pred par rokmi som riesil pre kamosa vyhrievanie predneho sklad vo forde focus (prasklo mu celne sklo, a s vyhrievanim bolo len o troska drahsie). Dorabal som tam elektroniku, ktora to zopla na nejaky cas (ak isiel motor, atd), a potom sa to automaticky vyplo. Ford na ten timing pouzival take relatko, co vnutri malo nejaky 8nozickovy obvod (tusim nejake TDA xy) + elektromagneticke rele. Vtedy ten kamos to bol zohnat na vrakaci. Ja by tom teraz take relatko potreboval, co sa odopne oneskorene (10-20min) po tom com mu zmizne napetie z riadiaceho vodica, len si uz vobec nepametamco mam hladat ani ako sa to volalo ak by niekto vedel nejaky hint co mam hladat, vopred dakujem. Fero
Založen: May 17, 2004 Příspěvky: 582 Bydliště: Kosice
Zaslal: čt listopad 29 2018, 9:48 Předmět:
velmi sa mi nechce bastlit...radsej by som nieco hotove, maximalne vymenit nejaky odpor abo kondik pre nastavenie casovej konstanty.
Aby som objasnil o co ide, vcera som do nejakeho stareho auta daval autoradio (kenwood neviem ake cislo), a podla popisu tam je pripojenie "kostra", "baterka", "zapalovanie", "power control" (to je bud na el. autoantenu alebo pridavny koncak). A predpokladal som ze to bude fungovat tak, ze ked vypnes zapalovanie/motor, tak radio sa vypne (zapalovanie), ale ze ho bude mozne znova zapnut na 10-15 minut a potom sa zas vypne samo...ale nie...proste to radio potrebuje mas 12V na "battery" aj na "ignition" inak ho proste nezapnes. Ked ma na "battery" trvalych 12 voltov, tak po vypnuti zapnuti si pameta ako bolo nastavene predtym, ak mu zmizne 12V aj z battery, tak to zabudne.
Ale moznost zapnut si to aj ked niekde cakas, ale aby si to zas niekde nezabudol a nevyhralo ti to baterku, by som uvital. Tak som dumal ze tam vrazim take rele, co ked mu zmizne 12V z ignition, tak este bude drzat 20minut a potom odpadne.
EDIT: tamto co opisujem vyzeralo ako normal automobilove rele (faston pripojky, 12V 20-30A), ale ked si to otvoril, tak tam bola este elektronika, aby to fungovalo ako treba, svabik, par pasivnych suciastok...mozno na vrakaci ked poviem, ze chcem rele na spinanie ohrievania okna, tak sa trafim...
Založen: Jul 16, 2007 Příspěvky: 4242 Bydliště: u HK
Zaslal: čt listopad 29 2018, 11:21 Předmět:
to je nějaké divné rádio. Většinou je trvale 12V z baterie pak je tam zapínání ovládání přes klíček a ignition je myslím podsvětlení. Ale pozor Německá auta mají prohozené +12V a ovládání na ISO konektoru. Pak se stane že po vypnití klíčku vypadne 12V kterí mají být trvale. Často mají auta to spínání jen při zasunutém klíčku.
To relé si můžeš samozřejmě koupit, hledej např. TLT/5-12. Nové je dost drahé.
Jinak bastlit musíš více či méně. Méně např. se stavebnicemi zde nebo více pomocí výše uvedeného IC popř. k tomuto účelu určeného, ale obtížněji dostupného U6046B/6047B/6049B.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31834 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt listopad 29 2018, 12:19 Předmět:
bu2520 napsal(a):
to je nějaké divné rádio. Většinou je trvale 12V z baterie pak je tam zapínání ovládání přes klíček a ignition je myslím podsvětlení. Ale pozor Německá auta mají prohozené +12V a ovládání na ISO konektoru. Pak se stane že po vypnití klíčku vypadne 12V kterí mají být trvale. Často mají auta to spínání jen při zasunutém klíčku.
