Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 1724 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: út prosinec 19 2023, 15:07 Předmět:
Ceny za dobíjení na veřejných dobíjecích stanicích jsou různé podle různých poskytovatelů viz třeba ceník dobíjení na veřejných dobíjecích stanicích Prepoint. Ceny na těchto dobíjecích stanicích se liší podle toho zda dobíjíte pomalu AC, rychle DC nebo ultrarychle UFC a ještě navíc se liší také podle toho jestli jste nebo nejste zákazníkem PRE z hlediska odběru elektřiny nebo plynu u PRE či Yello pro domácnost či firmu.
Založen: Jan 28, 2009 Příspěvky: 626 Bydliště: okres Beroun, kraj Středočeský
Zaslal: út prosinec 19 2023, 15:14 Předmět:
msar napsal(a):
Ale kdo nemá možnost dobíjet doma a bude na veřejných stanicích za 20Kč/kWh, tak to vyjde trochu jinak.
Nafťák za 2.5Kč/km, tedy se spotřebou asi 7,3l/100, to je dodávka?
Jo, tyhle řeči mám fakt rád. Popravdě je mi úplně jedno, kdo nemá možnost dobíjet doma. Na můj vlastní vozový park to absolutně nemá vliv. A do věcí lidí okolo se nemotám. Ať si lidi okolo jezdí třeba na růžovým jednorožci. Totiž tyhle lidi, co nemají kde nabíjet obvykle taky nemají kde parkovat, protože ten plac před panelákem patří městu a na 50 bytů je tam 40 parkovacích míst. A tyhlety samý lidi si sami zvolí radnici, která jim tam nakreslí modrý zony, vytáhne z nich prachy a počet parkovacích míst se tím nijak nezmění. Já si za svoje peníze koupil dům a k tomu pozemek a kus ulice. Takže ten kus bláta pod autem patří mě a můžu si tam tahat kabely a nabíjet co chci.
Nafťák za 2.5Kč je Berlingo, jezdí to za cca 6,5l a naposledy jsem tankoval za 37Kč/l.
Založen: Jan 13, 2007 Příspěvky: 15529 Bydliště: Olomouc
Zaslal: út prosinec 19 2023, 16:03 Předmět:
Já mám u benzíňáku celoroční spotřebu (90% po městě) těch 1,50-1,60 Kč/km. Celkem mi to vyhovuje a u podobného elektromobilu by to bylo těch (skutečných) 1,10-1,20 Kč/km. Takže i kdyby to lákalo sebevíc, tak mi přijde rozumnější více přemýšlet o tom, jestli se budu dívat na TV z boku z křesla nebo z gauče uprostřed a výsledkem je to, že v té TV už půl roku vůbec nic není (stále) a přitom to nic opakují asi osmkrát.
Založen: Jan 28, 2009 Příspěvky: 626 Bydliště: okres Beroun, kraj Středočeský
Zaslal: st prosinec 20 2023, 7:48 Předmět:
p32 napsal(a):
Já mám u benzíňáku celoroční spotřebu (90% po městě) těch 1,50-1,60 Kč/km.
4,3l/100km benzínu na provoz po městě? Hádám, že s takovým provozem auta na baterky by nebyl problém se dostat na 10kWh/100km.
My asi půlku kilometrů najezdíme po dálnici a jak známo, odpor vzduchu roste s druhou mocninou rychlosti...
EDIT: opravena mocnina
Naposledy upravil _luky_ dne st prosinec 20 2023, 9:41, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Sep 28, 2005 Příspěvky: 1279 Bydliště: ZČ + JM
Zaslal: st prosinec 20 2023, 8:26 Předmět:
S druhou mocninou. Třetí až nad rychlostí zvuku. _________________ Kampaň, účelovka, nepodepsal, Palermo, ODS, Kalousek, je líp a jsou na to čísla, nastudujte si to.
Založen: Apr 22, 2006 Příspěvky: 291 Bydliště: Hradec Králové
Zaslal: st prosinec 20 2023, 8:43 Předmět:
Před týdnem byl ve Světě motorů článek s testem elektromobilu a dobíjením na veřejných stanicích a ujetý kilometr jim vycházel na 3,4Kč. S nafťákem je reálné mít poloviční cenu za ujetý km.
Nikomu neberu, že když dobíjí doma, vyjde provoz výhodně. Ale většina lidí (v mém okolí) takovou možnost nemá.
Jak to dělají podnikatelé, kterým se vrací DPH z nafty, když si pořídí elektroauto?
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31931 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st prosinec 20 2023, 10:09 Předmět:
Výhodný to je pro toho, kdo aspoň parkuje na soukromým pozemku, kde si může natáhnout kábl, kterej mu nebude ležet/viset přes veřejný prostanství a dupl výhodu má ten, kdo má vlastní FVE a může z ní elektriku "lejt" do auta. Pak jezdí v podstatě "zadarmo", i když to je lež jako věž, protože se do nákladů musí počítat jednak amortizace toho elektrokrámu a druhak fotovoltaiky, která taky stárne a postupně degraduje, takže za nějakejch 20 let bude zralá tak leda na zastínění okurek na záhonu, aby je nespálilo Slunko ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Akorát že s tou VFE se to má tak. Že po dobu svitu slunce je většina běžných lidí s autem někde pryč.
To jedině si koupit ty auta dvě a střídat je obden
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31931 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: st prosinec 20 2023, 10:41 Předmět:
Stačí bejt ve dne doma a nabíjet - a večer můžeš vyrazit, ne? Nebo jak jinak si myslíš, že si to ekofašoteroristi představujou? _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Chvíli jsem zvažoval, zda si mám nastoupit, nebo jej obléknout.
