Založen: Mar 05, 2007 Příspěvky: 6049 Bydliště: Jesenice u Prahy
Zaslal: so únor 16 2019, 9:24 Předmět:
pajosek2 napsal(a):
Čím je dáno,že výkon jádra tranformátoru se počítá průřez jádra na druhou?
K té základní otázce:
Když budu mít dva transformátory třeba s EI jádrem, tak zvýšení průřezu jádra 2x znamená že bude i 2x větší okénko.
Do jednoho závitu se bude indukovat 2x větší napětí a do okénka se vejde 2x tolik závitů. Sumasumárum tam bude při stejném drátu, proudu 4x větší napětí a tedy i přenášený výkon.
Patří k tomu ještě konstanta, která zahrnuje vše ostatní a ta náhodou pro 50Hz EI trafo, sycené 1T vychází kolem 1.
Založen: Feb 24, 2007 Příspěvky: 3995 Bydliště: Zlínsko
Zaslal: so únor 16 2019, 9:49 Předmět:
Tohle jsme si vysvětlili hned na první stránce,takže ano tohle mi bylo zodpovězeno už několikrát a já děkuji. Další otázky klem energie přenesené samotným jádrem se řešily a každý má kus pravdy záleží na úhlu pohledu a myslím,že aby tohle bylo zodpovězeno ,tak bychom museli zadat konkrétní situaci,konkrétní trafo a konkrétní kmitočet. Nejsou stejné podmínky přenosu na 50Hz a na 1Mhz. Nejsou stejné podmínky na jádru EI nebo na rozptylovém trafu,kde jsou cívky od sebe vzdáleny. _________________ To,že někdo dělá věci jinak než by jsi je dělal Ty ještě neznamená,že to dělá špatně.
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6013 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: so únor 16 2019, 10:02 Předmět:
Má to jeden háček - nejde to brát absolutně. Kdybych např. zdvojnásobil průřez jádra tím, že přidám plechy, tak tam víc drátu nenacpu a výkon se mi jen zdvojnásobí. Prostě ty výpočty platí pro optimalizovanou geometrii.
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3571 Bydliště: Havířov
Zaslal: so únor 16 2019, 11:46 Předmět:
danhard napsal(a):
Kremik napsal(a):
Představ si třeba malý stejnosměrný motorek se třemi cívkami a statorem z magnetů. Tam pořád táhnou nejméně dvě cívky, v určitých polohách tři.
To jsi velký optimista
Nevím proč.
Dle polohy rotoru jsou buzeny:
a) dvě cívky paralelně, každá tak, aby roztáčela rotor stejným směrem (třetí cívka je zkratovaná - nachází se v poloze, kde je magnetický tok (téměř) nulový, takže to nevadí)
b) dvě cívky v sérii a s nimi jedna paralelně. Všechny se podílejí na pohonu rotoru stejným směrem.
Založen: Mar 05, 2007 Příspěvky: 6049 Bydliště: Jesenice u Prahy
Zaslal: so únor 16 2019, 15:27 Předmět:
Magnetický tok komutované cívky je v maximu, nulová je derivace toku podle otáčení.
Takhle to funguje ale jen staticky, zkratovaná cívka se odbuzuje nějakou dobu a také nějakou dobu trvá komutace.
Když se to otáčí nějakou rychlostí, tak to komutovaná cívka přibržďuje, proto se komutace dělá s předstihem.
Když budu mít dva transformátory třeba s EI jádrem, tak zvýšení průřezu jádra 2x znamená že bude i 2x větší okénko.
Do jednoho závitu se bude indukovat 2x větší napětí a do okénka se vejde 2x tolik závitů. Sumasumárum tam bude při stejném drátu, proudu 4x větší napětí a tedy i přenášený výkon.
Patří k tomu ještě konstanta, která zahrnuje vše ostatní a ta náhodou pro 50Hz EI trafo, sycené 1T vychází kolem 1.
Teoreticky áno, ale aké okienko má toroidný transformátor?
tomasjedno napsal(a):
Má to jeden háček - nejde to brát absolutně. Kdybych např. zdvojnásobil průřez jádra tím, že přidám plechy, tak tam víc drátu nenacpu a výkon se mi jen zdvojnásobí. Prostě ty výpočty platí pro optimalizovanou geometrii.
Presne tak. A ešte by som dodal že ten empirický výpočet platí len v určitom rozsahu povedzme bežných veľkostí transformátorov. Pre nejaký super miniatúrny alebo naopak pre nejaký megaWattový transformátor už ten výpočet nebude optimálny a bude treba rátať s iným empirickým vzorcom.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31607 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: so únor 16 2019, 16:28 Předmět:
danhard napsal(a):
Magnetický tok komutované cívky je v maximu, nulová je derivace toku podle otáčení.
Takhle to funguje ale jen staticky, zkratovaná cívka se odbuzuje nějakou dobu a také nějakou dobu trvá komutace.
Když se to otáčí nějakou rychlostí, tak to komutovaná cívka přibržďuje, proto se komutace dělá s předstihem.
A ta cívka která je kartáčem přes dvě lamely zkratovaná brzdí už jen tím, že je ve zkratu a teče přes ni její zkratovej proud. Sice jen krátkou dobu z každý otáčky, ale brzdí. Tudíž nelze v žádným případě akceptovat něčí tvrzení, že "žádný brzdný momenty tam nejsou". _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3571 Bydliště: Havířov
Zaslal: so únor 16 2019, 19:59 Předmět:
Jasně, ale ten brzdý efekt je minimální, zanedbatelný (aspoň jsem si to doposud myslel), tady to vyznělo jako by se cívky mezi sebou praly podobnou silou, proto jsem reagoval. Tak kolik je to brždění, asi tak, do 5%?
Danhardovi děkuju za upřesnění poměrů komutované cívky.
Založen: Mar 05, 2007 Příspěvky: 6049 Bydliště: Jesenice u Prahy
Zaslal: čt únor 21 2019, 8:54 Předmět:
microlan napsal(a):
Jádro u kotvy motoru slouží ke 2 věcem.
1) nese cívku, která se pro větší momenty nedá udělat samonosně
2) odvádí teplo z drátů
To je prosím blbost, u motoru s kotvou a pólovými nástavci jsou síly určeny tím, co se děje ve vzduchové mezeře mezi nimi.
Staticky je to stejné, jako kdyby jsi si hrál s permanentními magnety, jen je neumíš elektricky komutovat
Naposledy upravil danhard dne čt únor 21 2019, 9:02, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Mar 05, 2007 Příspěvky: 6049 Bydliště: Jesenice u Prahy
Zaslal: čt únor 21 2019, 9:04 Předmět:
A přitažlivou sílu elektromagnetu umíš ?
Síla se počítá přes změnu energie v mag. obvodu.
A ani nemusí být dvě pole, stačí jedno
viz. reluktanční motor
Založen: May 09, 2017 Příspěvky: 1647 Bydliště: Kósek vod Brna
Zaslal: čt únor 21 2019, 9:57 Předmět:
Stejně to vychází z ampérzávitů, kdybys dokázal to vinutí dostat do té mezery, tak ten výsledek bude lepší, bez toho vneseného magnetického odporu pólových nástavců.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.