Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Zapojení druhé autobaterie
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Lukas-Peca



Založen: May 06, 2007
Příspěvky: 4049
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: ne prosinec 09 2018, 14:21    Předmět: Citovat

EKKARova teorie trochu ztroskotává na tom, že napětí baterky se při vybíjení mění o pár desetin voltu. Spolu s vnitřním odporem baterek a odporem vedení by se napětí při vypnutém motoru nejspíš vyrovnalo tak rychle, že by si ta pojistka ničeho ani nevšimla.

Jinak nejjednodušší a ještě přijatelně bezpečné řešení by bylo propojit ty baterky přes tu žárovku pomocí relé, které by seplo při napětí první baterky odpovídající běžícímu dobíjení, tedy při cca 13,8 V.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Milan_F



Založen: Oct 03, 2005
Příspěvky: 1530
Bydliště: nedaleko Humpolce

PříspěvekZaslal: ne prosinec 09 2018, 16:52    Předmět: Citovat

Ve vozidlech, která mají osazený druhý akumulátor, žádné žárovky ani diody nejsou. Jen pár pojistek a rele...


Printing from Tmplt6b.JPG
 Komentář:
 Velikost:  294.69 kB
 Zobrazeno:  165 krát

Printing from Tmplt6b.JPG


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
jirkati



Založen: May 21, 2008
Příspěvky: 1413
Bydliště: near Liberec (JO70MT)

PříspěvekZaslal: ne prosinec 09 2018, 17:52    Předmět: Citovat

Možná by stálo za úvahu změnit celý přístup k věci a raději uvažovat o nějaké malé elektrocentrále. Dokonce se s ní dá dobít i vydudaný akumulátor.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
PixelOrgy



Založen: Sep 04, 2007
Příspěvky: 1964

PříspěvekZaslal: po prosinec 10 2018, 17:48    Předmět: Citovat

toto je tovarni reseni VW, kde je jedna aku "hlavni" a druha "startovaci" - prepinani reseno pres rele

@Milan_F: Nevidim na tom vyrezu ten aku A. Je tam jen A1



2018-12-10 17_45_59-S272_GB_JPG.fm.png
 Komentář:
 Velikost:  134.15 kB
 Zobrazeno:  137 krát

2018-12-10 17_45_59-S272_GB_JPG.fm.png


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Milan_F



Založen: Oct 03, 2005
Příspěvky: 1530
Bydliště: nedaleko Humpolce

PříspěvekZaslal: po prosinec 10 2018, 21:18    Předmět: Citovat

Od pojistky S162 nahoru, lano 35mm². Písmeno A


Printing c.JPG
 Komentář:
 Velikost:  260.79 kB
 Zobrazeno:  89 krát

Printing c.JPG



Screenshot_4.png
 Komentář:
 Velikost:  30.43 kB
 Zobrazeno:  67 krát

Screenshot_4.png


Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kremik



Založen: Mar 30, 2012
Příspěvky: 3571
Bydliště: Havířov

PříspěvekZaslal: pá prosinec 14 2018, 17:44    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
Kremik napsal(a):
Já bych tu druhou baterku připojil běžným vodičem, žádné extrémní průřezy. Startovat bude na původní baterii, ta doplněná ji bude jen velmi lehce pomáhat, ale to je přece v pořádku, není tam na startování. Je to zásobárna energie navíc. V případě potřeby plynule přeteče do baterky hlavní. Do přívodu bych zařadil pojistku jen takové velikosti, aby přežila paralelní připojení různě nabitých baterií, ale ne extrémně moc. 15A by bylo ideální.
Případnou poruchu živit dvěma natvrdo paralelně připojenými baterkami nemusí být dobrý nápad.
Docela zřetelně si neuvědomuješ, jak velký VYROVNÁVACÍ PROUDY potečou mezi těma baterkama už při nějakým 10-15% rozdílu v nabití. Vycházíš z docela mylný představy, že to je jako mít k tý baterce připojenou nabíječku - ale pozapomínáš na vlastnost zvanou VNITŘNÍ ODPOR alias IMPRDELANCE - ta nabíječka má vnitřní odpor v řádu desetin ohmu, pokud to je proudovej zdroj, tak klidně až desítky ohmů. Ale baterka olovo s kapacitou využitelnou v autě neboli desítky Ah má vnitřní odpor aspoň 100x NIŽŠÍ, dokáže tak do spojovacího vedení dodat klidně až 100x vyšší proud, než ta nabíječka. A při takovým proudu ti ta 15A pojistka ani nevybuchne - protože se proudovým nárazem odpaří tak rychle, že to bude jako by ji Scotty z NCC-1701 Enterprise přenesl paprskovým transportérem kamsi do řiti ...

