Vítejte na Elektro Bastlírn?
Nuke - Elektro Bastlirna
  Vytvořit účet Hlavní · Fórum · DDump · Profil · Zprávy · Hledat na fóru · Příspěvky na provoz EB

Vlákno na téma KORONAVIRUS - nutná registrace


Nuke - Elektro Bastlirna: Diskuzní fórum

 FAQFAQ   HledatHledat   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 

O mašinkách (odděleno)
Jdi na stránku 1, 2, 3, 4  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Lukas-Peca



Založen: May 06, 2007
Příspěvky: 4047
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: st leden 10 2018, 15:17    Předmět: O mašinkách (odděleno) Citovat

Když jsme u toho crowdfundingu, tady posílám jeden projekt, na který má smysl přispět. Ty lidi znám osobně a vím, že ty peníze použijou rozumně.

https://www.startovac.cz/projekty/probuzeni-parniho-obra-aneb-zaciname-od-tendru/

Odděleno z tohoto vlákna.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31799
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st leden 10 2018, 15:32    Předmět: Citovat

Huffff, rekonstruovat "dvaapadesátku" alias "Němku" z válečný produkce = proslulou po celý Evropě používáním těch nejlacinějších materiálů, tzv "ersatz" = náhražkovejch, to si teda hoši zpod Špilasu zakousli masívní soustečko...!!!!
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zaky



Založen: Oct 30, 2010
Příspěvky: 6587
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: st leden 10 2018, 16:22    Předmět: Citovat

Ona bude ta válečná "náhražková" produkce pravděpodobně značně vyšších kvalit, než dnešní spotřebka, takže bych to neviděl zase tak černě Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31799
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: st leden 10 2018, 17:08    Předmět: Citovat

Přezdívku bufan měla pravděpodobně lokomotiva, který se říkalo taky "unrra" alias "bugy" nebo "bugárna" - původně anglická lokomotiva dodaná sem jako nákup od západních spojenců v roce 1946 - a tady se prameny rozcházejí - buď šlo o lokomotivy u nás značený jako 459.0 nebo 456.0 - anglická 1´D Liberation, nebo o řadu 456.1 alias 1´D Consolidation. Každopádně jich u nás jezdilo minimálně 60 kusů a vyznačovaly se až do první generální opravy stanovištěm strojvedoucího na levý straně budky - pro anglickej levostrannej provoz.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Hill
Administrátor


Založen: Sep 10, 2004
Příspěvky: 19496
Bydliště: Jičín, Český ráj

PříspěvekZaslal: st leden 10 2018, 17:23    Předmět: Citovat

O mašinkách řady 555 je slušný článek na Postřehu. Ostatně je tam celý seriál o lokomotivách na našich tratích...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Lukas-Peca



Založen: May 06, 2007
Příspěvky: 4047
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: st leden 10 2018, 18:22    Předmět: Citovat

Jak se v článku píše, tyhle mašiny jezdí na Balkáně v běžném provozu dodnes, takže s tou kvalitou to zase tak zlé nebude. Co ušetřili na materiálech, vynahradili promyšlenou konstrukcí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31799
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá leden 12 2018, 0:09    Předmět: Citovat