Je to úplně normální rádio - "battery" je svorka určená pro trvalý napájení +12V, na kterou jsou napojený jak koncáky rádia, tak třeba paměťový obvody udržující naladěný stanice nebo nastavení hlasitosti atd. Svorka "ignition" je ZAPALOVÁNÍ = přívod +12V spínanejch klíčkem ve spínací skříňce, kterou se vlastně "povoluje" provoz rádia - jsou na ni napojený obvody spínání funkce a třeba i vývod "REMOTE" (určenej pro ovládání dalších spotřebičů - motoricky výsuvná anténa nebo další přídavnej zesilovač, běžně se na něj napojuje zesilovač v anténě) a taky vývody "MODE" integrovanejch koncáků (bez napětí je funkce blokovaná, odběr koncáků by měl klesnout - tady je často závada způsobující vysokej odběr autorádia v klidovým stavu a tím i vyžrání baterky přes noc).
Barvy drátů na ISO konektoru jsou obvykle červená = pin č.4 IGNITION, žlutá = pin č.7 BATTERY a modrá = pin č.5 = REMOTE. A jak už tady někdo napsal, koncernový auta (VW ...) mají prohozený dráty na ISO konektoru, takže po vypnutí klíčku zapomenou naladění a při montáži neoriginálního autorádia se musí přepinovat konektor nebo učunit jiný opatření pro zajištění správný funkce.
To časový vypnutí autorádia po cca 30 minutách při zastaveným motoru bejvá realizovaný v komfortní jednotce auta, se kterou origo rádio komunikuje po CAN-busu (sběrnice).
Udělat takovou funkci do aftermarket rádia předpokládá zapojit do přívodu ke svorce "IGNITION" nějakou "krabičku", která bude v sobě mít právě časovač nastavenej na přibližně 30 minut a kterej na jednu stranu okamžitě po připojení napájení (zapnutí klíčku) dovolí zapnout rádio a na stranu druhou bude tuhle svorku rádia udržovat pod napájením ještě uvedenou dobu po odpojení ovládacího napětí - hledej zapojení pod názvem "zpožďovač vypnutí" a podobně. Jediná nevýhoda bude v tom, že to zapnutí rádia se bude muset udělat krátkým zapnutím klíčku do první polohy před startováním - udělat možnost zapnout funkci samotným spínačem rádia by vyžadovalo zásah i do jeho konstrukce.
JÁ JSEM ALE TŘEBA VE STARÝM FORMANU MĚL ZAPOJENOU JINOU VĚC - využil jsem toho, že na formanech (a pak i ve felinách) se od určitýho data výroby používala spínačka umožňující automatickou aktivaci některejch přídavnejch funkcí pouhým vytažením klíče ze spínačky - například alarmu. Starší auta to ještě neměly, ta novější spínačka má prostě jeden vývod navíc - a na něm se objeví napětí +12V přesně v momentě, kdy se vytáhnul klíč ze zapalování - a odpojilo se až v momentě odemknutí řízení, kdy se klíč nejen zastrčil, ale i otočil ze zamykací polohy. Na tenhle vývod jsem měl připojenej invertující spínač s dvěma trandama a miniaturním relátkem v pouzdru DIL - všecko schovaný do krabičky na prstýnky z klenotnictví a schovaný dovnitř do palubky za přístrojovým štítem. Pokud bylo na ovládacím vstupu přítomný napětí 12V, relátko bylo v klidu - jak napětí zmizelo (zapnul se klíček), relé seplo a povolilo autorádiu fungovat. Na zapnutí rádia stačilo jen odemknout řízení a nechat klíček ve spínačce - a rádio hrálo, dokud se klíček ze spínačky nevytáhnul. Bylo to jednodušší, než bastlit časovač s nějakým ovládáním odvozeným od rádia - a mělo to poměrně blbuvzdornou funkci - když nebyl poblíž auta majitel respektive jeho řidič, nebyl v zapalování ani klíček a rádio nešlo zapnout... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Založen: May 17, 2004 Příspěvky: 582 Bydliště: Kosice
Zaslal: čt listopad 29 2018, 12:31 Předmět:
to co opisuje ekkar by bolo este lepsie, ale obavam sa, ze toto v spinacke starej zigule nebude
EDIT: po prvom zapojeni - yellow = battery, red = ignition, a nebola tam casovacia funkcia, som myslel, ze som to prehodil, tak som ich prehodil na yellow = ignition, red = battery, ale vysledok bol ten, ze po vypnuti zapalovania sa stratili aj udaje z pameti
Naposledy upravil fero_b dne čt listopad 29 2018, 12:33, celkově upraveno 1 krát.
