Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

ARO835
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Audiotechnika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Thales



Založen: Nov 26, 2006
Příspěvky: 1163
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: ne srpen 11 2019, 9:55    Předmět: Citovat

>grrrrrrrr
Proto jsem se ptal na kontakt na majitele Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Xeon_sk



Založen: Feb 02, 2011
Příspěvky: 491
Bydliště: Bratislava IV

PříspěvekZaslal: ne srpen 11 2019, 13:12    Předmět: Citovat

Tesla ARO835/814 boli v polovici 60-tych rokov veľmi zaujímavé reproduktory. Dnes sa takáto koncepcia už nepoužíva a prím hrajú masívnejšie membrány s robustnou kmitačkou, dobrým vetraním a silným magnetom. ARO 835 bol použiteľný na HiFi, na nástrojová aparatúry (vrátane basy), na spev a hovorené slovo. Jeho predchodca ARO711 už dobre nebasoval. Ja som ARO711 vlastne ani nikdy nevidel v predajniach, možné ho bolo získať iba keď niekto ´hodil čučku´ na starý tlampač s lievikovým zvukovodom.
KE 150 som postavil niekedy okolo roku 1972. Z pohľadu reproduktorov a výhybky sa jednalo o jednoduchú záležitosť. Trochu potrápil transformátor a dosť sme uvažovali nad objemom ozvučnice. Rozmery skrine boli uvedené v intervale a nevedeli sme či do čistého objemu má byť započítaný aj objem kmitajúcich panelov. Usúdil som mylne že nie, preto 220 litrová ozvučnica už bola pomerne veľká. Prečo 220 litrov? Tento údaj som odkukal od recenzentov Klubu elektroakustiky. Treba pritom zobrať do úvahy, že ani Google ani Jandex vtedy neexistoval, jediná možnosť bola niekomu zavolať Smile, alebo literatúra.
Ešte pred tým som robil debnu KE-300 (KE = Klub elektroakustiky). Najprv podľa výkresu 2xARO835, potom som miesto 2xARO667 namontoval 2xARO835 spolu 4Ω. Stalo sa to, čo spomínal aj Leoš, objem ozvučnice už bol príliš malý a debna basovala horšie ako s 2xARO835 (2Ω alebo 8Ω). Pre mňa bolo vtedy ťažké zhotoviť tranzistorový zosilňovač aspoň 60W do 8Ω. Keď tak spomínam na dosiahnuté výsledky, tak KE-300 s 2xARO835 (Φ340mm, 13") hrala približne rovnako ako dnešný jeden lacnejší reprák Φ315mm, 12" v basreflexovej ozvučnici s objemom 55 litrov.



KE_150 recenzie hudby.jpg
 Komentář:
 Velikost:  135.52 kB
 Zobrazeno:  57 krát

KE_150 recenzie hudby.jpg



KE 300 pre hudobné nástroje.jpg
 Komentář:
 Velikost:  132.65 kB
 Zobrazeno:  75 krát

KE 300 pre hudobné nástroje.jpg


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: ne srpen 11 2019, 16:07    Předmět: Citovat

No hlavně jsi zapomněl napsat, že KE300 byla určená pouze pro elektrofonické nástroje, zejména klávesy a basu.
Naopak KE150 by v sebemenší kapele okamžitě shořela, i kdyby byla buzená jen jedním kanálem TW3G, nebo nějakou plackou AZK401.

Ty kmitací panely v KE150 vážně nejsou pro srandu králíkům. Pokud je to provedeno opravdu z hobry odpovídajících vlastností a nikoli náhražek, je dodržená výška vzduchového polštáře => rozměry hranolků a síla hobry, hobra je k hranolkům perfektně přiklížená, lehce přiheftovaná, aby těsnila a celý systém je úplně všude i zcela vzduchotěsný /vč. vývodu pro kablík či konektor!/, je utěsněn zvukovod ART481, koš ARO-ARE667, tak to prostě nemá chybu.
Filcu na ARO835 netřeba se obávat, těsní dobře Very Happy
Stavěl jsem krom jiných KE /25 a 30/ dvoje a chystám se na třetí pár, ale zase jen 3p a není to z nouze, pětkový ART bych si uměl sehnat.

