Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Obarvení č/b dokumentů
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Celeron



Založen: Apr 02, 2011
Příspěvky: 17738
Bydliště: Nový Bydžov

PříspěvekZaslal: po říjen 07 2019, 1:13    Předmět: Citovat

Crifodo napsal(a):
mně to připadá jako pečlivé dodržování příslušných barev a to i u pohyblivých záběrů.

Zvětši si to na metr dvacet úhlopříčku a uvidíš sám.

_________________
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Osmdesat



Založen: Jan 19, 2016
Příspěvky: 1515
Bydliště: Liberecko

PříspěvekZaslal: po říjen 07 2019, 8:09    Předmět: Citovat

xsc napsal(a):
Proč by to bylo barbarství a vandalismus? Nikdo ty původní originály neničí, vždy se nejdřív udělá restaurovaná kopie
Tak naivní nejsem, abych si toto myslel. Pointa je ta, že původní materiál sice někde pak dál spokojeně leží v archívu, ale lidem je předkládána ta upravená verze, takže efekt je podobný, jako by ta původní verze byla stornována. Jako ty neustále přepisované noviny v románu 1984 (;
Upravený materiál se pak dostane do oběhu a vytlačí ten původní. Takže pak člověk nemá ani možnost vidět ten původní.

xsc napsal(a):
Je dobré si uvědomit, že většina filmů točených na čb materiál je tak točena proto, že barva nebyla nebo pak na ni nebyly peníze, ne že to byl umělecký záměr. Markétu Lazarovou tak nikdo kolorovat nebude.
Je dobré si uvědomit, že i technická omezení v době vzniku díla jsou jeho nedílnou součástí. Jakým právem se kdo pasuje do autority myslet za autora a určovat, že by to byl natočil tak a tak, kdyby měl ty a ty možnosti? Proč si tedy neřekneme, že Da Vinci by Monu Lisu vyfotil, kdyby byl měl k dispozici foťák, a nepředěláme ji do fotorealistické podoby? Dílo odráží stav autora i jeho prostředků v čase vzniku díla. Právě to je na díle cenné. Ta autentičnost okamžiku, kterou nám dílo zprostředkovává. K takovému přístupu bychom měli vychovávat, ne děckám cpát barevnou oslazenou limonádu, aby jim chutnala.

A dokumenty by se také neměly kolorovat, protože, jak už jsem napsal, přidává se tam tím něco, o čem s jistototou nevíme, že tam bylo.

Ale takové je holt myšlení dnešního člověka, že na tom nevidí nic špatného, naopak to považuje za žádoucí. Jde to vidět i jinde, nejen na filmech.

xsc napsal(a):
Američani mají ke kolorování mnohem míň důvodů než Evropa
O to více důvodů zřejmě mají k radikálnějším zásahům. Viz E.T. Mimozemšťan a policajti s odretušovanými zbraněmi. A to může být jen špička ledovce.

xsc napsal(a):
Popelka není žádná neautorizovaná verze ČT.
Někdo má i jiný názor http://www.ceskam.cz/cz/novinky/odborny-posudek-digitalizace-filmu-tri-orisky-pro-popelku
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: po říjen 07 2019, 9:08    Předmět: Citovat

Aby nedošo k mýlce a u někoho, jak vidím k emočním bouřím.
Svým dotazem jsem nepolemizoval o "správnosti" obarvování dokumentů. Šlo mi o metodu, kterou se pohyblivé záběry dosti věrně kolorujou.
citace:
Zvětši si to na metr dvacet úhlopříčku a uvidíš sám.
Úhlopříčka snad nemá vliv na posouzení přesnosti vybarvení, pokud na monitoru jsem schopen vidět kolik procent nebo pixelů z celkového rozlišení je nejistota hranic barevného objektu. Ta je podle mě slušná, viz separace do jasového/barvového kanálu, beztak naprostá většina používaných kodeků využívá nižší rozlišení v chrominanci pro úsporu datového toku.
Šlo mi o to, že pokud nejde o "globální obarvení" typu hnědý pruh země, modrý pruh horizont, a pokud se nepoužilo ruční kolorování, tak je to dost slušná práce AI v zařízení.
Pro uklidnění (?) puristů připomínám, že v odkazovaném dokumentu jsou také identické pasáže v č/b, a hlavně, daleko spekulativnější je dodatečné ozvučení celého díla, a to nejen ruchy. Ty byly tradičně používány dávno na válečné dokumenty v č/b, hvízdání kaťuší a střelba a nikoho to neuráželo, ačkoliv sotva měli frontoví kameramani vždycky zvukové kamery.
Zde je použito ozvučení až na úrovni dialogů (!) a konkrétních ruchů, což je téměř dokonalá fikce. Proč se pro ni autoři rozhodli, nemíním řešit. Rozhodně bych to ale viděl jako větší zásah do autenticity než dobarvení.
Co se týče digitálního vyčištění obrazu a stabilizace, mám za to že vůbec nesnižuje věrnost díla jako dokumentu. Tvůrce si určitě nepřál, aby jeho dílo bylo "autentické" vinou prachu v kameře, vůlím v transportu pásu nebo protože promítač byl kalný hovado a podrásal pás zasviněným zablokovaným válečkem v projektoru. U prvních kamer na kliku ještě i expoziční nepřesnosti vinou proměnné doby závěrky.
Za sebe ale musím říct, že obarvené leč rozlišením i expozičně mizerné záběry z WW I, carské rodiny, atd. už působí spíš kýčovitě.



