Vítejte na Elektro Bastlírně
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Upload · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Hledat v článcích

Dobrovolné příspěvky na provoz EB

Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

Železniční napájecí soustava a ledovka
Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> SMS
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor



Založen: Jul 21, 2006
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: po prosinec 03 2018, 13:30    Předmět: Železniční napájecí soustava a ledovka Citovat

Dneska jsem zachytil na ČT24, že kolem České Třebové se používá pro napájení trakce jen 3kV, ale dál na JM prý 25kV. To je sakra rozdíl.

Takže kvůli 3kV stojí vlaky v poli, protože se nevlezou na nádraží a oblouk ten led neprorazí.

Je to nějaký divný. Já jsem doufal, že je to dávno sjednocený? Kde je ten "přechod" ?

_________________
Pokud mě chcete oslovit, klidně použijte jméno Zdeněk.
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
lumca
Běžný uživatel
Běžný uživatel



Založen: May 05, 2012

PříspěvekZaslal: po prosinec 03 2018, 13:36    Předmět: Citovat

Sjednocovat na 25kV střídavých se to v rámci ČR teprve bude, plán je jedna trakce na republiku! Kde je přechod tam nevím, ale na trati Přerov/Břeclav je to v Nedakonicích, uprostřed nástupiště!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Lukas-Peca
Super uživatel
Super uživatel



Založen: May 06, 2007
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: po prosinec 03 2018, 13:48    Předmět: Citovat

Přechod se postupně připravuje. Zrovna z těch Nedakonic se v brzké době bude střídavina rozšiřovat dále na sever k Přerovu, do Říkovic.

Úplné sjednocení bude ale ještě pár desítek let trvat. Na některé věci jsou ty 3 kV lepší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor



Založen: Jul 21, 2006
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: po prosinec 03 2018, 13:52    Předmět: Citovat

A jak je to řešený technicky, když se přejíždí na jinou soustavu?
_________________
Pokud mě chcete oslovit, klidně použijte jméno Zdeněk.
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Lukas-Peca
Super uživatel
Super uživatel



Založen: May 06, 2007
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: po prosinec 03 2018, 13:57    Předmět: Citovat

Musíš mít vozidlo, které umí obě soustavy. Moderní mašiny na střídavou soustavu jsou stejně v podstatě stejnosměrné mašiny doplněné trafem a usměrňovačem, tak není problém je o to stejnosměrné napájení doplnit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
EKKAR
Team boss
Team boss



Založen: Mar 16, 2005
Bydliště: Česká Třebová

PříspěvekZaslal: po prosinec 03 2018, 14:05    Předmět: Citovat

Přepínací úsek na trati 260 je u Svitav. Dál do Brna jde 25kV 50Hz. Stejnou trakcí je elektrifikovanej "dolní tah" odbočenej v Kolíně směr Havlbrod Žďár a Brno, přepínací úsek je v Kutný Hoře. Stejně tak "dolejšek" smerem na Břeclav. Celá Praha plus trati na Ústí Labe, Děčín a na druhou stranu Nymburk, Kolín přes Perníkovice, Třebovou, Olmík až do Ovy a Bohumína plus horní přejezd na Slovač do Žiliny jsou elektrifikovaný stejnosměrnou trakční soustavou o napětí 3kV. Byly k ní jednodušší mašiny, regulace stačila odporová, nebylo potřeba nic transformovat ani usměrňovat. A to prosím po Praze samotný některý úseky a spojky měly až do polovičky 70.let trakční napětí jen 1500V...
_________________
...nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Lukas-Peca
Super uživatel
Super uživatel



Založen: May 06, 2007
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: po prosinec 03 2018, 14:10    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
A to prosím po Praze samotný některý úseky a spojky měly až do polovičky 70.let trakční napětí jen 1500V...

Přesněji do r. 1962.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor



Založen: Jul 21, 2006
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: po prosinec 03 2018, 14:11    Předmět: Citovat

Dobře. Musí to být logicky mechanicky oddělený - ta mašina to "spolkne" automaticky?
_________________
Pokud mě chcete oslovit, klidně použijte jméno Zdeněk.
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Lukas-Peca
Super uživatel
Super uživatel



Založen: May 06, 2007
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: po prosinec 03 2018, 14:16    Předmět: Citovat

Místo dělení se projíždí se staženým sběračem. Po zvednutí sběrače si mašina naměří, co je to za soustavu, a podle toho nastaví příslušné obvody.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor



Založen: Jul 21, 2006
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: po prosinec 03 2018, 14:23    Předmět: Citovat

Dobře, ale když jedu EC přes Pardubice, v České Třebové si vždycky vzpomenu na EKKARa , ale nikdy jsem si nevšiml, že by ten vlak ve Svitavách prováděl nějaký manévry. Proto mně to vrtá hlavou...
_________________
Pokud mě chcete oslovit, klidně použijte jméno Zdeněk.
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Lukas-Peca
Super uživatel
Super uživatel



Založen: May 06, 2007
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: po prosinec 03 2018, 14:28    Předmět: Citovat

Tak z hlediska cestujícího se to projeví jen tak, že ta mašina na pár sekund přestane tahat a ve voze přestane hučet klimatizace nebo topení (u některých vozů ani to ne). Většina těch dělení je na širé trati, přímo ve stanici je to jen v Nedakonicích a v Kutné Hoře.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor



Založen: Jul 21, 2006
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: po prosinec 03 2018, 14:33    Předmět: Citovat

Takže se preventivně využije kinetická energie soupravy, aby mašina neuvázla v "mrtvém bodě"?
_________________
Pokud mě chcete oslovit, klidně použijte jméno Zdeněk.
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Crifodo
Team boss
Team boss



Založen: Oct 11, 2005

PříspěvekZaslal: po prosinec 03 2018, 14:35    Předmět: Citovat

Před obousystémovýma mašinama se přepřahalo, vlak měl +10 minut než diesel přetáhl lokomotivy.
V současnosti se přes beznapěťový střední úsek přejede setrvačností, úsek je označen značkou, navíc při tak uníkátních místech si to snad pamatuje i hodně zakalenej mašinführer.
http://verejna-doprava.eu/znavesti.htm


Naposledy upravil Crifodo dne po prosinec 03 2018, 14:37, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Lukas-Peca
Super uživatel
Super uživatel



Založen: May 06, 2007
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: po prosinec 03 2018, 14:36    Předmět: Citovat

Jo, to se používá běžně. I na jedné napájecí soustavě jsou místa, která se musí projíždět se staženým sběračem, typicky na střídavé soustavě mezi úseky napájenými z různých fází. Na trati to není problém, ve stanici se musí hlídat, kde vlak zastaví, pokud tam má zastavovat.

Někde v Rusku měli místo změny napěťových soustav označeno květinami vysázenými ve stráni u trati, z každé strany dělení byl vysazen příslušný symbol střídavé nebo stejnosměrné soustavy.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor



Založen: Jul 21, 2006
Bydliště: skoro Brno

PříspěvekZaslal: po prosinec 03 2018, 14:42    Předmět: Citovat

@Crifodo: Já pamatuju doby, kdy v České Třebové se ten diesel připojil a už zůstal. Na Brno nebyla elektrika... Very Happy
_________________
Pokud mě chcete oslovit, klidně použijte jméno Zdeněk.
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> SMS Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další
Strana 1 z 7

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na adrese admin (zavináč) ebastlirna.cz


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.13 sekund