Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Zapojení druhé autobaterie
Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Kaliban123



Založen: Dec 09, 2018
Příspěvky: 8

PříspěvekZaslal: ne prosinec 09 2018, 0:15    Předmět: Zapojení druhé autobaterie Citovat

Zdravím. Chtěl bych se zeptat na možná pro někoho na takovou blbost. Máme auto. Auto má svoji autobaterii s určitou kapacitou. Jak by bylo možné co nejlevněji připojit do systému druhou autobaterii (zvýšení výdrže bez nastartovaného motoru)? Vzhledem k motorovému prostoru a absenci volného místa v něm by druhá baterie musela být v kufru nebo v prostoru za předními sedačkami, ale hlavně jak ji co nejlépe připojit?
Laicky mě napadlo prostě připojit druhou autobaterii k první plus na plus a mínus na mínus jenže nejsem si jist pár věcmi. Co dobíjení z alternátoru bude fungovat? Nepoškodí se něco? Jaký zvolit ideálně průřez kabelů vzhledem k délce - umístění druhé autobaterie? Bylo by vhodné vřadit tam nějakou pojistku/jistič?

Jde mi o něco jako výlet autem mimo civilizaci a rád bych prodloužil možnost používat různá zařízení přes měnič nebo přímo na 12V napětí. A samozřejmě ušetřil.

Prvně mě napadli různé solární systémy, ale tady by nejspíš byla cena dost vysoká oproti tomu sehnat druhou baterii a někam ji šoupnout a zajistit a připojit.

Děkuju za případnou radu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Michal22



Založen: Mar 28, 2012
Příspěvky: 7824
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: ne prosinec 09 2018, 0:47    Předmět: Citovat

Reálně se nedá poradit nic, co by bylo 100%.
Pokud budou oba aku stejného složení (předpokládám že Pb), oba stejné parametrově (kapacita, max. proud apod), nenecháš je vybít do hraničních hodnot, budeš mít alternátor v pořádku a nebudeš po startu vyžadovat max. proud ze soustavy, tak by nemusel být problém.
Ale- jsi schopný to uhlídat? Jsou oba aku stejné?
Přívodní kabely (při správném dimenzování) mohou složit jako kompenzace proti nadproudu při dobíjení druhého aku- ale taky mohou způsobit fatální poruchu...

_________________
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Kaliban123



Založen: Dec 09, 2018
Příspěvky: 8

PříspěvekZaslal: ne prosinec 09 2018, 0:55    Předmět: Citovat

Ano jedná se o Pb, ale druhý zatím nemám koupený takže kapacita, max. proud neznám, ale dalo by se koupit se stejnými hodnotami. Momentálně je v autě Varta 60Ah (startovací proud teď neznám). Vybití do hraničních hodnot bych si hlídal, altík zatím problém nedělá a měl by dle výrobce být 130A.
Jaký průměr případně zvolit těch propojovacích kabelů? Odhadem bych tipl, že od původní baterky k druhé umístěné v interiéru to bude kolem 4 metrů.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
samec



Založen: Dec 19, 2017
Příspěvky: 4136

PříspěvekZaslal: ne prosinec 09 2018, 1:12    Předmět: Citovat

V lete, (čo nie je až tak ďaleko) skús zájsť napríklad na Zemplinskú Šíravu a uvidíš, či tvoj systém funguje
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31843
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne prosinec 09 2018, 1:24    Předmět: Citovat

Kabely musíš počítat 2x, jsou v sérii. Počítej minimálně nějakejch 16-20mm² Cu lana, pokud seženeš silnější, nebudou na škodu - klidně vem kabely od svářečky s gumovou izolací. Startovací proud je pokaždý jinej, záleží na teplotě motoru v momentě startu i na teplotě samotný baterky - s poklesem teploty narůstá i její vnitřní odpor, takže má rychlejší pokles napětí. Obvykle se to připojení dělá přes zpožděně připínající relé schopný spínat velký proudy (víc párů kontaktů paralelně) s možností v nouzi to relé překlenout propojkou, aby se druhotná baterka dala připojit ke startovací jako její posila (paralelní velká kapacita zmenšuje vnitřní odpor a i při značně velkým vybití usnadní start). V podstatě kapacitu tý druhotný baterky řešit nemusíš, klidně ji můžeš dát nejen větší než původní startovací, ale můžeš ji dát několikanásobnou - alternátor prostě víc proudu nedá a když pojedou další k provozu potřebný spotřebiče, do baterek půjde jen zbytek jeho maximálního výkonu. Dobití tak bude jen trvat delší dobu a určitě ji nepřebiješ. Abys měl kontrolu, stačí si ve výprodeji součástek koupit kombinovaný měřáky na napětí/proud z LED a mít celou instalaci pod kontrolou ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
vasekpetr1