Kdyby ses aspoň trochu zamyslel, než sem začneš psáť... Confused
Píšu, že bych ji připojil běžným vodičem, ten má odpor tak akorát. Navíc bude mezi baterkami ještě pojistka, to je další odpor navíc.
Krom toho, když se pokusíš baterku nabíjet, napětí nahoru si nechá líbit velmi ochotně. Rozdíl nějakých 15% na vyrovnávacím proudu ani nepoznáš. Skus se zvednout ze židle, jestli to ještě půjde, a vyzkoušej si to. Pokud baterku oddělí, odporem, žárovkou, k čemu mu pak bude? Jak pak z ní chceš tahat třeba 10A? A jak bys ji chtěl nabíjet? Uvědom si, že ta původní baterka napětí stabilizuje a proud z altíku požere skoro sama, tu druhou, než by nabil přes žárovku, to by musel jet nejmíň do Ruska.
Běžný vodič, pojistka, ideální řešení.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Bastlfanda



Založen: Jul 11, 2012
Příspěvky: 301
Bydliště: za Prahó

PříspěvekZaslal: pá prosinec 14 2018, 18:24    Předmět: Citovat

Tak tady není vcelku o čem a musím dát za pravdu EKKARovi, 15A pojistka mezi dvěma aku je fakt maximální nesmysl (Jo pokud ta druhá aku bude např. 6Ah z UPS, tak ještě možná a i ta tu 15A pojistku prošlehne, když bude vyždímaná a jinak v pořádku, tj. nezasulfátovaná/s vnitřním odporem, jaký má mít...)
Kdyby to bylo takhle jednoduchý, tak by ti "blbci" v továrnách (např. i MB) "vyhazovali prachy" za 100A spínací relé (někdy i silnější, když to jsou fakt velký AKU...) a za kila měďi silových vodičů, nemyslíš Kremik? Wink Cool
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31865
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá prosinec 14 2018, 18:41    Předmět: Citovat

Kremik napsal(a):
EKKAR napsal(a):
Kremik napsal(a):
Já bych tu druhou baterku připojil běžným vodičem, žádné extrémní průřezy. Startovat bude na původní baterii, ta doplněná ji bude jen velmi lehce pomáhat, ale to je přece v pořádku, není tam na startování. Je to zásobárna energie navíc. V případě potřeby plynule přeteče do baterky hlavní. Do přívodu bych zařadil pojistku jen takové velikosti, aby přežila paralelní připojení různě nabitých baterií, ale ne extrémně moc. 15A by bylo ideální.
Případnou poruchu živit dvěma natvrdo paralelně připojenými baterkami nemusí být dobrý nápad.
Docela zřetelně si neuvědomuješ, jak velký VYROVNÁVACÍ PROUDY potečou mezi těma baterkama už při nějakým 10-15% rozdílu v nabití. Vycházíš z docela mylný představy, že to je jako mít k tý baterce připojenou nabíječku - ale pozapomínáš na vlastnost zvanou VNITŘNÍ ODPOR alias IMPRDELANCE - ta nabíječka má vnitřní odpor v řádu desetin ohmu, pokud to je proudovej zdroj, tak klidně až desítky ohmů. Ale baterka olovo s kapacitou využitelnou v autě neboli desítky Ah má vnitřní odpor aspoň 100x NIŽŠÍ, dokáže tak do spojovacího vedení dodat klidně až 100x vyšší proud, než ta nabíječka. A při takovým proudu ti ta 15A pojistka ani nevybuchne - protože se proudovým nárazem odpaří tak rychle, že to bude jako by ji Scotty z NCC-1701 Enterprise přenesl paprskovým transportérem kamsi do řiti ...

