Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6075 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: čt únor 14 2019, 18:00 Předmět:
Nevím o tom, že by se od toho ustoupilo, naopak se to u motorů běžně používá. Samozřejmě se optimalizuje geometrie cívek a jejich jader/pólových nástavců pro co nejlepší parametry motoru.
P.S. vinutí blízko osy rotoru by asi vyžadovalo redukci průřezu jádra, že.
Založen: Mar 30, 2012 Příspěvky: 3571 Bydliště: Havířov
Zaslal: pá únor 15 2019, 10:38 Předmět:
Microlane, co by se asi stalo, kdyby jsi kovovou kotvu nahradil třeba plastovou?
Navíc žádný magnetický pól v motoru nebrzdí. Buď táhne, nebo se neuplatňuje. Ve všech případech, ať už se jedná o magnety nebo plechy. Představ si třeba malý stejnosměrný motorek se třemi cívkami a statorem z magnetů. Tam pořád táhnou nejméně dvě cívky, v určitých polohách tři. Nebrzdí žádná.
Odpovím Ti - motor bez magnetického jádra se bude točit, ale vždy bude slabší než s jádrem. Vyjímkou by snad mohly být cívky běhající v úzké mezeře mezi magnetickými póly, tam by výkon obou motorů mohl být podobný.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31895 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: pá únor 15 2019, 11:09 Předmět:
Kremik napsal(a):
...
Navíc žádný magnetický pól v motoru nebrzdí. Buď táhne, nebo se neuplatňuje. Ve všech případech, ať už se jedná o magnety nebo plechy. Představ si třeba malý stejnosměrný motorek se třemi cívkami a statorem z magnetů. Tam pořád táhnou nejméně dvě cívky, v určitých polohách tři. Nebrzdí žádná.
...
Tomuhle ale asi ani ty sám nevěříš, co? Prosím tě si nejdřív namaluj silový vektory a pak něco plácej. To že výsledná síla působící kroutící moment na hřídeli motoru má směr shodnej se směrem otáčení a tudíž "táhne rotor ve směru pohybu" ještě neznamená, že na určitou část rotoru nepůsobí ve stejným okamžiku síla opačně orientovaná, ale vektorově MENŠÍ, TAKŽE VÝSLEDNICE SIL VYCHÁZÍ "KLADNĚ" = sčítá se s vektorem dosavadního pohybu rotoru. Brzdný momenty tam jsou - v každým okamžiku, ale vektorově jsou eliminovaný většíma momentama působícíma shodně se směrem pohybu. _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: Oct 11, 2008 Příspěvky: 6075 Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Zaslal: pá únor 15 2019, 12:08 Předmět:
Bych ti poradil.
1) Vezmi trafo, připoj si ho na jmenovité napětí, sekundár naprázdno, a změř si proud I₀ primáru.
2) Pak z trafa odstraň jádro, a primár připoj na takové napětí, aby jím tekl proud I₀.
3) Oměř si voltampérovou charakteristiku na sekundáru.
4) Slož trafo zpátky, připoj si ho na jmenovité napětí, a oměř si voltampérovou charakteristiku na sekundáru.
Rozdíl mezi měřením výkonu na sekundáru 4) a 3) je výkon přenášený jádrem (ztráty ve vinutí jsem pro zjednodušení abstrahoval, ale jistě je k tomu budeš umět dopočítat).
P.S. Selský rozum ti asi poví, že nemá smysl se tím vysilovat, protože výsledek je předem zřejmý.
Založen: Feb 24, 2007 Příspěvky: 3995 Bydliště: Zlínsko
Zaslal: pá únor 15 2019, 12:35 Předmět:
EKKAR napsal(a):
Brzdný momenty tam jsou - v každým okamžiku, ale vektorově jsou eliminovaný většíma momentama působícíma shodně se směrem pohybu.
No důležitý je moment,kdy uhlík na komutátoru přejíždí z jedné lamely na druhu a na okamžik jsou spojeny,tenhle zkratzávit taky nelze opomenout. _________________ To,že někdo dělá věci jinak než by jsi je dělal Ty ještě neznamená,že to dělá špatně.
Vzhledem k tomu, že v těch motorkách je ta trojice vinutí na kotvě zapojena do trojúhelníku (někdy i do hvězdy) a když je jeden kartáč na středu plochy jedné lamely, tak druhý je přesně na dvou ostatních lamelách, tak tam je to docela zajímavý.
Motorky s rotorem "bez železa" bývají třeba v těch malých dronech. Magnet je váleček, kterým prochází hřídel kotvy. Kotva je samonosný vinutí ve tvaru dutýho válečku s hřídelkou, který je nasazen na tom magnetu. Komutátor má 6 pólů..
Založen: Mar 05, 2007 Příspěvky: 6084 Bydliště: Jesenice u Prahy
Zaslal: pá únor 15 2019, 21:40 Předmět:
Artaban001 napsal(a):
... a když je jeden kartáč na středu plochy jedné lamely, tak druhý je přesně na dvou ostatních lamelách, tak tam je to docela zajímavý.
To se děje právě na cívce, kde dochází ke komutaci, co by se tam mělo dít ?
Myslel jsem, že tomasjedno bod komutace vysvětlil
Protože tam dochází k přerušení proudu do indukčnosti motoru, tak je tam jiskření, že je cívka chvíli zkratovaná nedělá nic.
Najlepšie to spočítate metódou konečných prvkov. V prípade transformátora s prekladanými vinutiami budú tie konečne prvky hodne malé, aby sa zmestili medzi tie vinutia, ale stále konečné.
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.