Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

B 113 - motor
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Audiotechnika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
ronoda



Založen: Dec 12, 2017
Příspěvky: 792
Bydliště: Pardubice

PříspěvekZaslal: so září 14 2019, 22:41    Předmět: B 113 - motor Citovat

Nezapojen se bez problémů protáčí, mechanicky bez vady.
Po připojení na 220V jen "vrní" jen pomalu se otáčí (cca 1ot/1min)
Při pokusu ho pod napětím roztočit se brání (pocitově jako krokový motor)
Nemáte s tím někdo zkušenosti? Vínutí nepřerušena a mají stejný odpor.
Dík za rady



motor b116.jpg
 Komentář:
 Velikost:  121.81 kB
 Zobrazeno:  162 krát

motor b116.jpg


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9744
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: so září 14 2019, 23:30    Předmět: Citovat

Ahoj. Jaký je tam motor?
Jestli "stíněný", nebo z rozběhovým kondenzátorem. Mám pocit, že tenhle model měl už "stíněný" motorek. Laicky to poznáš tak, že motor má jen jednu, nebo dvě cívky, které jsou spojeny do séria a připojeny přímo na 230V. Na půlce každýho pólovýho nadstavce je měděná smyčka - prstenec, závit na krátko. Magnetické pole pod závitem na krátko se mění se zpožděním, a tak vzniká točivý moment. U tohodle typu motoru bys mohl mít v háji rotorovou klec, nebo blbě zapojený cívky. Že by se přerušily smyčky z mědi snad nehrozí.
Pokud tam máš motor z rotujícím plášťěm (jako byl třeba v B4), tak tam je rozběhový kondenzátor. Ten může být "vystřílenej" až na úroveň kapacity, která už nestačí pro rozběh. Kondenzátor se dá odpájet a změřit "kapacitoměrem", nebo rovnou vyměnit.
PS:
Vadnou "klec" poznáš tak, že do úplně odpojenýho motoru pustíš stejnosměrný 12V. Před zapnutím protočíš rukou rotor a po zapnutí taky. Rotor by měl klást velký odpor - rovnoměrný po celou dobu otáčení.
Až tuto zkoušku budeš realizovat, raději připoj paralelně k přívodům cívky, nebo cívek, do kterých budeš pouštět 12VDC diodu - stejně, jak se to dělá u relat, ať si neodpráskneš zdroj. A pohlídej si, jestli někde v obvodu zapojení cívek motorku ze stíněnými póly není nějaká tepelná pojistka - najít a změřit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: ne září 15 2019, 5:37    Předmět: Citovat

Běžná závada asynchronních motorků. Přerušené závity nakrátko v rotoru se dají opravit sklepnutím hliníkových čel proti sobě, měděná smyčka nakrátko ve statoru totéž, už jsem ji taky viděl blbě svařenou.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Kremik



Založen: Mar 30, 2012
Příspěvky: 3571
Bydliště: Havířov

PříspěvekZaslal: ne září 15 2019, 7:25    Předmět: Citovat

S něčím takovým jsem se ještě nesetkal Shocked (vadná klec nebo závit nakrátko).
Není vydřené ložisko? Tolik, že již rotor dolehne na stator.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
keemo



Založen: Sep 10, 2007
Příspěvky: 5194
Bydliště: Ostrava, Bratislava

PříspěvekZaslal: ne září 15 2019, 7:45    Předmět: Citovat

Nehrabal se v tom uz nekdo? Jestli to neni blbe zapojene...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19434
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: ne září 15 2019, 8:05    Předmět: Citovat

Jak před, tak po změně typu motoru (do B113 a B115 se montovaly dva různé motory, starý měl hřídel Ø 4 mm, nový Ø 5 mm) šlo vždy o asynchronní motor se stíněnými póly. S tím, že by byly přerušené oba závity nakrátko současně, jsem se nesetkal, s obtížným rozběhem při přerušení jedné smyčky už ano.
I s axiálním posuvem hřídele tak, že se klec zarazí o držák ložiska, protože se probrousila vymezovací podložka, jsem se už setkal, i když ne zrovna u magnetofonových motorů, což samozřejmě neznamená, že to lze vyloučit i zde.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: ne září 15 2019, 12:15    Předmět: Citovat

Spíš to ukazuje na blbý propojení cívek. Motor z B100 dělal skoro to samý - při špatným sériovým zapojení se točil tak 200ot a divně mrčel, po přehození vývodů jedné cívky se rozběhl, jak měl. Jestli tohle nebude podobný případ.
Jsi si jistej, že se v tom už někdo nehrabal?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
ronoda



Založen: Dec 12, 2017
Příspěvky: 792
Bydliště: Pardubice

PříspěvekZaslal: ne září 15 2019, 12:27    Předmět: Citovat

Tak motor je venku, při připojení 12V= klade odpor po celé otáčce.
Někdo v tom předemnou byl, ale připojení k motoru vypadá fabrické.
Vrní a velmi pomalu se otáčí, ještě změřím odpor cívek, hodnotu neznám, ale předpokládám že bude na obou stejný.
Nemáte někdo dokumentaci k tomu motoru?



stahování.jpg
 Komentář:
 Velikost:  84.5 kB
 Zobrazeno:  118 krát

stahování.jpg


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: ne září 15 2019, 12:32    Předmět: Citovat

