Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3571 Bydliště: Havířov
Zaslal: pá červenec 05 2019, 9:51 Předmět:
Víš, ta kontaminace se sice nabízí, ale jak moc je pravděpodobná?
tomasjedno napsal(a):
Auto dlouhodobě stojí ve společné garáži, nedá se na 100 % vyloučit neoprávněná manipulace. Dále bylo auto v březnu na servisní prohlídce, vyloučit se nedá taky nic (blbnutí s elektrolytem, záměna baterky...).
Servis můžeme vyloučit, to bylo 3 měsíce zpět, Tobě dle popisu to začlo blbnout "ze dne na den" až teď. Záměnu baterky bys asi taky poznal, když o ni tak pečlivě pečuješ. No a společná garáž - vandali se vyskytují všude, ale dělají snadno spáchatelné kousky. Kdo si bude dávat tu práci, aby se dostal pod kapotu zamknutého auta tak, aby při tom nic nepoškodil a to jen proto, aby něco nalil do baterky? To mi přijde krajně nepravděpodobné.
[quote=”tomasjedno"]Jo, jenže před tím do ní jiná nabíječka 5 dní cpala 0,7 A (tj. 84 Ah).[/quote]
Ano, ale evidentně v té baterii ten náboj nebyl. Buď má baterka záhadný svod a proměnil se na teplo, nebo nabíječka dává měně nebo nic, nebo je svod v autě...
Nabitý článek prostě plynuje, zasulfátovaný plynuje ještě ochotněji. Pokud neplynuje, není nabitý.
Osobně bych v tomto případě baterii nabíjel proudem 1/10C, tedy 5,5A. Ač toto obvykle nedělám, není potřeba, je to jediná prokazatelná cesta jak zjistit zda se dá akec nabít a jestli se při tom děje i něco nežádoucího. Trocha divočejšího plynování ho jednou nezabije, naopak mnohé o jednotlivých článcích prozradí.
(Vážně nechápu důvod, proč se mi druhá citace nechce správně zobrazit )
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6063 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: pá červenec 05 2019, 10:43 Předmět:
Kremik napsal(a):
Servis můžeme vyloučit, to bylo 3 měsíce zpět, Tobě dle popisu to začlo blbnout "ze dne na den" až teď. Záměnu baterky bys asi taky poznal, když o ni tak pečlivě pečuješ. No a společná garáž - vandali se vyskytují všude, ale dělají snadno spáchatelné kousky. Kdo si bude dávat tu práci, aby se dostal pod kapotu zamknutého auta tak, aby při tom nic nepoškodil a to jen proto, aby něco nalil do baterky?
Ze dne na den se stalo to, že už ta první nabíječka nebyla schopná vytáhnout baterku na 14,4 V, tak přešla do režimu trvalého proudu 0,75 A. Změna stavu baterky ale mohla být pozvolná.
Záměnu baterky bych nepoznal, pokud by byla použita stejná.
Kapota auta je odrýglovaná, když je auto na nabíječce.
Kremik napsal(a):
Ano, ale evidentně v té baterii ten náboj nebyl. Buď má baterka záhadný svod a proměnil se na teplo, nebo nabíječka dává měně nebo nic, nebo je svod v autě...
Svod v autě jsem podezříval hned jako první. Není. Nabíječky dávají to, co ukazuje ampérmetr. Resp. dva na sobě nezávislé ampérmetry. Baterka má prostě záhadný svod (na všech článcích zhruba stejný) a veškerá dodaná energie se mění na teplo, při napětí hluboko pod plynovacím a při proudu jednotek ampér. V autě stejně jako mimo auto. Měřicí přístroje jsou zkontrolované, měří správně. A nejsem vůl.
Naposledy upravil tomasjedno dne pá červenec 05 2019, 10:48, celkově upraveno 2 krát.
