Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Airbag. Jak poznat funkční?
Jdi na stránku 1, 2, 3, 4  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Soemtron



Založen: Jun 23, 2013
Příspěvky: 1085
Bydliště: Olomoucko

PříspěvekZaslal: po březen 04 2019, 19:36    Předmět: Airbag. Jak poznat funkční? Citovat

Známý má několik nevystřelených airbagů. Dá se nějakým nedestruktivním způsobem zjistit zda jsou funkční. Třeba změřením vstupního odporu. Jakou by měl mít hodnotu? Na jakém principu vlastně funguje "zapalovač" airbagu? Je to piezo?
_________________
Exclamation Sháním SM ELKA 21A, 6521, OKU101...
Koupím obrazovku Toshiba LR30477


Naposledy upravil Soemtron dne po březen 04 2019, 19:43, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33905
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: po březen 04 2019, 19:39    Předmět: Citovat

Nejaky odpor tam je a riadiaca jednotka ho meria. Funkcnost airbagu to vsak nezarucuje.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31835
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: po březen 04 2019, 19:46    Předmět: Citovat

Není to piezo, je tam odporovej drát jako v každým normálním pyrotechnickým palníku. "Výbušninou" v airbagu je azid sodný, což je termicky aktivovaná autokatalyzační sloučenina - při ohřátí odporem se sama rychle rozloží na dusík plus trošku zbytkový soli a vzniklý velký objemový množství dusíku nafuní pytel. V autě ŘJ dělá "test" na funkčnost bagu tím, že změří proud tekoucí jím do kostry - přitom znalci pro simulaci funkčního bagu doporučujou vložení odporu v řádu jednotek ohmů (například pro podvodný našvindlování nevystřelenýho bagu v ojetině - potah volantu umějí šikovně slepit že roztržení v místě předem připravený perforace není znát - a místo azidový kapsle dají dovnitř jen půlwattovej odpor. ŘJ nic nepozná, kontrolka normálně zhasne - ale při případným nárazu se nekoná žádný PLESK! ksichtem do krásně nafučelý podušky, ale mnohem nepříjemnější KŘUP-KŘUP-KŘUP od volantu a jeho sloupku bořícího se do útrob hrudníku ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Soemtron



Založen: Jun 23, 2013
Příspěvky: 1085
Bydliště: Olomoucko

PříspěvekZaslal: po březen 04 2019, 19:47    Předmět: Citovat

Někde jsem četl. že pokud chceme ošidit jednotku dá se airbag nahradit odporem 2,5-5Ω. Lze z toho usuzovat, že by to mohl být i odpor naměřený na airbagu? Nemůžu aktivovat airbag, pokud na něj připojím multimetr?
_________________
Exclamation Sháním SM ELKA 21A, 6521, OKU101...
Koupím obrazovku Toshiba LR30477
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Soemtron



Založen: Jun 23, 2013
Příspěvky: 1085
Bydliště: Olomoucko

PříspěvekZaslal: po březen 04 2019, 19:55    Předmět: Citovat

Díky za info. Myslel jsem, že je tam něco jiného než odporový drát vzhledem k rychlosti reakce. Nebojte se, nechci ojebat sobě ani někomu kontrolku. Šlo jen o zjištění stavu airbagů a to asi provedu jen jednou připojením na AKU.
_________________
Exclamation Sháním SM ELKA 21A, 6521, OKU101...
Koupím obrazovku Toshiba LR30477
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31835
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: po březen 04 2019, 19:58    Předmět: Citovat

Nemělo by to jít, odpálení se aktivuje plnýma 12V, kdy tam tečou rázově ty zhruba 2A proudu = příkon je kolem 25W. Ten prudce zahřeje patronu s azidem a BUM ... pytel letí ven. Rychlost nafouknutí musí bejt vyšší než je rychlost hlavy a hrudníku letícího při nárazu proti volantu a i když se počítá s přibržděním pásama, tak aby se pytel nafouknul dřív než do něj při nárazu pleskneš musí jeho čelní plocha nabírat nejvyšší kvalt zhruba kolem 350km/h = přibližně 100m/s. Nesmí při tom dojít k tomu, že se potkáš gezichtem s ještě se nafukujícím pytlem - to je spočítaný na skoro spolehlivě smrtící stav. Tělo musí do pytle plesknout až těsně po ukončení jeho nafukování = v momentě, kdy v něm právě pominul nejvyšší tlak, odvětrávací díry se otevřely a náplň se začíná vypouštět ven. Jedině tak dojde k maximálnímu zpomalení nárazu tím plynem a jeho řízeným vypuštěním skrz přesně vyseknutý díry po stranách pytle = pytel nesmí pružit, aby tě neodpinknul zase zpátky do sedačky, kde by sis sice hezky milosrdně zlámal vaz o přesně nastavenou opěrku hlavy, takže už by tě asi moc věcí v životě nebolelo, ale nejspíš bys s tím zrovna moc spokojenej nebyl ... Ke kterýžto situaci ovšem naprosto přesně a skoro vždycky dochází v momentě, kdy narempluješ do čehokoliv s autí sice vybaveným airbagem, ale bez toho, abys sebe připoutal bezpečnostním pásem - tam jsou následky fskutku výjimečně fatální ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Soemtron