Lukas-Peca napsal(a):
Jak se v článku píše, tyhle mašiny jezdí na Balkáně v běžném provozu dodnes, takže s tou kvalitou to zase tak zlé nebude. Co ušetřili na materiálech, vynahradili promyšlenou konstrukcí.
No, moc promyšlená nebyla. Spíš standartizovaná na válečný hospodářství, aby byly stejný náhradní díly v celý Evropě a taky aby se nelišilo jejich ovládání po celým okupovaným území - jinak se nahrazovalo všecko co se dalo, hlavně slitiny mědi, takže třeba ložiskový pánve tam kde už musely bejt se dělaly užší než před válkou a taky tenčí, takže se dřív vyběhaly - ale zase se ušetřilo. Proti předválečným strojům měly taky menší tepelnou účinnost (horší izolace), takže měly vyšší měrnou spotřebu uhlí. Navíc ty mašiny, který do dnešních dní jezdí musely od tý doby projít zcela tutově několikrát úplnou rekonstrukcí parních kotlů, aby prošly tlakovou revizí - minimálně přetrubkováním kotlů a přezděním topenišť. Jinak musely určitě dostat i nový ložiska, vodní i parní armatury a válce/rozvody parních strojů, nebo třeba i okolky kol nebo rovnou celý dvojkolí (ojíždějí se). To jsou detaily, který se u pár nejvíc opotřebovávají. U nás se po válce rozhodovalo, jestli je rekonstruovat nebo nechat dojezdit a pak vyřadit - jen pár dostalo možnost dosloužit přestavěný na vytápění mazutovým hořákem, zbytek byl relativně rychle nahrazenej novejma lokomotivama řad 556.0 a 556.1 ("štokr"), 475.1 ("šlechtična"), 498.0 a 498.1 ("albatros"), na míň významnejch tratích třeba i 477.0 ("papoušek"). Po roce 1955 pak už žádný nový parní lokomotivy československo nestavělo, ale soustředilo se na přechod na elektrickou a motorovou trakci - "němky" pak většinou skončily jako "studená záloha" někde v depech nebo jako stacionární parní kotle pro vytápění továren a dalších objektů.
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: pá leden 12 2018, 22:53    Předmět: Citovat

Jednodušší či složitější, menší či větší - prostě mašiny na uhlí/vodu/páru jsou machrovina jak sviňa. Obdivuju to vždycky, když sem k nám něco v létě zajede.
Naposledy tu byla z Veselí naprosto úžasně "udělaná" Rosnička, myslím tím zrepasovaná i vyšolíchaná po vizuální stránce. Měli připřáhnutých i pět otevřených vagónů-dřeváků, řek bych tak ze 40.let - možná starší, nevím. Ale všech pět bylo narvaných a lidi včetně děcek si doslova lebedili v tom dýmu, když mašina zabrala a výskali radostí. Protože v elektrice už to nezažijou..
Rudý obruče kol, rudý linky na celým tom, pro mě naprosto šíleným mechanismu směrem od válce dál..
Prostě nádherný kus kumštu a poctivé lidské práce - a to prej Rosnička je jedna z těch jednodušších. Určitě jo, byla tady kdysi i Šlechtična a to je teda veledílo.
Vážně člověk s aspoň troškou technickýho citu musí před těmi stroji hluboko smeknout, nic jiného se udělat nedá.
Pro mě jako pro laika je naprosto nepochopitelný, jak ta napohled nepřehledná změť trubek, ventilů, pák, táhel, válců a všemožných dalších věcí, napohled třeba i subtilních, dokáže NA UHLÍ, VODU a PÁRU třeba upalovat i stodvacítkou...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31799
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: pá leden 12 2018, 23:05    Předmět: Citovat

Přidej, Leošu. Světovej rekord parní mašiny je vysoko přes 200km/h, československej rekord dosaženej na okruhu Cerhenice - Velim drží Albatros řady 498 a sériovýho čísla 106 (neboli na tabulce má 498.106) a jeho hodnota je tuším 206km/h ...
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
EKKAR



Založen: Mar 16, 2005
Příspěvky: 31799
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

PříspěvekZaslal: so leden 13 2018, 2:32    Předmět: Citovat

"papoušek" (řada 477.0) byl tříválec a ten třetí válec včetně šoupátka a kompletního rozvodu měl schovanej pod kotlem a dyšnou uvnitř rámu mezi kolama, takže ke všem pístnicím, ojnicím a spojnicím včetně křižáku byl u něj přístup jako k penězům = horší než vysloveně blbej .... Mr. Green Mr. Green Mr. Green Mr. Green Mr. Green Mr. Green Mr. Green Mašina k takovýmu úkolu musela "na jámu" respektive "na kanál", protože jinudy než spodem k tomu třetímu válci přístup nebyl. Tak nějak mě napadla souvislost čistě náhodná - že by historickej předchůdce "Hitlerovy Těžký Pomsty" = HTP ....???? Mr. Green Mr. Green Mr. Green Mr. Green Mr. Green Mr. Green
_________________
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - TY MNĚ TAKY Mr. Green Mr. Green !!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
ok1hga



Založen: Nov 28, 2006
Příspěvky: 12042
Bydliště: Česká Třebová

PříspěvekZaslal: so leden 13 2018, 10:29    Předmět: Citovat

EKKAR napsal(a):
Tak nějak mě napadla souvislost čistě náhodná - že by historickej předchůdce "Hitlerovy Těžký Pomsty" = HTP ....