Založen: May 17, 2004 Příspěvky: 582 Bydliště: Kosice
Zaslal: čt listopad 29 2018, 12:36 Předmět:
no momentalne som to "ignition" pripojil na drot, kde sa objavi napetie, ked das kluc do polohy, ked uz svietia svetielka, co ale nie je podla mna velmi dobre, lebo sa mozes stat (a urcite sa aj stane), ze rozdelovac je v polohe, ze ti uz cez zapalovaciu cievku tecie prud - co mi nepride celkom dobre.
Ale skusim popatrat, ci ta spinacka nema aj drot ktory dostane 12V ked das kluc do polohy ked uz je odomknuty volant ale svetielka este nesvietia.. to by slo..
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31834 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt listopad 29 2018, 13:00 Předmět:
rnbw napsal(a):
U mna radio funguje v 1. polohe kluca (ACC). Nemusim vymyslat ziadne rele a podobne hovadiny. To Lada nema?
Zapojovat rádio na svorku, aktivovanou společně se zapalováním motoru je PONĚKUD SPOZDILÁ MYŠLENKA - vyžaduje totiž mít na zastaveným autě pro provoz rádia zapnutý zapalování a to se u starejch pleček vyznačuje trvalým odběrem proudu přes kontakty do cívky = cívka se nadměrně hřeje, kontakty taky, baterka se vybíjí proudem zhruba 3A zbytečně požíraným cívkou. Obávám se, že starý plečky který ani neměly zámek řízení zabezpečenej proti uzamknutí za jízdy tím, že by se zámek zamknul až vytažením klíčku ven a tím ani spínačku s vývodem aktivujícím další příslušenství právě po zamčení zámku budou pro instalaci nějakejch "samoaktivujících se spínačů" docela nevýhodný. Tam bude nutnej ten časovač, kterej po připojení napájení sepne 12V na výstup hned - a po vypnutí bude ještě "chvíli držet" - s jistou teplotní tolerancí by to měl zvládnout i CMOSovej časovač 555 (555C nebo 7555), když ne, tak něco s kratší dobou impulsu a čítačem ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - TY MNĚ TAKY !!!
Naposledy upravil EKKAR dne čt listopad 29 2018, 13:05, celkově upraveno 1 krát.
Založen: Mar 16, 2005 Příspěvky: 31834 Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21
Zaslal: čt listopad 29 2018, 13:09 Předmět:
Zapomínáš, že tvoje označení "normálne autá" se vztahuje na plecháče vyrobený na západní straně Šumavy zhruba po roce 1975-80 a na její východní straně až někdy po roce 1990 - všecko co je starší starší má spínací skříňky umožňující přivádět napájení na další obvody právě jen v poloze tebou označovaný "IGN" (rozsvícený kontrolky) a "START" (poloha jen pro startování) - prostě nemají žádnej vývod, na kterým by bylo napětí sepnutý pouhým odemknutím zámku řízení (nebo jeho invertovanou obdobu). Ty starý plečky ani nemají "kontakt X" nebo "relé X" právě po dobu samotnýho startování odpojující všecky další spotřebiče včetně autorádia od napájení, aby se ulehčilo baterce. Já si vzpomínám, co jsem s tím měl za patálie, než jsem vykoumal aspoň trochu blbuvzdorný zapojení, který mi tohle umožnilo používat ve starý šáde r.v. 1987 - která právě neměla na spínačce krom vývodů "IGN" a "START" vůbec žádný další vývody ... _________________ Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Časy uváděny v GMT + 1 hodina Jdi na stránku 1, 2Další
Strana 1 z 2
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru. Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.