13" kola, 3 m na délku, cca 1,5 m na šířku a necelých 1,6 n na výšku.
LiFePo4 akumulátor od společnosti CATL (největší producent akumulátorů pro elektromobily), s kapacitou 13,7 kWh.
Z obyčejné domácí jednofázové zásuvky jej z 10 na 100 procent nabijete za zhruba šest a půl hodiny. A rychlejší to nebude ani u veřejné stanice s konektorem Type2 – vestavěná nabíječka má výkon 2,2 kW (tj. cca 9,5 A při 230 V) a rychleji energii do akumulátoru nedostanete, k vysokorychlostní DC stanici Ponyho vůbec nepřipojíte.
Maximální rychlost Ponyho je 100 km/h (podle navigace, cca 114 podle tachometru), takže na dálnici sice smí, ale jakmile dojedete kamion nebo pomalé vozidlo, jedete dál za ním – ne že bych několikrát nepředjížděl, ale chce to plánování a dost prostoru. V zásadě bych řekl, že Pony na dálnici patří spíše v nouzi, kdy je neprůjezdná alternativní cesta nižší třídy – i proto, že spolujezdec nemá airbag ani za příplatek.
Jak jsme již psali, auto je dvoumístné – sice právě probíhá homologační proces na čtyřmístnou verzi, kde vzadu přibude lavice pro další dva pasažéry, ale zatím je za předními sedačkami mříž a za ní ... spousta prostoru. A když říkám spousta, nepřeháním. Naprosto pohodlně jsem do auta naložil například sadu zimních kol z Fordu Mondeo nebo invalidní vozík a francouzské hole. A 350 litrů mulčovací kůry v kufru zmizelo jako nic a další stejná dávka by se tam vešla.
Na kolik tedy vyjde ujetý kilometr? Protože jsme nabíjeli z domácí zásuvky v síti ČEZ se zastropovanou cenu energie na 6 050 Kč za MWh, ujetý kilometr nás vyšel na 60 haléřů. Jinými slovy, 120km otočka v Praze nás přišla na 72 Kč. Pokud bychom jeli dvoumístným benzinovým Smartem s průměrnou spotřebou 4,5 litru na 100 kilometrů, kilometr by stál 1,65 Kč a zmíněná 120km cesta by vyšla na 202 Kč.
Za necelý týden jsme s Ponym ujeli přes 900 kilometrů, přičemž kilometr nás vyšel na 60 haléřů.
Spotřebu energie jsme počítali podle nájezdu udávaného vozidlem a dodané elektřiny naměřené nabíjecím kabelem Moon2Go – součástí spotřeby jsou tedy i ztráty při nabíjení vozidla a samozřejmě veškerá spotřeba včetně světel a klimatizace. Takto spočítaná spotřeba se pohybovala od 10,1 do 10,7 kWh na 100 kilometrů...
Závěr
elBlesk Pony není (a ani nemá být) univerzálním elektromobilem pro každou situaci. Pokud ale potřebujete soukromě nebo ve firmě vozítko pro ježdění především po městě a okreskách, s dojezdem kolem 150 kilometrů (po kterém následuje šestihodinové nabíjení), pak je Pony velmi zajímavou volbou.
No jako výhodu vydím to, že to používá klasicky dostupné baterie a nikoliv nějaké speciality.
Takže by se dalo předpokládat, že až baterky za 10-15 let doslouží, tak by možná neměl být takový problém je vyměnit.
Založen: Mar 21, 2006 Příspěvky: 33958 Bydliště: Bratislava
Zaslal: st prosinec 20 2023, 11:25 Předmět:
dracekvo napsal(a):
Akorát že s tou VFE se to má tak. Že po dobu svitu slunce je většina běžných lidí s autem někde pryč.
To jedině si koupit ty auta dvě a střídat je obden
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 1724 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: st prosinec 20 2023, 11:51 Předmět:
Pokud má někdo FVE a k němu pořádný aku, tak přes den (mimo zimu kdy to nic moc nedá) může krmit jednak dům a navíc ještě dobíjet aku, ze kterého bude dům čerpat přes noc jen minimálně a tak bude možné z aku nabíjet byť jen částečně přes noc elektromobil a zbytek přes noc dobije ze sítě. Nebo pokud by měl s dodavatelem elektřiny sjednanou tzv. "virtuální baterii" tak může přes den tlačit přebytky do sítě a přes noc si je zas vyzvedne při nabíjení elektromobilu ze sítě jen za distribuční poplatek.
Než jsem VFE zrušil, tak jsem měl v baterkách 30kWh.
Ale když jsem spočítal kolik stojí procyklovat 1kWh baterkama, měničema + ztráty.
No levněji mě vyšlo nechat auto nabít po dobnu NT za 2 kačky a elektriku si nechat na pohon domu v době VT. A to jsem měl použitý baterky za velice příznivou cenu.
Jak je to v současný době netuším, ale podle mě to prostě nemá smysl, nabíjet aku z jiné aku.
Založen: Jan 01, 2023 Příspěvky: 1724 Bydliště: Česká Lípa
Zaslal: st prosinec 20 2023, 13:15 Předmět:
Pak prostě tlačit přebytky do sítě a přes noc si je zas vyzvednout jen za distribuční poplatek při použití tzv. "virtuální baterie" což není reálná baterie.
Při pomalém AC dobíjení elektromobilu na veřejných stanicích vyjde aktuálně cena za kW od cca 6 do 9 Kč podle poskytovatele.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.