Kdyby ses aspoň trochu zamyslel, než sem začneš psáť... Confused
Píšu, že bych ji připojil běžným vodičem, ten má odpor tak akorát. Navíc bude mezi baterkami ještě pojistka, to je další odpor navíc.
Krom toho, když se pokusíš baterku nabíjet, napětí nahoru si nechá líbit velmi ochotně. Rozdíl nějakých 15% na vyrovnávacím proudu ani nepoznáš. Skus se zvednout ze židle, jestli to ještě půjde, a vyzkoušej si to. Pokud baterku oddělí, odporem, žárovkou, k čemu mu pak bude? Jak pak z ní chceš tahat třeba 10A? A jak bys ji chtěl nabíjet? Uvědom si, že ta původní baterka napětí stabilizuje a proud z altíku požere skoro sama, tu druhou, než by nabil přes žárovku, to by musel jet nejmíň do Ruska.
Běžný vodič, pojistka, ideální řešení.
Tohle všecko beru - pokud spojuješ paralelně baterii auta s běžícím motorem A UŽ PŘEDEM PLNĚ NABITOU BATERII. Pokud ta paralelně připojovaná druhá baterka je vybitá, poteče do ní proud danej rozdílem okamžitejch hodnot napětí a impedancí celýho obvodu - pro kterou na jednu stranu plánuješ připojení, který svým vnitřním odporem bude už samo omezovat proudovej náraz, přitom si ale na druhou stranu neuvědomuješ resp. odmítáš připustit, že to tvoje omezující připojení ale zároveň bude ten samej omezující vliv vnášet i do vybíjení, při kterým pak zákonitě z tý přídavný baterky budeš moct cucat jen stejně velkej vybíjecí proud - protože když to zatížíš víc, vznikne na tom tvým připojení v opačným směru stejně vysokej úbytek napětí, kterej ten odebíranej proud krásně omezí.... Ale posluž si - zapoj si to po svým. Ale nechoď si pak za mnou nebo dokonce na mne stěžovat, až se ti z toho někde začne kouřit.

EDIT - Bastlfanda byl rychlejší ...

_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
workhard



Založen: Jul 07, 2006
Příspěvky: 5133
Bydliště: Plzeň

PříspěvekZaslal: pá prosinec 14 2018, 20:54    Předmět: Citovat

Pořád tedy nechápu, jak je možné pomocí startovacích kabelů propojit 2 auta, z nichž jedno má logicky baterku vybitou a to druhé je ještě navíc nastartované? Jak to, že to nevybuchne?
_________________
Věci,které fungují,se ZÁSADNĚ neopravují...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31865
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so prosinec 15 2018, 0:59    Předmět: Citovat

Jednoduše - PROTOŽE PRAVÝ STARTOVACÍ KABELY MAJÍ DOSTATEČNĚ VELKEJ PRŮŘEZ A VELKOPLOŠNÝ SVORKY S VELKOU STISKACÍ SILOU, TAKŽE NA VŠECH SPOJÍCH I NA KABELECH JE MINIMÁLNÍ ÚBYTEK NAPĚTÍ A TÍM I MINIMÁLNÍ VOHŘEV. Což samozřejmě ty rejžácký s kleštičkama z poměděný ocelový šlupičky a s kabelem sice víc jak 3/4 cenťáku tlustým, ale s jádýrkem z poměděnejch drátků silným celkem asi 1,5mm² nezvládnou ani zdaleka a když nezačnou hořet rovnou, musíš je používat buď jen jako dobíjecí = nechat ke špatný baterii pomocí nich připojený nastartovaný zdravý auto po dobu 15-20 minut (a pak si na ty "kabely" zkus šáhnout, ty nádhero!) anebo můžeš riskovat, že ti z nich při skutečně hladovým ledovým startu vlastním vohřevem začne stékat izolace ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Bastlfanda