Založen: Jun 23, 2013
Příspěvky: 1085
Bydliště: Olomoucko

PříspěvekZaslal: po březen 04 2019, 20:04    Předmět: Citovat

Našel jsem jedno video, bohužel pro mne v cizí řeči. Může někdo okomentovat co měřil na levém a co pravém konektoru?
https://www.youtube.com/watch?v=uAklUlvAIrs

_________________
Exclamation Sháním SM ELKA 21A, 6521, OKU101...
Koupím obrazovku Toshiba LR30477
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Artaban001



Založen: Apr 01, 2004
Příspěvky: 9764
Bydliště: Pendrov

PříspěvekZaslal: po březen 04 2019, 20:08    Předmět: Citovat

Pár těch pyrocosi jsem z těch airbagů i viděl na vlastní oči - správně se to má měnit po nějaký době, i když to "bác" nikdy neudělá. Na nich byl nalepený štítek (nagličtinou popsaný), kde byl uveden i maximální povolený měřící proud tou patronou - kterým jsi směl měřit stav palníku.
ano, sice je to nějaký odporový drát, ale při běžné aktivaci je tak přetíženej, že spíš prskne jak drátek v pojistce ve zkratu. Při nižším proudu může dojít k zážehu taky, ale ne tak rychle. No a při ještě o něco slabších proudech není jistý, za jak dlouho to vystřelí při průtoku toho proudu - proto se uvádí ten maximální bezpečný proud, kterým se smí měřit odpor
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
p32



Založen: Jan 13, 2007
Příspěvky: 15515
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: po březen 04 2019, 20:18    Předmět: Citovat

Soemtron napsal(a):
Známý má několik nevystřelených airbagů. Dá se nějakým nedestruktivním způsobem zjistit zda jsou funkční.
Airbagy jsou vždy funkční, pokud tam jsou. Kontrolovat můžeš jen ty kapsle a na to je lepší je vydělat ven - jistota je jistota. Mají svou životnost (většinou 10 let) a potom by se měly vyměnit za nové. No a ty staré na vzdálenost aspoń tří metrů můžeš vyzkoušet jen tak pro zábavu.
https://www.youtube.com/watch?v=Cmx-MVOmykQ


Naposledy upravil p32 dne po březen 04 2019, 20:25, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rnbw



Založen: Mar 21, 2006
Příspěvky: 33905
Bydliště: Bratislava

PříspěvekZaslal: po březen 04 2019, 20:21    Předmět: Citovat

A nemeni to nikto, lebo sa nove nedaju kupit za normalnu cenu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
petrfilipi



Založen: Sep 13, 2005
Příspěvky: 2647

PříspěvekZaslal: po březen 04 2019, 20:31    Předmět: Citovat

Je o výměně airbagu psáno něco v servisní knížce?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Jodr



Založen: Jan 20, 2008
Příspěvky: 1374
Bydliště: na vejminku

PříspěvekZaslal: po březen 04 2019, 21:08    Předmět: Citovat

Na airbagu naměříš kolem 2,4Ω. Některé jednotky odpor 3,8Ω už vyhodnotí jako chybu. Měřit můžeš jakýmkoli multimetrem. Ještě poznámka: Propojovací konektor má v sobě zkratovací klemu, tu je nutné odjistit proužkem umělé hmoty, jinak naměříš 0Ω. Patronu v bagu odpálí impuls až 28V. V jednotce je měnič a poměrně velký elyt. To neplatí pro airbagy Ford, kde nic nenaměříš.
_________________
Jen blbec se učí svými chybami opakovaně....
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
witt



Založen: Apr 01, 2018
Příspěvky: 531

PříspěvekZaslal: po březen 04 2019, 21:22    Předmět: Citovat

petrfilipi napsal(a):
Je o výměně airbagu psáno něco v servisní knížce?

proč v servisní knížce?
V jednom ze svých aut si ale vybavuji, že je tam, k tomu nějaká samolepka.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
BOBOBO



Založen: Feb 25, 2008
Příspěvky: 18667
Bydliště: Rychnovsko

PříspěvekZaslal: po březen 04 2019, 22:02    Předmět: Citovat

Jodr má skoro úplnou pravdu , ekkar jako vždy mele nesmysly .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
PCmaniac99



Založen: Feb 07, 2008
Příspěvky: 785
Bydliště: Jablonec nad Nisou

PříspěvekZaslal: po březen 04 2019, 22:03    Předmět: Citovat

Jodr: Bagy z feldy střílíme v práci běžně 12V autobaterií. Žádnejch 28V není potřeba. Asi jak kde.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2, 3, 4  Další
Strana 1 z 4

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.16 sekund