Ta čtyřpásma mi prostě subjektivně nesedí, přestože jistě byla provedena s maximální péčí - stavěl je kamarád, který ví, co staví a kterému jsem na ně věnoval jednu ART581. Druhou ART582 už měl a stejně je preventivně nechal zreapasovat a taky převinout "nastejno".
Čtyřpásmo už mi subjektivně přišlo hodně uřvané, jak na mluvené slovo, tak zvlášť při reprodukci klasického hardrocku.
O zesilovači se nemusíme bavit, to je snad samozřejmost, že se takový bedny nebudou krmit z nějaké rejžové mrdky.
Užuž jsem sahal po něčem -neexistujícím- čím by se daly ty vyšší středy /právě okolo těch 2,5kHz-3,5kHz/ zeslabit tak o 2dB dolů. Opravdu to moc vřískalo, což 3p verze, zvláště s příjemnou ARE667, nedělá.
Nemít už R12-ky, tak nepochybně poslouchám doma na 3p KE150, živený z dobrých elektronek. Asi Williamsonů s KT66 či ruskými 6P3S, nebo z nějakého dobrého PPPčka zase s tetrodami.
Možná bych je měl jako definitivní bedny zvětšený tak na 200-250litrů.
Ony totiž ty R12 zase nemají toho zabraného prostoru o moc míň..


A až budu velkej kluk, tak bych si chtěl zkusit postavit něco od pana Willyho Studera, nejspíš toto:

https://uloz.to/file/0RGwbHntrDQ4/revox-59a-59e-pdf
https://uloz.to/file/rGdIaCpXRqR0/revox-s59a-preamp-jpg
https://uloz.to/file/WibF1LYaTDxO/revox-s59e-poweramp-pdf

Nebo třeba něco referenčního od Quadů, třeba tohle:

https://uloz.to/file/iwafCuPRPApD/quad-33-control-unit-jpg
https://uloz.to/file/7MpqdEixo3To/quad-303-stereo-power-amplifier-jpg

Anebo už tohle a tentokrát postavit pořádně:
https://uloz.to/file/p1Ky8bdLxSQQ/supraphon-vz-2-pdf

Anebo taky dodělat konečně tohle:
https://uloz.to/file/q8IoYYKFaLZT/quad-amp-2xel84-ecc81-dps-zip

Jsou to všecko hrozně starý věci, co ale mimořádně příjemně HRAJOU. Klidně mohou mít THD třeba 0,2%, poloviční či třetinové IMD a taktak výkon na běžný kvartýr. Můžete to poslouchat třeba celý den, jako kulisu a nebudete z toho nasraní, ani unavení.
Ostatně mimořádně příjemně hraje i taková AuRa Z1, no jasně, Transiwatt. Všecko je v něm úplně blbě a přesto hraje příjemně.

Taky jsem hrozně zvědav na Williamsona či PPP se 6L50, co staví OndrášekCh. Ten mu budu i sprostě závidět.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Thales



Založen: Nov 26, 2006
Příspěvky: 1163
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: ne srpen 18 2019, 15:35    Předmět: Citovat

ARO711 není předchůdce ARO835, jsou to současně vyráběné typy a každý je poněkud jiný. O určitém předchůdci ARO835 by se dalo mluvit o typu ARO814, který se lišil jen slabším i když větším magnetem ze slitiny AlNi, díky čemuž měl nižší citlivost a větší Qts.

ARO711 se nevyskytoval v tlampačích, tam byl nainstalovaný typ ARZ711. Ten vypadá na první pohled stejně, ale má navíc v magnetu díru se zácvitem pro upevňovací šroub. Má také trochu jiné parametry, ale nejsem si zcela jistý jestli to bylo úmyslně a nebo jestli magnety těch repráků venku rychleji degradovaly. Měřil jsem větší množství těchto reproduktorů různého stáří a jak ARO711, tak ARZ711 mají obrovský rozptyl parametrů, částečně se parametrově i překrývají. Navíc oba typy se dělaly ve dvou verzích membrán a každá se chovala akusticky úplně jinak (preferuju novější verzi s kroužkem).

KE150 tu mám už delší dobu nedodělané s výškáčem DT-300 ve zvukovodu, co nedodělal jeden známý, který v den kdy jsme je měli odvézt na měření si to rozmyslel, plácl se přes kapsu a pořídil si VMA1. Já bych to ale rád dotáhl do konce protože když už ty bedny stojí, potenciál mají tak by to byla škoda. Hlavní je že tam už nejsou ART481. Nejsou to špatné repráky, ale kombinace s ARO667 dle původního návrhu je velmi zlá, nedá se to poslouchat. To i nouzová prozatímní výhybka co jsem ubaslil od ucha hrála lepe, ale tudy cesta nevede. To i kombinace ARO689 (černý) + ARV161 (černý s červenohnědým filcem) hrála o dost stravitelněji. Mám ale takové cukání tam zkusit nacpat místo DT-300 Seas 27TBFC/G, který vím že do toho zvukovodu jdou také a dva kousky mi tu zbydou až dodělám jiný projekt. To sice navýší cenu projektu a asi to po mě nikdo nezopakuje, ale mohlo by to být poslechově přeci jen zajímavější. Vím sice že hliník s papírem by se neměl moc kombinovat, ale když já mám pro ty kovové a nebo keramické kaloty slabost.

