Zaslal: st září 18 2019, 6:26 Předmět: Elektroauto v zimě
Nastává podzim, ráno zima, vlhko. Zajímají mě zkušenosti, jak funguje komfort - zamlžená okna. Někdo v zimě u auta natočí motor a jde škrábat okna, ale co s elektrikou ?
No asi zapneš ohřev předního a zadního skla a jdeš oškrábat boční okénka.
Slepě tedy předpokládám, že auto z mega má vyhřívané přední sklo. O zadním se snad bavit nemusíme, to už měla Š120.
Založen: Nov 01, 2016 Příspěvky: 974 Bydliště: Dřísy nedaleko Staré Boleslavi
Zaslal: st září 18 2019, 6:55 Předmět:
Elektroauto nemám, jen hybrid, možná proto nechápu tvou otázku - zamlžená okna a škrábat? pokud jsou zamlžená zvenku stačí otřít stěračem, pokud zevnitř stačí pustit ventilátor a topení. Pokud myslíš namrzlá, tak bych to viděl úplně stejně jako u normálního auta, akorát je to bez nastartování, jen se pustí ofuk, aby znovu nenamrzala. Jaký by tom měl být rozdíl?
Hybrid je v pohodě, ale zeptal bych se takhle: Čisté elektroauto, které má nominální dojezd například 200 km (což už je hodně), jaký má dojezd při -15 °C a tedy zapnutém topení ? A co se stane, když člověk pojede s rodinou a malým svištěm 100 km a pak zůstane viset 2 hodiny v koloně ? A nakonec, jaká je šance, že se ta kolona rozjede, když mezitím každému třetímu autu dojdou baterky ? To budou záchranáři půl dálnice evakuovat vrtulníkama ?
Řeší se to tak že se elektroauto u baráku před ojezdem automaticky temperuje. Novější EV mají tepelné čerpadlo odebírající teplo z elmotoru. Máš li při jízdě spotřebu 10kW získáš asi 1-2kW tepelné ztráty, s čímž už se topit docela dá
Máš-li barák, můžeš auto temperovat v garáži. Nemáš-li, vycucneš část baterky ještě než vůbec vyjedeš. Odebírat teplo z motorů lze jen částečně, tepelné čerpadlo má mizernou účinnost. A v té koloně motory stojí.
Krátce řečeno, mnohonásobně větší množství energie v nádrži s benzínem, než kolik se dá nacpat do baterky, má v létě vliv pouze na dojezd počítaný v kilometrech. V zimě je to ale potřeba přepočítat to na hodiny, které lze v autě přežít a to už končí sranda.
Jestli oni tam třeba nemaj naftový "bufik" a jako je třeba rezerva, nebo lepidlo a kompresor na defekt, tak v kufru je vedle lékarničky nějaká malá elektro centrála.
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15515 Bydliště: Olomouc
Zaslal: st září 18 2019, 9:02 Předmět:
pepik9 napsal(a):
Někdo v zimě u auta natočí motor a jde škrábat okna, ale co s elektrikou ?
Divná otázka. Ten, co má elektromobil, tak má jistě i na blbou garáž. Takže otevře garáž, vyjde ven, zavře garáž a jede v autě tam, kam chce. Venku -15° C, v garáži minimálně 8° C, spíše těch 12° C (nevytápěné, ale izolované). Já mám v garáži přes zimu minimálně 10-12° C a to mi stačilo na plechová vrata přimontovat polystyren 3 cm. V létě tam bylo vedro a teď se tam dá normálně žít a něco dělat. Takže počítám s tím, že ti pracháči s elektromobilama mají určitě na lepší garáž, kde si auto dobíjejí a temperují.
Problém v zácpě v mrazu na dálnici bych neřešil, to je pro klasicky myslící majitele obyčejných aut.
Ty obycejni co budou v zime v budoucnu jezdit elektrikou do prace a po 8-mi hodinach odjizdet domu treba dostanou dotace na zatepleni kastle nebo na vatovany kabat
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15515 Bydliště: Olomouc
Zaslal: st září 18 2019, 9:32 Předmět:
Ti obyčejní nemají na obyčejné nové auto už teď. Takže si budou kupovat vaťáky na zimu a na sebe už teď.
No a jestli myslíš, že teď si koupí ojeté auto v autobazaru, tak bych ho chtěl vidét kupovat za pár korun ojetého elektromobila s baterkama tak na dojetí domů pŕed barák.
Založen: Jun 13, 2004 Příspěvky: 5654 Bydliště: Břeclavsko
Zaslal: st září 18 2019, 9:45 Předmět:
p32 napsal(a):
...Problém v zácpě v mrazu na dálnici bych neřešil, to je pro klasicky myslící majitele obyčejných aut.
Přiznám se, že nechápu co chtěl básník touto větou říct.
Masívní rozšíření elektroaut je současné době a i v horizontu dalších 10-15let utopie. Zastánci elektromobility (dnešní technologie) jsou naivní snílci či ekoteroristi.
Nevím kolik z nich si uvědomuje jak devastační pro přírodu je těžba lithia a kobaltu potřené pro výrobu baterií.
Dalším problémem je výroba potřebného množství elektřiny. Dnes je skoro 50% elektřiny vyráběno v uhelných elektrárnách, čím je nahradit? Vodní elektrárny jsou na svém limitu, jádro nikdo nechce (i když je nejekologičtější).
Zbývá plyn (nic moc z hlediska dnešní posedlostí CO₂) a tzv. alternativní zdroje.
U věrtníků je problém s fluoridem sírovým, jenže o tom se moc nemluví.
Naposledy upravil jezevec dne st září 18 2019, 10:05, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15515 Bydliště: Olomouc
Zaslal: st září 18 2019, 9:59 Předmět:
jezevec napsal(a):
p32 napsal(a):
...Problém v zácpě v mrazu na dálnici bych neřešil, to je pro klasicky myslící majitele obyčejných aut.
Přiznám se, že nechápu co chtěl básník touto větou říct.
Budu se snažit se ti to vysvětlit v bodech.
a) obyčejná auta (osobáky) jsou ta, co jsou ještě na ta fosilní paliva. Náklaďáky nepočítám, lodě a letadla taky ne.
b) klasicky myslící majitel je ten, co ví, že dálnice bude ucpaná kamiony, protože je zima a ty kamioňáky to asi baví, ale jede tam a čeká 2-5 hodin, protože nemá nic jiného na práci?
c) ti ostatní i když mají dálniční známku, tak jedou (když mohou) po okreskách a to zvláště na ty kratší trasy (a nadávají na jejich stav), protože ví, že by na dálnici zrovna dnes stáli dost dlouho ve frontě na reálný pohyb
Vidím to skoro vždycky, když jedu v létě trasu Olomouc - Prostějov po okresce. Na vedlejší dálnici pohyb, že by jim i cyklista ujel a ještě se za to platí. V zimě to bývá lepší, protože se na dálnici nespravuje znovu to, co se spravovalo před dvěma roky.
Hybrid je v pohodě, ale zeptal bych se takhle: Čisté elektroauto, které má nominální dojezd například 200 km (což už je hodně), jaký má dojezd při -15 °C a tedy zapnutém topení ?
Úplně stejná otázka vyvstává v létě, když pouštíš klimu. Kolegyně využívá nějakou kurýrní firmu s elektroauty a ty řidiči na to strašně nadávají. Papírově mají na nabití najezdit 250 km, jenže nesmí topit ani chladit, pak prý jde 20-30 procent dolu.
Zácpy naopak nevadí, pokud tedy netopíš a nechladíš.
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.