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3571 Bydliště: Havířov
Zaslal: pá červenec 05 2019, 11:06 Předmět:
Pak tedy OK, baterie má záhadný svod na všech článcích. Víc tady na fóru asi nevyřešíme. Kdyby se to poladilo tak o 150mV výše, byla by to vhodná náplň do VRLA baterek
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: pá červenec 05 2019, 12:21 Předmět:
Tomáši, co to je za značku aku, že je normálně údržbový?
Už i Bosch před víc, než 5 lety dělal 55Ah v bezúdržbovém provedení, kterému bez poškození nešlo "vyloupnout lištu zátek".
Právě kvůli možnosti vlastní údržby jsem si opatřil jeden starší údržbový typ od Varty, mám ho ve Feldě už sedmým rokem a drží.
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6063 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: pá červenec 05 2019, 12:22 Předmět:
Kremik napsal(a):
Pak tedy OK, baterie má záhadný svod na všech článcích. Víc tady na fóru asi nevyřešíme. Kdyby se to poladilo tak o 150mV výše, byla by to vhodná náplň do VRLA baterek
Ještě doplním VA charakteristiku při dalším nabíjení “už nabité” baterky:
0A: 12,5 V (po 24 h odpočinku)
0,2 A: 13,2 V (po 12 h, dále neroste ani za 4 h)
0,75 A: 13,45 V (po 1 h, dále neroste a to ani za 5 dní, baterka po několika hodinách na omak lehce teplá)
2 A: 13,85 V (po 1 h, dále neroste a to ani po 7 h, baterka po několika hodinách ohřátá cca o 15 ºC).
5 A: 14,56 V (po 5 minutách, v prostoru je 27 ºC), 14,54 V (po 15 minutách), 14,46 V (po 30 minutách), 14,38 V (po 45 minutách, už je na omak cca 35 ºC), 14,31 V (po 60 minutách, plášť cca 37 ºC). Po celou dobu velmi sporadické mikrobublinky. Nabíjení ukončeno, aby se nepřehřál. Považuji během této hodiny napětí za “konstantní”, pokles je způsoben ohřevem (cca -30 mV/K).
Příměr se Zenerkou považuji za velmi případný. Že bych poslal elektrolyt na rozbor?
ty koncové uvozovky mají ASCII 34.
Ty tvoje počáteční jsou typografické "horní uvozovka dvojitá" ASCII 148, v české typografii správně nepoužitelné, "správně" by měly být počáteční 99 tj. ASCII 0132, a pak koncové 66 tj. ASCII 147.
Založen: Feb 02, 2005 Příspěvky: 9923 Bydliště: Luhačovice
Zaslal: pá červenec 05 2019, 13:15 Předmět:
Podobné chování "nejde nabít" jsem už zažil u jednoho neznačkového aku, nějak na F. Nebyl zrovna levný, ale podobným způsobem musel být odejit do sběrny. Co taky s aku, když nejde nabít, to není ani na pokusy. Zkoušel jsem kdeco, i asymetriku, nic nepomáhalo, jen se zahříval.
Ale dobře chápu Tvoji snahu přijít na to, co se vlastně stalo. Dělám to taky a systematicky se snažím zjistit PROČ - pokud tomu ovšem rozumím.
Jenže o výrobě, sestavování, použitých materiálech a "boční" elektrochemii nemám nejmenší páry, proto jsem po tom nikdy nepátral.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31834 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá červenec 05 2019, 14:00 Předmět:
Já bych nejdřív zkusil jedno. A to udělat reprodukovatelnej vybíjecí cyklus = baterku nejdřív před dalším zkoušením vybít až do napětí 1,8V na článek = 10,8V na svorkách při zatížení. Vybíjel bych pokud možno konstantním proudem, aby se dalo změřit kolik Ah baterka vydá. A nový nabíjecí pokusy bych dělal až potom. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku Předchozí1, 2, 3, 4Další
Strana 3 z 4
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.