Založen: Jun 20, 2005
Příspěvky: 853
Bydliště: Hospoda u Třebíče

PříspěvekZaslal: ne prosinec 09 2018, 8:09    Předmět: Citovat

Ovšem pozor při tom vámi doporučovaném paralelním připojování druhé baterky na zkratové proudy - v případě nějakého omylu při manipulacích to už může mít fatální následky v podobě slušného ohňostroje. Zde bych byl dost opatrný a pokud z druhé baterky nebude napájeno nic trakčního (startér a pod.), tak bych asi pro jistotu jistil nějakou pojistkou Wink .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
jezevec
Hlavní moderátor


Založen: Jun 13, 2004
Příspěvky: 5658
Bydliště: Břeclavsko

PříspěvekZaslal: ne prosinec 09 2018, 8:22    Předmět: Citovat

V první řadě bys měl napsat, proč tam tu druhou baterku chceš a k čemu má sloužit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19522
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: ne prosinec 09 2018, 9:39    Předmět: Citovat

Jde o to, jaký proud a jak dlouho hodláš odebírat, aniž by kvůli tomu musel běžet motor v autě. Jestli by nebylo lepší se poohlédnout po spotřebičích poháněných jiným médiem a na těch 12 V nechat jen ty, u kterých to skutečně jinak nejde.
O jaké spotřebiče a jaký odběr se jedná?
Je to ale v podstatě stejný problém, jako nabíjení baterie v karavanu z tažného vozidla za jízdy.
Jestli to má být co k čemu (každé jiné řešení je více nebo méně blbým kompromisem), obrať se na servis, kde ti to spáchají se zárukou (aby to nebylo příčinou ohňostroje) a všemi náležitostmi (přinejmenším, abys to měl kryté pojištěním, kdyby byl příčinou ohňostroje třeba boční náraz).
A nějaká větrná elektrárnička kombinovaná se solárními panely se u karavanistů také stává standardem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TAKJAN



Založen: Nov 17, 2011
Příspěvky: 6509
Bydliště: U Litomyšle.

PříspěvekZaslal: ne prosinec 09 2018, 11:47    Předmět: Citovat

Bráchovo bawo má dvě 80Ah AKU paralelně z výroby. Akorát mu nemůžu natlouct do hlavy, aby tu horší, spíš už blbou vyhodil a jezdil na jednu kloudnou. Kupovat dvě nový se mu nechce, ačkoliv by to pro něj nebyl žádný problém.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Kremik



Založen: Mar 30, 2012
Příspěvky: 3571
Bydliště: Havířov

PříspěvekZaslal: ne prosinec 09 2018, 12:17    Předmět: Citovat

Já bych tu druhou baterku připojil běžným vodičem, žádné extrémní průřezy. Startovat bude na původní baterii, ta doplněná ji bude jen velmi lehce pomáhat, ale to je přece v pořádku, není tam na startování. Je to zásobárna energie navíc. V případě potřeby plynule přeteče do baterky hlavní. Do přívodu bych zařadil pojistku jen takové velikosti, aby přežila paralelní připojení různě nabitých baterií, ale ne extrémně moc. 15A by bylo ideální.
Případnou poruchu živit dvěma natvrdo paralelně připojenými baterkami nemusí být dobrý nápad.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Lukas-Peca



Založen: May 06, 2007
Příspěvky: 4047
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: ne prosinec 09 2018, 12:32    Předmět: Citovat

Pojistka by měla být dimenzovaná nejmíň na polovinu jmenovitého proudu alternátoru. To za předpokladu, že ta baterka bude nabitá stejně jako ta v autě a bude se připojovat při vypnutém motoru. Otázka je, co se bude dít při startování. Pokud budou opravdu obě baterky stejné, tak by měl být odběr z přídavné baterky nižší úměrně odporu vedení. Pokud bude původní baterka slabší, bude odběr startéru tahat přídavná baterka a pojistka poletí.