chroma.jpg
 Komentář:
 Velikost:  44.76 kB
 Zobrazeno:  41 krát

chroma.jpg



luminance.jpg
 Komentář:
 Velikost:  92.85 kB
 Zobrazeno:  30 krát

luminance.jpg


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
xsc



Založen: Sep 25, 2014
Příspěvky: 7411

PříspěvekZaslal: po říjen 07 2019, 9:14    Předmět: Citovat

Bez toho převodu by ten materiál ležel v archivu a neviděl by ho vůbec nikdo. Pokud chci vidět čb verzi, stačí stáhnout sytost, tahle operace je odstranitelná na každém televizoru..
Pokud jde o zásah do díla - když jde o film, rozhodně to neprobíhá bez souhlasu autorů/dědiců. Pro dokumenty platí jiná pravidla, jde o zpravodajství. Vzhledem ke stáří už práva obvykle vypršela.
Pokud jde o tu Popelku, to je jen klasický právní spor, za kterým je hlavně hádka o prachy - zatím při prakticky každém převodu byl někdo kritizován, že to mělo vypadat jinak a hlavně že on by to udělal líp.
Rozhodně ale nelze souhlasit s tímto: "Remastering filmu není ničím jiným, než předěláním původního originálu pro účely nového vydání díla. Vznikla tak nová verze díla bez souhlasu režiséra Václava Vorlíčka."
Naskenováním původní kopie a jejím vyčištění od technických vad žádné nové dílo nevzniká. To by práva porušoval každý promítač, který kdy musel lepit film, nebo změnil jeho barevné podání výměnou žárovky v promítačce... Když se Popelka za komančů prohnala flyingspotovým snímačem a výsledkem byla nafialovělá kopie, vzniklo tím také nové dílo? Asi těžko, jen tehdy tuhle blbost nikdo netvrdil, byli rádi, že to vůbec tak převést šlo.


Naposledy upravil xsc dne po říjen 07 2019, 9:16, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dvorak



Založen: Apr 25, 2013
Příspěvky: 2014
Bydliště: Dvůr Králové n.L.

PříspěvekZaslal: po říjen 07 2019, 9:15    Předmět: Citovat

Například mně se líbí obarvený Fan Fan Tulipán...
Mimochodem si vzpomínám, že mi táta vypravěl, jak za války chodil do kina na barevné americké (!) kovbojky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
xsc



Založen: Sep 25, 2014
Příspěvky: 7411

PříspěvekZaslal: po říjen 07 2019, 9:25    Předmět: Citovat

Osmdesat napsal(a):

xsc napsal(a):
Američani mají ke kolorování mnohem míň důvodů než Evropa
O to více důvodů zřejmě mají k radikálnějším zásahům. Viz E.T. Mimozemšťan a policajti s odretušovanými zbraněmi. A to může být jen špička ledovce.
To je ale věc tvůrců filmu, kteří to dělají se svým vlastním dílem. U toho E.T. pro to pochopení nemám, u Lucase a Hvězdných válek ano. Těch 9 dílů od sebe dělí 40 let a technika šla dopředu. On jen své dílo vyčistil a barevně sjednotil. To je technická záležitost, podle mě jsou mnohem větším zásahem do původního díla různé režisérské edice, kde se film natáhne o další materiál, který původně vůbec nebyl promítán.
Podobné technické úpravy byly provedeny třeba u původního Startreku, kde jen sjednotili efekty. Protože tehdy točili na film a efekty jsou taky na filmu, není pro ně problém vydat HD verzi. Horší jsou věci, které v 80.-90. letech točili jako seriál pro TV - živé scény jsou opět na kvalitním filmu, ale dodělávaná grafika je pouze v SD.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
xsc



Založen: Sep 25, 2014
Příspěvky: 7411

PříspěvekZaslal: po říjen 07 2019, 9:32    Předmět: Citovat

dvorak napsal(a):
Mimochodem si vzpomínám, že mi táta vypravěl, jak za války chodil do kina na barevné americké (!) kovbojky.
Nebyly to spíš animáky? Hollywood začal točit filmy v barvě v roce 1938 a ze začátku se jednalo jen o drahé projekty. Takže těch barevných kovbojek asi moc nebylo ani v USA.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dvorak



Založen: Apr 25, 2013
Příspěvky: 2014
Bydliště: Dvůr Králové n.L.

