoru 78xx
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Iroot



Založen: Jun 13, 2014
Příspěvky: 83
Bydliště: kósek od Prostějova

PříspěvekZaslal: čt listopad 14 2019, 12:58    Předmět: Výpočet hodnoty rezistoru 78xx Citovat

Jakou hodnotou odporu podepřít (proti zemi) LM7812? Potřebuji na výstupu 13,2V. Kdysi jsem někde vygooglil vzoreček, ale už ho nemohu najít Sad Dík Pav.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ZVUK2000



Založen: Apr 22, 2012
Příspěvky: 4013
Bydliště: Karvinsko

PříspěvekZaslal: čt listopad 14 2019, 13:01    Předmět: Citovat

Lepší je tam dát diody a pro větší napětí zenerku.

Naposledy upravil ZVUK2000 dne čt listopad 14 2019, 13:11, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
microlan



Založen: May 09, 2017
Příspěvky: 1647
Bydliště: Kósek vod Brna

PříspěvekZaslal: čt listopad 14 2019, 13:07    Předmět: Citovat

Tak si změř klidový odběr stabilizátoru a dle známého ohmova zákona spočítáš
R = U/I

U = 1,2V (pouze ta diference o kterou to chceš zvednout)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mi-ro



Založen: Feb 08, 2005
Příspěvky: 7937
Bydliště: rovina u Kolína

PříspěvekZaslal: čt listopad 14 2019, 13:19    Předmět: Citovat

(OT) na podobné účely byla vymyšlená LM317. Bohužel zapojení je o jeden odpor složitější.
_________________
..to bude jen ňákej odpůrek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Iroot



Založen: Jun 13, 2014
Příspěvky: 83
Bydliště: kósek od Prostějova

PříspěvekZaslal: čt listopad 14 2019, 13:28    Předmět: Citovat

2 microlan: No to neee. Pamatuju se že jsem to před několika lety dělal a musel jsem podepřít odporem asi 200 nebo 300 Ω a funguje to u kamoša dodnes.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
microlan



Založen: May 09, 2017
Příspěvky: 1647
Bydliště: Kósek vod Brna

PříspěvekZaslal: čt listopad 14 2019, 13:57    Předmět: Citovat

Proč ne? pokud je ten klidový proud 5 mA, tak by to odpovídalo
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ZVUK2000



Založen: Apr 22, 2012
Příspěvky: 4013
Bydliště: Karvinsko

PříspěvekZaslal: čt listopad 14 2019, 14:10    Předmět: Citovat

Tak tam dej trimr. A nastavíš požadované napětí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
monterjirka



Založen: Jun 14, 2003
Příspěvky: 2794
Bydliště: Blížejov

PříspěvekZaslal: čt listopad 14 2019, 18:24    Předmět: Citovat

A nebude se to měnit při některých provozních stavech?
Já bych byl pro dělič, kterým poteče několikanásobně větší proud
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Iroot



Založen: Jun 13, 2014
Příspěvky: 83
Bydliště: kósek od Prostějova

PříspěvekZaslal: čt listopad 14 2019, 19:39    Předmět: Citovat

monterjirka napsal(a):
A nebude se to měnit při některých provozních stavech?
Já bych byl pro dělič, kterým poteče několikanásobně větší proud


Ano bude, ale ne v tom nejdůležitějším stavu, když se napětí konzervátorované autobaterie přiblíží nastaveným 13,2V. Pak už LM7812 a baterkou poteče jen proud řádu mA, který ji neublíží, nebude přebíjet a bude ji udržovat ve stavu nabitém na cca 90%. Takže teď už víte k čemu to má sloužit. Mám to odzkoušené, prodlužuje to život baterky u auta se kterým se málo jezdí, hlavně v zimě. Kdysi dávno v 50. až 60. létech konzervátory na tomto principu udržovaly baterky vojenskejch aut a tanků, aby bylo možno okamžitě bez problémů nastartovat (dnes už to není potřeba). Pravdu má i Danger Contaminated Area mi-ro, postavil jsem tenhle konzervátor i s LM317, ale v šuplíkových zásobách mám hodně LM7812, tak proto Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hape



Založen: Feb 08, 2010
Příspěvky: 460
Bydliště: Dolní Cerekev, Česko (Czechia)

PříspěvekZaslal: čt listopad 14 2019, 22:24    Předmět: Citovat

Tady máš o tom výňatek z jedné knihy. Měl sem podle toho kdysi udělaný udržovací zdroj pro startovací baterii. Napětí sem mněl nastavené na 13,8 V.