Pcha, já už viděl "fabrických propojení"...to bych nespočítal.
Mrkni do servisu, možná tam je někde obrázek té propojky na motoru.
Tyhle náchodský motory bez trafovinutí a pouze na 220V, mají hlavní cívky navinutý obvykle tak /aspoň ten z B100 to tak měl/, že se propojují protilehlá letovací očka na obou cívkách, ne "křížem".
Taky mě to u toho motoru B100 svedlo, spojit viditelný konec jedné cívky s viditelným začátkem druhé a bylo to špatně.
Nepamatuju se už přesně, jak to mají tyhle B11x, ale řek bych, že stejně.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: ne září 15 2019, 13:09    Předmět: Citovat

Na obr. 48 servisu k B113-115 je zapojení motoru.
Motor má i v základním schématu /drátovačky/ spojený konec jedné cívky s koncem druhé a mezi nimi je tepelná pojistka! Ta je v pořádku?
http://www.radiojournal.cz/schemata/b115.pdf
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
ronoda



Založen: Dec 12, 2017
Příspěvky: 792
Bydliště: Pardubice

PříspěvekZaslal: ne září 15 2019, 14:51    Předmět: Citovat

Každá cívka má cca 25Ω, pojistka na vinutí je v pořádku - nulový odpor.
Propojka je dle dokumentace, navíc je od tepla ztvrdlá a natvarovaná kolem motoru, určitě s ní nikdo nic nedělal. Tak nevím Embarassed
- Abych tak nějak zjistil v jaké je mgf kondici, dal jsem tam prozatím motor z B700. Kladka stejný průměr, ale kupodivu je to rychlé. Zbytek se tváří naštěstí dobře, převíjení i play funkční. Konec hraje jen levý, ale tady se divím, že vůbec hraje Smile Poslouchat se to ale nedá .-)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Crifodo



Založen: Oct 11, 2005
Příspěvky: 15005

PříspěvekZaslal: ne září 15 2019, 15:42    Předmět: Citovat

Kremik napsal(a):
S něčím takovým jsem se ještě nesetkal Shocked (vadná klec nebo závit nakrátko).

Mívám na opravy celé série motorů (ventilátory) kde je uvolněné hliníkové čelo (ne)propojující jednotlivé drážky v rotoru. Projevuje se to přesně jak zde popisováno, motor řve a téměř stojí na místě. Pak byly taky případy, kdy se sice rotor točil, ale hřídel rotoru stojí na místě.
Test ss napětím do statoru je bezpředmětný, přerušení závitu nakrátko se tam ničím neprojeví.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19434
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: ne září 15 2019, 18:46    Předmět: Citovat

ronoda napsal(a):
...dal jsem tam prozatím motor z B700. Kladka stejný průměr, ale kupodivu je to rychlé...

Jestli to nebude tím, že B113 má na setrvačníku řemenici o menším průměru, řemínek neběží po jeho obvodu, aby dosáhl dvojnásobných otáček setrvačníku, než B700, v níž řemínek po velkém obvodu setrvačníku běží.
Oba stroje používají i rozdílné řemínky, tedy běhají i po různých středních poloměrech dráhy na kulise.



B70-113_setrvacniky.png
 Komentář:
Už vidíš ten rozdíl?
 Velikost:  96.63 kB
 Zobrazeno:  152 krát

B70-113_setrvacniky.png


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ronoda



Založen: Dec 12, 2017
Příspěvky: 792
Bydliště: Pardubice

PříspěvekZaslal: ne září 15 2019, 19:30    Předmět: Citovat

- Obě kulisy (spojky) zítra změřím, kladka na motoru je vnějším průměrem a i zapíchnutou drážkou shodná.
- dal jsem tam prozatímně motor z B700, ale zjistil jsem že úplně shodný používali ze začátku i na B113, ještě zkontroluji ten menší průměr na setrvačníku jestli nebyl rozdílný. Myslel jsem si, že otáčky motoru budou shodné.
- Prohozením začátků a konců na vinutí vadného motoru nepomohlo
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: po září 16 2019, 11:21    Předmět: Citovat

Tenhle B113 je ten kus, prolitej WDčkem, jak jsi psal jinde?

Nemůže to být třeba taky tím, že se klece rotorů občas odlévaly z toho zasratého zinkohliníku a po čase se prostě vlhkem rozsypou?
Já se s touto závadou popravdě ještě nesetkal, ale po tolika letech je možný úplně všecko.
Nemáš jinej, podobnej motor se stejným rotorem? Zkus prohodit rotor a pak budeme vědět víc.
Nejblíže pravdě bude asi Crifodo, pokud tedy opravdu jsou cívky zapojeny správně, ani jedna není vevnitř spečená a nemá tam závity nakrátko.
Ono by se z toho totiž při pár spečených závitech nekouřilo, jako se třeba kouřívá z traf.
Tohle je poměrně měkký, mg. obvod má celkem houby průřez a drát cívek není moc silný. Pokud by bylo pár závitů nakrátko dole v cívce, blíže plechům, nemusí se nic dramatického dít - tedy kromě poruchy základní funkce, že..
Zkusit jinej rotor bude asi nejprůkaznější, to rozhodne, kde je zrada.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Audiotechnika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.15 sekund