Hmm, PPP s 6L50 by nemusel být zlý kousek Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: po srpen 19 2019, 8:11    Předmět: Citovat

Ve venkovních reproduktorech ARS432 se vyskytoval opravdu jen ARZ711 a jak píše Ondra, s dírou a závitem M8 v magnetu, aby bylo čím přichytit krycí klobouk reproduktoru a trafa.
Kromě toho všechny ARS432, které jsem kuchal /laminátové i z šedého plastu/, měly osazeny ARZ711 s podstatně tužší membránou a tvrdším středěním, než "přijímačové" ARO711, se středovou vlnou na membráně. A hlavně - ARZ711 měly všechny štítkovou impedanci 4Ω.
To zřejmě kvůli převodnímu trafu 2AN673.32, které má sekundár vinutý pro impedanci 4Ω a tomu taky odpovídají transformační poměry impedancí /a příkonů/ ze 100V rozvodu.
Naproti tomu reproduktory ARO711, nebo AN633.70 či AN633.75 se vyskytovaly s impedancemi od 5 do 6Ω /mám i pár orig kusů AN633.75 - 6Ω z Filharmonie a Ametystu Sektor/, podstatně tenčí membránou i měkčími závěsy. Je to i celkem logické k účelu jejich použití.
Teoreticky a jako nové by měly být magnety a koše ARZ711 i ARO711 úplně stejné, napovídala by tomu i racionalita výroby. Jenže po tolika letech, různých vlivů prostředí a určitě i chemickému složení materiálů magnetů tomu bude u každého kusu úplně jinak.
V praxi si pravděpodobně budou nejpodobnější "zelené" kusy AN633.70 a AN633.75, vymontované z velkých domácích přijímačů a sestav, které víceméně neopustily bytové prostředí.
Je tomu tak např. u dvou z těch mých, ze samostatné Filharmonie a Ametystu Sektor. Oboje pocházelo z luxusního, 140m2 bytu, kde Filharmonie byla v "pokoji pro hosty" a Ametyst Sektor /s toutéž přijímačovou částí, televizorem Ametyst, gramošasi a Sonetem Duo/ v obytné hale.
Oba jsou to klasické, zelené "montážní" typy AN633.75 s hnědým filcovým těsněním a podle Martinova měření se liší naprosto minimálně. Těm je i velmi podobný, poněkud méně citlivý a pětihmový ARO633.70, vymontovaný z některé litovelské hudební skříně, která jako jediná měla vestavěný samostatný 10W koncový zesilovač VZ2.
Ale ostatní kusy, včetně nových i zachovalých ARZ711 /od chlapů z dráťáku - místního rozhlasu se daly vytáhnout i nové, jako ND/ a starších typů AN633.70 jsou hodně odlišné.
Přijde mi, že tvrdá, zřejmě impregnovaná membrána ARZ711 a jeho "uječenost" je záměr právě pro použití do zvukovodu ARS432.
Zajímavé také je, že ty dva kusy zelených AN633.75, jsou oba dva už z výroby tak měkce středěné a zavěšené, že bych si s nimi tak v 80-100 litrech troufl na docela pěkné basy. Jsou oba i podle typického červenofialového nátisku šestiohmové a měření také potvrdilo, že jsou ze všech 270mm exemplářů nejcitlivější.
Jsou to všechno jen takové větší "univerzály", nic speciálního, či dokonce basového, třebaže se v některé starší literatuře vyskytují na pozici basového. To prostě jen proto, že byly z dostupných největší.
Myslím, že i v úplně prvním vydání Svobody-Štefana z roku 1967 se podobný návod s ARO711 na pozici basového měniče vyskytuje.

V druhé polovině 80.let se Tesla snažila ze stejných šasi udělat 100W kytarové reproduktory v podobě ARO7904/7908.
To se teda nepovedlo vůbec, jejich původní citlivost okolo 94-95dB/W spadla ještě o pěkný kus dolů a tak jediné, co ty 100W exempláře dovedly, bylo těch 100W bez poškození snést /měly už cívku na hliníku/, nikoli už ale efektivně zpracovat. Ani jejich zvuk nebyl a není nic moc, zvlášť pro kytarové použití je velmi málo citlivý. Potvrzuje to i skutečnost, že ani Tesla Vráble je v žádné reprobedně a k čemukoli nepoužila. ARO7904/7908 byly jedny z mála opravdu nepovedených pokusů o "inovaci", třebaže "papírově" i cenově to nalákalo spoustu lidí.
Koncem 80.let jsem je viděl i vestavěné ve středových exponenciálních zvukovodech, hulákalo to sice zdatně, ale zvukařů jsem se na zkušenosti či výdrž neptal.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Audiotechnika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
Strana 2 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.17 sekund