NaN 130.jpg
 Komentář:
 Velikost:  97.58 kB
 Zobrazeno:  114 krát

NaN 130.jpg



NaN 131.jpg
 Komentář:
 Velikost:  135.93 kB
 Zobrazeno:  82 krát

NaN 131.jpg



NaN 132.jpg
 Komentář:
 Velikost:  102.55 kB
 Zobrazeno:  107 krát

NaN 132.jpg



NaN 133.jpg
 Komentář:
 Velikost:  103.55 kB
 Zobrazeno:  85 krát

NaN 133.jpg


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Iroot



Založen: Jun 13, 2014
Příspěvky: 83
Bydliště: kósek od Prostějova

PříspěvekZaslal: pá listopad 15 2019, 12:18    Předmět: Citovat

Díky moc za naskenované stránky. Ale stejně tam dám trimr, budu laborovat a pak jej vyměním za pevný odpor. Hodnota výstupního napětí "jen" 13,2 V se mi zdá k baterce nejmilosrdnější, pokud se s autem třeba 3 týdny nejede a baterka je trvale připojená ke konzervátoru. Pav

Naposledy upravil Iroot dne pá listopad 15 2019, 12:40, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Jenys



Založen: Feb 11, 2008
Příspěvky: 2120
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: pá listopad 15 2019, 12:35    Předmět: Citovat

Co si pamatuji, tak jsme dělali konzervátor z 24V tráfka z kontrolek, jednocestně usměrněné, ve zkratu to dalo 100mA, na baterce to mohlo viset jak dlouho jsme chtěli a nebyl s tím problém. Měli jsme to zalité v zalévací dousložkové hmotě se zástrčkou, takže to bylo jako adaptér, z kterého šel ven kablík a na konci byla auto zásuvka. Toť celé Confused
_________________
Když něco nevíte...klidně se zeptejte Smile Co vás nezabije, to vás posílí Smile Jenys Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Iroot



Založen: Jun 13, 2014
Příspěvky: 83
Bydliště: kósek od Prostějova

PříspěvekZaslal: pá listopad 15 2019, 12:53    Předmět: Citovat

Jenys: Ono dneska při dnešních cenách elektřiny jde i o spotřebu toho konzervátoru, když je dlouhodobě připojený k autu. Když se napětí baterky přiblíží k 13 V, tak už do baterky teče jen asi 15 mA. Před více jak před 30ti lety jsem postavil několik úsporných konzervátorů s historickým obvodem MAA723H zapojeným jako stabilizátor proudu a využil jsem k tomu zapojení které bylo publikováno v červeném Amáru myslím v r. 1981 nebo 82. Původně to byla modelářská nabíječka NiCd článků typ 451 a 900, které tehdy vyráběla BATERIA Slaný. Proud jsem si mohl nastavit dle potřeby od cca 10mA asi do 200mA už si nepamatuju přesně.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
VASEK_W



Založen: Dec 11, 2017
Příspěvky: 781
Bydliště: Pelhřimov

PříspěvekZaslal: pá listopad 15 2019, 22:09    Předmět: Citovat

Mám "konzervátor" s LM317 zapojenou jako zdroj proudu, to je snad to nejjednodušší a nejvýhodnější zapojení ohledně ztrát na stabilizátoru.

Jiná, a myslím si, že podstatně důležitější věc je "vlastní spotřeba stojícího automobilu", a tu jsem zde zatím napsanou neviděl ...
Je velmi nutné při výpočtech konzervačního proudu vědět, kolik bere automobil v klidu po určité době od odstavení, kdy si všechny elektronické obvody mezi sebou "pokecají" a jdou spát. Někdy by jste se divili, kolik proudu to u moderních aut plných elektroniky, alarmů, imobilizérů, centrálů, rádií a dalších blbostí je.

Já přes zimu dodávám kontinuálně 120mA. Cca 100mA vlastní spotřeba auta a 20mA na tu konzervaci akumulátoru v nabitém stavu.

Takže uvažovaných několik desítek mA platilo před třiceti lety pro škodofky a žigulíky, kde jste vytažením klíčku všechny elektroobvody odstavili od akumulátoru.
Dneska je jiná doba Wink Wink Wink.

Přeji hezký večer,
Vašek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Iroot



Založen: Jun 13, 2014
Příspěvky: 83
Bydliště: kósek od Prostějova

PříspěvekZaslal: so listopad 16 2019, 13:25    Předmět: Citovat

2 VASEK_W: Přesně tak. Proto se znovu zabývám dalším konzervátorem, to je ten důvod. Donedávna jsem měl Feldu, jenže už je po 22 letech ve stavu kdy musí z baráku pryč. Felda si v klidovým stavu v garáži nebrala z baterky skoro nic. Ale nebylo zbytí, koupil jsem v Německu ojetinu Ford Focus kombi 3. generace. Stáří 7 let a ten neustále tahá z baterky a poměrně dost, stačí otevřít kufr nebo některé zu dveří a už to jede... Nechci polemizovat nad tím jestli je lepší konzervátor který dává konstantní proud nebo ten můj, kdy při hodně vybité baterce bude proud třeba 700 mA a jakmile se napětí baterky přiblíží k napětí konzervátoru 13,2 V , proud klesne na pár mA.

Chtěl bych se nějak dobrat k tomu, kolik vlastně v kterým "klidovým" režimu to auto z baterky bere. Jedinou cestou asi bude, mezi baterku a přívodní kabel dát bočník a na něm pak měřit proud, který v jednotlivých fázích usínání auta z baterky teče. Problém je v tom kde takovej bočník sehnat, aby vydržel startovací proud Confused a zároveň se na něm dal měřit proud v řádu mA nebo alespoň desítek mA.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Poradna Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.21 sekund