Založen: Jul 11, 2012
Příspěvky: 301
Bydliště: za Prahó

PříspěvekZaslal: so prosinec 15 2018, 1:19    Předmět: Citovat

workhard: Jednou jsem se nechal ukecat ke startování auta se dvěma vytřískanejma 100+Ah aku (Phaeton) kabelama na náklaďáky (žádný tkaničky...) mým ropákem se 120A altíkem a 82Ah baterkou (oboje v naprostý kondici) ... Během asi půl minuty (Phaeton se ještě ani nestartoval, jen se zapnulo zapalování...) se z mýho altíku začalo kouřit a napětí sotva přes 12V (přitom kabely naprosto v cajku/studený, ale zjevně tam teklo podstatně víc než nějaký desítky A...) ... Naštěstí (ještě stará poctivá konstrukce) to altík přežil a po odpojení zas dobíjel jak měl, ale moc nechybělo, aby se ten altík samým blahem "rozzářil"... Od tý doby si dvakrát rozmyslím jaký startovací kabely k čemu připojím... Ono ty "supermarketový" jsou zároveň i trochu "blbuvzdorný" (lepší když ti shoří kabel než když to odnese zdrojová soustava - nechci ani domýšlet, co vše by to mohlo "vzít s sebou" u novějších/modernějších aut...)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
JiriTom



Založen: Apr 26, 2017
Příspěvky: 1279

PříspěvekZaslal: so prosinec 15 2018, 6:45    Předmět: Citovat

Na který akumulátor jste to v tom Phaetonu připojili (předpokládám na startovací) a jak to dopadlo s jeho nastartováním ?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mi-ro



Založen: Feb 08, 2005
Příspěvky: 7939
Bydliště: rovina u Kolína

PříspěvekZaslal: so prosinec 15 2018, 8:20    Předmět: Citovat

Bastlfanda: ty dva externí akumulátory byly paralelně? Doufám že ne sériově na 24V jako v náklaďáku? Pokud byly 12V a správná polarita, tak nechápu, proč by se mělo kouřit z altíku. PS možná jsem z Tvého příspěvku správně nepochopil co jsi chtěl sdělit.
_________________
..to bude jen ňákej odpůrek
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
JiriTom



Založen: Apr 26, 2017
Příspěvky: 1279

PříspěvekZaslal: so prosinec 15 2018, 8:23    Předmět: Citovat

mi-ro: pochopil jsi to špatně, ale také jsem to musel přečíst několikrát. A doufám, že se také nepletu... Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kremik



Založen: Mar 30, 2012
Příspěvky: 3571
Bydliště: Havířov

PříspěvekZaslal: so prosinec 15 2018, 8:27    Předmět: Citovat

Bastlfanda napsal(a):
Tak tady není vcelku o čem a musím dát za pravdu EKKARovi, 15A pojistka mezi dvěma aku je fakt maximální nesmysl (Jo pokud ta druhá aku bude např. 6Ah z UPS, tak ještě možná a i ta tu 15A pojistku prošlehne, když bude vyždímaná a jinak v pořádku, tj. nezasulfátovaná/s vnitřním odporem, jaký má mít...)
Kdyby to bylo takhle jednoduchý, tak by ti "blbci" v továrnách (např. i MB) "vyhazovali prachy" za 100A spínací relé (někdy i silnější, když to jsou fakt velký AKU...) a za kila měďi silových vodičů, nemyslíš Kremik? Wink Cool

Porovnáváš dvě různé věci. Autor tohoto vlákna z přídavné baterky nepředpokládá odběr stovek A. Zde není na startování. Mezi těmi dvěmi aku bude tak malý rozdíl napětí, že na přetavení pojistky ani nebude stačit. Prdne jen v nějaké mezní situaci, nebo v případě, že první aku bude KO. A tak to má být.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další
Strana 2 z 7

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.17 sekund