Možná by nebylo špatné doplnit do toho přívodu i odpor pár desetin ohm (takový, aby při zkratu shořela pojistka a ne odpor), ten by ten problém se startováním mohl vyřešit.

Já bych osobně přídavnou baterku nabíjel z původní přes měnič s galvanickým oddělením spínaný při chodu motoru. Vyřeší se tím problémy s rozdělením proudů a při příliš velké spotřebě se baterka auta nevybije a půjde nastartovat.

Edit: místo toho odporu by byla lepší silná žárovka.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31843
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: ne prosinec 09 2018, 12:49    Předmět: Citovat

Kremik napsal(a):
Já bych tu druhou baterku připojil běžným vodičem, žádné extrémní průřezy. Startovat bude na původní baterii, ta doplněná ji bude jen velmi lehce pomáhat, ale to je přece v pořádku, není tam na startování. Je to zásobárna energie navíc. V případě potřeby plynule přeteče do baterky hlavní. Do přívodu bych zařadil pojistku jen takové velikosti, aby přežila paralelní připojení různě nabitých baterií, ale ne extrémně moc. 15A by bylo ideální.
Případnou poruchu živit dvěma natvrdo paralelně připojenými baterkami nemusí být dobrý nápad.
Docela zřetelně si neuvědomuješ, jak velký VYROVNÁVACÍ PROUDY potečou mezi těma baterkama už při nějakým 10-15% rozdílu v nabití. Vycházíš z docela mylný představy, že to je jako mít k tý baterce připojenou nabíječku - ale pozapomínáš na vlastnost zvanou VNITŘNÍ ODPOR alias IMPRDELANCE - ta nabíječka má vnitřní odpor v řádu desetin ohmu, pokud to je proudovej zdroj, tak klidně až desítky ohmů. Ale baterka olovo s kapacitou využitelnou v autě neboli desítky Ah má vnitřní odpor aspoň 100x NIŽŠÍ, dokáže tak do spojovacího vedení dodat klidně až 100x vyšší proud, než ta nabíječka. A při takovým proudu ti ta 15A pojistka ani nevybuchne - protože se proudovým nárazem odpaří tak rychle, že to bude jako by ji Scotty z NCC-1701 Enterprise přenesl paprskovým transportérem kamsi do řiti ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
stasek



Založen: Aug 15, 2005
Příspěvky: 2191

PříspěvekZaslal: ne prosinec 09 2018, 12:51    Předmět: Citovat

Co ten druhej akumulátor připojit přes diodu, aby z něj netekl proud zpět při startování. Měnič na 230 by pak byl zapojenej na druhým aku, takže by odebíral proud z obou akumulátorů. Tazateli nejde o kvalitu startu, ale prodloužení odběru při kempování. Za jízdy by se pak dobíjely oba.
_________________
Času dosti mám, trpělivost musím míti.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19522
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: ne prosinec 09 2018, 12:57    Předmět: Citovat

Když žárovka, tak halogenka 6V/100W: při malém rozdílu napětí baterek má nepatrný odpor, takže propojuje baterky paralelně. Při větším rozdílu napětí obou baterii její odpor poměrně strmě roste, to omezí dobíjecí proud.
Předpokládám samozřejmě, že při startování neklesne napětí na té startovací baterii pod 6 V, to už by se muselo řešit i uložení té halogenky, aby se mohla chladit.
Ale stejně ještě nevíme, jaké odběry na té přídavné baterii mimo civilizaci budou "viset" a jak dlouho, takže tu zase jen planě teoretizujeme.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
tomasjedno



Založen: Oct 11, 2008
Příspěvky: 6065
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

PříspěvekZaslal: ne prosinec 09 2018, 13:53    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
- ale pozapomínáš na vlastnost zvanou VNITŘNÍ ODPOR alias IMPRDELANCE - ta nabíječka má vnitřní odpor v řádu desetin ohmu, pokud to je proudovej zdroj, tak klidně až desítky ohmů. Ale baterka olovo s kapacitou využitelnou v autě neboli desítky Ah má vnitřní odpor aspoň 100x NIŽŠÍ,
Líčíš to tak sugestivně, že by si jeden na startování auťáku s pomocí startovacích kabelů objednal pyrotechnickou četu s dálkově řízeným robotem Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Auto - Moto technika Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další
Strana 1 z 7

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.18 sekund