PříspěvekZaslal: po říjen 07 2019, 9:46    Předmět: Citovat

Animáky to rozhodně nebyly, dokonce si vzpomínám i na název jednoho filmu, tuším Tři bengálští jezdci. A také filmy s Gary Cooperem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
termit256



Založen: Dec 06, 2007
Příspěvky: 10335

PříspěvekZaslal: po říjen 07 2019, 10:08    Předmět: Citovat

Dneska uz umi AI generovat fotky uplne z niceho, vydavatele nemusi platit autorske prava vubec a maji ilustracni obrazky jake chteji a okamzite. Na youtube mas spoustu videi kde ruzne sluzby udelaji z 35lete baby pubertalni youtuberku online, vcetne upravy hlasu apod. Obcas si nektera z husek zapomene zapnout ty filtry a to je pak pro konzumenty sok a pro dotycnou konec kariery Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dvorak



Založen: Apr 25, 2013
Příspěvky: 2014
Bydliště: Dvůr Králové n.L.

PříspěvekZaslal: po říjen 07 2019, 10:29    Předmět: Citovat

Mám technickou připomínku - ta fotka od kollegy Crifoda s vojáky se mi z kolorizované změnila náhle na černobílou. Chyba je u mne ? Děkuji.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
xsc



Založen: Sep 25, 2014
Příspěvky: 7411

PříspěvekZaslal: po říjen 07 2019, 10:31    Předmět: Citovat

dvorak napsal(a):
Animáky to rozhodně nebyly, dokonce si vzpomínám i na název jednoho filmu, tuším Tři bengálští jezdci. A také filmy s Gary Cooperem.
Ale ty jsou podle databáze černobílé: https://www.csfd.cz/film/23683-tri-bengalsti-jezdci/galerie/?type=1
https://www.imdb.com/title/tt0026643/
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Osmdesat



Založen: Jan 19, 2016
Příspěvky: 1515
Bydliště: Liberecko

PříspěvekZaslal: po říjen 07 2019, 10:51    Předmět: Citovat

ČT-popelku jsem viděl. Ano, možná na ni zlotřilá lidská ruka opravdu nesáhla, takže jsou čéťáci z obliga. Prohnali ji totiž nejspíš automatickým odchlupovačem, automatickým doostřovačem, automatickým odzrňovačem, automatickým vyvažovačem bílé, automatickým vyrovnávačem histogramu. Co vzniklo, možná působí na oko moderního diváka dobře, ale je to už na míle vzdáleno charakteru původního díla. A to je tomu vyčítáno.
Remastering často mění charakter původního díla. Prý "vylepšuje". Podobným problémem jsou různé remástry starších hudebních nahrávek.
Pragmatik-marketér řekne, že to je tak správné, aspoň se to líp prodá, protože to odpovídá návyku moderního spotřebitele. A protože o všem rozhoduje ekonomický pragmatismus, nemůže snaha o zachování původního charakteru čehokoliv pochopitelně zvítězit. Bude se dělat to, co moderní spotřebitel žádá. To je mi jasné.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
dvorak



Založen: Apr 25, 2013
Příspěvky: 2014
Bydliště: Dvůr Králové n.L.

PříspěvekZaslal: po říjen 07 2019, 14:07    Předmět: Citovat

Pravda, fotky z filmu čb jsou.... No, s tátou si již o tom promluvit nemohu, třeba myslel jiný film.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
robo



Založen: Apr 08, 2004
Příspěvky: 3311
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: po říjen 07 2019, 16:33    Předmět: Citovat

1. Bude faktem že jak se z díla udělá kopie a projde čističkou tak původní film už nikdo neuvidí
2. S vylepšením filmu je to jako tuning u auta, pokud se to udělá s citem a nenápadně tak to přínos mít může. Ale s citem, tuhle vlastnost má málokdo z těch co to provádí.
3. Film je svou technickou kvalitou, někdy i dějem poplatný době. Tak vznikl a takový by se měl uvádět. Jednak je vidět kam jsme od té doby došly v technice záznamu obrazu a zvuku a tedy případné vady k tomu tak nějak patří.
4. když už nějaké filtry které obraz vyčistí tak opravdu minimální zásah, ne stylem teď uvidíte milí diváci max. technické možnosti vyčistění a dobarvení jaké je dnes možné. A výsledkem bude jako by 80 roba prošla 3krát omlazovacím studiem a myslela si že z dní bude od hlavy k patě 20cítka. No nebude.
Když jsem viděl pár záběrů původní popelky a té renovované tak jako z technického hlediska zajímavé ale z filmového pohledu to bylo divné, nepřirozeně čisté.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
termit256



Založen: Dec 06, 2007
Příspěvky: 10335

PříspěvekZaslal: po říjen 07 2019, 16:47    Předmět: Citovat

Takhle neprirozene ciste to nejspis bylo naposledy pri premiere Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Strana 2 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.19 sekund