do auta jsem si pořídil handsfree, jehož princip je klasicky založen na bezdrátové technologii bluetooth 2.1.
Jedná se o handsfree, které je pomocí audio kabelu spojeno se vstupem AUX autorádia a napájeno z autoadaptéru.
Handsfree funguje bez problémů, potíž je v autě - z reproduktorů auta se při přehrávání zvuku ze zdroje AUX ozývá poměrně hlasité pískání.
Z dosud zjištěných faktů jsem došel k závěru, že problémem je elektromagnetická kompatibilita mezi autorádiem a bluetooth handsfree.
V okamžiku připojení napájení k handsfree (a tím i k započetí vysílání na frekvenci 2,4 GHz) se v reproduktorech autorádia začne ozývat nepřerušovaný signál o celkem vysoké frekvenci. V okamžiku spárování handsfree s mobilem se jen frekvence rušivého signálu mírně pozmění.
Dokázal by někdo z níže uvedených zjištění najít řešení tohoto problému?
- při použití reproduktorů napájených ze sítě 230 V místo vstupu AUX autorádia se v těchto repro. žádný rušivý signál neozývá - jak při napájení handsfree ze stabilizovaného zdroje, tak z autobaterie
- handsfree bylo zkoušeno v přítomnosti mobilního telefonu s vypnutou SIM kartou
- intenzita rušivého signálu se zvětšuje pouze se zesílením zvuku autorádia, nikoli se zesílením zvuku v mobilu
- při oddálení mobilu i handsfree zařízení od autorádia se intenzita rušivého signálu nemění
- změna intenzity rušivého signálu se neprojevila ani při obalení handsfree hliníkovou fólií
Založen: Jan 19, 2005 Příspěvky: 3367 Bydliště: Haná / N.J.
Zaslal: st červenec 05 2017, 0:11 Předmět:
No potíž je v zapojení. Vznikla Ti tam tzv. zemní smyčka. Zkus to HF napájet z jiné baterie (nebo externím adapterem).
Pokud to bude v takovém případě OK, je to skutečně zemní smyčkou a chtělo by to vědět víc, jak to máš zapojené i fyzicky - nejlépe nějaké fotky, kam je zapojeno napájení HF a jaký je kabel k propojení s autorádiem.
Nejjednoduší pokus je odizolovat stínění (GND) audio signálu na straně u autorádia. Pokud je to propojení tím 3,5 přibaleným jackem, můžeš zkusit omotat kontakt nejblíže kabelu tenkou izolepou, jednu vrstvu by to pokusně zkousnout mohlo.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19522 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: st červenec 05 2017, 6:40 Předmět:
Ano, zemní smyčka.
U přijímače napájeného ze sítě nevznikne, pokud má přijímač dvojitou izolaci a jeho kostra je izolovaná od napájecí sítě (dvoužilový přívod). Podobně i zdroj pro handsfree bude od sítě pravděpodobně také izolovaný oběma póly.
Jenže v autě má rádio připojenou kostru z nějakého kostřicího bodu a zásuvka, z níž napájíš ten zdroj signálu, má kostřicí bod vlastní a jinde. A výstup zdroje pro BT určitě od kostry auta oddělený není. Mezi těmi kostřicími body je nějaký nenulový odpor, na kterém vzniká úbytek napětí (pravděpodobně o frekvenci, na které kmitá měnič, nebo může jít o nějaký směšovací produkt více zdrojů pulsního rušení).
Až to vyzkoušíš s BT modulem napájeným z vlastní baterie (třeba USB powerpack) tak, aby byl s kostrou rádia spojený pouze přes signálový konektor, dej vědět.
Založen: Sep 10,
2004 Příspěvky: 19522 Bydliště: Jičín, Český ráj
Zaslal: st červenec 05 2017, 14:32 Předmět:
To by mělo pomoci.
Rozhodně to potlačí následek, ale neodstraní příčinu: to rušení se do té smyčky odněkud muselo dostat, nejspíš to dělá špatně odrušený step-down měnič napájení USB z autozásuvky. Zkus napřed jiný, než investuješ do audiotrafa.
Napřed odpoj anténu od rádia a rádio musí jít normálně zapnout. Tím ověříš, jestli má kostření v pořádku, a není napájené přes anténní kabel. V některých autech je ještě jedna kostra, u paty antény. I takový případ jsem totiž už řešil, bez antény nešlo rádio zapnout a s anténou bralo rušení ze všeho možného včetně blízkého SV vysílače přijímaného bez ohledu na to, v jakém režimu rádio bylo. Po připojení hlavní kostry rádio přestalo rušení brát.
A druhá možnost je samozřejmě kostra pro všechna napájená zařízení včetně rádia připojená z jediného bodu na karoserii.
Teprve, když nepomůže toto ani výměna USB měniče, bude čas na to oddělovací trafo.
Je docela možné, že zdrojem rušení je právě ten měnič, jelikož při připojení mobilu do toho druhého USB portu měniče se změní průběh rušivého signálu.
Proto jsem se rozhodl podívat se "dovnitř" měniče:
tlumivka, step-down měnič: LC51, dioda, dva kondenzátory, LEDka, viz. foto.
Rozhodně to není žádná kvalita - špatně zapájené kontakty, zapáchající plasty - Čína. Jestli je tedy možné, že je to tím měničem, podívám se po jiném.
Založen: Nov 11, 2003 Příspěvky: 220 Bydliště: střední čechy
Zaslal: čt červenec 06 2017, 20:15 Předmět:
Obávám se, že výměnou usb zdroje se to nezlepší, protože téměř všechny adaptery do autozásuvky mají propojenou zem na usb konektoru se zemí (- pol autobaterie) vozu. Takže po připojení do aux vstupu autorádia zemní smyčka vznikne. Já mám v autě usb konektory napájené těmito měniči "MEAN WELL SCW08A-05" (nekupoval jsem je, vyraboval jsem jich několik z vadných desek strojů). Tyto měniče jsou izolované, takže žádny pól 5V-tového napájení není spojen se zemí auta a žádné smyčky nevznikají. Na vstupu pojistka a transil, na výstupu 220 mikro elektrolit a nějaká ta keramika a zdroj je hotov.
Takže rádio po odpojení antény funguje normálně, tady problém tedy nebude.
Dnes mě napadlo vyzkoušet handsfree v jiném autě (jiné ukostření autozásuvky, jiné rádio s AUX) - výsledkem bylo úplně stejné rušení jako v prvním autě - z toho vyplývá, že zdrojem rušení by měl být právě výše zmíněný autoadaptér. Dnes jsem však vyzkoušel další dva adaptéry a u všech se objevuje to samé rušení!
007, děkuji za radu, ale takový měnič je mnohem nákladnější než oddělovací trafo.
Vypadá to, že nezbývá jiná možnost než koupit trafo nebo uzemnit vše v jednom bodě. Myslím, že dám přednost trafu
Rozhodl jsem se tedy pro galvanické oddělení a vyzkoušel výše zmíněný izolátor AUDAC TR2070 a jak napsal Hill, výsledkem je potlačení toho rušení, které je teď slyšitelné jen při velkém zesílení - tj. při normální hlasitosti hovoru již rušení není slyšet. A to je postačující.
Díky tedy všem za rady Problém vyřešilo oddělovací trafo.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.