. . . Hitlerova tajná pomsta
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
elektrosvit



Založen: Jun 27, 2016
Příspěvky: 2514

PříspěvekZaslal: so leden 13 2018, 13:56    Předmět: Citovat

Tři válce mělo více lokomotivních řad u nás postavených, nejen "papoušek".
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: so leden 13 2018, 17:01    Předmět: Citovat

Vůbec si u toho neumím představit nějakou synchronizaci, vyvažování..
Jak jsem napsal, to jsou machrovinky, co by rozhodně neměly upadnout v zapomnění a 75-letí machři by měli vychovat nástupce.
Jinak se může za čtvrtstoletí stát, že k tomu někdo přijde a akorát řekne "týývole to je hustý, kde to má motor?", ale vůbec nikdo nebude vědět, jak to pracuje a co s tím. Ani zatopit nebudou umět.
Mít bábovy snadný love, tak je to jedna z věcí, co z nich budu financovat.
Dávat dokupy a jezdit.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
starecd



Založen: Aug 17, 2010
Příspěvky: 2725
Bydliště: kousek od Zlína

PříspěvekZaslal: so leden 13 2018, 17:35    Předmět: Citovat

Leošu, ale když dostaneš do rukou třeba zesík ze 70.-80.let vyhlášené značky, který nefachčí(a nikdo ho nerozdrbal) a víš, že potřebuje jen málo, aby zas byl v plné síle, to je taky parádní pocit ne?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
sinclair



Založen: Feb 02, 2005
Příspěvky: 9923
Bydliště: Luhačovice

PříspěvekZaslal: so leden 13 2018, 20:05    Předmět: Citovat

Je. Skvělej.
Akorát mě sere, že to všecko, co mám za ty roky v palici i jinde, nemám komu předat dál.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď       Obsah fóra Diskuzní fórum Elektro Bastlírny -> Nezařaditelné Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku 1, 2, 3, 4  Další
Strana 1 z 4

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Nemůžete připojovat soubory k příspěvkům
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
Nuke - Elektro Bastlirna

Informace na portálu Elektro bastlírny jsou prezentovány za účelem vzdělání čtenářů a rozšíření zájmu o elektroniku. Autoři článků na serveru neberou žádnou zodpovědnost za škody vzniklé těmito zapojeními. Rovněž neberou žádnou odpovědnost za případnou újmu na zdraví vzniklou úrazem elektrickým proudem. Autoři a správci těchto stránek nepřejímají záruku za správnost zveřejněných materiálů. Předkládané informace a zapojení jsou zveřejněny bez ohledu na případné patenty třetích osob. Nároky na odškodnění na základě změn, chyb nebo vynechání jsou zásadně vyloučeny. Všechny registrované nebo jiné obchodní známky zde použité jsou majetkem jejich vlastníků. Uvedením nejsou zpochybněna z toho vyplývající vlastnická práva. Použití konstrukcí v rozporu se zákonem je přísně zakázáno. Vzhledem k tomu, že původ předkládaných materiálů nelze žádným způsobem dohledat, nelze je použít pro komerční účely! Tento nekomerční server nemá z uvedených zapojení či konstrukcí žádný zisk. Nezodpovídáme za pravost předkládaných materiálů třetími osobami a jejich původ. V případě, že zjistíte porušení autorského práva či jiné nesrovnalosti, kontaktujte administrátory na diskuzním fóru EB.


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Čas potřebný ke zpracování stránky 0.15 sekund